logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت نویز گیرنده دیجیتال

علت نویز گیرنده دیجیتال
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت نویز گیرنده دیجیتال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

گیرنده دیجیتال یا ستاپ باکس (Set Top Box) یک دستگاه است که برای دریافت کانال‌های دیجیتالی تلویزیون استفاده می‌شود. با وجود کارآمد بودن دستگاه ستاپ باکس، گاهی در عملکرد این دستگاه مشکلاتی مانند نویز گیرنده دیجیتال پیش می‌آید که در این صورت نیاز به بررسی بیشتر مشکل و تعمیر آن دارید. در این مقاله از وب‌سایت آی پی امداد به بررسی علت نویز گیرنده دیجیتال و راه‌حل‌های رفع آن می‌پردازیم. اگر بعد از خواندن این مطلب، باز هم در رابطه با نویز ستاپ باکس خود سوالی داشتید، می‌توانید در قسمت دیدگاه همین مقاله یا بخش پرسش‌ و‌ پاسخ سایت آی پی امداد به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، راه‌حل‌های مناسب را در اختیار شما قرار دهند.

8 علت رایج نویز گیرنده دیجیتال

ستاپ باکس برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، بازی‌ها و … استفاده می‌شود. گیرنده دیجیتال معمولا با استفاده از آنتن، کابل یا اینترنت، سیگنال را دریافت می‌کند. گاهی اوقات ممکن است صدای گیرنده دیجیتال شما نویز داشته باشد. این نویز ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در ادامه به معرفی 8 علت رایج نویز گیرنده دیجیتال خواهیم پرداخت.

  1. عدم هم‌خوانی فرکانس
  2. تداخل الکترومغناطیس
  3. کابل‌های معیوب
  4. قطعات خراب
  5. تنظيمات نادرست
  6. کیفیت پایین گیرنده دیجیتال
  7. مسافت زیاد بین گیرنده و فرستنده
  8. مانع‌های فیزیکی

8 علت رایج نویز گیرنده دیجیتال

چرا گیرنده دیجیتال نویز دارد؟

در ادامه به توضیحات مفصل هر کدام از علت‌های نویز گیرنده دیجیتال به‌همراه راه‌حل‌های رفع آن می‌پردازیم.

  1. عدم هم‌خوانی فرکانس

عدم هم‌خوانی فرکانس زمانی رخ می‌دهد که فرکانس سیگنال در حال دریافت، با فرکانس سطح خروجی گیرنده هم‌خوان نباشد. این مسئله باعث می‌شود که صدای خروجی گیرنده نامطلوب و نامفهوم شود.

عدم هم‌خوانی فرکانس

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل، شما باید تنظیمات فرکانس گیرنده خود را بررسی و با فرکانس سطح خروجی هماهنگ کنید. همچنین باید آنتن خود را در جای مناسب قرار داده و به‌سمت منبع سیگنال تغییر دهید.
  • همچنین شما می‌توانید با استفاده از چراغ LED گیرنده خود که نشان‌دهنده قدرت سطح سيگنال است، بهبود كيفيت سيگنال را بررسی کنید.
  • اگر چراغ LED سبز رنگ باشد به اين معني است که سيگنال قوي است و اگر قرمز رنگ باشد، به اين معني است که سيگنال ضعيف است.
  1. تداخل الکترومغناطیس

تداخل الکترومغناطیس زمانی رخ می‌دهد که سیگنال‌های الکترومغناطیسی از دستگاه‌های دیگر بر روی سیگنال در حال دریافت تأثیر بگذارند. این تداخل باعث می‌شود که صدای خروجی گیرنده پارازیت داشته باشد.

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل، شما باید دستگاه‌های الکترومغناطیسی مانند موبایل، تلفن بی‌سیم و … را از نزدیک گیرنده دیجیتال دور کنید.
  • همچنین باید کابل‌های خود را با استفاده از فرچه‌های فلزی یا پلاستیکی نگه دارید و از قرار گرفتن آن‌ها در نزدیک دستگاه‌های الکترومغناطیسی جلوگیری کنید.
  • شما می‌توانید با استفاده از فیلتر‌های تداخل الکترومغناطیس که بر روی کابل‌ها نصب می‌شوند، به کاهش تأثیر تداخل کمک کنید و از ایجاد نویز گیرنده دیجیتال جلوگیری کنید.
  1. کابل‌های معیوب

اگر کابل‌های مورد استفاده برای اتصال گیرنده به منبع سیگنال یا خروجی صوت و تصویر دچار شکستگی، پارگی، خوردگی یا آسیب شوند، موجب می‌شوند که صدای خروجی گیرنده قطع و وصل شود و نویز ایجاد گردد.

کابل‌های معیوب

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل، باید کابل‌های خود را بررسی و در صورت لزوم تعويض کنید. شما باید از کابل‌های با‌کيفيت و مناسب برای منبع سيگنال و خروجي صوت و تصوير خود استفاده کنید. به‌عنوان مثال اگر منبع سيگنال شما HDMI است، شما باید از کابل HDMI استفاده کنید.
  1. قطعات خراب

قطعات داخلی گیرنده دیجیتال مانند ترانزیستور، مقاومت، خازن، دیود، مدار چاپی و …، اگر خراب شوتد یا بسوزند، موجب نویز گیرنده دیجیتال می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که صدای خروجی گیرنده ناپایدار یا بدون صدا شود.

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل، شما باید قطعات داخلی گیرنده خود را با استفاده از تستر الکترونیکی بررسی و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض کنید.
  1. تنظيمات نادرست

تنظيمات نادرست زمانی رخ می‌دهد که تنظيمات صوت گیرنده دیجیتال مانند حجم، بالانس، باس، تربل، اکولایزر و غیره به‌صورت نامطلوب تغيير داده شده باشند. این مسئله باعث می‌شود که صدای خروجی گیرنده کم، زياد، نامتوازن شود.

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل، شما باید تنظيمات صوت گیرنده خود را با استفاده از منوی تنظیمات گیرنده بررسی و به حالت پيش فرض يا به‌صورت دلخواه تغییر دهید.
  • شما باید از تطابق تنظيمات صوت گیرنده با خروجي صوت و تصوير خود اطمینان حاصل کنید. به‌عنوان مثال، اگر خروجي صوت و تصوير شما استريو است، شما باید تنظيمات صوت گیرنده دیجیتال را به حالت استريو قرار دهید.
  1. کیفیت پایین گیرنده دیجیتال

گیرنده دیجیتال باید قابلیت دریافت سیگنال‌های ضعیف و حذف نویز‌های موجود در کانال را داشته باشد. گیرندۀ دیجیتال با کیفیت پایین، ممکن است نتواند سیگنال‌های مورد نظر را به‌خوبی تشخیص دهد یا نتواند نویز‌های داخلی را کاهش دهد. در این صورت صدای نویز گیرنده دیجیتال شنیده خواهد شد.

راه‌حل:

  • اگر گیرنده دیجیتال شما کیفیت پایین و سیگنال دیجیتال ضعیفی داشته باشد، می‌توانید از یک تقویت‌کننده سیگنال استفاده کنید تا قدرت سیگنال را افزایش دهید و کیفیت دریافت را بهبود بخشید.
  1. مسافت زیاد بین گیرنده و فرستنده

هرچه مسافت بین گیرنده و فرستنده بیشتر باشد، سیگنال‌های دیجیتال ضعیف‌تر خواهند شد و نویز‌های خارجی را جذب می‌کند.

  • راه‌حل: برای رفع این مشکل، باید از آنتن‌های مناسب و قوی استفاده کرد.
  1. مانع‌های فیزیکی

مانع‌های فیزیکی مانند ساختمان‌ها، کوه‌ها، درختان و … ممکن است باعث انحراف، تضعیف یا انعکاس سیگنال‌های دیجیتال شوند. این مسئله باعث می‌شود که گیرنده دچار تغییرات فاز و فرکانس شود و نویز گیرنده دیجیتال را تقویت کند.

  • راه‌حل: برای رفع این مشکل، باید جهت و مکان آنتن را تغییر دهید.

راه‌های جلوگیری از ایجاد نویز گیرنده دیجیتال

برای جلوگیری از نویز گیرنده دیجیتال می‌توانید از راه‌حل‌های زیر استفاده کنید:

راه های جلوگیری از ایجاد نویز گیرنده دیجیتال

 استفاده از یک آنتن مناسب و قوی

  • آنتن باید با فرکانس و استاندارد گیرنده دیجیتال سازگار باشد و در جهت مناسب قرار گیرد.

 جلوگیری از قرار دادن گیرنده دیجیتال در نزدیکی منابع نوسانات الکترومغناطیس

  • برخی از دستگاه‌های الکترونیکی مانند موبایل، رادیو، مودم، فرستنده و … ممکن است باعث تولید نوسانات الکترومغناطیس شوند و باعث تداخل در سیگنال گیرنده دیجیتال نیز شوند. برای جلوگیری از این مشکل، باید فاصله‌ای مناسب بین گیرنده دیجیتال و این دستگاه‌ها رعایت شود.

 استفاده از کابل‌های باکیفیت

  • کابل‌های استفاده شده برای اتصال آنتن به گیرنده دیجیتال و گیرنده دیجیتال به تلویزیون باید دارای كيفيت مناسب باشند. کابل‌های ضعيف و خراب ممكن است سيگنال را كاهش داده يا تحريف كرده و باعث نویز گیرنده دیجیتال شوند.

جهت رفع مشکل نویز گیرنده دیجیتال با کجا تماس بگیریم؟

در این مقاله، به بررسی علت نویز گیرنده دیجیتال و راه‌حل‌های رفع این مشکل پرداخته شد. گیرنده دیجیتال برای دریافت کانال‌های دیجیتالی تلویزیون به‌کار می‌رود و در صورتی‌که کیفیت آن پایین باشد، ممکن است با مشکل نویز مواجه شود. علل این مشکلات شامل عدم توانایی در دریافت سیگنال‌های ضعیف و کاهش نویز‌های موجود در کانال است. آی پی امداد با ارائه راه‌حل‌های کارآمد به‌ منظور رفع مشکلات نویز گیرنده دیجیتال، به کاربران کمک می‌کنند. این خدمات شامل تعمیر و نگهداری گیرنده دیجیتال، بهبود کیفیت سیگنال دریافتی، حذف نویز‌های داخلی و بهینه‌سازی تنظیمات گیرنده می‌باشند. با استفاده از خدمات آی پی امداد، کاربران قادر خواهند بود مشکلات نویز گیرنده دیجیتال خود را بهبود بخشند. برای بهره مندی از این خدمات می توانید با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • حبیب 24 بهمن 1402

    سلام ، گیرنده دیجیتال مارشال که دارای مانیتور و درایو سی دی هم هست، امواج را با کیفیت پایین دریافت میکند درصورتیکه با همان آنتن و همان موقعیت ، بقیه گیرنده ها به خوبی کار میکنند. چطور میتوانم نویز را کم کنم و یا کیفیت دریافت را بالا ببرم؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 24 بهمن 1402

      درود، اتصالات آنتن به گیرنده دیجیتال، تنظیمات آنتن و تنظیمات کانال های گیرنده دیجیتال را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد