logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی

علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد، اگر دستگاه تصفیه شما یکسره روشن می ماند و خاموش نمی شود، این مطلب می تواند بسیار کمک کننده باشد. در این مطلب نظر تکنسین های آی پی امداد در مورد علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی را خواهید خواند. همچنین راه حل های پیشنهادی کاشناسان مجموعه برای رفع این مشکل نیز توضیح داده می شود. در صورت داشتن هرگونه پرسش می توانید به بخش نظرات این مطلب و یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد مراجعه کنید و سوالاتتان را مطرح کنید تا تکنسین های حرفه ای ما در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند و به صورت رایگان شما را راهنمایی کنند.

چرا دستگاه تصفیه آب خانگی خاموش نمیشود؟

احتمالا شما نیز تا قبل از خرید دستگاه تصفیه آب تصور می کردید این دستگاه به صورت دائمی روشن و در حال تصفیه آب است، اما اینگونه نیست. سازوکار دستگاه تصفیه آب خانگی اینگونه است که  تا زمان پر کردن مخزن از آب تمیز (که ممکن است بین 30 تا 60 دقیقه طول بکشد)، پمپ آب و شیر برقی روشن هستند و آب هم به درون فاضلاب ریخته میشود. اما پس از پر شدن مخزن، نیازی به روشن بودن آن نیست و باید خاموش شود. روشن بودن دائمی دستگاه تصفیه آب خانگی نشانه نقص در عملکرد صحیح آن است.

نحوه بررسی مشکل خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب

با انجام این تست میتوانید علت مشکل خاموش نشدن آن را پیدا کنید:

  1. در ابتدا باید دستگاه به برق متصل باشد و مطمئن شوید که شیر ورودی دستگاه که به آب شهری و فیلتر شماره 1 متصل است، باز باشد.
  2. حال باید دستگاه را روی تولید مستقیم تنظیم کنید و پس از بستن شیر مخزن و اطمینان از بسته بودن شیر مخلوط، شیر برداشت (روی سینک قرار دارد) را باز کرده و گیج فشار روی دستگاه را نگاه کنید.
  3. اگر میزان فشار بیشتر از 55 PSI باشد و آب به صورت نخی از شیر برداشت خارج شود، مشکلی وجود ندارد.
  4. اما در صورتی که فشار کمتر از 55 PSI باشد و آب به صورت قطره قطره از شیر برداشت خارج شود، نشان دهنده بروز مشکل است. امکان دارد فیلترهای پیش تصفیه سه گانه، ممبران، فیلترهای شماره 5 و 6 کیپ شده باشند و یا پمپ به درستی کار نکند، ترانس ضعیف شده و شیر برقی دچار گرفتگی شده باشد.
  5. پس از قرار دادن دستگاه روی حالت تولید مستقیم و بستن شیر مخزن و میکس و همچنین بستن شیر برداشت، باید آب به صورت نخی از آن خارج شود.
  6. پس از بستن شیر برداشت 30 ثانیه صبر کنید. در صورتی که دستگاه خاموش شود، نشان دهنده وجود مشکل در مخزن دستگاه است که نمی تواند هوای لازم برای پمپاژ را در اختیار داشته باشد.
  7. اگر متوجه شدید ایراد از مخزن و نبود فشار هوای لازم برای پمپاژ است، باید با تلمبه آن را 7 psi باد کنید و یا مخزن را تعویض کنید.

نکته مهم:

برخی از کاربران برای تعویض فیلترهای پیش تصفیه و ممبران تنها زمان را در نظر می گیرند و قبل از زمان در نظر گرفته شده، برای تعویض آنها اقدام نمی کنند. در صورتی که اکثر مشکلات این دستگاه به دلیل کیپ شدن فیلترها در زمان بسیار کوتاه به وجود می آید، اما مصرف کننده معتقد است که چون فیلترها به تازگی تعویض شده اند، نیازی به تعویض دوباره آنها نیست.

7 علت یکسره روشن ماندن تصفیه آب خانگی + راه‌حل

وجود نقص در بخش هایی از دستگاه تصفیه آب خانگی باعث میشود که یکسره روشن بماند و عمر مفید آن کاهش یابد. از جمله دلایل خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب شامل موارد زیر می باشد:

  1. پاره شدن دیافراگم مخزن
  2. خراب شدن شیر برقی یا چهار راهی
  3. آسیب دیدگی سنسور قطع کن فشار بالا یا سوییچ های پرشر
  4. معیوب شدن پمپ
  5. خراب شدن فیلتر ممبران
  6. آسیب دیدن زانوی سوپاپ دار ممبران
  7. نشتی در بخش هایی از فیلتر ممبران

7 علت یکسره روشن ماندن تصفیه آب خانگی + راه‌حل

در ادامه هریک از این موارد به همراه راهکار رفع مشکل را بررسی خواهیم کرد.

  1. دیافراگم مخزن ذخیره پاره شده است

یکی از دلایل دائم روشن ماندن دستگاه تصفیه آب خانگی این است که دیافراگم پاره میشود و این نقص موجب افت فشار آب دستگاه تصفیه خواهد شد. پاره شدن دیافراگم باعث وارد شدن آب به قسمت ذخیره هوا شده و به همین دلیل مخزن بسیار سنگین می شود.

راه‌حل:

  • یکی از نشانه های پارگی دیافراگم، خارج شدن آب از قسمت ذخیره هوا است. پس از اطلاع از این موضوع باید هرچه سریع تر مخزن دستگاه را تعویض کنید.
  • قطعا انجام این کار نیاز به تخصص و دانش فنی دارد و افراد عادی نمی توانند این کار را انجام دهند. بنابراین توصیه میکنیم برای انجام این کار از تکنسین حرفه ای آی پی امداد کمک بگیرید.
  • در صورتی که پس از تعویض مخزن همچنان مشکل یکسره کار کردن دستگاه تصفیه آب حل نشد، باید یک فشارسنج تهیه کنید و فشار سنسور فشار سوییچ بالا (های پرشر) را با آن اندازه گیری و تنظیم نمایید.
  1. شیر برقی یا چهار راهی خراب شده است

قطعه ای که در دستگاه تصفیه آب خانگی وظیفه قطع و وصل کردن جریان آب ورودی را دارد، شیر برقی نام دارد. خرابی شیر برقی باعث میشود مسیر آب بسته شده و دستگاه به دلیل مواجه شدن با فشار کم، یکسره روشن بماند و خاموش نشود. در صورت بروز این مشکل آب تولید و تصفیه نمیشود، اما پمپ مدام در حال کار است تا آب تصفیه شده را در اختیار مصرف کننده قرار دهد. بنابراین دستگاه تصفیه آب خانگی خاموش نمیشود.

شیر برقی یا چهار راهی خراب شده است

راه‌حل:

  • تعویض شیر برقی یا چهارراهی تنها چاره حل این مشکل است، اما بهتر است توسط افرادی که دانش انجام این کار را دارند، انجام شود.
  1. سنسور قطع کن فشار بالا یا سوییچ های پرشر آسیب دیده اند

همانططور که از اسم سنسور قطع کن پیداست، این قطعه وظیفه دارد که هنگام پر شدن آب مخزن، دستور قطع شدن فرآیند آب را به پمپ اطلاع دهد. اما در صورتی که سنسور قطع کن آسیب دیده باشد، قطعا پمپ نمی داند چه زمانی باید کار خود را موقتا پایان دهد و سنسور نیز متوجه پر شدن مخزن نمی شود.

سنسور قطع کن فشار بالا یا سوییچ های پرشر آسیب دیده اند

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل باید شیر برداشت را ببندید و به مدت یک دقیقه صبر کنید. در صورتی که پس از آن دستگاه خاموش گردد، مشخص میشود مشکل از عدم فشار مناسب درون مخزن است.
  • اگر مشکل حل نشد، میتوانید این مسئله را با تکنسین های مجموعه آی پی امداد در میان بگذارید.
  1. پمپ عملکرد درستی ندارد

از دیگر علت های یکسره کار کردن دستگاه تصفیه آب خانگی، خرابی یا ضعیف شده پمپ است. پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی ممکن است به دلایل زیر بسوزد یا ضعیف شود:

  • وارد شدن فشار بیش از حد به آن
  • کارکرد طولانی مدت (بیش از 7 سال)
  • عدم تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه (فیلتر کربن بلاک، فیلتر کربن پودری، فیلتر رسوب گیر الیافی)

پمپ عملکرد درستی ندارد

حال که میدانیم خرابی پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی چه دلایلی دارد، باید دید خرابی یا ضعیف شدن پمپ چه تاثیری در عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی خواهد داشت. خرابی پمپ دستگاه تصفیه آب باعث میشود کارایی مناسبی برای تصفیه مقدار آب مورد نیاز نداشته باشد و حتی با وجود کارکرد چندین ساعته مقدار بسیار کمی از آب را تصفیه کند.

راه‌حل:

  • برای عیب یابی پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی باید ابتدا شیر مخزن را ببندید. سپس شیر برداشت را باز کنید تا ببینید زمان کار کردن دستگاه تصفیه آب، فشار آن چه تغییری می کند.
  • اگر اعداد نمایش داده شده روی گیج فشار پایین تر از 80 تا 120 psi باشد، باید بدانید که پمپ به درستی کار نمی کند و ضعیف شده است.
  1. فیلتر ممبران خراب شده است

یکی از مهمترین بخش های دستگاه تصفیه آب، فیلتر ممبران است که خرابی آن میتواند باعث یکسره کار کردن و خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب شود. نشانه خرابی فیلتر ممبران این است که در صورت بستن شیر مخزن، شیر مخلوط و همچنین باز کردن شیر ورودی آب و شیر برداشت، آب از دستگاه خارج نمی شود و یا حجم آن به اندازه چند قطره است.

فیلتر ممبران خراب شده است

راه‌حل:

  • برای رفع مشکل مسدود بودن فیلتر ممبران باید ابتدا آن را از داخل هوزینگ خارج کرده و به طور کامل آن را بررسی کنید.
  • همچنین خروجی فاضلاب را نیز بررسی کنید. اگر فیلتر ممبران خراب شده باشد، حجم آب پساب فاضلاب بسیار بیشتر از آب تصفیه شده است.
  • برای تعویض فیلتر ممبران میتوانید از تکنسین های آی پی امداد کمک بگیرید.
  1. زانوی سوپاپ دار ممبران آسیب دیده است

اگر زانوی سوپاپ دار درست عمل نکند، آب مجددا به داخل محفظه ممبران برگشت داده میشود تا از فاضلاب خارج شود. بنابراین دستگاه تصفیه آب مجددا شروع به کار می کند تا بتواند افت فشار را جبران کند. به همین دلیل است که در صورت خرابی زانوی سوپاپ دار، دستگاه تصفیه آب یکسره کار می کند.

زانوی سوپاپ دار ممبران آسیب دیده است

راه‌حل:

  • برای بررسی و حل مشکل این قطعه بهتر است یا کارشناس فنی با تجربه کمک بگیرید.
  • شما میتوانید برای حل مشکل خرابی زانوی سوپاپ دار ممبران از خدمات حضور تکنسین در محل مجموعه آی پی امداد استفاده کنید.
  1. بخش هایی از فیلتر ممبران نشتی دارد

یکی از دلایلی که دستگاه تصفیه آب خاموش نمیشود، مربوط به نشتی داشتن فیلتر ممبران است. نشتی بخش هایی از فیلتر ممبران باعث میشود فشار داخل سیستم کم شود و سوییچ های پرشر به درستی عمل نکند. عدم وجود فشار کافی در سیستم دستگاه تصفیه آب باعث میشود دائما روشن باشد و خاموش نشود.

راه‌حل:

  • بدون شک برای حل مشکل مذکور باید بخش های آسیب دیده دستگاه تصفیه مانند فیلتر ممبران تعویض شوند. البته انجام این کار باید با کمک تکنسین حرفه ای انجام شود.
  • میتوانید با آسودگی خیال عیب یابی و رفع عیب مشکلات دستگاه تصفیه آب را به تعمیرکاران مجموعه آی پی امداد بسپارید.

برای تعمیر مشکل خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب با کجا تماس بگیریم؟

امیدواریم توانسته باشیم در عیب یابی و حل مشکل یکسره روشن بودن دستگاه تصفیه آب به شما کمک کرده باشیم. همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، رفع این مشکل بهتر است توسط تکنسین حرفه ای انجام شود. به نظر می رسد حضور شما تا به این لحظه در سایت آی پی امداد به این معناست که میخواهید تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی را به متخصصین آی پی امداد بسپارید. در صورت نیاز به حضور تکنسین آی پی امداد در محل برای تعمیر دستگاه تصفیه خانگی میتوانید با شماره تلفن 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد