logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت جرقه زدن ماشین لباسشویی

علت جرقه زدن ماشین لباسشویی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت جرقه زدن ماشین لباسشویی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

جرقه زدن لباسشویی یکی از مشکلات نگران‌کننده‌ای است که زمان استفاده از دستگاه ممکن است با آن مواجه شوید. اگر این مشکل در اسرع‌وقت بررسی و رفع نشود، آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیر به دستگاه وارد می‌کند. پس اگر احساس می‌کنید موتور یا زیر لباسشویی جرقه می‌زند، سریعاً برای عیب‌یابی و رفع آن اقدام کنید. این مشکل به دلایل مختلفی مانند خراب شدن بلبرینگ‌ها، داغ شدن بیش از حد موتور و … ایجاد می‌شود. در این مقاله از آی پی امداد، با علت جرقه زدن ماشین لباسشویی آشنا خواهید شد و با شناخت دلایل ایجاد این مشکل نسبت به عیب‌یابی و برطرف کردن آن اقدام خواهید کرد. درصورتی‌که سوالی دارید، می‌توانید در قسمت ثبت دیدگاه مقاله یا بخش پرسش‌وپاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید تا کارشناسان مجموعه شما را راهنمایی کنند.

8 علت جرقه زدن ماشین لباسشویی + راه‌حل

ماشین لباسشویی جزو کاربردی لوازم‌خانگی محسوب می‌شود که حداقل هفته‌ای 1 تا 2 بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. لباسشویی ساختار پیچیده‌ای دارد و بنا به دلایل مختلفی یا عدم استفاده درست، ممکن است دچار مشکل و خرابی شود. یکی از این مشکلات، ایجاد جرقه در ماشین لباسشویی است که حین استفاده ممکن است اتفاق بیفتد. جرقه زدن لباسشویی امری دردسرساز و جدی است که سریعاً باید عیب‌یابی و تعمیر شود. دلایل مختلفی موجب بروز این مشکل می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. تجمع گردوخاک و آلودگی
  2. خراب شدن بلبرینگ‌ها
  3. فرسوده‌ شدن تسمه‌ها
  4. گرم شدن بیش از حد
  5. پمپاژ نکردن آب و عدم چرخش دیگ
  6. پر کردن بیش از حد لباسشویی
  7. تراز نبودن لباسشویی
  8. وجود آب و رطوبت

8 علت جرقه زدن ماشین لباسشویی + راه‌حل

1. تجمع گردوخاک و آلودگی

موتور اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعه در ماشین لباسشویی است و هرگونه آسیب به موتور موجب اختلال در ماشین لباسشویی می‌شود. اگر موتور ماشین لباسشویی برای مدت‌زمان طولانی تمیز نشود، گردوخاک و آلودگی زیادی روی آن تجمع پیدا می‌کند و همین موضوع موجب جرقه زدن لباسشویی خواهد شد. گردوخاک و آلودگی‌ها موجب بسته شدن تماس‌های محرک کننده شده است و در نهایت سیم‌پیچ‌ها در یکدیگر گیر کرده‌اند. این موضوع موجب مختل شدن عملکرد دستگاه و ایجاد جرقه می‌شود.

راه‌حل:

  •  برای برطرف کردن این مشکل باید اجزای داخلی ماشین لباسشویی از جمله موتور را به روش اصولی تمیز کنید تا تمامی آلودگی‌ها پاک شوند.

2. خراب شدن بلبرینگ‌ها

بلبرینگ‌ها یکی از اجزای اصلی و مهم در دیگ لباسشویی هستند که در چرخش و شستشو لباس‌ها نقش کلیدی دارند. خرابی و مشکل بلبرینگ‌ها یکی از علت‌های جرقه زدن ماشین لباسشویی هستند که در صورت عدم تعمیر، می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری مانند سوختن موتور لباسشویی را به دنبال داشته باشد. خراب بودن و فرسوده بودن بلبرینگ‌ها فشار زیادی به موتور لباسشویی وارد می‌کند و موجب اختلالات الکتریکی و جرقه زدن موتور می‌شود.

خراب شدن بلبرینگ‌ها

راه‌حل:

  •  برای رفع این مشکل و جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور دستگاه باید از یک تعمیرکار متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا با بررسی اصولی مشکل بلبرینگ‌ ماشین لباسشویی را پیدا کند و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض آن را انجام دهد.

3. فرسوده شدن تسمه‌ها

تسمه‌ها یکی دیگر از اجزای مهم ماشین لباسشویی هستند که در انتقال حرکت و چرخش نقش مهمی دارند. اگر تسمه‌ها برای مدت‌زمان طولانی تعویض نشوند، کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و دچار پارگی، کج شدن و … می‌شوند. همین موضوع موجب اختلال در تماس تسمه‌ها با دیگر قطعات لباسشویی خواهد شد که جریانات الکتریکی و جرقه زدن برق را به دنبال دارد. تسمه‌ها دارای جنس پلاستیکی هستند که به‌ مرور زمان پاره، کج و فرسوده می‌شوند و اگر به‌موقع تعویض نشوند، موجب ایجاد جریانات الکتریکی خواهند شد.

راه‌حل:

  •  برای رفع این مشکل باید تسمه‌ ماشین لباسشویی را از محل خود خارج کنید و تسمه‌های جدید را به‌جای آن‌ها قرار دهید.
  • اگر با قطعات داخل لباسشویی و نحوه تعویض تسمه‌ها آشنایی ندارید، بهتر است از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

4. گرم شدن بیش از حد

یکی دیگر از علت‌های رایج جرقه زدن ماشین لباسشویی، گرم شدن بیش از حد موتور است. زمانی که بیش از حد استاندارد و معمول از ماشین لباسشویی استفاده کنید، فشار زیادی به موتور دستگاه وارد می‌شود و به عبارتی موتور داغ می‌کند. داغ شدن بیش از اندازه موتور موجب جرقه زدن دستگاه می‌شود. استفاده از ماشین لباسشویی به‌صورت مداوم با سرعت چرخش بالا و اجازه ندادن به لباسشویی برای خنک شدن موتور ممکن است منجر به جرقه زدن موتور شود. همچنین خراب بودن سیستم خنک‌کننده ماشین لباسشویی یا مسدود بودن راه خروج هوا نیز موجب گرم شدن بیش از حد موتور و ایجاد جرقه می‌شود.

گرم شدن بیش از حد

راه‌حل:

  •  برای جلوگیری از ایجاد این مشکل ماشین لباسشویی را بیش از حد استاندارد روشن نکنید.
  • همچنین به‌صورت دوره‌ای سیستم خنک‌کننده لباسشویی را چک کنید.
  • اگر لباسشویی به دلیل گرم شدن بیش از حد موتور داغ شده است، اجازه دهید تا موتور سرد شود و سپس آن را روشن کنید.
  • اما اگر گرم شدن موتور به دلیل خرابی سیستم خنک‌کننده است، باید از تکنسین ماهر برای عیب‌یابی و تعمیر ماشین لباسشویی کمک بخواهید.

5. پمپاژ نکردن آب و عدم چرخش دیگ

دیگر علت جرقه زدن دستگاه، پمپاژ نکردن و نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی است. اگر آب به‌درستی وارد مخزن ماشین لباسشویی نشود، اختلالات برقی و جرقه زدن اتفاق می‌افتد که برای لباسشویی بسیار خطرناک است و سریعاً باید عیب‌یابی و تعمیر شود. مسدود شدن شیر برقی یا شیلنگ ورودی آب مانع رسیدن آب کافی به داخل مخزن می‌شود. همچنین در بسیاری از اوقات به دلیل فشار کم آب، مخزن به‌اندازه کافی آب ندارد.

راه‌حل:

  •  برای رفع این مشکل بهتر است ماشین لباسشویی را در ساعات اوج مصرف روشن نکنید؛ زیرا فشار آب پایین است و احتمال دارد آب مورد نیاز به مخزن نرسد.
  • اگر مشکل مربوط به فشار آب نبود، باید از تکنسین حرفه‌ای برای بررسی شیلنگ ورودی و شیر برقی لباسشویی کمک بخواهید تا در صورت مسدود شدن آن را تمیز کند.

6. پر کردن بیش از حد لباسشویی

هر ماشین لباسشویی دارای ظرفیت مشخصی برای شستشو لباس‌ها است. زمانی که ماشین لباسشویی را بیش از ظرفیت مشخص شده پر کنید، فشار اضافی زیادی به دستگاه به‌ویژه موتور وارد می‌شود که همین موضوع اختلالات الکتریکی و ایجاد جرقه را به دنبال دارد. با پر کردن ماشین لباسشویی بیش از حد مجاز، فضای کافی برای حرکت و چرخش لباس‌ها باقی نمی‌ماند و بین لباس‌ها و قطعات ایجاد می‌شود. همین موضوع موجب جرقه زدن ماشین لباسشویی خواهد شد.

پر کردن بیش از حد لباسشویی

راه‌حل:

  • برای جلوگیری از ایجاد این مشکل همیشه ظرفیت ماشین لباسشویی را به خاطر داشته باشید و هرگز بیش از حد مجاز لباسشویی را پر نکنید.
  • اگر ماشین لباسشویی به دلیل پر شدن بیش از حد بار دچار جرقه شده است، باید از تعمیرکار متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا مشکل را برطرف کند.

7. تراز نبودن لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی در محل به‌درستی نصب و راه‌اندازی نشده باشد، حین کار کردن لرزش زیادی خواهد داشت. لرزش زیاد لباسشویی علاوه بر اینکه فشار زیادی به موتور وارد می‌کند، همچنین موجب برخورد قطعات الکتریکی به یکدیگر و ایجاد جرقه می‌شود. تراز نبودن ماشین لباسشویی و تکان‌خوردن در زمان شستشو از جمله عواملی است که باعث جرقه زدن ماشین لباسشویی می‌شود.

راه‌حل:

8. وجود آب و رطوبت

نفوذ آب و رطوبت اصلی‌ترین دلیل جرقه زدن ماشین لباسشویی است. اگر ماشین لباسشویی در نزدیک سینک قرار دارد، حتماً پس از شستشو ظروف با پارچه آب اطراف سینک و لباسشویی را خشک کنید تا موجب اتصالی شدن دستگاه نشود. اگر آب و رطوبت به موتور دستگاه برسد یا لوله‌های لباسشویی نشتی داشته باشند، مشکل جرقه زدن برایتان پیش خواهد آمد.

وجود آب و رطوبت

راه‌حل:

  • اگر لباسشویی در نزدیک آب یا رطوبت مانند سینک ظرف‌شویی قرار دارد، می‌توانید از کاورهای پوشاننده برای جلوگیری از رسیدن آب به قطعات دستگاه استفاده کنید.
  • اگر لوله‌های دستگاه نشتی پیدا کرده باشد، باید از تعمیرکار متخصص برای عیب‌یابی و رفع آن کمک بگیرید.

جهت رفع مشکل جرقه زدن لباسشویی با کجا تماس بگیریم؟

جرقه زدن ماشین لباسشویی یکی از مشکلاتی است که در صورت استفاده نادرست یا خرابی قطعات دستگاه ممکن است با آن مواجه شوید. درصورتی‌که ماشین لباسشویی شما جرقه می‌زند، حتماً عیب‌یابی و تعمیر آن را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید و آن را مجدد روشن نکنید تا آسیب جدی به ماشین لباسشویی شما وارد نشود. اگر علت جرقه زدن ماشین لباسشویی را نمی‌دانید، بهتر است از تکنسین‌های آی پی امداد کمک بگیرید و با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست