logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علائم خرابی باتری یو پی اس

علائم خرابی باتری یو پی اس
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علائم خرابی باتری یو پی اس به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

بطور کلی باتری دستگاه یو پی اس UPS طول عمر مشخصی دارد و باید در بازه‌های زمانی مشخص تعویض شود. البته اگر از دستگاه در شرایط مناسبی استفاده و نگهداری نشود، طول عمر باتری آن نسبت به حالت استاندارد کاهش پیدا خواهد کرد. به عبارت دیگر بین میزان استفاده و نحوه استفاده از دستگاه UPS و طول عمر آن رابطه مستقیم وجود دارد و اگر میزان استفاده شما از آن بالا باشد، طول عمر باتری کمتر خواهد شد. در این مقاله از آی پی امداد، با علائم خرابی باتری یو پی اس آشنا خواهید شد و با شناخت نشانه های خراب بودن باتری دستگاه یو پی اس می‌توانید راحت‌تر مشکل آن را تشخیص داده و رفع نمایید. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب سوالی داشتید، می توانید در قسمت ثبت دیدگاه مقاله یا بخش پرسش‌وپاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید تا کارشناسان ما نکات لازم را به شما ارائه دهند.

دلایل خرابی باتری یو پی اس

باتری یو پی اس UPS یک قطعه مصرفی به‌ شمار می‌رود و طول عمر مشخصی دارد. بنابراین زمانی که عمر آن به پایان برسد، باید تعویض شود. گاهی اوقات به‌ دلایل مختلفی عمر باتری یو پی اس کمتر از حد انتظار تمام شده و زودتر از آن‌ چیزی که تصور می‌کنید، خراب و ناکارآمد می‌شود. زمانی که باتری UPS خراب شود، دیگر نمی‌توانید آن را شارژ کنید و در چنین شرایطی اگر امکان تعمیر وجود نداشته‌ باشد، باید به فکر تهیه یک باتری جدید باشید. باتری یو پی اس به‌ دلایل مختلفی خراب می‌شود و اگر با این دلایل آشنا باشید، بهتر می‌توانید از باتری این دستگاه خود مراقبت کنید و یا دلایل خرابی را برطرف کنید. به‌ طور کلی رایج‌ترین دلایل خرابی باتری یو پی اس به شرح زیر است‌.

  • استفاده بیش از حد از دستگاه
  • دشارژ عمیق و غیر استاندارد باتری
  • لرزش زیاده از حد دستگاه در حین کار
  • گرم بودن بیش از حد محل نگهداری دستگاه
  • خراب شدن دستگاه
  • شل شدن تسمه دینام
  • شارژ غیر استاندارد باتری
  • شکسته شدن جعبه نگهدارنده باتری
  • اتمام طول عمر مفید باتری
  • شل شدن بست‌های نگهدارنده باتری
  • نوسانات ولتاژ و شدت برق
  • کم شدن سطح الکترولیت

دلایل خرابی باتری یو پی اس

نحوه تشخیص سلامت باتری UPS

معمولاً روش‌های مختلفی برای تست و اطلاع از خرابی باتری یو پی اس وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آنها، قطع ورودی برق شهری دستگاه است. در صورتی که پس از قطع ورودی برق، دستگاه روشن شود و بتواند برق خروجی را تأمین کند، باتری سالمی دارد، اما اگر باتری قادر به تأمین برق مورد نیاز دستگاه نباشد و یا فقط مدت زمان کمی بتواند به دستگاه برق برساند، باید نتیجه گرفت که خراب است. البته باید گفت که اصولی‌ترین راهکار برای این منظور تست باتری با تستر باتری بوده و این راهکار شما را از سلامت و یا معیوب بودن باتری دستگاه یو پی اس مطمئن خواهد کرد. تست و عیب یابی باتری UPS اهمیت زیادی دارد و به صورت مستقیم روی طول عمر آن تاثیر می‌گذارد؛ زیرا با تست باتری می‌توانید از نحوه عملکرد باتری دستگاه خود مطلع شوید و در صورت وجود ایراد، خیلی زود جهت تعمیر آن اقدام کنید.

10 نشانه رایج خرابی باتری یو پی اس + راه‌حل

خراب شدن باتری یو پی اس با علائم مختلفی به‌همراه است که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  1. وجود مشکل در فرآیند شارژ باتری
  2. اتمام عمر مفید باتری
  3. خرابی و برآمدگی شاسی باتری
  4. عدم سرویس باتری در بازه‌های زمانی مشخص
  5. ایراد در ولتاژ خروجی و داخلی
  6. داغ شدن باتری
  7. تغییر مدت زمان دشارژ یا شارژ باتری
  8. نمایش پیام‌ها و هشدارهای غیر معمول روی نمایشگر
  9. کاهش زمان پشتیبان و نیاز به شارژ مکرر
  10. روشن ماندن چراغ تعویض باتری

10 نشانه رایج خرابی باتری یو پی اس + راه‌حل

در ادامه هریک از این موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. وجود مشکل در فرآیند شارژ باتری

زمانی که باتری UPS دارای مشکل یا ایراد خاصی باشد، نمی‌تواند به‌طور صحیح و مانند سابق شارژ شود. به‌عبارت دیگر در چنین شرایطی باتری یا اصلاً شارژ نمی‌شود و یا آنکه شارژ آن به‌صورت کامل امکانپذیر نیست. گاهی اوقات نیز برخی از خرابی‌های موجود در ساختار باتری نظیر ضعف سلول‌های داخلی، منجر به تخلیه سریع شارژ آن می‌شود. همچنین وجود ایراد در مدارهای شارژ و دیگر سیستم‌های باتری نیز منجر به بروز چنین ایرادی خواهد شد.

به‌عنوان مثال اگر زمان شارژ باتری به‌صورت ناگهانی افزایش پیدا کند و یا آنکه باتری به میزان کافی شارژ نشود یا پس از شارژ قادر به تأمین برق مورد نیاز دستگاه نباشد، باید گفت که خرابی باتری یو پی اس ناشی از فرآیند شارژ آن می‌باشد. همچنین ممکن است وجود مشکل در فرآیند شارژ باتری منجر به کاهش ناگهانی درصد شارژ آن می‌شود. به‌عنوان مثال، باتری بدون استفاده از دستگاه، به‌صورت ناگهانی درصد زیادی از شارژ خود را از دست می‌دهد.

  • هنگامی که در فرآیند شارژ باتری UPS مشکلی وجود داشته‌باشد، باید کابل شارژ و آداپتور دستگاه را مورد بررسی قرار دهید؛ زیرا امکان دارد که عدم شارژ صحیح به‌دلیل خرابی آداپتور یا کابل شارژ باشد.
  • همچنین می‌توانید دستگاه را با یک باتری دیگر تست کرده و اطمینان حاصل کنید که مشکل از دستگاه نیست.

2. اتمام عمر مفید باتری

به‌طورکلی باتری یو پی اس حداقل 3 و حداکثر 5 سال عمر می‌کند. بنابراین اگر این مدت از زمان خرید باتری گذشته باشد، احتمال خرابی آن بالا می‌رود. پس در صورت مشاهده عملکرد نامطلوب باتری، باید به فکر تعویض آن باشید. البته باید متذکر شد که طول عمر باتری به میزان استفاده و محل نگهداری دستگاه یو پی اس بستگی دارد.

اتمام عمر مفید باتری

  • برای محاسبه طول عمر باتری باید عمر مفید آن را درنظر بگیرید. به‌ عبارت دیگر روی باتری‌ها دو نوع طول عمر (عمر مفید و عمر اسمی) درج می‌شود و معمولاً طول عمر مفید در مقایسه با طول عمر اسمی کمتر است. بنابراین برای تخمین طول عمر باطری دستگاه یو پی اس خود باید طول عمر مفید را در نظر بگیرید.
  • زیرا منظور شرکت‌های تولیدکننده از طول عمر اسمی این است که اگر دستگاه در ایده‌آل‌ترین شرایط ممکن نگهداری و استفاده شود، طول عمر آن به این میزان خواهد رسید. در صورتی که طول عمر مفید همان عمر واقعی بوده و طول عمر اکثر باتری‌ها معادل طول عمر مفید است.

3. خرابی و برآمدگی شاسی باتری

برآمدگی و خرابی باتری یو پی اس از دیگر علائم قابل‌ ذکر برای این منظور است. بنابراین هر زمان که شاهد عملکرد نامطلوب باتری دستگاه یو پی اس خود شدید، باید باتری آن را دقیق بررسی کنید.

  • اگر در حین بررسی، در قسمت شاسی باتری برآمدگی، زنگ‌زدگی، نشت و جرم گرفتگی مشاهده کردید، به‌احتمال‌زیاد در ساختار باتری مشکلی به وجود آمده است و باید به فکر تعویض آن باشید.
  • البته ناگفته نماند که مشکلات فوق بیشتر در باتری‌های سنتی که از جنس اسید و سرب هستند، دیده‌ می‌شود.
  • خرابی باتری سربی برای دستگاه بسیار مضر است و به همین دلیل در صورت مشاهده هرگونه خرابی در این دسته از باتری‌ها، باید خیلی زود آن را از دستگاه خارج کنید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است دستگاه در معرض آسیب‌های جدی و حتی غیر قابل جبران قرار بگیرد.

4. عدم سرویس باتری در بازه‌های زمانی مشخص

برای افزایش طول عمر باتری باید در بازه‌های زمانی مشخص آن را سرویس کنید. بنابراین اگر نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده و زمان زیادی از سرویس باتری گذشته باشد، احتمال خرابی آن بیشتر می‌شود.

عدم سرویس باتری در بازه‌های زمانی مشخص

  • البته اگر دستگاه UPS شما آنلاین بوده و مجهز به تست سلامت داخلی باشد، باتری در بازه‌های زمانی مشخص توسط خود سیستم بررسی و تست می‌شود.
  • به این ترتیب خیلی زود متوجه خرابی باتری یو پی اس و وجود هرگونه ایراد در آن خواهید شد.

5. ایراد در ولتاژ خروجی و داخلی

تشخیص وجود ایراد در ولتاژ خروجی باتری UPS یک فرآیند تخصصی بوده و فقط توسط تکنسین‌های با تجربه و همچنین با استفاده از تست‌های تخصصی قابل انجام است.

  • در صورتی که کارشناس در هنگام تست باتری متوجه عملکرد غیرعادی و خارج شدن ولتاژ خروجی و ولتاژ داخلی باتری از حالت طبیعی شود، باید برحسب شرایط آن را تعمیر و یا تعویض کند.

 6. داغ شدن باتری

دیگر علائم خرابی باتری یو پی اس، داغ شدن آن است. بهترین دما یا متوسط دمای باتری UPS در حین کار روی آن درج می‌شود.

داغ شدن باتری

  • پس اگر احساس کردید که باتری دستگاه شما بیشتر از حد استاندارد است، ابتدا دمای آن را با دمای درج شده روی بدنه باتری مقایسه کنید.
  • در صورتی که دمای باتری بالا باشد، مشکلی در سلامت آن وجود دارد و باید برای بررسی بیشتر و رفع علت، با کارشناسان متخصص تماس بگیرید.
  • به‌ طور کلی برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد باتری UPS، باید آن را جایی که تهویه مناسب و هوای خنکی دارد، نگهداری کنید.

7. تغییر مدت زمان دشارژ یا شارژ باتری

مدت زمان شارژ و دشارژ باتری UPS سالم دقیقاً مشابه مدت زمان قید شده روی بدنه باتری است.

  • بنابراین در صورتی که مدت زمان شارژ و یا دشارژ باتری (اعم از کم یا زیاد) با عدد موجود روی بدنه باتری فرق داشته باشد، بدون شک باتری خراب است و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد.

8. نمایش پیام‌ها و هشدارهای غیر معمول روی نمایشگر

یکی دیگر از علائم خرابی باتری دستگاه، روشن شدن چراغ خطا، بوق زدن یو پی اس یا نمایش پیام‌های غیر معمول روی ال‌ای‌دی یو پی اس است. معمولاً یک سری هشدارهای مرتبط با باتری (وضعیت عمر باتری، وضعیت شارژ باتری، نشانه‌های خرابی باتری، ظرفیت باتری و …) به‌صورت مستقیم روی نمایشگر به شما اطلاع داده‌ می‌شود و باید برحسب نوع هشدار جهت برطرف‌‌ کردن ایرادهای موجود به موقع اقدام کنید. به عبارت دیگر دستگاه یو پی اس ساختاری هوشمند دارد و وجود هرگونه خرابی را اخطار می‌دهد.

نمایش پیام‌ها و هشدارهای غیر معمول روی نمایشگر

  • بنابراین هر زمان که شاهد اخطار دستگاه خود شدید، باید دفترچه راهنمای آن مطالعه کنید تا متوجه دلیل اخطار آن شوید.
  • اگر با مطالعه دفترچه نتوانستید متوجه دلیل اخطار شوید، می‌توانید با کارشناسان آی پی امداد تماس بگیرید تا در این رابطه به شما کمک کنند.

9. کاهش زمان پشتیبان و نیاز به شارژ مکرر

دیگر نشانه خرابی باتری یو پی اس، کاهش زمان پشتیبان و نیاز به شارژ مکرر است.

  • در چنین مواقعی مجبور هستید در بازه‌های زمانی کوتاه باتری شارژ کنید؛ زیرا شارژ آن بسیار زودتر از حدی که انتظار دارید تمام می‌شود.
  • همچنین به‌ علت کاهش ظرفیت، دیگر باتری نمی‌تواند همانند سابق برق مورد نیاز شما را تأمین کند و در نتیجه مجبور هستید برای یو پی اس خود یک باتری جدید تهیه کنید.

10. روشن ماندن چراغ تعویض باتری

زمانی که باتری قدیمی بوده و طول عمر آن تمام شده باشد، چراغ تعویض باتری دستگاه روشن می‌شود و تا زمانی که باتری را تعویض کنید، چراغ همچنان روشن باقی می‌ماند. اگر پس از تعویض باتری چراغ خاموش نشده و همچنان روشن بماند، به‌احتمال‌زیاد باتری جدید نیز عملکرد مناسبی ندارد و خراب است.

روشن ماندن چراغ تعویض باتری

  • پس باید از طریق تطابق باتری مطمئن شوید که باتری جدید با دستگاه شما سازگار بوده و برای آن مناسب است.
  • برای خرید باتری سازگار با دستگاه خود باید حتماً به مشخصات فنی دستگاه توجه کنید.
  • اگر نتوانید باتری را به‌درستی در محل آن قرار دهید نیز چراغ همچنان روشن می‌ماند و باید در چنین شرایطی، از درست قرار گرفتن باتری در محل خود اطمینان حاصل کنید.

در صورت خرابی باتری یو پی اس با کجا تماس بگیریم؟

یو پی اس یک وسیله مهم و کارآمد است که در هنگام قطع برق شهری به شما به شما کمک می‌کند دستگاه‌ها و سیستم‌های مهم خود را همچنان روشن نگه دارید. بنابراین اگر باتری این دستگاه مهم خراب و ناکارآمد شود، امکان استفاده از آن را از دست خواهید داد. با اطلاع از علائم خرابی باتری یو پی اس می‌توانید به موقع از خرابی آن مطلع شوید و هنگام قطع برق شهری، درگیر پیامدهای ناشی از خرابی باتری دستگاه نشوید. اگر با نشانه های خرابی باتری دستگاه یو پی اس آشنا نیستید یا باتری دستگاه شما خراب شده است، بهتر است از تکنسین‌های آی پی امداد کمک بگیرید و با ارتباط گرفتن از طریق شماره 02158941 یا 02191093903 با تیم آی پی امداد، خرابی باتری یو پی اس را رفع کرده و طرز استفاده صحیح آن را یاد بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد