logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

چرا به هرچی دست میزنم برق میگیره؟

چرا به هرچی دست میزنم برق میگیره؟
چرا به هرچی دست میزنم برق میگیره؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله چرا به هرچی دست میزنم برق میگیره؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

ممکن است تابحال برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چرا به هرچی دست میزنم برق میگیره؟ علت برق داشتن بدنه لوازم خانگی مختلف چیست؟ به طور کلی تمامی افراد در منازل خود از انواع لوازم و وسایل خانگی و الکتریکی استفاده می کنند. بسیاری از این لوازم با استفاده از انرژی برق کار می کنند که در برخی مواقع این برق به بدنه این وسایل متصل شده و موجب برق گرفتگی مصرف کنندگان خواهد شد که بسیار خطرناک است. مشکل برق دار شدن لوازم خانگی می تواند کاربران را دچار شوک نماید. از این رو افراد همواره به دنبال اطلاع پیدا کردن از علت بروز این مشکل و راهکارهای رفع آن هستند. در این مقاله از آی پی امداد همراه ما باشید تا پاسخ این پرسش ها را به شما ارائه دهیم.

کاربران گرامی؛ در صورت وجود هر گونه سوال در زمینه علت برق داشتن لوازم خانگی میتوانید در بخش پرسش و پاسخ و یا دیدگاه های همین مقاله از کارشناسان نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد پرسش نمایید.

خلاصه ای از نکات برق دار بودن بدنه لوازم خانگی

در صورتی که بدنه لوازم برقی شما نیز دارای جریان برق می باشند و شما پس از دست زدن به این لوازم دچار برق گرفتگی خفیفی می شوید، لازم است تا رد سریع ترین زمان علت بروز این مشکل را بررسی کرده و راهکارهای لازم برای رفع مشکل را دنبال نمایید. در ادامه مهمترین نکات علت برق داشتن لوازم خانگی و رفع آن را برای شما ذکر کرده ایم.

علت برق داشتن بدنه لوازم خانگی
  1. قدیمی بودن پریز برق
  2. خرابی پریز برق و اتصالات آن
  3. عملکرد نادرست و ایراد در سیم ارت
  4. برق دار بودن سیم نول پریز برق
  5. معیوب بودن قطعات داخلی لوازم الکتریکی
  6. رطوبت زیاد در محیط
رفع مشکل برق دار بودن وسایل
  • بررسی رطوبت نداشتن بدنه لوازم خانگی
  • عیب یابی قطعات لوازم خانگی و بررسی سالم بودن آنها
  • بررسی عدم بروز مشکل در پریز برق و اتصالات آن

برق دار شدن لوازم خانگی چگونه رخ می دهد؟

برق دار شدن لوازم خانگی

پیش از اینکه به بررسی علت برق دار بودن بدنه لوازم خانگی بپردازیم، ابتدا قصد داریم این مسئله را بررسی کنیم که چگونه عملیات برق دار شدن لوازم رخ می دهد؟ به طور کلی بروز این مشکل به دلیل جمع شدن جریان و بارهای الکتریکی در لوازم منزل می باشد. زمانی که شما با دست خود بدنه لوازم خانگی مختلف مانند لباسشویی، یخچال، ماکروفر، ظرفشویی و … را لمس می کنید تا به بخش های فلزی این لوازم دست می زنید، ممکن است به شما حالت های مختلفی از برق گرفتگی یا شوک الکتریکی دست دهد.

این مسئله می تواند به دلیل ولتاژ ذخیره شده در این وسایل باشد. در واقع می توان گفت بدن شما به هنگام اتصال با این اجسام، مانند سیم اتصال به زمین عمل کرده و در نهایت جسم مورد نظر اضافه بار موجود در بدنه خود را به بدنه شما منتقل می کند. به طور کلی برق داشتن لوازم خانگی امری رایج می باشد که بهتر است هرچه سریع تر رفع گردد.

بررسی 6 علت برق داشتن بدنه لوازم خانگی

چرا به هرچی دست میزنم برق میگیره؟ در صورتی که شما نیز با مشکل برق دار شدن لوازم خانگی مختلف نظیر یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و … مواجه شده اید، در اولین اقدام باید علت بروز این مشکل را پیدا نمایید. به طور کلی جرقه زدن هنگام دست زدن به لوازم خانگی می تواند امری بسیار خطرناک باشد و باید هریچه سریع تر عیب یابی و رفع گردد. در صورتی که به دنبال بررسی دلیل ایجاد این مسئله هستید، در ادامه دلایل رایج بروز این امر را برای شما ذکر کرده ایم.

  1. قدیمی بودن پریزهای برق
  2. ایراد در پریزهای برق و اتصالات آن
  3. عملکرد نادرست سیم ارت
  4. برق دار بودن نول پریز برق
  5. ایراد در قطعات لوازم الکتریکی
  6. رطوبت زیاد در محیط

معیوب بودن پریزهای برق

معیوب بودن پریزهای برق

چرا به هرچی دست میزنم برق میگیره؟ در صورتی که پریزهای برق منزل شما دچار خرابی شده باشد، ممکن است بدنه لوازم خانگی مانند لباسشویی، یخچال، ظرفشویی، تلویزیون و … برق دار گردد. همچنین اگر چندین دستگاه به یک پریز متصل شده باشند، این وضعیت خطرناک تر خواهد شد. همچنین سایر ایرادات نظیر خرابی سیم ها، اتصالات شل دستگاه و پوسیدگی سیم های برق نیز از دیگر عوامل موثر در برق گرفتگی دست هنگام لمس لوازم خانگی می باشد. در این شرایط باید هرچه سریع تر اقدامات لازم را برای رفع مشکل و تعمیر یا تعویض اتصالات معیوب انجام دهید.

قدیمی بودن پریزهای برق

در برخی مواقع قدیمی بودن تمامی اتصالات مربوط به پریز برق می تواند موجب برق دار شدن بدنه لوازم خانگی شود. به طور کلی اکثر پریزها در ساختمان ها از نوع دوشاخه می باشند و به زمین اتصال ندارند. اتصال به زمین موجب می شود تا به هنگام ناپایدار شدن جریان الکتریکی، یک سد ایمنی ایجاد شود. این سیم می تواند جریان ناپایدار را به زمین رسانده و نوعی اتصال ایمنی ایجاد نماید. در صورت فرسوده بودن اتصالات پریزها باید آنها را تعویض نمایید.

کارکرد نادرست سیم ارت

عملکرد نامناسب سیم ارت

در انواع لوازم الکتریکی بزرگ و کوچک از سیم ارت استفاده شده است. این سیم می تواند جریان های اضافه درون دستگاه ها را به زمین منتقل نموده و از بروز هرگونه مشکل یا برق دار شدن لوازم خانگی جلوگیری نماید. در صورتی که این کابل دچار ایرادات و خرابی هایی شود، ممکن است قطعات دستگاه خراب شده و یا بدنه لوازم برق دار شود. در این شرایط تنها راه رفع مشکل تعویض سیم ارت دستگاه می باشد.

برق داشتن نول در سیم های برق

در صورتی که شما نیز به دنبال این هستید که بدانید چرا به هرچی دست میزنم برق میگیره، لازم است تا نول برق را بررسی کنید. در برخی مواقع ممکن است به دلایل مختلفی نظیر ایجاد نارسایی در جریان الکتریکی، بخش نول در سیم های برق دارای جریان باشد. از این رو در صورتی که با این مشکل مواجه شده اید، بهتر است ابتدا با استفاده از فازمتر اقدام به بررسی پریز برق نمایید. در صورتی که بخش نول نیز دارای برق است، حتما از یک فرد متخصص برای رفع مشکل درخواست کمک نمایید.

لوازم الکتریکی معیوب

لوازم الکتریکی معیوب

علت دیگر برق گرفتگی هنگام لمس لوازم خانگی، این است که برخی از قطعات تعبیه شده درون لوازم خانگی مختلف دچار ایراد و خرابی هایی می شوند و این مسئله موجب می گردد که جریان الکتریکی به صورت صحیح هدایت نگردد. از جمله این موارد می توان به خرابی مدار، شکستگی قطعات، ایراد در سیم کشی و … اشاره کرد. از این رو بهتر است پیش از اینکه لوازم الکتریکی خود را به برق متصل کنید، اتصالات آن را چک کمید.

رطوبت بالای محیط

چرا به هرچی دست میزنم برق میگیره؟ در صورتی که رطوبت محیط نصب لوازم خانگی افزایش پیدا کند، ترکیب آن با برق می تواند منجر به برق گرفتگی یا ایجاد شوک الکتریکی شود. به طور کلی یون هایی که در محیط های مربوط وجود دارند، رسانا هستند و اگر بر روی سطوح بنشینند، موجب برق دار شدن لوازم خانگی می شوند. همچنین این مسئله می تواند موجب آسیب دیدگی اتصالات برقی و پریزها شود. برای اینکه این مشکل را رفع کنید، بهتر است محیط های مرطوب را به خوبی تهویه نمایید و پنجره ها را باز بگذارید تا رطوبت خارج شود.

نکات رفع مشکل برق دار بودن بدنه لوازم خانگی

برای اینکه بتوانید در سریع ترین زمان مشکل برق داشتن بدنه لوازم خانگی خود را رفع کنید، در ادامه نکاتی را ذکر کرده ایم که باید آنها را دنبال نمایید:

  • حتما بررسی کنید که بر روی بدنه یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و سایر لوازم خانگی هیچگونه آب یا رطوبتی وجود نداشته باشد؛ زیرا وجود هرگونه رطوبت می تواند موجب برق دار شدن بدنه دستگاه شود. همچنین لواز خانگی خود را حتما به دور از هرگونه رطوبت نصب کنید تا از خطرات احتمالی برق گرفتگی آن جلوگیری شود.
  • حتما بررسی کنید که موتور لوازم خانگی و قطعات اصلی آن سالم باشد. در صورتی این قطعات دچار اختلال یا نیم سوزی شوند، دستگاه دچار برق گرفتگی شده و ممکن است خطر برق گرفتگی شما را تهدید کند.
  • بررسی کنید که دوشاخه و پریز برق هیچگونه ایرادی نداشته باشند. در برخی مواقع که پریز برق و اتصالات آن دچار خرابی شود، بدنه دستگاه برق دار خواهد شد. برای رفع این مشکل باید اتصالات را تعویض کرده و یا از محافظ استفاده کنید.

نتیجه گیری از اینکه چرا به هرچی دست میزنم برق میگیره؟

چرا به هرچی دست میزنم برق میگیره؟ به طور کلی در این مقاله از آی پی امداد تمامی مواردی که منجر به برق دار شدن بدنه لوازم خانگی می شوند را برای شما بیان کردیم. در صورتی که هنگام دست زدن به لوازم برق مختلف دچار شوک الکتریکی می شوید، به این معناست که دستگاه شما دچار ایراداتی شده است و باید سریعا رفع گردد؛ زیرا بسیار خطرناک است.

در صورت مواجهه با این مشکل با بررسی پریز برق، رطوبت محیط، خرابی قطعات داخلی دستگاه، سیم ارت و سایر مواردی که ذکر شد، قادر به رفع مشکل دستگاه خود خواهید بود. توجه داشته باشید تا زمانی نتوانستید مشکل برق ‌داشتن بدنه لوازم خانگی خود را رفع کنید، آن را به برق وصل نکنید و از دست زدن به بدنه آن نیز اجتناب کنید. تعمیرکاران متخصص آی پی امداد می توانند در امر تعمیر لوازم خانگی و رفع مشکلات آنها به شما کمک نمایند.

3.3/5 - (6 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

5 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • م 05 دی 1402

    سلام و وقت بخیر من سه ماه هست گوشیم رو‌عوض کردم ، یک هفته هست وقتی با گوشی کار میکنم و بعد از اینکه کار با گوشیم تمام میشه و بعد از گوشی به هر وسیله ی فلزی دست میزنم حالت برق گرفتگی داره علتش چیه؟

    پاسخ دادن
  • حسینی 17 خرداد 1402

    سلام ببخشید من کارخانه کار میکنم کف دمپایی ام یه زره نم داشته باشه برق میگیره دست به هر دستگاه بیزنم اما بقیه اینجوری فقط منو برق مگیره همکارامو هیچکدومشونو برق نمیگیره دلیلش چیه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 17 خرداد 1402

      درود، برق گرفتگی بستگی به میزان نم دار بودن یا نوع دمپایی دارد که باید مراقبت باشید دمپایی نم نداشته باشد.

      پاسخ دادن
  • ʰᶦⁿʷ 15 دی 1401

    ما وسایل برقیمان برق ندارد بلکه کل خانه مثل شیر آب یا حتی در آهنی بالکن هم برق دارد مشگل از کجاست

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 15 دی 1401

      مشکل از ارت میباشد.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد