logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی

علت نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی مشکلی است که برخی از کاربران این دستگاه از آن شکایت دارند شاید برایتان سوال باشد که بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی چه کاربردی دارد؟. در این مقاله از آی پی امداد به نکات بسیار مهمی مانند علت نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی چیست؟، نحوه تست عملکرد بازوی آب پاش، نحوه تمیز کردن بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی و نحوه تعویض بازوی آبپاش اشاره خواهیم کرد.

خلاصه ای از دلیل نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی

کاربران گرامی آی‌ پی امداد، برای اینکه وقت کمتری از شما بگیریم، در این قسمت خلاصه ای از علل نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی را مطرح کرده ایم.

کاربرد بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی
  • آبپاش ماشین ظرفشویی برای پاشش آب و مایع ظرفشویی در ماشین ظرفشویی استفاده می شود.
علت نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی 
  • باقی ماندن خرده غذا برروی بازوهای آب پاش
  • چیدمان نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی
  • خرابی پمپ سیرکولاسیون
  • انسداد در مسیر آب
  • محکم نبودن بازوی آبپاش در جای خود
  • خرابی تیغه های هلیکوپتری
  • آلودگی پمپ و فیلترها
  • نحوه تست عملکرد بازوی آب پاش
طریقه تست عملکرد بازوی آب پاش
  • ماشین ظرفشویی را خاموش کنید.
  • درب ماشین ظرفشویی را باز کنید.
  • قفسه های بالایی و پایینی را از هم جدا کنید.
  • اهرم آب پاش را با دست بچرخانید.
  • بازوی آبپاش باید بتواند آزادانه حرکت کند.
  • پس از چرخاندن آن، باید چندین بار بچرخد.
نحوه تمیز کردن بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی
  • قبل از هر کاری بهتر است دستگاه را از برق بکشید.
  • درب ماشین ظرفشویی را باز کنید و سبد را بردارید.
  • در مرحله بعد آبفشان را باز کرده و بیرون بیاورید.
  • سپس سوراخ های آبپاش را با خلال دندان تمیز کنید و هر چیزی که در آن گیر کرده است را بردارید.
  • ورودی آب به آبپاش را تمیز کنید و از باز بودن آن مطمئن شوید.
  • در آخر آبپاش را به همان شکلی که باز کردید ببندید.
طریقه تعویض بازوی آبپاش
  • ابتدا سبد های ماشین ظرفشویی را خارج کنید.
  • برای تعویض بازوی پایینی باید آن را به سمت بالا بکشید و بازوی جدید را جایگزین کنید.
  • در زمان نصب بازوی جدید باید صدای کلیک مانندی بشنوید که نشان دهنده جا افتادن درست بازوی اسپری می باشد.
  • برای تعویض بازوی بالایی نیز باید آن را به سمت پایین کشیده و بازوی جدید را جایگزین کنید.
  • در انتها سبد ها رو دوباره در داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید.

بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی چه کاربردی دارد؟

آبپاش ماشین ظرفشویی برای پاشش آب و مایع ظرفشویی در ماشین ظرفشویی استفاده می شود. اگر این دسته شکسته شود، آسیب می بیند و ظروف را نمی توان به درستی تمیز کرد. اگر بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی به دلیل فرسودگی معمولی یا گرمای بیش از حد شکسته شود، باید تعویض شود. بازوی آبپاش معمولاً در زیر شیر ماشین ظرفشویی قرار دارد. دفترچه راهنمای دستگاه و شماره مدل را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این دفترچه راهنمای دستگاه شماست.

بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی چه کاربردی دارد؟

بسیاری از مواقع که بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی شروع به از کار افتادن می کند، به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض دارد. مشکلات مربوط به سایر موارد یا مسائل مربوط به نگهداری و استفاده نادرست از ماشین ظرفشویی را نیز می توان عامل این مشکل دانست. آبپاش چرخشی ماشین ظرفشویی یکی از رایج ترین و آزاردهنده ترین مشکلات شستشوی ظروف است. هنگامی که ماشین ظرفشویی روشن است، چرخه تمیز کردن باید شروع شود. بنابراین پمپ سیرکولاسیون ابتدا باید آب را از شیر ورودی بکشد. سپس آن را با مواد شوینده در مایع ظرفشویی مخلوط کند. در مرحله بعد این آب از سوراخ های اسپری ماشین ظرفشویی عبور می کند. چرخش بازوی پاشش آب توسط ماشین ظرفشویی انجام می شود.

دلیل نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی چیست؟

بازوی آبپاش برای بهبود قدرت تمیز کنندگی و عملکرد کلی ماشین ظرفشویی کاملا ضروری است. اگر این بازو غیرقابل استفاده شود، ماشین ظرفشویی ظروف را به درستی تمیز نمی کند. گاهی اوقات مشکل بازوی اسپری را می توان به سادگی با تعویض یک یا چند قطعه یا تغییر نحوه کار دستگاه حل کرد.

  1. باقی ماندن خرده غذا برروی بازوهای آب پاش
  2. چیدمان نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی
  3. خرابی پمپ سیرکولاسیون
  4. انسداد در مسیر آب
  5. محکم نبودن بازوی آبپاش در جای خود
  6. خرابی تیغه های هلیکوپتری
  7. آلودگی پمپ و فیلترها

دلیل نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی چیست؟

باقی ماندن خرده غذا برروی بازوهای آب پاش

معمولاً شایع‌ترین دلیلی که آبپاش ماشین ظرفشویی نمی‌چرخد، باقی‌ مانده غذا روی بازو است. با گذشت زمان، ذرات غذا در قسمت داخلی بازوی آبپاش جمع می شوند و از عملکرد این بخش جلوگیری می کند. برای رفع مشکل بازوی آبپاش ابتدا بازوها و قفسه پایینی دستگاه را بردارید. برای حل مشکل در این شرایط باید بازو را با دست بچرخانید و اگر برداشتن آن از دستگاه کارساز نبود، توصیه می شود تمام قسمت های غذا و کثیفی انباشته شده در اطراف بازو را تمیز کنید. می توانید قطعه را تمیز کنید و به راحتی با مسواک تمامی کثیفی ها را از بین ببرید.

باقی ماندن خرده غذا برروی بازوهای آب پاش

چیدمان نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی

در بسیاری از موارد دلیل چرخش آبپاش ماشین ظرفشویی مورد خاصی نیست و تنها به دلیل قرارگیری اشتباه ظروف می باشد. در عین حال بسیاری از کاربران علت این مشکل را خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی می دانند در حالی که این مشکل راه حلی بسیار ساده و آسان دارد. برای رفع این مشکل باید ظروف بلند را از دستگاه خارج کرده یا زیر دستگاه قرار دهید تا با آبپاش تماس نداشته باشند. در برخی موارد ممکن است متوجه شوید که دسته ظروف یا ظروف باریک از کف ماشین ظرفشویی جدا شده و در مسیر چرخش گیر می کنند. به همین دلیل پس از قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی، بازوی ماشین ظرفشویی را با دست بچرخانید و مطمئن شوید که مسیر چرخش مسدود نشده است.

چیدمان نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی

خرابی پمپ سیرکولاسیون

پمپ سیرکولاسیون یک پمپ کوچک در ماشین ظرفشویی است که آب مخزن داخل آبپاش را به گردش در می آورد تا مرحله شستشو و آبکشی کامل شود. اگر پمپ آسیب ببیند، آب داخل دستگاه گردش نمی کند و آبی در آبپاش وجود نخواهد داشت تا روی ظروف پاشیده شود. در برخی موارد مشخص شده است که خود پمپ سالم است اما مقدار کمی غذا باعث مسدود شدن پمپ شده و این قسمت نمی تواند به درستی کار کند. از آنجایی که تعمیر پمپ سیرکولاسیون نیاز به دانش و ابزار خاصی دارد، توصیه می شود برای رفع این مشکل از تکنسین ماشین ظرفشویی کمک بگیرید.

