logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

نحوه تمیز کردن چدن گاز

نحوه تمیز کردن چدن گاز
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله نحوه تمیز کردن چدن گاز به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

کثیفی اجاق گاز و چدن آن یکی از مشکلات همیشگی خانم های خانه دار است که هر از گاهی مجبورند اجاق گاز یا چدن خود را تمیز کنند و شاید برای خیلی از افراد نیز سوال پیش بیاید که هر چند وقت یکبار باید اجاق گاز را تمیز کنیم یا نحوه تمیز کردن چدن گاز به چه صورت است که در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد و نکات مهم قبل از پاک کردن چدن گاز و چگونگی مراقبت و نگهداری از اجاق گاز را ذکر خواهیم کرد.

خلاصه ای از طریقه تمیز کردن چدن گاز

کاربران گرامی آی‌ پی امداد، برای اینکه وقت کمتری از شما بگیریم، در این قسمت خلاصه ای از چگونگی تمیز کردن چدن گاز را مطرح کرده ایم.

اجاق گاز را چه زمانی تمیز کنیم؟
  • بعد از هر پخت و پز سعی کنید به صورت سطحی تمیز کنید.
  • سعی کنید برای جلوگیری از جرم گرفتگی، هر هفته فرآیند شستشوی را انجام دهید.
چگونگی شستشوی چدن گاز
  • استفاده از سرکه
  • استفاده از جوش شیرین
  • مصرف آب جوش در فرآیند شستشو
  • استفاده از پاک کننده های صنعتی
  • آبلیمو شستشو دهنده طبیعی
  • استفاده از صابون و مایع ظرفشویی
  • استفاده از نوشابه
  • امونیاک برای چدن گاز
  • تمیز کردن چدن گاز با لوله بازکن
  • شستن چدن گاز با جرم گیر
  • وایتکس برای چدن گاز
چگونگی مراقبت و نگهداری از اجاق گاز
  • به صورت دوره ای اجاق گاز خود را با یک دستمال نرم پاک کنید.
  • در صورت وجود خط و خش می توانید با استفاده از مواد مختلفی مانند لاک آن ها را پنهان کنید.

هر چند وقت یکبار باید اجاق گاز را تمیز کنیم؟

بهترین راه برای نگهداری از اجاق گاز شستشوی آن پس از هر بار استفاده است. اگر همیشه در فواصل زمانی کوتاهی چربی را از روی اجاق پاک می کنید، به این معنی است که کثیفی سطح چرب و پوسته پوسته میله های چدنی یا شعله گاز به اندازه کافی عمیق نیست که پاک نشود، اما تمیز کردن با پارچه کافی است. هر چه فواصل تمیز کردن گاز کمتر باشد، کار کمتری برای تمیز کردن آن خواهید داشت. هرچه این فواصل طولانی تر باشد، حذف چربی باید دشوارتر و زمان برتر باشد.

هر چند وقت یکبار باید اجاق گاز را تمیز کنیم

چگونه چدن گاز را تمیز کنیم؟

هر راهی که برای تمیز کردن اجاق گاز خود انتخاب کنید، قبل از شروع کار، باید سطح گاز را برای تمیز کردن آماده کنید. یکسری نکات نیز وجود دارد که قبل از تمیز کردن چدن گاز باید رعایت شوند:

  1. استفاده از سرکه برای شستشوی چدن گاز
  2. استفاده از جوش شیرین برای شستشوی چدن گاز
  3. مصرف آب جوش در فرآیند شستشو
  4. استفاده از پاک کننده های صنعتی
  5. آبلیمو شستشو دهنده طبیعی
  6. استفاده از صابون و مایع ظرفشویی برای شستشوی چدن گاز
  7. استفاده از نوشابه برای شستشوی چدن گاز
  8. امونیاک برای چدن گاز
  9. تمیز کردن چدن گاز با لوله بازکن
  10. شستن چدن گاز با جرم گیر
  11. وایتکس برای چدن گاز

استفاده از سرکه برای شستشوی چدن گاز

با استفاده از این روش در نحوه تمیز کردن چدن گاز می توانید بدنه گاز، سطح گاز و چدن را تمیز کنید. خوب، برای شروع، باید مناطق کثیف گاز را شناسایی کنید و در صورت جدا شدن آنها را بردارید. سپس، کمی آمونیاک، سرکه، جوش شیرین یا نمک بردارید که برای از بین بردن لکه لازم است. با توجه به اینکه قیمت لوازم خانگی بسیار افزایش یافته است، از یک پارچه نرم شروع می کنیم تا در هنگام نظافت به گاز یا چدن آسیب نرسد.

استفاده از سرکه برای شستشوی چدن گاز

سرکه را روی پارچه بریزید و شروع به از بین بردن لکه کنید. بر خلاف سایر شوینده ها، سرکه مضر نیست و می توانید از آن برای از بین بردن لکه های چربی استفاده کنید. توجه داشته باشید که سرکه قدرت لکه بری زیادی ندارد و نمی تواند لکه های سنگین را پاک کند. اگر با این روش به نتیجه دلخواه نرسیدید از روش های دیگر استفاده کنید.

استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن چدن گاز

اگر گاز شما خیلی کثیف است با روش بالا نمی توان آن را کاملا تمیز کرد. در این مورد از جوش شیرین استفاده کنید. برای این کار با مقدار مساوی (جوش شیرین + نمک + آب) یا ساده تر از (جوش شیرین + آب) استفاده کنید تا یک خمیر ایجاد شود. حالا سطح پارچه را کمی با آب داغ مرطوب کنید و خمیر را به تمام قسمت ها بمالید. بعد از 15 دقیقه خمیر را با دستمال دوباره روی سطح گاز بمالید و چند دقیقه دیگر صبر کنید. حالا با این خمیر جادویی تمام کثیفی ها پاک می شود و می توانید با دستمال مرطوب گاز را تمیز کنید.

استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن چدن گاز

مصرف آب جوش در فرآیند شستن چدن گاز

اگر مواد لازم در خانه ندارید، حتما آب گرم دارید! از این روش برای از بین بردن روغن های سبک نیز استفاده می شود. مقداری آب بجوشانید و روی اجاق بریزید. چند دقیقه صبر کنید و سپس گاز را با یک اسفنج نرم پاک کنید. کثیفی و روغن به راحتی پاک می شود.

مصرف آب جوش در فرآیند شستن چدن گاز

استفاده از پاک کننده های صنعتی

استنشاق مواد شیمیایی ممکن است برای شما خوب نباشد. اما باید گاهی از آن استفاده کرد. برای تمیز کردن چدن گاز با مواد شیمیایی یک پاک کننده مخصوص و مناسب از فروشگاه خریداری کنید. کمی روی گاز بریزید و منتظر نتیجه باشید. در نهایت سطح اجاق گاز را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

استفاده از پاک کننده های صنعتی

آبلیمو شستشو دهنده طبیعی

لیمو یک اسید طبیعی است که همه ما آن را برای سفید کردن و پاکسازی می شناسیم. در نحوه تمیز کردن چدن گاز با لیمو می توانید آن را روی چند سطح بپاشید و روی آن را با دستمال بپوشانید. اگر گاز شما خیلی کثیف است، از جوش شیرین استفاده کنید! مقداری جوش شیرین روی سطح گاز بریزید، آب لیمو را بریزید، چند دقیقه صبر کنید، سپس گاز را با دستمال پاک کنید.

آبلیمو شستشو دهنده طبیعی

صابون و مایع ظرفشویی برای شستشوی چدن گاز

اگر عجله دارید، مایع ظرفشویی را بردارید و کمی از آن روی یک اسفنج نرم بریزید و تمام سطح گاز را با آن تمیز کنید. اگر نقاط سفت روی گاز وجود داشت، چند دقیقه صبر کنید تا مایع به خوبی روغن را حل کند. در نهایت، گاز را با یک پارچه مرطوب تمیز پاک کنید.

صابون و مایع ظرفشویی برای شستشوی چدن گاز

استفاده از نوشابه برای تمیز کردن چدن گاز

گاز موجود در نوشابه می تواند روغن موجود در گاز را حل کند و برای تمیز کردن چربی چدن اجاق گاز مفید است. ابتدا مقداری نوشابه را روی سطح گاز بریزید، پس از مدتی آن را با آب جوش بشویید. در ادامه نحوه تمیز کردن چدن گاز را توضیح می دهیم:

  • چدن های گاز را درون یک ظرف مناسب قرار بدهید. 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را روی چدن بپاشید. سپس روی چدن خود نوشابه سیاه بپاشید تا سطح آن به خوبی تمیز شود. بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس چدن را بردارید و بگذارید کمی خشک شود.
  • چدن را در ظرفی ریخته و روی آن آب جوش بریزید. سپس بیکینگ پودر و آبلیمو را اضافه کرده و ده دقیقه دیگر تفت دهید.
  • یک اسکاج سیمی بردارید و مقداری خمیر دندان رنگی روی آن بمالید و سپس تمامی چدن ها راسیم بکشید.

استفاده از نوشابه برای تمیز کردن چدن گاز

آمونیاک برای پاک کردن چدن گاز

استفاده از آمونیاک برای از بین بردن چربی چدن گاز بسیار مفید است. اما آمونیاک خطرناک است و باید توجه داشته باشید که پنجره آشپزخانه باز باشد و تهویه روشن. آمونیاک محلول بی رنگ و مایعی است که علاوه بر مصارف صنعتی به عنوان پاک کننده خانگی و حلال بهتری نسبت به آب استفاده می شود. با افزودن کمی آب به آمونیاک می توانید از قدرت پاک کنندگی جادویی آن استفاده کنید. استفاده از آمونیاک برای شستشوی چدن یکی از کاربردهای آن است.

آمونیاک برای پاک کردن چدن گاز

تمیز کردن چدن گاز با لوله بازکن

روش جالب دیگر شستن چدن گاز با لوله باز است. البته این روش اصلاً اصولی نیست ولی بارها آزمایش شده است. در نتیجه تمیزکردن اجاز گاز با لوله بازکن می تواند نتیجه معکوس به شما بدهد. بنابراین اگر چدن شما نو است از این روش استفاده نکنید. چون همونطور که گفتیم این روش اصلا علمی و اصولی نیست.

شستن چدن گاز با جرم گیر

استفاده از جرم گیر یکی از ساده ترین راه ها برای شستن اجاق گاز چدنی است. به طوری که به سرعت چربی و کثیفی روی آن را پاک می شود. برای این کار ابتدا توری های گاز را بردارید و سپس با اسفنج یا اسپری مقدار مورد نیاز ماده را روی آن اسپری کنید. سپس چند ساعت به آن فرصت دهید تا چربی و کثیفی از قسمت چدنی چاه گاز پاک شود. بعد از مدتی اگر متوجه شدید که چربی و کثیفی به خوبی از چدن ها جدا شده است، نوبت به آبکشی می رسد.

شستن چدن گاز با جرم گیر

در این مرحله گاز را با آب گرم و مواد پاک کننده بشویید. ناگفته نماند که باید توجه داشته باشید که برای قطعاتی که سطح صافی دارند از اسفنج زبر استفاده نکنید بلکه از پارچه یا اسفنج نرم استفاده کنید و برعکس برای سطوح غیر صاف بهتر است از اسفنج های زبر استفاده کنید. تا به راحتی چربی و کثیفی را از روی گاز پاک کنید

وایتکس برای چدن گاز

وایتکس یک راه حل عالی برای تمیز کردن شعله گاز است. نحوه تمیز کردن چدن گاز در این روش به این صورت است که ابتدا چدن ها را از گاز جدا کنید و داخل ظرف وایتکس و آب گرم بگذارید. چند دقیقه صبر کنید و با استفاده از اسکاچ شعله‌های گاز را تمیز کنید.

وایتکس برای چدن گاز

چگونگی مراقبت و نگهداری از اجاق گاز

  • اگر قطعات چدنی یا سایر قطعات اجاق گاز شما نیاز به تعمیر دارد، سریعاً به تعمیرگاه خوب برای تعمیرات اجاق گاز مراجعه کنید تا اجاق گاز خود را تعمیر کنید. به همین دلیل قطعات اجاق گاز شما سالم می ماند و زیبایی خود را از دست نمی دهد.
  • اگر روی میله های چدنی یا قطعات فلزی اجاق گاز خود خط و خش داشتید، می توانید به راحتی آنها را با لاک یا رنگ پنهان کنید. دقت کنید که رنگ باید نازک باشد تا به راحتی دیده نشود.
  • به طور کلی برای اجاق گازها دو نوع چدن قرار داده می‌ شود که یکی از آن‌ ها می‌ تواند با ماشین ظرفشویی شسته شود، اما دیگری در ماشین ظرفشویی خراب می‌ شود و امکان دارد ماشین ظرفشویی را نیز خراب کند.
4.7/5 - (3 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد