logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت داغ شدن بدنه یخچال

علت داغ شدن بدنه یخچال
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت داغ شدن بدنه یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یخچال‌ ها از جمله لوازم ضروری هستند و نقش مهمی در حفظ تازگی و سلامت مواد غذایی دارند. اما گاهی اوقات ممکن است با مشکلاتی مانند گرم شدن بیش از حد بدنه یخچال مواجه شویم. این مسئله می‌ تواند نگران‌ کننده باشد؛ زیرا ممکن است نشان‌ دهنده‌ بروز یک مشکل اساسی در یخچال باشد. از این رو در این مقاله از آی پی امداد به بررسی علت داغ شدن بدنه یخچال و راه‌ های رفع آن می‌ پردازیم. همچنین به شما خواهیم گفت که آیا گرم شدن بدن یخچال طبیعی است یا خیر و چگونه از بروز این مشکل جلوگیری نمایید. شما می توانید سوالات خود را از قسمت نظرات همین مقاله و یا بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید. کارشناسان آی پی امداد به صورت کاملا رایگان به شما مشاوره می دهند و برای رفع مشکل راهنمایی‌تان می کنند.

فیلم آموزشی علت داغ شدن بدنه یخچال

داغ شدن بیش از حد بدنه یخچال یکی از مشکلاتی است که در صورت بروز آن، باید سریعا اقدامات لازم را در جهت رفع مشکل انجام دهید. در ویدیو آموزشی زیر، تکنسین متخصص آی پی امداد به بررسی علت بروز این مشکل پرداخته است.

آیا گرم شدن بدنه یخچال طبیعی است؟

حتما برای شما هم پیش آمده که با لمس بدنه یخچال گرمای دیواره های آن را حس کنید، اما تا حدی گرم شدن بدنه یخچال طبیعی است، به خصوص در قسمت‌های کناره‌ ها، پشت و ستون میانی آن. این گرما به دلیل فرآیند خنک‌ سازی یخچال ایجاد می‌ شود. گاز مبرد در داخل یخچال در حال گردش بوده و گرما را جذب می‌ کند و سپس این گرما به لوله‌ های کندانسور که در پشت یا کناره‌ های یخچال قرار دارند، منتقل می‌ شود و در آنجا فن‌ ها آن را به هوای بیرون هدایت می‌ کنند. اما اگر بدنه یخچال به طور غیرمعمولی داغ باشد به حدی نتوانید به صورت طولانی مدت آن را لمس کنید، نشان دهنده بروز یک مشکل جدی در عملکرد دستگاه بوده و لازم است آن را پیگیری نمایید.

چرا بدنه یخچال داغ میشود؟ 8 علت + راه‌حل

دلایل مختلفی برای داغ شدن بدنه یخچال وجود دارد. برخی از این دلایل طبیعی و بی‌ خطر هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نشان‌ دهنده‌ یک مشکل جدی‌ تر باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا بگوییم علت داغ شدن بدنه یخچال چیست؟

  1. پر کردن بیش از حد یخچال
  2. باز کردن مکرر درب های یخچال
  3. قرار دادن یخچال در محیط نامناسب
  4. تجمع آلودگی روی کندانسور
  5. مشکلات مربوط به سیستم خنک‌کننده
  6. خراب شدن فن
  7. مسدود شدن خروجی هوا
  8. یکسره کار کردن کمپرسور

در ادامه هریک از دلایل ذکر شده را به صورت کامل بررسی کرده و راه حل های رفع آنها را نیز ذکر خواهیم کرد.

1. پر کردن بیش از حد یخچال

گاهی داغ بودن بدنه یخچال نشانه پر کردن بیش از اندازه محفظه یخچال است. یکی از مواردی که متاسفانه بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند، این است که هرگز نباید محفظه یخچال را با انواع کیسه ها و اقلام بزرگ مواد غذایی پر کرد. نتیجه پر کردن بیش از حد یخچال، کار کردن کمپرسور برای مدت زمان طولانی تر و داغ شدن لوله های کندانسور است. وقتی فضای داخلی یخچال پر از مواد غذایی باشد، جریان هوا در بین آنها مختل می شود. این امر خنک شدن کمپرسور و لوله های کندانسور را دشوارتر می کند و در نتیجه باعث گرم شدن بیشتر آنها و در نهایت گرم شدن بدنه یخچال می شود.

  • سعی کنید تا حد امکان فضای خالی بین مواد غذایی ایجاد کنید تا هوا به راحتی در بین آنها جریان پیدا کند.
  • از بسته بندی های مناسب برای مواد غذایی خود استفاده کنید تا فضای کمتری اشغال کرده و جریان هوا را مسدود نکنند.
  • مطمئن شوید که هیچ کدام از دریچه های هوای داخل یخچال توسط مواد غذایی مسدود نشده باشند.

پر کردن بیش از حد یخچال

2. باز کردن مکرر درب های یخچال

هر بار که درب یخچال را باز می‌کنید، هوای گرم و مرطوب محیط وارد یخچال می‌ شود. این هوای گرم باید توسط کمپرسور یخچال خنک شود که برای انجام این کار باید بیشتر کار کند و در نتیجه گرمای بیشتری تولید می گردد. همچنین هنگامی که درب یخچال باز است، هوای سرد داخل آن به بیرون نشت می‌ کند. برای جبران این افت دما، کمپرسور باید دوباره روشن شود و چرخه تولید گرما تکرار می‌ شود.

  • تا حد امکان از باز و بسته کردن بی‌ مورد درب یخچال خودداری کنید.
  • فقط زمانی که به چیزی نیاز دارید درب را باز کنید و بعد از برداشتن آن، سریعا درب را ببندید.

3. قرار دادن یخچال در فضای نامناسب

یخچال برای خنک کردن خود به گردش هوای آزاد نیاز دارد. اگر یخچال در فضایی نزدیک به دیوارها، کابینت‌ها یا اشیاء دیگر قرار داده شود، جریان هوا به درستی در اطراف آن گردش نمی‌ کند. عدم گردش هوا در اطراف یخچال باعث می شود کویل های کندانسور داغ شوند و در نتیجه بدنه یخچال نیز داغ می گردد. همچنین اگر یخچال در محیطی گرم و یا در معرض نور خورشید قرار داده شود، کمپرسور باید برای خنک نگه داشتن فضای داخلی بیشتر کار کند که منجر به گرم شدن بیشتر بدنه یخچال می شود.

  • برای جلوگیری از بروز مشکل داغ شدن بدنه یخچال، می بایست یخچال را از دیوار پشتی به اندازه 10 سانت و از کابینت های اطراف 5 سانتی متر فاصله دهید.
  • همچنین یخچال را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید.
  • در صورت امکان، سعی کنید دمای محیطی که یخچال در آن قرار دارد را خنک نگه دارید.

قرار دادن یخچال در فضای نامناسب

4. تجمع آلودگی روی کندانسور یخچال

کندانسور یخچال که معمولا در پشت یا کناره‌ های آن قرار دارد، نقش مهمی در خنک کردن یخچال دارد. گاز مبرد گرم در داخل لوله‌ های کندانسور جریان می‌ یابد و گرمای خود را به هوای اطراف منتقل می‌ کند. اگر گرد و غبار یا سایر آلاینده‌ ها روی کندانسور جمع شوند، مانع از انتقال گرما از لوله‌ ها به هوا خواهند شد. این مسئله باعث می‌ شود کندانسور بیش از حد گرم شده و برای خنک کردن خود بیشتر کار کند.

  • برای حل مشکل لازم است کویل ها را به صورت دوره ای تمیز کنید.
  • از یک برس یا جاروبرقی با برس نرم برای پاک کردن گرد و غبار و آلاینده‌ ها از روی لوله‌ های کندانسور استفاده کنید.
  • پس از تمیز کردن، فن‌ ها را نیز بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را تمیز کنید.

تجمع آلودگی روی کندانسور یخچال

5. مشکلات مربوط به سیستم خنک‌کننده

به طور کلی بروز مشکلات مختلف در سیستم خنک‌ کننده شامل  کمپرسور، نشتی گاز مبرد و گرفتگی در سیستم می‌ توانند باعث داغ شدن بدنه یخچال شما شوند. در صورتی که کمپرسور خراب شده باشد، در سیستم خنک‌ کننده نشتی گاز وجود داشته یا در لوله‌ های سیستم خنک‌ کننده گرفتگی وجود داشته باشد، یخچال نمی‌تواند به درستی خنک شود و بدنه آن داغ خواهد شد.

  • اگر فکر می‌ کنید که مشکل گرم شدن بدنه یخچال شما به دلیل مشکلات سیستم خنک‌ کننده است، لازم است از یک تکنسین متخصص برای رفع آن کمک بگیرید.

6. خراب شدن فن یخچال

فن یخچال یکی از اجزای مهم سیستم خنک کننده است که وظیفه آن گردش هوا در داخل یخچال بوده و خنک کردن آن را بر عهده دارد. وقتی فن کار نمی کند، هوای گرم داخل یخچال به درستی تخلیه نشده و هوای خنک به داخل آن وارد نمی شود. این مورد باعث افزایش تدریجی دمای داخل یخچال و گرم شدن بدنه آن می شود. همچنین کارکرد مداوم کمپرسور باعث داغ شدن آن می شود. پس باید از یک فن برای خنک کردن آن کمک گرفت. اگر فن خنک کننده به خوبی کار نکند، کمپرسور داغ شده و گرمای آن به لوله ها و بدنه یخچال منتقل می شود.

  • لازم به ذکر است که در تمامی مدل های یخچال فریزر، کنار کمپرسور فن تعبیه نشده است. اما در اکثر ساید بای ساید ها کنار موتور فن تعبیه شده است.
  • برای رفع مشکل ابتدا باید بررسی کنید که فن یخچال روشن می شود.
  • برای این کار می توانید از یک گوشه گیر استفاده کنید تا پره های فن را به آرامی بچرخانید.
  • اگر فن آزادانه حرکت نمی کند، ممکن است خراب شده باشد و باید تعویض شود.
  • چنانچه فن گرد و غبار گرفته یا کثیف شده باشد، باید آن را تمیز کنید.

خراب شدن فن یخچال

7. مسدود شدن خروجی هوای یخچال

هنگامی که خروجی هوای یخچال مسدود شود، گرما نمی‌ تواند به درستی از داخل یخچال خارج شده و باعث افزایش دمای بدنه آن می‌ شود. با گذشت زمان، گرد و غبار و کثیفی در دریچه‌ های خروجی هوا جمع شوند و جریان هوا را مسدود کنند. همچنین ممکن است مواد غذایی را خیلی نزدیک به دریچه‌ های هوا قرار داده و موجب مسدود شدن مسیر هوای آن شده باشید.

  • به طور مرتب دریچه‌ های خروجی هوا و دریچه دمپر یخچال را با یک برس یا جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و غبار و کثیفی از آنها پاک شود.
  • مطمئن شوید که هیچ ماده غذایی جلوی دریچه‌ های هوا را مسدود نکند.

8. یکسره کار کردن کمپرسور یخچال

اگر کمپرسور یکسره کار کند نیز باعث داغ شدن بدنه یخچال می شود. با یکسره کار کردن یخچال، فرآیند سرماسازی متوقف نمی شود و با گردش مکرر گاز در لوله ها، باعث داغ شدن بدنه می گردد. به طور کلی کم شدن گاز، خرابی در ترموستات یا سنسور محیطی باعث یکسره کار کردن کمپرسور یخچال می شود.

  • در این شرایط برای برطرف کردن مشکل باید ترموستات، سنسور محیطی و میزان گاز یخچال توسط تکنسین متخصص بررسی شود.

علت داغ شدن نوار درب یخچال چیست؟

همانطور که میدانید، لاستیک دور درب یخچال از نفوذ هوای گرم به درون محفظه جلوگیری می کند. هنگامی که کمپرسور یخچال روشن می‌ شود و فرآیند خنک‌ سازی را آغاز می‌ کند، گرمای طبیعی تولید می‌ شود که می‌ تواند باعث گرم شدن نوار دور درب شود. در حالت عادی، گرم شدن نوار دور درب یخچال نباید زیاد باشد و شما نباید با دست به آن به طور واضح گرما را حس کنید. اما اگر پس از لمس نوار دور درب متوجه داغ بودن آن شده اید یا لاستیک به طور غیرمعمول نرم یا چسبنده شده باشد، نشان دهنده وجود یک مشکل بوده و نیاز به بررسی دارد.

  • اگر محتویات درون یخچال به درب نزدیک باشند، باعث میشود که هوای گرم وارد محفظه شود و نزدیک درب تجمع پیدا کند و در نهایت باعث داغ شدن لاستیک یخچال شود.
  • چنانچه نوار دور درب آسیب دیده یا کثیف باشد، ممکن است به درستی درب را آب‌ بندی نکند و هوای گرم وارد یخچال شود که موجب گرمای لاستیک خواهد شد.
  • نوار دور درب را به طور مرتب بررسی کنید تا از نظر آسیب‌دیدگی یا فرسودگی علامتی نداشته باشد.
  • همچنین لاستیک دور درب را هر چند وقت یکبار تمیز کنید و اگر آسیب دیده بود، اقدام به تعویض لاستیک درب یخچال نمایید.

برای جلوگیری از داغ شدن بدنه یخچال چه باید کرد؟

در این بخش به برخی از اقداماتی که می‌ توانید برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد بدنه یخچال خود انجام دهید، اشاره خواهیم کرد:

  • هیچگاه یخچال را بیش از حد استاندارد پر نکنید و اگر به هر دلیلی مجبور شدید اقلام زیادی را درون یخچال انباشته کنید، بهتر است درب یخچال برای چندین ساعت بسته بماند تا دمای درون محفظه به تعادل برسد و سرما کمتر هدر برود.
  • درب یخچال را به دفعات زیاد باز نکنید و پس از هر بار باز کردن در کوتاه ترین زمان آن را ببندید.
  • هرچند وقت یکبار با کمک برس نرم، پارچه و یا جارو برقی آلودگی های روی کویل یا کندانسور یخچال را تمیز کنید.
  • یخچال را حداقل 10 سانتی‌ متر از دیوار و سایر اشیاء فاصله دهید تا جریان هوا به درستی در اطراف آن گردش کند.
  • از قرار دادن یخچال در معرض نور مستقیم خورشید یا نزدیک اجاق گاز یا سایر منابع گرما خودداری کنید.
  • دمای یخچال را روی دمای مناسب (2 یا 3 مدل های مکانیکی) و (6 یا 7 مدل های الکترونیکی) تنظیم کنید.

برای جلوگیری از داغ شدن بدنه یخچال چه باید کرد

برای رفع مشکل داغ شدن بدنه یخچال با کجا تماس بگیریم؟

در این مطلب از آی پی امداد آموختیم که گرم شدن بش از حد بدنه یخچال طبیعی نیست و باید هرچه سریع تر به عیب یابی و رفع مشکل بپردازید. همچنین در مورد دلایل مشکل داغ شدن بدنه یخچال و نوار دور درب نیز اطلاعات زیادی را به دست آوردیم. امیدواریم خواندن این مطلب از آی پی امداد برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که به تنهایی نتوانستید مشکل داغ شدن بدنه یخچال خود را برطرف کنید، به شما توصیه می کنیم به سایت آی پی امداد مراجعه کنید و درخواست خود را برای حضور تکنسین در محل ثبت کنید. همچنین می توانید از طریق شماره های 02158941 یا 02191093903 با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید.

4.5/5 - (10 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
در بحث‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • شیدا آستانه 22 تیر 1403

    سلام وقت بخیر حدود یک ماه پیش دوعدد یخچال فریزر هتلی مارک سینجر خریداری کردم یخچال مشکلی ندارد ولی متاسفانه بدنه فریزر بیش از حد داغ میشود و داخل آن حتی خنک هم نمیشود به نمایندگی اطلاع دادم یک نفر را فرستادن متاسفانه فقط هزینه ایابو ذهاب را گرفت و کاری انجام نداد چون به این کار وارد نبودو تخصص نداشت...

    پاسخ دادن