خرابی پمپ سیرکولاسیون

انسداد در مسیر آب

یکی از شایع ترین علل خرابی بازوی آبپاش ممکن است انسداد در مسیر آب باشد. اگر آب کافی وارد ماشین ظرفشویی نشود بازوی آبپاش باز نمی شود. اگر ماشین ظرفشویی شما معمولا بی صدا است، سعی کنید درب ماشین ظرفشویی را بعد از اتمام چرخه شستشو باز کنید. سپس قبل از شروع چرخه آبکشی، آب را تخلیه کنید تا بررسی کنید که آیا کف ماشین ظرفشویی خیس است یا خیر.

انسداد در مسیر آب ماشین ظرفشویی

اگر نه، احتمالا مشکل شما مربوط به تامین آب کافی و مناسب است. در این صورت ممکن است لازم باشد لوله ورودی آب را بررسی کنید. شیر ورودی در واقع جریان آب را به داخل ماشین ظرفشویی کنترل می کند. این شیر معمولاً در سمت چپ پایین ماشین ظرفشویی قرار می گیرد. برای دسترسی به شیر ورودی آب باید پانل درب جلو را بردارید. برای تست تداوم شیر می توانید از یک مولتی متر استفاده کنید و در صورت وجود مشکل آن را با یک مدل جدید و با کیفیت تعویض کنید.

محکم نبودن بازوی آبپاش در جای خود

در برخی موارد خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی ناشی از نصب نادرست این قطعه است که در این صورت آب به درستی به دست نمی آید و نمی توان آب را به طور کامل در ظرف ریخت. بنابراین، اگر به دنبال دلیلی برای روشن نشدن ماشین ظرفشویی خود هستید، مطمئن شوید که آبپاش ها به درستی در جای خود هستند.

محکم نبودن بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی در جای خود

خرابی تیغه های هلیکوپتری

در برخی موارد علت خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی باید در سایر قسمت های مربوط به آبپاش بررسی شود. تیغه یکی از قطعاتی است که در صورت خرابی، عملکرد پمپ سیرکولاسیون را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. اگر سرعت تیغه ها کند شود یا غذا به آنها بچسبد، چرخاندن تیغه ها غیرممکن است. به تدریج محصولات غذایی درشت به داخل پمپ گردش هدایت می شوند و آبپاش ماشین ظرفشویی نمی چرخد. برای رفع این مشکل باید تیغه از نظر سلامت فیزیکی بررسی و در صورت لزوم تعویض شود.

خرابی تیغه های هلیکوپتری ماشین ظرفشویی

آلودگی پمپ و فیلترها

اگر پمپ به هر دلیلی مسدود شود یا کار نکند، بازوی آبپاش به درستی کار نخواهد کرد. قدرت حرکت بازو تا حد زیادی به دلیل پمپ آب است. بنابراین در صورت کثیف یا گرفتگی فیلتر و پمپ، نیروی لازم برای چرخش بازو حاصل نمی شود. اگرچه قرارگیری فیلتر در ماشین ظرفشویی شما بستگی به مدل ماشین دارد، اما در همه موارد پمپ و فیلتر ماشین ظرفشویی باید تعویض شوند تا مشکل چرخش بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی حل شود. اگر پمپ و فیلتر با هر گونه زباله یا ذرات غذا مسدود شده اند، باید کاملا تمیز شوند تا بازوهای آبپاش فشار بیاورند. تکنسین های تعمیر ماشین ظرفشویی تمیز کردن منظم فیلترها و پمپ ها را توصیه می کنند. این عملکرد باعث بهبود راندمان کار ماشین ظرفشویی و کیفیت عملکرد آن می شود.

آلودگی پمپ و فیلترها ماشین ظرفشویی

نحوه تست عملکرد بازوی آب پاش ظرفشویی

بررسی بازوی آب پاش ماشین ظرفشویی یک فرآیند نسبتاً ساده است. ابتدا باید ماشین ظرفشویی را خاموش کرده و سیم آن را از پریز برق و منبع برق جدا کنید. سپس درب ماشین ظرفشویی را باز کرده و قفسه های بالایی و پایینی را از هم جدا کنید. سپس وارد ماشین ظرفشویی شده و به سرعت اهرم آب پاش را با دست بچرخانید. یک بازوی آبپاش سالم و کارآمد باید بتواند آزادانه حرکت کند و پس از چرخاندن آن، چندین بار بچرخد. اگر بازوی آب پاش به سختی حرکت می کند یا به هر طریقی محدود به نظر می رسد، ممکن است معیوب باشد و باید تعویض یا تعمیر شود.

نحوه تست عملکرد بازوی آب پاش ظرفشویی

در این صورت، باید بازوی اسپری را بیرون بکشید و سوراخ ها را بررسی کنید تا ببینید با آهک یا ذرات غذا مسدود شده اند یا خیر. این انسدادها به مرور زمان ایجاد می شود و باعث می شود آب پاش ماشین ظرفشویی خراب شود و چرخش متوقف شود. همانطور که قبلا ذکر شد، سوراخ های تزریق ممکن است مسدود شوند. سپس آن را به مدت نیم ساعت تا یک ساعت در آب صابون قرار دهید. اگر به دلایلی نمی خواهید خودتان این تست را انجام دهید، می توانید از تکنسین های متخصص کمک بگیرید.

نحوه تمیز کردن بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی

اسپری آبپاشی که در کف ماشین ظرفشویی قرار دارد، ممکن است در اثر ورود خرده‌ های غذایی و یا سایر اشیای کوچکی که هنگام قرار دادن ظروف در ماشین به آن بی توجه بوده‌ اید و مسدود شده و عملکرد آن قطع می شود. برای بررسی این موضوع قفسه پایینی را بردارید و دسته آبپاش را با دست بچرخانید و اگر مشکلی در حرکت آن باشد این قسمت نیاز به تمیز کاری دارد. در برخی موارد، خرابی ماشین ظرفشویی را می توان با تمیز کردن برطرف کرد. برای پاک کردن این مراحل را دنبال کنید:

  • قبل از هر کاری بهتر است دستگاه را از برق بکشید.
  • درب ماشین ظرفشویی را باز کنید و سبد را بردارید.
  • در مرحله بعد آبفشان را باز کرده و بیرون بیاورید.
  • سپس سوراخ های آبپاش را با خلال دندان تمیز کنید و هر چیزی که در آن گیر کرده است را بردارید.
  • ورودی آب به آبپاش را تمیز کنید و از باز بودن آن مطمئن شوید.
  • در آخر آبپاش را به همان شکلی که باز کردید ببندید.

نحوه تمیز کردن بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی

نحوه تعویض بازوی آبپاش ظرفشویی

اگر شما هم دست به آچار هستید و می خواهید تا حد امکان بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی را تعویض کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد. اما بهتر است این کار توسط افراد متخصص انجام شود تا بی تجربگی شما باعث آسیب به آبپاش یا سایر قطعات نشود. ابتدا سبد های ماشین ظرفشویی را خارج کنید. برای تعویض بازوی پایینی باید آن را به سمت بالا بکشید و بازوی جدید را جایگزین کنید. در زمان نصب بازوی جدید باید صدای کلیک مانندی بشنوید که نشان دهنده جا افتادن درست بازوی اسپری می باشد. برای تعویض بازوی بالایی نیز باید آن را به سمت پایین کشیده و بازوی جدید را جایگزین کنید. در انتها سبد ها رو دوباره در داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد