logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت قولنج شکستن یخچال

علت قولنج شکستن یخچال
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت قولنج شکستن یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

در این مطلب قصد داریم علت قولنج شکستن یخچال را بررسی کنیم و راهکارهایی برای رفع صدای قولنج شکستن دستگاه ارائه کنیم. شنیدن این صدا از یخچال نمی تواند خیلی نگران کننده باشد، اما اگر صدا غیر معمول و بلند است، باید به دنبال علت و نحوه رفع آن باشید. یکی از خدمات اصلی آی پی امداد، عیب یابی و رفع علت صداهای غیرعادی یخچال می باشد. اگر جواب سوال خود را از این مقاله پیدا نکردید یا با مشاهده ویدیو آموزشی از صدای قولنج شکستن یخچال فریزر و ساید خود خلاص نشدید، می توانید بدون معطلی از قسمت نظرات همین مطلب یا قسمت پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد سوالات خود را مطرح کنید. تکنسین های آی پی امداد در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود و شما را برای رفع مشکل دستگاه راهنمایی می کنند.

فیلم آموزشی علت قولنج شکستن یخچال

در صورتی که یخچال فریزر یا ساید بای ساید شما به هنگام کارکرد خود صدای قلنج شکستن ایجاد می کند، می توانید با مشاهده ویدیو آموزشی زیر، علت بروز این مشئله را مورد بررسی قرار دهید.

قولنج شکستن یخچال یعنی چه؟

قولنج شکستن یخچال یکی از صداهایی است که احتمالا زیاد شنیده اید. این صدا ممکن است صدای تق تق خفیف یا شدیدی باشد که به قولنج شکستن تعبیر می شود.

  • اگر این صدا خفیف باشد و به ندرت شنیده شود، جای نگرانی نیست؛ زیرا با توجه به اینکه امروزه یخچال ها مجهز به سیستم ضد برفک هستند و این سیستم با داشتن المنت می تواند با ایجاد حرارت برفک را ذوب کند.
  • ذوب شدن یخ زدگی و انبساط و انقباض قسمت های داخلی یخچال ممکن است صدایی شبیه به قولنج شکستن ایجاد کند.
  • اما اگر صدای شکستن قولنج شدید است و شبیه صدای شکستن و خرد شدن است، باید به دنبال عیب یابی علت آن باشید تا صدا را رفع کنید.

5 علت صدای قولنج شکستن یخچال + راه‌حل

صدای قولنج شکستن در یخچال می تواند نگران کننده باشد، اما در بیشتر موارد جای نگرانی نیست. این صدا به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  1. عملکرد صدای یخ زدایی
  2. فوم لوله های داخلی
  3. قدیمی بودن یخچال
  4. ایراد در فن یخچال
  5. مشکل در یخساز

در ادامه هریک از موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. عملکرد سیستم یخ زدایی یخچال

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، یخچال های جدید و مدرن مجهز به سیستم ضد یخ زدایی هستند. سیستم دیفراست یخچال از المنت های حرارتی تشکیل شده است که در زمان های مشخصی گرم می شوند و یخ و برفک یخچال را ذوب می کنند. طی فرآیند آب كردن برفك يخچال و انقباض و انبساطی که در این بین اتفاق می افتد، صدای قولنج شکستن ایجاد می شود و کاملا طبیعی است. اما اگر این صدا بلند و آزاردهنده است، بهتر است سریعا اقدام به رفع آن نمایید.

  • اگر المنت یخ زدایی خراب باشد، ممکن است یخ زدایی به طور کامل انجام نشده  و یخ در لوله ها انباشته شود. در این صورت باید المنت تعویض شود.
  • اگر موتور یخچال خراب باشد، ممکن است صداهای غیرطبیعی از جمله قولنج شکستن تولید کند. در این صورت باید موتور توسط تکنسین متخصص تعمیر شود.

عملکرد سیستم یخ زدایی صدایی شبیه به قولنج دارد

2. فوم لوله های داخلی یخچال

هنگام ساخت یخچال، از تزریق فوم برای مهار لوله هایی که در بدنه قرار می گیرند، استفاده می کنند. اما ممکن است بعد از مدتی فوم ها فرسوده شوند و یا لوله های داخل فوم جابجا شده و از هم فاصله بگیرند و بعد از هر انقباض و انبساط لوله ها، صدایی شبیه شکستن قولنج ایجاد کنند. توجه نمایید که به دلیل تزریق فوم در بدنه یخچال و جمع شدن لوله ها توسط آنها از تولید صدا جلوگیری میشود، اما لوله های رفت و برگشت که به کمپرسور متصل هستند، در زمان روشن و خاموش شدن موتور، به دلیل برخورد با بدنه ایجاد صدایی شبیه به قولنج می کند.

گاهی اوقات نیز کیفیت فوم یا لوله ها به اندازه کافی خوب نیست و باعث ایجاد فاصله بین آنها می شود. هنگامی که یخچال روشن و خاموش می شود، این لوله ها منبسط و منقبض می شوند و در اثر ساییده شدن به فوم، صدایی شبیه به قولنج ایجاد می کنند. در بیشتر موارد این صدا طبیعی و جای نگرانی نیست. اما اگر صدا خیلی بلند یا آزاردهنده باشد، می توانید اقداماتی برای کاهش آن انجام دهید:

  • یخچال را تراز کنید. برای تراز کردن یخچال از پایه های قابل تنظیم در پایین آن استفاده کنید.
  • اگر لوله ها آسیب دیده یا خم شده اند، باید تعویض شوند. می توانید این کار را خودتان انجام دهید یا از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.
  • چنانچه فوم فرسوده یا خراب شده باشد، باید تعویض شود. این کار باید توسط یک فرد متخصص انجام شود.

ایجاد صدای قولنج توسط لوله های داخلی یخچال

3. قدیمی بودن یخچال

اگر یخچال شما قدیمی است و سال هاست برای شما کار می کند، احتمالا صدای ترک خوردن را خواهید شنید. هر چه یخچال قدیمی تر باشد، قطعات آن به مرور زمان فرسوده شده و صدا تولید می کند. کندانسور یخچال های قدیمی در پشت دستگاه تعبیه شده است که قابل رویت می باشد. لوله های رفت و برگشت کمپرسور، در زمان خاموش / روشن شدن، به بدنه یخچال برخورد می کند و ایجاد صدایی شبیه به قولنج می کند. اما این مشکل در یخچال های جدید به دلیل تعبیه شدن لوله های کندانسور در داخل بدنه، وجود ندارد.

4. مشکل در فن یخچال

صدای قولنج شکستن در یخچال می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، که یکی از آنها مشکل در فن یخچال است. فن کندانسور گرمای تولید شده توسط کمپرسور را به بیرون از یخچال هدایت می کند. همچنین فن اواپراتور هوای سرد را در داخل یخچال به گردش در می آورد تا دمای داخل یخچال یکنواخت بماند. اگر فن یخچال خراب شود، می تواند باعث ایجاد صداهای مختلفی از جمله صدای قولنج شکستن شود. این صداها به دلیل لرزش یا برخورد اجزای فن به بدنه یخچال ایجاد می شوند.

  • برای رفع مشکل، ابتدا باید محل دقیق مشکل را پیدا کنید.
  • برای این کار، باید به صدای یخچال دقت کنید و ببینید صدا از کجا می آید.
  • اگر صدا از پشت یخچال می آید، به احتمال زیاد مشکل مربوط به فن کندانسور است و اگر از می آید، مربوط به فن اواپراتور می باشد.
  • بعد از اینکه محل مشکل را پیدا کردید، باید فن را تست کنید.
  • برای این کار باید یخچال را از برق بکشید و سپس فن را با دست بچرخانید.
  • چنانچه فن به راحتی بچرخد، سالم است. اگر فن به سختی می چرخد یا صدا می دهد، خراب است و باید تعویض شود.

مشکل در فن یخچال

5. عملکرد یخساز یخچال ساید

هنگامی که قالب های یخ پر می شوند و یخ جدید به آنها اضافه می شود، می تواند صدایی شبیه به قولنج شکستن ایجاد کند. این یک صدای طبیعی است و جای نگرانی ندارد. زمانی که یخ در انتهای مارپیچ یخساز گیر می کند و باعث اختلال در عملکرد یخساز می شود، باعث صدای قولنج می شود. توجه نمایید که در زمان تولید یخ در یخساز، بازوی اهرمی یخ را در قالب می ریزد. حال اگر یخ گیر کرده باشد و بیرون نیاید صدایی شبیه به قولنج می دهد.

  • اگر قالب های یخ پر هستند، یخ را بردارید و ببینید که آیا صدا قطع می شود یا خیر.
  • شیر آب یخساز را تمیز کنید. رسوب و جرم می تواند باعث ایجاد مشکل در شیر آب و ایجاد صدا شود.
  • اگر به نظر می رسد که مشکل از موتور یخساز است، باید با یک تعمیرکار متخصص آی پی امداد تماس بگیرید.

برای رفع صدای قولنج یخچال با کجا تماس بگیریم؟

چنانچه یخچال فریزر یا ساید شما صدای قولنج شکستن ایجاد می کند و با مطالعه مقاله بالا و مشاهده ویدیو آموزشی همچنان قادر به بررسی علت و رفع آن نیستید، می توانید از تکنسین های متخصص آی پی امداد برای برطرف کردن آن کمک بگیرید. متخصص این مجموعه می توانید علت بروز مشکل را به سرعت شناسایی و آن را برطرف نمایند. بنابراین اگر صدای قولنج یخچال برای شما آزاردهنده شده است، برای رفع آن می توانید از طریق شماره های 02158941 یا 02191093903 با مرکز آی پی امداد تماس بگیرید.

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
در بحث‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • حمیده 23 خرداد 1403

    سلام وقت‌بخیر یخچال پارس دارم که ۱۷ سال هست ازش استفاده می‌کنم همیشه صدای قولنج شکستن داشته و داره، یکی دو سالی میشه که بستنی که داخل جایخیش میذارم آب میشه (حتی بستنی کیم). به نظر شما عیب یخچالم از چی میتونه باشه!؟ ممکنه به خاطر همین قولنج شکستن باشه یا به خاطر فن میتونه باشه؟ فن یخچال و چه جوری باید پیدا کنم!؟

    پاسخ دادن
  • حسن آبادی 13 اردیبهشت 1403

    با سلام و وقت بخیر،، بنده چند روزی میشه یخچال بالا پایین دوو خریدم،، و روزی دو سه بار صدای قررقررر و ترق ترق میده، تا خدی که اگه تو شب باشه، اینقدر شدیده که از خواب میپریم،، بنظرتون علتش چی میتونه باشه،، مدت زمان صدا هم ۳ ثانیه هستش باتشکر

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 13 اردیبهشت 1403

      درود، این صدا مربوط به فن داخل یخچال فریزر می باشد که باید این قطعه را بررسی کنید. ممکن است پروانه های فن به دیواره های یخچال برخورد کرده و ایجاد صدا نماید.

      پاسخ دادن
  • بهناز حاجی‌زاده 09 فروردین 1403

    سلام یخچالم هر ۲۰دیقه یا نیم ساعت یکبار صدای شکستن قلنج میده اما در حد ۱تا ۲ثانیه بنظرتون مشکل چیه صداشم بلند نی ولی بگوش میرسه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 09 فروردین 1403

      درود، این صدا مربوط به قطع و وصل شدن کمپرسور یخچال است که مشکلی ندارد.

      پاسخ دادن