logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

یخچال چگونه سرما تولید میکند؟

یخچال چگونه سرما تولید میکند؟
یخچال چگونه سرما تولید می کند؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله یخچال چگونه سرما تولید میکند؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

ممکن است شما نیز به این موضوع فکر کرده باشید که یخچال چگونه سرما تولید میکند؟ یا اینکه نحوه خنک شدن یخچال به چه صورت است؟ یخچال یکی از اصلی ترین و کاربردی ترین لوازم خانگی است که با حنک سازی مواد غذایی از خراب شدن آنها جلوگیری می کند. اما این دستگاه چگونه خنک می شود و روند ایجاد سرما درون محفظه را انجام می دهد. به طور کلی یخچال از قطعات مختلفی تشکیل شده  که به کمک این قطعه اقدام به تولید سرما در یخچال می شود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی چگونگی خنک کردن یخچال و نحوه کارایی آن توضیحاتی را برای شما ارائه دهیم. در ادامه با آی پی امداد همراه باشید.

کاربران گرامی؛ در صورت وجود هر گونه سوال در زمینه نحوه خنک شدن یخچال میتوانید در بخش پرسش و پاسخ و یا دیدگاه های همین مقاله از کارشناسان وب اپلیکیشن تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد پرسش نمایید.

اصول خنک کردن یخچال چگونه است؟

اصول خنک کردن یخچال

یخچال چگونه سرما تولید میکند؟ به طور کلی روند کار یخچال جهت تولید سرما بسیار ساده بوده و مطابق با یک چرخه مداوم و تکراری صورت می گیرد. طی فرآیند تبخیر در یخچال، مبرد از مایع به گاز تبدیل می گردد و محیط اطراف دستگاه را خنک می کند و موجب ماندگاری مواد غذایی در آن می شود. برای اینکه این فرآیند شروع شده و مایع مبرد به گاز تبدیل گردد، لازم است تا فشار به وسیله لوله مویی کاهش پیدا نماید. در ادامه مبرد گاز به حالت مایع خود برگشته و گاز به فشار و حرارت بیشتری فشرده خواهد شد.

در این بخش کمپرسور که کارکردی شبیه به پمپ دارد، وارد عمل می شود. با هر بار کارکرد کمپرسور، گاز تحت فشار زیاد قرار گرفته و داغ می شود. در ادامه خازن تعبیه شده در قسمت پشتی یخچال، خنک می گردد. زمانی که گاز درون کندانسور تحت فشار بالا سرد می شود، مجددا به مایع تبدیل می گردد. در نهایت نیز مایع به سمت اواپراتور برگشت داده و شده و مجددا فرآیند سرماسازی یخچال شروع می گردد.

مراحل تولید سرما در یخچال

مراحل تولید سرما در یخچال

فرآیند سرماسازی یخچال در یک چرخه تکراری صورت می گیرد و از مراحل مختلفی تشکیل می شود. در ادامه مراحل مربوط به روند خنک شدن یخچال و اینکه یخچال چگونه سرما تولید میکند، شرح داده می شود.

  1. ابتدا کمپرسور مبرد را فشرده کرده و درجه حرارت و فشار آن را افزایش می دهد و مبرد را به سمت خارج یخچال و سیم پیچ های کندانسور خارج می کند.
  2. در سیم پیچ های کندانسور، گاز گرم با هوای خنک برخورد کرده و به مایع تبدیل می گردد.
  3. در این مرحله طی وارد شدن فشار زیاد، مبرد مایع خنک می شود و داخل سیم پیچ های تبخیرکننده داخل یخچال جریان پیدا می کند.
  4. گرمای درون یخچال توسط مبرد جذب شده و برای خنک کردن هوای درون یخچال، توسط سیم پیچ های تبخیرکننده جریان پیدا می کند.
  5. در نهایت مبرد تحت حرارت زیاد، به گاز تبدیل شده و مجددا به کمپرسور برمی گردد و این چرخه دوباره شروع خواهد شد.

شیوه کارکرد قطعات جهت سرماسازی یخچال

یخچال چگونه سرما تولید میکند؟ یخچال از بخش ها و قطعات مختلفی تشکیل شده است که هریک از آنها دارای وظایف خاصی هستند. در این بخش قصد داریم به بررسی نحوه عملکرد قطعاتی نظیر کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، فشارشکن و ترموستات بپردازیم که در زمینه خنک شدن یخچال نقش بسیار مهمی را برعهده دارد.

کمپرسور یخچال

کمپرسور یخچال

یکی از اصلی ترین قطعات یخچال کمپرسور آن است که مبرد را درون سیستم و بخش های یخچال به گردش درمی آورد. کمپرسور یخچال پس از صرف انرژی مکانیکی، اقدام به جذب سریع سیال نموده و آن را فشرده می نماید. با انجام این از دمای مبرد افزایش پیدا می کند. به طور معمول برای اینکه گاز مجددا به حالت معمولی بازگردد، باید با فشار بالا از سیستم خنک کننده عبور داده شود. از این رو دقت داشته باشید که سیال وارد و خارج شده درون کمپرسور یخچال، برای جلوگیری از وراد شدن آسیب به تجهیزات باید در فاز گاز باشد. همچنین صدایی که هنگام کارکرد یخچال از کمپرسور شنیده می شود نیز به دلیل وارد شدن فشار به مبرد و انجام چرخه خنک کنندگی است.

کندانسور یا رادیاتور یخچال

کندانسور یخچال

یکی دیگر از بخش های مهم در زمینه خنک کردن یخچال، کندانسور است که به کمک آن مبرد از گاز به مایع تبدیل می گردد. این بخش از باله های خارجی و سیم پیچ های لوله ای تشکیل شده و در قسمت پشتی یخچال تعبیه گردیده است. هنگامی که گرمای یخچال از محیط جذب می گردد، مبرد گازی به مایع تبدیل می شود. با کم شدن میزان حرارت مبرد، دمای آن نیز کاهش یافته و از حالت بخار به مایع تغییر حالت خواهد داد.

فشارشکن یخچال

فشارشکن یخچال

یخچال چگونه سرما تولید میکند؟ مایع خنک کننده یا جریان مایع مبرد توسط شیر انبساط یخچال کنترل می شود. فشارشکن وظیفه دارد تا فشار مبرد را کاهش دهد. زمانی که مبرد از کندانسور وارد تبخیرکننده می شود، این قطعه اقدام به تنظیم میزان عبور جریان سیال به اواپراتور می نماید. کار کنترل و تنظیم دمای یخچال توسط فشارشکن با تغییر ورودی‌های آن و بر اساس نیاز ما انجام می‌گیرد. فشارشکن های یخچال به دو دسته ورودی متغیر و ثابت تقسیم می شوند که در نوع ثابت، سطح جریان ثابت می‌ماند و در ورودی متغیر، سطح جریان با تغییر نرخ جریان عوض می ‌شود.

اواپراتور یا تبخیرکننده یخچال

اواپراتور یخچال

اواپراتور قطعه ای است که درون یخچال تعبیه شده است و عملکرد آن در زمینه سرد کردن مواد غذایی درون یخچال است. تبخیرکننده یا اواپراتور مبدلی است از نوع حرارتی که میان لوله های خنک کننده و فضای یخچال قرار گرفته است. مبرد با فشار و دمای پایین از بخش فشارشکن به اواپراتور وارد می شود. مبرد در لوله های اواپراتور جاری شده و گرمای محیط توسط آن جذب می گردد. در نهایت به دلیل جذب بالای گرما توسط این مبرد، دمای آن افزایش پیدا کرده و تبدیل به بخار می شود. بخار حاصل از این عملیات خنک شدن یخچال جهت کامل شدن چرخه به کمپرسور انتقال پیدا می کند.

 ترموستات یخچال

ترموستات یخچال

ترموستات از جمله قطعاتی است که بر دمای درون یخچال نظارت داشته و روند خنک کردن یخچال را با خاموش و روشن کردن کمپرسور کنترل می نماید. زمانی که ترموستات تشخیص دهد که کابین داخلی یخچال به میزان کافی سرد است، کمپرسور را خاموش می نماید. اما اگر گرمای درون یخچال زیاد باشد، فرمان روشن کردن کمپرسور را داده و مجددا روند خنک کنندگی یخچال را آغاز می کند. به طور معمول تجهیزات کنترل دما نظیر ترموستات یخچال، اتصالاتی به دستگاه فشارشکن دارند و برای کنترل دمای یخچال به کار می روند.

خلاصه ای از اینکه یخچال چگونه سرما تولید میکند؟

در این مقاله به صورت کامل به بررسی اینکه یخچال چگونه سرما تولید میکند و روند خنک شدن یخچال پرداختیم و بیان کردیم که با وارد شدن فشار و حرارت بالا به مبرد، تغییر حالت داده و توسط قطعاتی نظیر کمپرسور، کندانسور، فشارشکن و اواپراتور به جریان افتاده و این روند چرخشی منجر به تولید سرما در یخچال می شود. در صورتی که این عملیات در یخچال شما با مشکل مواجه شده و دستگاهتان به خوبی خنک نمی کند، می توانید از متخصصین مرکز تعمیرات یخچال در آی پی امداد برای رفع مشکل آن کمک بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد