logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

تاریخچه کولر آبی

تاریخچه کولر آبی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله تاریخچه کولر آبی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

ممکن است تابحال برای شما این پرسش ایجاد شده باشد که کولرهای آبی در چه سال اختراع شدند و مخترع این دستگاه کاربری چه کسی است! در این مطلب از آی پی امداد تاریخچه کولر آبی را بررسی خواهیم کرد. آنچه خواهید خواند، اطلاعاتی در مورد مخترع کولر آبی و سال ساخت این دستگاه است. همچنین سیستم های تبخیری قبل از ساخت کولر آبی و ویژگی کولرآبی های تبخیری در گذر زمان را نیز مطالعه خواهید کرد.

سیستم های تبخیری قبل از ساخت کولر آبی

اولین استفاده انسان ها از سیستم های تبخیری برای خنک کردن محیط به 2500 سال پیش بر میگردد. این موضوع را میتوان از دیوار نگاره های کشف شده از مصر باستان متوجه شد.

  • در نقاشی های این دوره میتوان تصاویر اولین سیستم تبخیری خنک کننده را دید که نوعی فنجان ساخته شده از گل است که آن را از آب پر کرده اند.
  • در روم باستان که هر ساله گرمای طاقت فرسا جان چندین تن از آنان را می گرفت، افراد ثروتمند برای خنک کردن خانه هایشان از آبشار استفاده می کردند و با عبور آن از دیوارهای خانه از گرمای هوا می کاستند.
  • در سالیان دور خاورمیانه قدیم بسیار هوشمندانه هوای محیط را خنک می کردند. آنها با ساخت برج های بلند باد را به دام می انداختند تا با هدایت آن به سمت آب، سبب کاهش دمای محیط شوند.
  • در کشورهایی مثل هند، چین، مصر و ایران برای کاستن از گرمای هوا خدمتکارانی را به کار می گرفتند تا با باد زدن، هوا را از روی کوزه های سفالی آب عبور دهند و به این ترتیب هوای محیط اطرافشان را خنک می کردند.
  • در جنوب غربی اسپانیایی ها برای خنک کردن هوا با علف کوزه های آب را می پوشاندند و هنگام وزش باد، باد به این علف ها برخورد می کرد و خنک می شد.
  • برخی از افراد نیز با آویزان کردن کرفس خیس از بالای دهانه دیوار سعی داشتند هوا را خنک کنند.

سیستم های تبخیری قبل از ساخت کولر آبی

با توجه به این اطلاعات میتوان متوجه شد که خنک کردن محیط از دیرباز برای ما انسان ها دغدغه مهمی بوده است که در هر دوره با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتند، سعی می کردند هوای محیط زندگی خود را خنک کنند و روزهای گرم سال را برای خود قابل تحمل کنند.

نخستین سیستم های تبخیری صنعتی

اولین تاریخچه کولر آبی به قرن هجدهم برمی گردد که به دلیل گرمای بیش از حد، در کارخانجات نساجی استفاده از سیستم های تبخیری برای خنک کردن هوا بسیار رایج بود. اولین سیستم تبخیری صنعتی از چارچوب های چوبی که با پارچه های ضخیم پوشانیده شده بود، ساخته شد. همچنین یک فن نیز برای انتقال هوای خنک شده در این سیستم به کار رفته بود. به این ترتیب نخستین کولر تبخیری در هتل آدامز در مرکز شهر فینیکس آریزونا در ایالت متحده آمریکا ساخته شد.

مخترع اولین کولر آبی کیست؟

در سال 1902 شخصی به نام “ویلیس هاویلند کرییر” با اختراع واحد تهویه مطبوع مرکزی برای تاسیسات صنعتی در ایالت متحده آمریکا، قدم بزرگی در زمینه تاریخچه کولر آبی و برای ساخت کولرهای تبخیری برداشت. همانطور که گفتیم، این نوع کولر ساختار ساده ای داشت. وی آن را از یک فریم چوبی ساخت و برای به دام انداختن باد، پارچه های ضخیم را روی چارچوب چوبی می کشید. پس از برخورد باد با پارچه های ضخیم که باید دائما خیس می شدند، آب درون آن ها تبخیر می شد. همانطور که میدانید، آب برای تبخیر شدن باید گرما دریافت کند. بنابراین آب گرمای هوا را می گرفت و با تبخیر شدن، باعث خنک شدن هوای محیط می شد.

مخترع اولین کولر آبی کیست؟

ویژگی کولرهای آبی تبخیری در گذر زمان

اولین کولر آبی تبخیری اگرچه بسیار هوشمندانه طراحی شده بود، اما هنوز جای کار داشت و به مرور زمان تغییرات بسیار مثبتی روی ساختار و عملکرد آن گذاشت. در آن زمان کولر آبی را با نام کولر غرق آبی، کولر چکه ای، جعبه مرطوب و کولر بیابانی نیز می شناختند.

  • در دوره ی مذکور تقریبا استفاده از جریان الکتریسیته رایج شده بود و استفاده از آن در سیستم های سرمایشی تبخیری باعث تغییرات اساسی در کولر آبی شد.
  • افزودن پمپ برگشتی به سیستم کولر آبی تبخیری دومین گام مهم برای توسعه و پیشرفت این دستگاه بود. پمپ آب در این دستگاه، آب را به حرکت در آورده و آن را روی پارچه ها می ریخت.
  • به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی، به جای استفاده از پارچه های ضخیم که در اثر عبور آب از روی آن ها شوره بسته و کثیف می شدند، از پوشال و پد استفاده می کردند که تاثیر بسیار زیادی روی میزان خنک کردن هوا گذاشتند.

بررسی پیشرفت تکنولوژی کولرهای آبی از دیرباز تاکنون

همانطور که در این مطلب خواندید، ساختار اولین کولر آبی ها بسیار ساده بود، اما عملکرد آنها در خنک کردن هوا قابل قبول بوده است. در این دستگاه ها مانند هر دستگاه برقی دیگر به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، طراحی ظاهری و عملکرد آنها بهبود یافته و تبدیل به دستگاه های کارآمد شده اند.

  • کولر آبی های اولیه از چوب و پارچه ساخته شده بودند، اما به مرور زمان برای ساخت آن ها از مواد مقاوم تر ساخته شد. برای مثال بدنه آن ها را از ورقه های فلزی ساخته شده و به جای پارچه، از پشم چوب (پدهای اکسلزیور) برای تماس حجم بیشتری از آب با هوای در گردش استفاده کردند که طول عمر بالاتری داشتند.

همچنین بخش های پلاستیکی کولر آبی را از پلاستیک های مقاوم در برابر آب و جریان هوا ساخته شدند.

  • اولین کولر آبی های ساخته شده برای خیس بودن دائمی پارچه ها یا پوشال ها نیاز به مصرف آب بالایی داشتند. اضافه شدن پمپ برگشتی، باعث به گردش درآمدن دائمی آب روی پوشال ها می شد که تاثیر چشمگیری در کاهش مصرف آب داشت.
  • کولرهای قدیمی با موتور ساده ای که داشتند، امکان تنظیم سرعت را به کاربر نمی دانند. امروزه موتورهای دو سرعته کولر آبی باعث شده که بتوان با توجه به شرایط محیطی، سرعت آن را تنظیم کرد.
  • مصرف برق و آب در کولرهای آبی اولیه نسبت به راندمان و بازدهی که داشتند، بسیار بالاتر بود. کولرآبی های امروزی مصرف آب و برق بهینه تر و قدرت بالایی برای خنک کردن دمای محیط دارند.
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد