logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

همه چیز در مورد اشعه ماکروفر

همه چیز در مورد اشعه ماکروفر
همه چیز در مورد اشعه ماکروفر
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله همه چیز در مورد اشعه ماکروفر به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

امروزه مایکروفر به عنوان یکی از پرکاربردترین و حیاتی ترین لوازم خانگی به شمار می رود. از آنجایی که فناوری به کار رفته در ساختار مایکروویو نسبت به سایر لوازم خانگی پیشرفته تر است و برنامه های پخت متفاوتی دارد، تاثیر بسزایی در تهیه غذا دارد. جالب است بدانید که مایکروفر غذا را به کمک اشعه های تولید شده در داخل آن میپزد.

به همین دلیل آی پی امداد در این مقاله در مورد اشعه مایکروفر پرداخته است و همه چیز را در مورد اشعه ماکروفر برای شما توضیح خواهد داد. اگر فکر می کنید پختن غذا با مایکروویو به سلامتی شما آسیب می رساند، توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها دنبال کنید. در ادامه این مطلب به برخی شائبه ها در زمینه سرطان زا بودن مایکروفر ها و همچنین تاثیر ماکروفر بر چشم انسان را بررسی خواهیم کرد.

کاربران گرامی، در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با اشعه ماکروفر می توانید در بخش دیدگاه های همین مقاله و یا بخش پرسش و پاسخ با کارشناسان آی پی امداد در میان بگذارید.

خلاصه ای از اشعه ماکروفر و ضرر های آن

به منظور جلوگیری از هدر رفتن زمان کاربران گرامی آی پی امداد، در جدول زیر مهمترین نکات در زمینه اشعه مایکروویو و مضرات اشعه ماکروفر بیان شده است:

سوالات در زمینه خطرات مایکروویو پاسخ

اشعه مایکروویو چیست؟

  • اشعه رادیویی (RF) شامل امواج رادیویی و ماکروفر می باشد که در انتهای طیف اکترومغناطیسی (انرژی کم فرکانس) قرار دارد.
  • این نوع از پرتوها غیر یونیزه بوده و انرژی کافی را برای حرکت اتم ها در اطراف یک مولکول ایجاد می نماید یا امکان دارد که باعث لرزش آن ها شوند.
  • اما برای یونیزه کردن (به معنای باردار کردن الکتریکی) کافی نمی باشد.

آیا مایکروفر اشعه دارد؟

بله.

  • اشعه مایکروفر در واقع به امواجی گفته می شود که‌ برای طبخ و گرم نمودن مواد غذایی از دستگاه ماکروفر ساطع می شود.

آیا اشعه مایکروویو برای غذا ضرر دارد؟

  • دستگاه های ماکروفر از اشعه ایکس و یا گاما استفاده نمی کنند و آن ها نمی توانند غذاهای رادیواکتیوی ایجاد کنند!
  • در واقع اشعه ماکروفرها می توانند غذا را طبخ کنند و این امکان را ندارند که ساختار شیمیایی و یا مولکولی آن ها را تغییر دهند.
  • بنابراین در حالت کلی ضرری ندارند.

آیا پرتوها و اشعه مایکروویو سرطان زا است؟

  • دانشمندان زیادی در سراسر جهان و همچنین سازمان بهداشت جهانی، مطالعات بسیاری در زمینه سرطان زا بودن اشعه مایکروویو انجام داده اند که هیچ کدام نشان دهنده سرطان زا بودن این دستگاه نیست.
  • دلیل این امر این است که پرتوهای مایکروویو از دسته غیر یونیزه میباشند و موجب آسیب به بافت ها و سلول های بدن نمی‌شوند.

امواج مایکروفر چه تاثیری بر چشم افراد دارند؟

  • در زمان روشن بودن دستگاه ماکروفر، حتما فاصله ایمنی را با آن رعایت کنید.
  • اگر کودکی در منزل دارید، اجازه ندهید که به چراغ روشن و ظرف غذای در حال چرخش در دستگاه ماکروفر زل بزند.
  • بسیاری از دانشمندان در مورد بروز آب مروارید در چشم در اثر قرار گرفتن در معرض امواج مایکروویو اتفاق نظر دارند.

اشعه مایکروویو چه تاثیری بر قلب دارد؟

  • برخی از دانشمندان دریافته اند که پرتوهای اشعه مایکروویو میتوانند بر قلب افراد اثرات منفی داشته باشند.

چگونه میتوان از ضررهای ماکروفر در امان ماند؟

  • در زمان روشن بودن دستگاه ماکروفر حداقل فاصله یعنی 1.5 متر را با دستگاه حفظ کنید.
  • همچنین از زل زدن و خیره شدن به ظرف غذای در حال چرخش در دستگاه ماکروفر اجتناب کنید.

نکات پخت غذای سالم با اشعه مایکروفر

  • استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی که برای ماکروفر طراحی نشده اند.
  • از ظروفی استفاده کنید که مناسب مایکروفر باشند.
  • به هیچ عنوان از ظروف فلزی استفاده نکنید.
  • از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنید.
  • از گرم کردن مجدد برنج در مایکروویو بپرهیزید.
  • سیب زمینی را در مایکروفر مجددا گرم نکنید.
  • سعی کنید از پختن و گرم کردن مجدد تخم مرغ در مایکروویو بپرهیزید.
  • از پختن چغندر و اسفناج در مایکروفر بپرهیزید.
  • از قرار دادن میوه ها در دستگاه ماکروفر جلوگیری کنید.
  • از گرم کردن شیر (بخصوص شیر مادر) درون مایکروفر بپرهیزید.

همه چیز در مورد اشعه مایکروویو

اشعه مایکروفر در واقع به امواجی اشاره دارد که از دستگاه مایکروویو برای پختن و گرم کردن غذا ساطع می شود. ممکن است تا به حال در مورد مزایا و معایب اشعه ماکروفر چیزی نشنیده باشید، به همین دلیل آی پی امداد این مقاله را تحت عنوان همه چیز در مورد اشعه ماکروفر برای شما گردآوری کرده است تا اطلاعات کاملی در این زمینه به دست آورید. اگر شما هم از مصرف کنندگان دستگاه های مایکروویو هستید، مطالعه این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

اشعه مایکروفر چیست؟

اشعه رادیویی (RF) شامل امواج رادیویی و مایکروویو است که در انتهای طیف الکترومغناطیسی (فرکانس پایین) قرار دارند. این نوع تابش غیر یونیزه است و انرژی کافی برای حرکت اتم ها در اطراف یک مولکول ایجاد می کند یا ممکن است باعث ارتعاش آنها شود. اما برای یونیزه کردن (یعنی حذف ذرات باردار مانند الکترون) کافی نیست.

اشعه ماکروفر

پرتوهای RF انرژی کمتری نسبت به سایر انواع پرتوهای غیریونیزان مانند نور مرئی یا فروسرخ دارند، اما انرژی بیشتری نسبت به پرتوهای فرکانس بسیار پایین (ELF) دارند. اگر تابش رادیویی مقدار زیادی از مواد حاوی آب را جذب کند، می تواند منجر به تولید گرما شود. این مواد حاوی آب می تواند شامل غذا، مایعات مختلف و بافت های بدن باشد.

این موضوع می تواند منجر به سوختگی یا آسیب بافتی شود. اگرچه امواج رادیویی نمی توانند باعث سرطان یا آسیب به DNA در سلول ها شوند، نگرانی هایی در مورد اشکال غیریونیزان تابش وجود دارد. زیرا ممکن است اثرات بیولوژیکی داشته باشند و در برخی موارد و شرایط موجب سرطان شوند.

تولید امواج مایکروویو چگونه صورت می گیرد؟

ما روزانه در معرض انواع مختلفی از تشعشعات هستیم. این پرتوها می توانند در طبیعت وجود داشته باشند یا توسط دست خود ما ساخته شوند. در ادامه به منابع طبیعی و دست ساز بشر اشاره می کنیم:

منابع طبیعی:

  • فضاهای بیرونی مانند خورشید
  • در آسمان مثل رعد و برق
  • خود زمین (بیشتر تابش زمین به شکل مادون قرمز است، اما کسری کمی از تابش رادیویی نیز دارد.)

منابع ساخت بشر:

  • سیگنال های رادیویی و سیگنال های تلویزیونی
  • سیگنال های ارسال شده از تلفن های بی سیم، تلفن های همراه، دکل های همراه، تلفن های ماهواره ای و رادیوهای دو طرفه.
  • وای فای
  • بلوتوث
  • غذاهای پخته شده توسط اشعه ماکروفر
  • گرم کردن بافت های بدن در روش های پزشکی
  • جوشکاری قطعات پی وی سی با استفاده از دستگاه های مخصوص
  • اسکنرهای میلیمتری

تولید امواج ماکروفر چگونه صورت می گیرد

آیا امواج مایکروفر برای سلامت انسان مضر هستند؟

بسیاری از افراد ممکن است نگرانی هایی بابت تاثیرات مخرب اشعه مایکروویو بر سلامت انسان ها داشته باشند. بسیاری از کاربران آی پی امداد از ما سوالاتی در این زمینه میپرسند. از این دست سوالات عبارتند از:

  • آیا غذاهای پخته شده با ماکروفر ضرر دارند؟
  • آیا اشعه مایکروفر سرطان زا است؟
  • اشعه مایکروویو چه تاثیری روی چشم دارند؟
  • تاثیر پرتوهای مایکروفر بر قلب چیست؟

در ادامه این بخش با آی پی امداد همراه باشید تا به پاسخ هریک از این سوالات بپردازیم.

آیا غذاهای پخته شده به وسیله اشعه مایکروفر برای ما ضرر دارند؟

امواج ماکروفر دارای طول موجی در ناحیه رادیویی با نرخ فرکانس 300 میلیون دور در ثانیه تا 3 گیگاهرتز هستند. معیاری که معمولاً برای اندازه گیری میزان قرار گرفتن فرد در معرض انرژی ماکروفر استفاده می شود SAR است که مخفف عبارت Specific Absorption Rate است. این مقدار اندازه گیری میزان جذب انرژی بر حسب وات در هر کیلوگرم بافت است.

دستگاه های مایکروویو با استفاده از سطوح بسیار بالایی از فرکانس خاصی از تابش فرکانس رادیویی که در طیف مایکروویو قرار دارد، غذا را گرم می کنند. هنگامی که اشعه مایکروفر توسط غذاهای حاوی آب جذب می شود، مولکول های آب مرتعش می شوند و باعث گرما در غذا می شوند.

لازم به ذکر است که دستگاه های ماکروفر از اشعه ایکس و گاما استفاده نمی کنند و نمی توانند مواد غذایی رادیواکتیو ایجاد کنند! در واقع اشعه مایکروویو می تواند غذا را بپزد و تغییر ساختار شیمیایی یا مولکولی آنها ممکن نیست.

غذاهای پخته شده به وسیله اشعه ماکروفر برای ما ضرر دارند

به طور کلی دستگاه های ماکروفر به گونه ای طراحی می شوند که حاوی اشعه مایکروفر باشند. همچنین وقتی درب مایکروویو باز است یا دستگاه خاموش است، هیچ اشعه ای تولید نمی کند. به همین خاطر دستگاه های ماکروفر با دارا بودن اشعه، هیچگونه خطری برای سلامتی شما نخواهند داشت.

آیا اشعه مایکروفر سرطان زا است؟

به طور کلی آزاد شدن انرژی از هر منبعی را تشعشع می گویند. اشعه ایکس نمونه بارز انرژی تابشی است، اما نور آن از خورشید و گرما تشکیل شده و به طور مداوم از بدن ما خارج می شود. هنگامی که در مورد اشعه ها و سرطان زا بودن آن ها صحبت می شود، بیشتر مردم در مورد نوع خاصی از تشعشعات مانند اشعه ایکس یا تشعشعات راکتورهای هسته ای صحبت می کنند. در حالی که انواع دیگری از انرژی تابشی وجود دارد و آنها به روشی کاملاً متفاوت عمل می کنند. انرژی تابشی در طیف های مختلفی وجود دارد که شامل فرکانس بالا و فرکانس پایین است. که آن را طیف الکترومغناطیسی می‌گویند.

اشعه ماکروفر سرطان زا است

به عنوان مثال، پرتوهای ایکس و گاما نمونه هایی از انرژی تابش با فرکانس بالا هستند. همچنین انرژی های بالاتری از اشعه ماوراء بنفش وجود دارد که تابش یونیزان نامیده می شود. این بدان معنی است که آنها انرژی کافی برای حذف یک الکترون از یک اتم یا مولکول دارند. این تابش می تواند به DNA داخل سلول ها نفوذ کند و به آنها آسیب برساند. همین موضوع می تواند منجر به سرطان شود.

با این تفاسیر باید گفت بسیاری از دانشمندان در سراسر جهان و همچنین سازمان بهداشت جهانی مطالعات زیادی در مورد سرطان زا بودن اشعه ماکروفر انجام داده اند که هیچ کدام از آنها نشان دهنده سرطان زا بودن این دستگاه نیست. دلیل این امر این است که پرتوهای مایکروویو غیریونیزه هستند و آسیبی به بافت ها و سلول های بدن وارد نمی کنند.

تاثیر اشعه ماکروفر بر روی چشم

برخی از قسمت های بدن در برابر اشعه ماکروفر آسیب پذیرتر هستند. زیرا چشم فاقد عروق خونی است و نمی تواند گرما و فشار سلولی را از بین ببرد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم هنگام روشن بودن مایکروویو فاصله ایمن با آن را رعایت کنید و اگر کودکی در خانه دارید، اجازه ندهید به نور و غذای چرخان در مایکروفر خیره شود.

تاثیر اشعه ماکروفر بر روی چشم

بسیاری از دانشمندان در مورد بروز آب مروارید در چشم در اثر قرار گرفتن در معرض امواج مایکروویو اتفاق نظر دارند. آن ها با بررسی هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که پرتوهای مایکروفر میتواند بر آب مروارید چشم تاثیر زیادی داشته باشد.

تاثیر اشعه مایکروویو بر قلب

برخی از دانشمندان دریافته اند که اشعه مایکروویو می تواند بر قلب افراد تأثیر بگذارد. این دانشمندان با بررسی ضربان قلب به این نتیجه رسیدند که ضربان قلب افرادی که در معرض تشعشعات مایکروفر قرار می گیرند کمی با سایر افراد متفاوت است.

چگونه از قرار گرفتن در معرض اشعه ماکروفر جلوگیری کنیم؟

ما روزانه آنقدر در معرض تشعشعات رادیویی و مایکروویو هستیم که واقعاً هیچ راه گریزی از آنها وجود ندارد. به عنوان مثال، همان تلفن همراهی که در دست دارید، امواجی تولید می کند که ممکن است در طولانی مدت به سلامتی شما آسیب برساند. همچنین مشاغلی مانند نصب و تعمیر دکل های مخابراتی، مهندسان امواج رادیویی و … هر روز با این پرتوها و امواج سروکار دارند و گریزی از آنها نیست.

اما اگر شما یکی از کاربران دستگاه مایکروویو هستید، به شما توصیه می کنیم در زمان روشن بودن دستگاه مایکروویو حداقل 1.5 متر از دستگاه فاصله داشته باشید. همچنین از خیره شدن به ظرف غذا در حال چرخش در مایکروویو خودداری کنید.

چگونه میتوان با استفاده از مایکروویو غذای سالمی درست کرد؟

دیدیم که مایکروفر میتواند برای سلامت انسان ضررهایی داشته باشد که در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی، این مضرات میتوانند خطراتی جدی برای سلامت انسان داشته باشند. با این وجود سوال اینجاست چگونه میتوان از ضررهای مایکروفر جلوگیری کرد؟ چگونه میتوان با استفاده از مایکروویو غذاهای سالمی پخت؟ و … . 

در پاسخ به این سوال می توان گفت که با انجام موارد زیر می توانید غذاهایی سالم در مایکروفر بپزید:

  • از ظروف پلاستیکی که برای ماکروفر طراحی نشده اند، استفاده نکنید.
  • از ظروف مناسب برای مایکروفر استفاده کنید.
  • هرگز از ظروف فلزی استفاده نکنید.
  • از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنید.
  • از گرم کردن مجدد برنج در مایکروویو پرهیز کنید.
  • سیب زمینی را دوباره در ماکروفر گرم نکنید.
  • سعی کنید از پختن و گرم کردن مجدد تخم مرغ در مایکروفر خودداری کنید.
  • از پختن چغندر و اسفناج در مایکروویو بپرهیزید.
  • از قرار دادن میوه ها در مایکروویو خودداری کنید.
  • از گرم کردن شیر (به خصوص شیر مادر) در مایکروویو خودداری کنید.

جمع بندی و پاسخ به سوال آیا اشعه مایکروفر ضرر دارد؟

حال در نهایت این سوال مطرح می شود که آیا مایکروفر برای سلامتی انسان مضر است یا خیر؟ در این مقاله با اشعه مایکروفر و نحوه تولید آن آشنا شدیم و اشاره کردیم که امواج مایکروویو در برخی موارد و استفاده ناصحیح میتواند برای سلامتی مضر باشد.

در پاسخ به این سوال باید گفت:

  • در صورت استفاده صحیح از مایکروویو هیچ خطری وجود ندارد.
  • یعنی مایکروویو خطرناک نیست. اما تا زمانی که از آن به درستی استفاده نکنید.
  • به تک تک موارد و نکاتی که در این مطلب ذکر شد با دقت عمل کنید تا مضرات اشعه مایکروفر را به حداقل برسانید.

آی پی امداد به عنوان یک گروه خدماتی-آموزشی قابل اعتماد در کشور شناخته می شود. اگر در مورد اشعه مایکروویو سوالی دارید، فقط در قسمت نظرات در انتهای این مقاله بپرسید. اما اگر دستگاه مایکروفر شما خراب شده است از خدمات نمایندگی تعمیرات ماکروفر آی پی امداد استفاده کنید و با کارشناسان ما تماس بگیرید.

3.7/5 - (10 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

7 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • محمد 04 اردیبهشت 1403

    سلام ممنون از زحمات شما

    پاسخ دادن
  • رزیتا 24 دی 1402

    با سلام من باردار هستم و در محل کارم اتاقم دیوار به دیوار آبدارخانه است که مایکروفر هست و برای گرم کردن غذا استفاده میشه دقیقه میزم کنار دیوار مشترک با آبدارخانه است، میخواستم بپرسم آیا اشعه مضرش از دیوار هم رد میشه؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 24 دی 1402

      درود، خیر هیچگونه مشکلی ایجاد نمی شود.

      پاسخ دادن
  • ستاره کیماسی 05 اردیبهشت 1402

    سلام من بیشتر ۲ سال هست که شیر پاستوریزه را در ماکروفر داغ میکنم برای فرزندم الان فهمیدم که سرطان زا هستن آیا این حقیقت دارد؟ ممنون میشم جواب بدید.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 05 اردیبهشت 1402

      درود، خیر این مسئله صحت ندارد.

      پاسخ دادن
  • محمدرضا 17 اسفند 1401

    یه چند وقتی است که در مسر اشعه یا امواج ماکرو بصورت مستقیم بوده طی تحقیقی کردم از علاعم آن فهمیدم میخواستم بدونم چطور میشه جلوشو گرفت

    پاسخ دادن
  • شهپررضاخانی 02 مهر 1401

    سلام دستگاه من روشن میشه ولی کارایی نداره . ظاهراً کار میکنه اما نه غذا رو گرم میکنه نه عملیخ زدایی رو انجام میده.

    پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد