logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

نحوه اتصال سیم ارت

نحوه اتصال سیم ارت
نحوه اتصال سیم ارت
زمان مطالعه: 7 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله نحوه اتصال سیم ارت به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

آیا با نحوه اتصال سیم ارت آشنایی دارید؟ سیم ارت از جمله پرکاربردترین سیم هایی است که می تواند از بروز هرگونه اتصالات کوتاه و همچنین شوک الکتریکی به افراد جلوگیری نماید. محل اتصال سیم ارت دارای اهمیت بسیار زیادی است. این روزها در سیم کشی ساختمان استفاده از سیم ارت برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل بسیار ضروری می باشد. از این رو بسیاری از افراد فنی به دنبال یافتن اطلاعاتی در زمینه نحوه اتصال سیم ارت لباسشویی، یخچال، ظرفشویی و همچنین اطلاع پیدا کردن از نحوه نصب سیم ارت به زمین هستند. از این رو این مقاله از آی پی امداد را به این موضوع مهم اختصاص داده ایم.

کاربران گرامی؛ در صورت وجود هر گونه سوال در زمینه نحوه اتصال سیم ارت میتوانید در بخش پرسش و پاسخ و یا دیدگاه های همین مقاله از کارشناسان نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد پرسش نمایید.

مشخصات سیم ارت

مشخصات سیم ارت

در ابتدا ممکن است برای شما این پرسش ایجاد شود که سیم ارت چیست و چه مشخصاتی دارد؟ سیم ارت نوعی سیم سبز و زرد رنگی است که درون لوازم الکترونیکی و برقی نظیر یخچال، لباسشویی، ظرفشویی، ماکروویو و … و همچنین در سیستم برق ساختمان در کنار سیم های فاز و نول به کار برده می شود. این نوع سیم که به آن سیم اتصال به زمین یا هادی محافظ گفته می شود، می تواند جریان حاصل از برق را به زمین منتقل کرده و آن را بی خطر نماید.

هادی این نوع سیم از جنس مس است و با توجه به نوع سیم می تواند به شکل سیم برق مفتولی یا سیم افشان باشد. با توجه به نوع جریانی که از این سیم برای اتصال جریان به زمین استفاده می شود، سطح مقطع آن بین 1.5 تا 240 mm متغیر می باشد. از جمله قابلیت های سیم ارت می توان به حفاظت جان افراد، کارکرد صحیح تجهیزات الکترونیکی، کاهش ولتاژ های خطرناک و مهار جریان های اضافه لوازم برقی اشاره نمود.

نحوه نصب کردن سیم ارت

نحوه نصب کردن سیم ارت

به طور کلی در اماکنی که درون سیم کشی برق ساختمان و همچنین برای پریزها سیم ارت تعبیه نشده است، نمی توان نشتی جریان برق را به درستی مهار نمود. از این رو برای جلوگیری از بروز مشکل باید اقدام به نصب سیم ارت نمایید. یکی از اصولی ترین و بهترین روش هایی که جهت نصب کردن سیم ارت استفاده می شود، چاه ارت است. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. ابتدا لازم است که چاهی را با عرض 80 سانیت متر و عمق 2 متر حفرنمایید، تا جایی که چاه به رطوبت برسد.
  2. سپس مقدار 50 کیلوگرم خاک بتونیت را به همراه 150 لیتر آب ترکیب نمایید و درون چاه بریزید.
  3. مدت زمان کوتاهی صبر کنید تا ترکیب ریخته شده درون چاه سفت شود.
  4. در نقطه وسطی چاه بر روی لایه بتونیت و به شکل عمودی، صفحه مسی جوش احتراقی که سیم ارت به آن متصل گردیده است را قرار دهید.
  5. مجددا مقدار 300 الی 350 کلیوگرم بتونیت و سه برابر آب را ترکیب کرده و بر روی صفحه مسی بریزید.
  6. برای اینکه رطوبت چاه حفظ شود و جهت ریختن آب به صورت قطره ای درون چاه، لوله پلیکا با ارتفاع 20 سانتی متر از سطح زمین به داخل چاه نصب نمایید.
  7. پس از اینکه ترکیب مورد نظر به صورت کامل خشک شد، فضای خالی چاه را به کمک خاک نرم پر کنید.
  8. در نهایت با اجرای چاه ارت، می توانید بالای چاه یک درپوش نصب نمایید.

سیم ارت یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و … را به کجا وصل کنیم؟

به طور بسیاری از لوازم برقی در منزل نظیر یخچال، ظرفشویی، جاروبرقی، لباسشویی و … ممکن از خود جریان برق اضافه خارج نمایند. از این رو در این مواقع با دست زدن به بدنه لوازم برقی خود ممکن است دچار برق گرفتگی ضعیف یا شوک الکتریکی شوید. از این رو معمولا برای هریک از لوازم برقی از اتصال سیم ارت به زمین استفاده می شود تا از بروز این مشکل جلوگیری گردد.

  • برای اتصال سیم ارت یخچال به زمین معمولا از لوله کشی ساختمان استفاده می گردد. به طور کلی این لوله کشی درون زمین تعبیه شده است و می تواند به راحتی جریان را به زیر زمین منتقل کند. بنابراین برای اتصال سیم ارت یخچال از شیر آب تعبیه شده در پشت یخچال استفاده می شود.
  • برای اتصال سیم ارت لباسشویی در ساختمان هایی که سیم ارت خروجی متصل نشده است، معمولا از شیر آب استفاده می کنند
  • سیم ارت ماشین ظرفشویی نیز به لوله بلند متصل به ستون وسط ساختمان متصل می باشد و از آسیب به این وسیله برقی جلوگیری می نماید.

اتصال سیم ارت به لوله گاز

از آنجایی که لوله گاز دارای جنس فلزی می باشد، می تواند به خوبی جریان الکتریسیته را از خود عبور دهد. در برخی مواقع در صورتی که احتیاط لازم صورت نگرفته و سیم فاز و نول به لوله گاز بچسبند، نشتی برق می تواند الکتریسیته را به لول فلزی منتقل کرده و به دلیل اشتعال زا بودن گاز، جرقه یا آتش سوزی ایجاد شود. از این رو در این مواقع برای پیشگیری از بروز این مشکلات، سیم ارت به لوله گاز متصل می شود تا سیم های فاز و نول موجب اتصال جریان برق به لوله گاز نشوند.

نحوه اتصال سیم ارت به پریز

اتصال سیم ارت به پریز

در صورتی که قصد داریم سیمی را به پریز برق متصل کنید، پریز مورد نظر حتما باید از سیم اتصال به زمین برخوردار باشد تا خطر برق گرفتگی را از بین ببرد. به طور کلی پریز برق دارای سه پیچ با کانتکت می باشد که سیم های ارت، فاز و نول به این سیم پیچ ها متصل می شوند. شما با استفاده از فازمتر می توانید سیم های ارت و فاز و نول را تشخیص دهید. در صورتی که با اتصال سیم به فازمتر، چراغ آن روشن شود، به معنای فاز بودن سیم است.

جهت اتصال سیم ارت به پریز باید ابتدا سیم فاز را یک سانتی متر لخت کرده و آن را به سمت راست پریز متصل نمایید. سپس سیم نول را نیز به همان اندازه لخت کنید و به سمت راست پریز اتصال دهید. در انتها با لخت کردن سیم ارت، آن را به پیچ بین فاز و نول متصل کنید. این سیم می تواند جریانات حاصل از افزایش ولتاژ را کنترل نموده و به زمین انتقال دهد. برای اتصال سیم ارت به دوشاخه نیز می توانید از همین روش استفاده نمایید.

اتصال سیم ارت به نول

در کف ساختمان ها و در ریشه ستون ها از سیم ارت استفاده می شود که می تواند زمین مرطوب را به عنوان مدار استفاده کرده و جریان برق را به آن منتقل نماید. در قسمت ترانس نیز بدنه به ارت و در نهایت ارت به سیم نول اتصال پیدا می کند. سیم نول نوعی سیم خنثی بوده که کاربرد خاص خود را دارد. به طور کلی سیم های ارت و نول را می توان به چاه متصل کرد. اما در روشی دیگر می توان این سیم ها را به لوله کشی آب ساختمان متصل کرد. به طور کلی سیم ارت و نول تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. اما برای سیم کشی اصولی تر، بهتر است سیم ارت به چاه ارت و سیم نول به سیم کشی نول شهری متصل شود. دقت داشته باشید که به هیچ وجه نمی توان از این رو سیم به جای یکدیگر استفاده نمود.

خلاصه ای از نحوه اتصال سیم ارت

با مطالعه مقاله  بالا توانستید با مشخصات سیم ارت و کاربرد آن آشنایی لازم را پیدا کنید. همچنین برای شما ذکر کردیم که چگونه می توانید سیم ارت لوازم برقی نظیر یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و … را به زمین متصل نمایید. به طور کلی نصب سیم ارت یکی از اقدامات مهم در سیم کشی ساختمان و برق کشی می باشد. سیم ارت به گونه ای طراحی شده است که می تواند جریان الکتریکی مازاد را از خود عبور داده و آن را دفع نماید. از این رو اگر بدنه لوازم خانگی شما برق دارند و یا قصد اتصال سیم ارت به زمین را دارید، می توانید از اطلاعات ارائه شده در این مقاله استفاده کنید.

3 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • علی 15 فروردین 1402

    ممنون از شما و سایت پر کاربردتون

    پاسخ دادن
  • حسن 17 اسفند 1401

    سپاس ....توضیحات مفید و کاملی بود

    پاسخ دادن
  • منیره 18 مرداد 1401

    ممنون خوب بود

    پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد