logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

چه ظروفی را میتوان در ماکروفر گذاشت؟

چه ظروفی را میتوان در ماکروفر گذاشت؟
چه ظروفی را میتوان در ماکروفر گذاشت؟
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله چه ظروفی را میتوان در ماکروفر گذاشت؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

ماکروفر یکی از انواع وسایل برقی کوچک اما کاربردی است که جهت پخت انواع غذا و گرم کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد ایجاد شود این است که چه ظروفی را می توان در ماکروفر گذاشت؟ آیا همه ظروف در ماکروفر قابل استفاده هستند؟ قطعاً استفاده از برخی ظروف در ماکروفر ممکن است باعث آسیب به دستگاه یا خود ظروف شود. در این مقاله با آی پی امداد همراه باشید تا با ظروف قابل استفاده در مایکروویو آشنا شوید و بدانید که چه ظروفی را نباید در ماکروفر گذاشت.

کاربران گرامی، در صورت وجود هرگونه پرسش در مورد ظروف مناسب برای ماکروفر می توانید در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) با دیگر کاربران و تعمیرکاران آی پی امداد به پرسش و پاسخ بپردازید.

خلاصه مقاله ظروف قابل استفاده در مایکروویو

کاربران گرامی آی پی امداد، اگر برای مطالعه کل مقاله زمان کافی ندارید، کافیست جدول زیر را بخوانید تا با ظروف مناسب برای مایکروفر آشنا شوید:

سوالات درباره ظرف های قابل استفاده در ماکروفر پاسخ

چه ظروفی را میتوان در مایکروفر گذاشت؟

  • ظروف سیلیکونی
  • ظرف های آرکوپال
  • ظروف مخصوص مایکروفر
  • فویل آلومینیومی نازک
  • ظرف های شیشه ای
  • کیسه های پخت
  • ظروف پلاستیکی مخصوص

ظرف هایی که نباید در ماکروفر استفاده شوند چه هستند؟

  • ظروف فلزی
  • استایروفوم
  • مقوا
  • ظروف لب نقره ای و لب طلایی

آیا ظرف شیشه ای در مایکروفر میشکند؟

  • بیشتر ظروف شیشه ای در برابر گرما مقاومت پایینی دارند و به راحتی می‌شکنند.
  • اما برخی از ظرف های شیشه ای قابلیت استفاده در مایکروفر را دارند.
  • بهتر است برای استفاده از ظرف شیشه ای در ماکروفر درب آن را باز بگذارید.
  • از ظروف شیشه ای برای مواردی استفاده کنید که غذا نیاز به گرم کردن و حرارت دهی خیلی زیادی نداشته باشد.

آیا ظروف فلزی مثل استیل و آلومینیومی در مایکروویو استفاده می‌شوند؟

خیر.

  • این ظروف در ماکروفر موجب ایجاد جرقه الکتریکی و درنتیجه آسیب به دستگاه می‌شوند.
  • البته استفاده از روکش نازک آلومینیومی به شرطی که صاف و بدون چروک باشد و دور از دیواره دستگاه قرار گیرد اشکالی ندارد.

ظروف قابل استفاده در مایکروفر

استفاده غیر اصولی از هر وسیله ممکن است باعث آسیب رساندن به آن و تحمیل هزینه شود. به همین دلیل بهتر است ابتدا درباره بایدها و نبایدهای مربوط به آن بحث کنید و نحوه استفاده صحیح از آن را یاد بگیرید. در این مقاله به سوالاتی در مورد ظروف قابل استفاده در مایکروفر پاسخ خواهیم داد. برخی از این سوالات عبارتند از: چه ظرفی را در مایکروویو قرار دهیم؟ آیا می توان ظروف فلزی و آلومینیومی را در ماکروفر گذاشت؟ و … . در ادامه این بخش به این سوالات پاسخ خواهیم داد و شما را با انواع ظرف های قابل استفاده در مایکروویو آشنا خواهیم کرد. این ظرف ها عبارتند از:

  1. ظروف سیلیکونی
  2. ظرف های آرکوپال
  3. ظروف مخصوص مایکروفر
  4. فویل آلومینیومی نازک
  5. ظرف های شیشه ای
  6. کیسه های پخت
  7. ظروف پلاستیکی مخصوص

کاربران گرامی آی پی امداد، در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا به توضیح هر کدام از این موارد بپردازیم.

از ظروف سیلیکونی در ماکروفر استفاده کنید

آیا ظروف سیلیکونی برای مایکروویو مناسب هستند؟ ظروف سیلیکونی قطعا یکی از بهترین ظروف برای قرار دادن در ماکروفر محسوب می‌شوند. این ظروف کاملاً ایمن بوده و در بسیاری از موارد می توان از آنها برای پخت انواع کیک، شیرینی و … برای ظروف داخل مایکروفر استفاده کرد. پس نگران استفاده از ظروف سیلیکونی در مایکروفر نباشید.

از ظروف سیلیکونی در ماکروفر استفاده کنید

استفاده از ظروف آرکوپال در مایکروفر مجاز میباشد

یکی از ظروف مناسبی که می توان در مایکروفر قرار داد ظروف آرکوپال هستند که کاملا بی خطر بوده و در گرم کردن سریع غذا بسیار موثر هستند. می توانید از انواع کاسه آرکوپال، بشقاب، سینی، لیوان در مایکروفر استفاده کنید و نگران انفجار مواد غذایی در مایکروفر نباشید.

ظروف آرکوپال در مایکروفر

از ظروف مخصوص ماکروفر در این دستگاه استفاده کنید

چه ظروفی را می توان در مایکروفر گذاشت؟ امروزه ظروف مختلفی وجود دارد که می توان از آنها در مایکروویو استفاده کرد. این ظروف ممکن است از سیلیکون، شیشه، سرامیک، فلز و … ساخته شده باشند اما مهم ترین نکته این است که هنگام خرید مطمئن شوید که این ظروف در مایکروفر قابل استفاده هستند.

ظروف قابل استفاده در ماکروفر را می توان با علامتی در پشت ظرف شناسایی کرد. بنابراین اگر با این سوال روبرو هستید که چه ظروفی در مایکروویو مناسب هستند؟ می توانید به پشت ظروف نگاه کنید و در صورت داشتن علامت خاصی از آن ظرف ها در مایکروفر استفاده کنید.

از فویل های آلومینیومی نازک به عنوان روکش استفاده کنید

از فویل های نازک آلومینیومی فقط می توان به عنوان روکش استفاده کرد. این فویل ها باعث پخت بهتر و گرم شدن مناسب غذا و جلوگیری از سوختن غذا در ما و همچنین بهبود فرآیند پخت می شود. بنابراین استفاده از ظروف آلومینیومی در مایکروفر فقط به عنوان روکش مجاز است.

برای استفاده از این ورق های آلومینیومی در ماکروفر، آنها را تا حد امکان دور از دیوارها قرار دهید. زیرا باعث ایجاد جرقه در داخل دستگاه شده و ممکن است به آن آسیب برساند. بهتر است فویل های آلومینیومی را با فاصله حداقل 3 سانتی متر از دیوارها قرار دهید. همچنین ورق آلومینیوم باید کاملا صاف و بدون چین و چروک باشد. زیرا هر گونه چین و چروک و نوک تیز باعث ایجاد جرقه های الکتریکی و آسیب به دستگاه می شود.

آیا میتوان از ظروف شیشه ای در مایکروویو استفاده کرد؟

لازم به ذکر است که اکثر ظروف شیشه ای مقاومت حرارتی کمی دارند و به راحتی می شکنند. اما برخی ظروف شیشه ای را می توان در مایکروفر استفاده کرد و به راحتی می توانید از آنها استفاده کنید. برای استفاده از ظرف شیشه ای در ماکروفر بهتر است در را باز بگذارید. همچنین برای مواردی که غذا نیاز به حرارت زیاد ندارد از ظروف شیشه ای استفاده کنید.

استفاده از کیسه های مخصوص پخت غذا در مایکروفر

برخی کیسه های مخصوص پخت و پز نیز وجود دارند که از ظرف های قابل استفاده در مایکروویو به شمار می‌روند. برای استفاده از کیسه پخت و پز در ماکروفر دقت داشته باشید که نباید سر آن را با شی فلزی ببندید و گره بزنید و همچنین برای خروج بخار نیز شکاف هایی ایجاد کنید.

از ظروف پلاستیکی مخصوص برای پختن غذا استفاده کنید

استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروفر در شرایط خاصی امکان پذیر است. حتما توجه داشته باشید که ظروف پلاستیکی باید دارای برچسب ایمنی ماکروفر باشند. برخی از ظروف پلاستیکی ممکن است در اثر حرارت زیاد نرم شده و در نهایت ذوب شوند. بنابراین هنگام استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروویو باید مراقب باشید.

از ظروف دایره ای شکل در ماکروفر استفاده کنید

چه ظروفی را می توان در ماکروفر گذاشت؟ یکی از بهترین ظروف قابل استفاده در مایکروفر ظروف دایره ای یا بیضی شکل هستند. ظروف دایره ای و بیضی شکل سطح تماس بیشتری را برای غذا ایجاد می کنند و کل سطح غذا به طور یکنواخت گرم می شود. بر این اساس بهتر است به جای ظروف مربع یا مستطیل از ظروف دایره ای شکل استفاده کنید. استفاده از این ظروف از سوختگی اطراف غذا جلوگیری می کند و مانع از هدر رفتن غذا می شود. در صورت داشتن هر گونه سوالی در ارتباط با ظروف مناسب برای ماکروفر، میتوانید از قسمت دیدگاه ها سوال خود را مطرح نمایید. کارشناسان آی پی امداد پاسخگوی سوالات شما کاربران عزیز خواهند بود.

استفاده از ظروف دایره ای شکل در مایکروفر مجاز است

چه ظروفی را نباید در مایکروویو گذاشت؟

تا به اینجای کار فهمیدیم که چه ظروفی را میتوان در مایکروفر استفاده کرد و نحوه استفاده از هرکدام را نیز یاد گرفتیم. حال به این نکته میرسیم که چه ظروفی نباید در ماکروفر استفاده شوند؟ در ادامه این بخش به توضیح و علل عدم استفاده از هریک از ظروف زیر میپردازیم:

  1. ظروف فلزی
  2. استایروفوم
  3. مقوا
  4. ظروف لب نقره ای و لب طلایی

در ادامه با آی پی امداد همراه باشید تا دلایل ممنوع بودن این ظروف در مایکروفر را برایتان شرح دهیم.

در ماکروفر از ظروف فلزی و استیل استفاده نکنید

از ظروف فلزی و استیل نباید در مایکروویو استفاده کرد؛ زیرا این ظروف برای ماکروفر مناسب نیستند و ممکن است در اثر گرم شدن سریع باعث سوختگی مواد غذایی شوند و صفحه شیشه ای مایکروفر در اثر گرم شدن بیش از حد ظروف فولادی و فلزی ممکن است ترک بخورد یا منفجر شود.

در ماکروفر از ظروف فلزی و استیل استفاده نکنید

چرا نباید از ظرف های یونولیت و استایروفوم در مایکروفر استفاده کرد؟

استایروفوم (Styrofoam) در ایران بیشتر با نام هایی مانند یونولیت شناخته می شود. بیشتر این ظروف را نمی توان در مایکروفر استفاده کرد. فقط برخی از این ظروف که برای استفاده در مایکروویو برچسب گذاری شده اند قابل استفاده هستند. با توجه به این موارد بهتر است ابتدا از نوع یونیلیت یا استایروفوم مطمئن شوید سپس از آن استفاده کنید.

آیا میتوان از ظروف مقوایی در مایکروویو استفاده کرد؟

می دانیم که می توان از بشقاب ها و حوله های کاغذی در مایکروفر استفاده کرد. اما آیا میتوان ظرف مقوایی را در مایکروفر گذاشت؟ اگرچه هر دو محصول کاغذی هستند، اما متأسفانه مقوا می تواند حاوی چسب، موم و سایر موادی باشد که برای استفاده در ماکروفر خطرناک است.

برخی از جعبه های مقوایی حتی دارای دسته یا بست های فلزی هستند که می تواند باعث جرقه و خطر آتش سوزی شود. از ظروف مقوایی در مایکروفر استفاده نکنید و بهتر است مواد غذایی را در بشقاب های مخصوص مایکروفر قرار دهید.

از ظروف لب نقره ای و لب طلایی در ماکروفر استفاده نکنید

یکی از ظروف نامناسب برای مایکروفر، ظروف لبه طلایی و لبه نقره ای است که ممکن است در اثر استفاده در ماکروفر رنگ خود را از دست بدهد و یا رنگ این ظروف با غذا ترکیب شود. بنابراین حتی در دمای پایین نیز از ظروف رنگ دار در مایکروویو استفاده نکنید تا به ظروف، غذا و مایکروفر آسیبی وارد نشود.

نتیجه گیری از مقاله چه ظروفی را میتوان در ماکروفر گذاشت

در این مقاله به بررسی این موضوع که چه ظرف هایی را میتوان در مایکروویو گذاشت؟ پرداختیم. ظروفی مانند آرکوپال و ظرف های مخصوص ماکروفر برای گرم کردن غذا یا پخت آن در مایکروفر مناسب هستند. در برخی موارد استفاده از ظروف غیر استاندارد و نامناسب ممکن است باعث شکستن ظروف و آسیب رساندن به دستگاه و یا سوختن مواد غذایی موجود در دستگاه شود. بنابراین بهتر است از ظروف مناسب مایکروویو استفاده کنید تا دستگاه آسیب نبیند و غذای شما با کیفیت بالا طبخ شود. کاربران گرامی آی پی امداد، چنانچه سوالی در ارتباط با ظروف مناسب برای مایکروفر دارید، کافیست در قسمت دیدگاه ها از ما بپرسید. کارشناسان مجموعه در سریع ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ خواهند داد.

3.3/5 - (14 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

27 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • فاطمه هاشمی 15 اسفند 1402

    سلام من چند ساله سولاردام الجی خریدم و یکی از آشناها به من گفته بود ظروف فلزی نباید داخلش بذاری منم ازش استفاده درستی نکردم اخیرا داخل اینستا دیدم با قالب های کیک داخل سولاردام کیک میپزن خواستم بدونم میشه ظروف فلزی و قالب کیک هم داخلش گذاشت یا نه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 16 اسفند 1402

      درود، شما می توانید از قالب‌ های کیک فلزی فقط در برنامه‌ های کانوکشن سولاردام استفاده کنید. بهترین قالب‌ های کیک برای سولاردام از نوع سیلیکونی و پیرکس هستند.

      پاسخ دادن
  • مرجان 19 مرداد 1402

    واسه پسر سه ساله م شیر رو داخل لیوان توی ماکروفر گرم می کنم میخواستم بدونم ضرر نداره؟ سرطان زا نیست؟؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 19 مرداد 1402

      درود، خیر هیچگونه ضرر و مشکلی ندارد.

      پاسخ دادن
  • مرجان 19 مرداد 1402

    ممنون از مطالب خوب شما غذا رو که میخوام داخل ماکروفر گرم کنم روی غذا باز باشه یا باید در ظرف بسته باشه؟ میشه روی ظرف سلفون کشید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 19 مرداد 1402

      درود، غذا را می توانید به صورت درباز یا دربسته درون ماکروفر قرار دهید. فقط باید دقت داشته باشید که از درب های فلزی یا فویل فلزی روی ظرف غذا استفاده نکنید.

      پاسخ دادن
  • مرجان 19 مرداد 1402

    یه دونه ظرف پیرکس نشکن دارم اما روش طرح هایی به رنگ آبی داره میشه داخل ماکروفر گذاشت

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 19 مرداد 1402

      درود، مشکلی ندارد و می توانید درون ماکروفر قرار دهید.

      پاسخ دادن
  • مرجان 19 مرداد 1402

    سلام وقت شما بخیر من ظرف های آرکوپال طرح دار دارم میشه داخل ماکروفر گذاشت

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 19 مرداد 1402

      درود، استفاده از این ظروف در ماکروفر مشکلی ندارد.

      پاسخ دادن
  • فاطمه 31 خرداد 1402

    سلام وقت بخیر ، من یک قالب کیک خریدم اما نمیدونم جنسش چیه فقط میدونم سیلیکونی نیست ، می‌خوام بدونم در حالت کانوکشن میتونم بذارم داخل مایکروویو دوو؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 31 خرداد 1402

      درود، بهترین ظروف برای پخت کیک در ماکروویو، ظروف سلیکونی و پیرکس اصل هستند. لیوانی را از آب پر کنید. برای اطمینان از اینکه ظرف شما مناسب استفاده از مایکروویو است، می توانید آن را به مدت یک دقیقه درون دستگاه گذاشته و آن را روی توان بالا قرار دهید. سپس باید آن را خارج کرده و ظرف را لمس کنید. اگر گرم یا داغ شده باشد، برای استفاده از ماکروویو مناسب نمی باشد.

      پاسخ دادن
  • کاوا 24 فروردین 1402

    سلام از ظرپف چینی میشه تو مایکروویو استفاده کرد؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 24 فروردین 1402

      درود، شما می توانید از انواع ظروف چینی در ماکروویو خود استفاده نمایید، اما لازم است که اطمینان حاصل کنید ظروف چینی مرود استفاده برچسب ایمن برای مایکروویو را داشته باشند. همچنین برخی از ظروف چینی ممکن است دارای فلز یا مواد دیگری باشند که می توانند باعث ایجاد جرقه یا آتش سوزی در مایکروویو شوند و نباید از آنها استفاده کنید. علاوه بر این، مهم است که هنگام استفاده از ظروف چینی در مایکروویو احتیاط کنید؛ زیرا ممکن است داغ شوند و پس از خارج شدن از مایکروویو برای مدتی گرما را حفظ کنند. همیشه هنگام جابجایی ظروف چینی داغ از مایکروویو، از دستکش فر یا سایر وسایل محافظ استفاده کنید.

      پاسخ دادن
  • بیتا 04 دی 1401

    سلام از قالب های تفلون در ماکروویو پاناسونیک کانونشن دار میشه استفاده کرد؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 04 دی 1401

      سلام بله هر چيزي كه در فر اجاق گاز ميگذاشتين ميتونيد در منوي كاونكشن و گريل قرار دهيد

      پاسخ دادن
  • شادی 04 دی 1401

    سلام ظرف استنلس استیل ۳۰۴ خریدم که گفتن قابلیت استفاده در مایکروفر رو داره! نباید استفاده کنم؟!

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 04 دی 1401

      سلام معمولا هر چيزي كه اشعه به آن بخوره و رفلكس اشعه داشته باشه و اشعه را جذب نكنه نبايد استفاده كنيد بهتر هست كه نگذاريد

      پاسخ دادن
    • راضیه 04 آبان 1402

      با سلام از ظروف لعابی میشه در ماکروویو الجی استفاده کرد؟ اگه جواب بله هست امکانش هست بگید در کدام منو امکان استفاده هست؟

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 04 آبان 1402

        درود، به هیچ وجه نباید از ظروف فلزی و لعابی در ماکروویو استفاده نمایید.

        پاسخ دادن
        • راضیه 05 آبان 1402

          خیلی ممنونم از وقتی که گذاشتید و جواب دادید

          پاسخ دادن
  • الهام 13 آذر 1401

    سلام از ظرف استنلس استیل میشه در مایکروفر استفاده کرد؟ متشکرم

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 14 آذر 1401

      سلام، خیر

      پاسخ دادن
    • مریم 04 دی 1401

      سلام.من مدتی ظروف یک بار مصرف الومینیمی در ماکروفر میگذاشتم.الان حرارت دستگاه کم شده.علت همین میتونه باشه؟

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 05 دی 1401

        سلام، ظروف آلمینیومی را نباید داخل ماکروفر بذارید. احتمالا مگنترون ضعیف شده

        پاسخ دادن
  • alias 02 آذر 1401

    از ظرف تفلون میشه استفاده کرد ؟

    پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد