logo logo تعمیرات ظرفشویی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

خشک نکردن ظروف توسط ماشین ظرفشویی

خشک نکردن ظروف توسط ماشین ظرفشویی
خشک نکردن ظروف توسط ماشین ظرفشویی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله خشک نکردن ظروف توسط ماشین ظرفشویی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از اتمام کار با ماشین ظرفشویی با آن مواجه شوید، خیس ماندن ظروف یا خشک نشدن آنها است. این مشکل نه تنها ظاهر نامطلوبی به ظروف می‌ دهد، بلکه می‌ تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع و رشد میکروب‌ ها نیز شود. در این مقاله از آی پی امداد، به بررسی علت خشک نکردن ظروف توسط ماشین ظرفشویی و راه حل‌ های مختلف برای رفع این مشکل می‌ پردازیم. با مطالعه این مقاله، ضمن آشنایی با علل این معضل، می‌ توانید با روش‌ های ساده و کاربردی، از بروز این مشکل جلوگیری نمایید.

آیا ماشین ظرفشویی خشک کن دارد؟

ماشین ظرفشویی یک دستگاه پرکاربرد است که می تواند طی مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی از ظروف مختلف را شستشو و خشک نماید. به طور کلی امکانات و قابلیت هایی که برندهای مختلف ماشین ظرفشویی ها برای محصولات خود در نظر گرفته اند، با یکدیگر متفاوت می باشد که یکی از این امکانات قابلیت خشک کن است. خشک کن ماشین ظرفشویی در مدل های مختلفی از انواع این دستگاه ها طراحی گردیده است که در برخی از مدل ها توسط المنت و در برخی دیگر به کمک سیستم میعانی عملیات خشک کردن ظروف و حذف رطوبت موجود بر روی آنها صورت می گیرد.

ماشین ظرفشویی در 5 یا 10 دقیقه آخر شروع به خشک کردن ظروف می کند. مراحل خشک کن در برندهای مختلف متفاوت است. آی‌ پی امداد در این بخش به روش های خشک کردن ظرفشویی در مدل های مختلف می پردازد. توجه داشته باشید که در همه مدل های ظرفشویی، المنت آب را گرم می کند و با گرما و بخار کابین، ظروف خشک می شوند. اما اجرای روش در مدل های مختلف متفاوت است.

خشک کردن ظروف در ظرفشویی توسط المنت

  • در برخی از مدل های ظرفشویی، المنت آب را گرم می کند تا با بخار محیط، ظروف خشک شوند.
  • پس از اتمام آبگیری، قسمت داخلی استیل ضد زنگ ماشین ظرفشویی گرما را جذب کرده و رطوبت ظروف را از بین می برد. این روش خشک کردن متراکم نامیده می شود.
  • این کار روی ظروف شیشه ای و سرامیکی خوب عمل می کند، اما روی پلاستیک چندان خوب نیست.

خشک کردن ظروف با استفاده از فن و المنت

  • بعد از آبگیری و گرم شدن آب، فن به هوا را به گردش در می آورد تا ظروف کامل خشک شوند.
  • المنت آب را داغ کرده و محیط گرم می شود و بخار می کند.
  • فن و دریچه پشت آن، هوا را به گردش در می آورد.
  • با این روش معمولا ظرف های تمام قفسه ها خشک می شوند.

باز شدن اتومات درب ماشین ظرفشویی بعد از شستشو

  • برخی از ماشین های ظرفشویی ها به مانند برند میله، پس از اتمام فرآیند شسشو، درب را باز می کند تا بخار محیط خارج شود.
  • اگر ظرفشویی شما این امکان را ندارد، بهتر است بعد از اتمام فرآیند شستشو درب را باز کنید.

7 علت خشک نکردن ماشین ظرفشویی + راه‌حل

علت های خشک نکردن ظروف در ماشین ظرفشویی، بسته به مدل دستگاه شما متفاوت می باشد. در صورتی که علت خشک نکردن ظروف توسط ماشین ظرفشویی را در ظرفشویی پیدا نکنید، ظرف‌ها همیشه بعد از شستشو خیس باقی می‌مانند. این موضوع باعث می شود که بعد از انجام شستشوی ظروف مجدداً شما آنها را با دستمال تمیز خشک کنید. مسلما این امر برای شما بسیار زمان گیر خواهد بود و سبب به هدر رفتن زمان زیادی از شما می‌شود. در ادامه دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی را برای شما ذکر کرده ایم:

  1. خرابی دریچه و فن هوا
  2. خرابی المنت ظرفشویی
  3. مشکل در ترموستات یا سنسور المنت
  4. کم بودن یا خالی بودن مایع جلادهنده
  5. نامنظم بودن چیدمان ظروف
  6. تنظیمات نادرست برنامه شستشو
  7. باز نشدن درب بعد از اتمام فرآیند شستشو

در ادامه به شرح کامل تمام این دلایل پرداخته ایم.

1. خرابی دریچه هوا و فن

فن و دریچه هوا در ماشین ظرفشویی نقش مهمی در خشک شدن ظروف دارند. اگر این قطعات خراب شوند، ممکن است ظروف بعد از اتمام چرخه شستشو خیس باقی بمانند. بسیاری از ماشین‌ های ظرفشویی از یک دریچه‌ هوا برای تخلیه‌ هوای گرم و مرطوب تولید شده در چرخه آب کشی استفاده می‌ کنند. دریچه هوا برای تخلیه هوای گرم و مرطوب از داخل ماشین ظرفشویی در طول چرخه خشک شدن استفاده می‌ شود. اگر این دریچه به درستی باز نشود، رطوبت در داخل دستگاه محبوس شده و ظروف خشک نمی‌ شوند. فن نیز برای گردش هوا در داخل ماشین ظرفشویی و کمک به تبخیر رطوبت از روی ظروف استفاده می‌ شود. اگر فن خراب شود، جریان هوا به درستی در داخل دستگاه سیرکوله نمی‌ کند و ظروف خشک نمی‌ شوند.

  • دریچه را از نظر انسداد بررسی کنید. اگر دریچه مسدود شده باشد، باید آن را تمیز کنید.
  • اگر دریچه هوا آسیب دیده باشد، باید آن را تعویض کنید.
  • بررسی کنید که پره های فن شکسته یا آسیب دیده نباشند.
  • اگر فن کثیف شده است، آن را با یک برس نرم تمیز کنید.
  • برای بررسی اینکه آیا موتور فن کار می کند یا خیر، از یک مولتی متر استفاده کنید. اگر موتور سوخته باشد، باید فن را تعویض کنید.

خرابی دریچه هوا و فن

2. خرابی المنت ظرفشویی

ماشین ظرفشویی بعد از شستشو و تخلیه آب، توسط المنت‌ های برقی ظروف را گرم و خشک می‌ کند. المنت  ماشین ظرفشویی وظیفه گرم کردن آب و ایجاد حرارت لازم برای خشک کردن ظروف را بر عهده دارد. اگر المنت خراب شود یا به درستی کار نکند، گرمای کافی برای تبخیر آب از سطح ظروف ایجاد نمی شود و در نتیجه ظروف خیس باقی می مانند.

  • برای تشخیص علت خرابی المنت ظرفشویی، از یک مولتی‌متر برای تست وصل ‌بودن جریان برق استفاده نمایید و اگر جریان برق وصل نبود، آن را تعویض نمایید.
  • برای دسترسی به ترمینال‌های المنت که در زیر ماشین ظرفشویی قرار دارد، باید پنل زیری را در آورده و به همین شکل وضعیت سیم‌ و ترمینال‌ها را بررسی کنید.
  • آب ورودی به ماشین ظرفشویی بعد از فعال شدن المنت، باید بین 120 تا 150 درجه فارنهایت (49 تا 66 درجه سانتیگراد) باشد.
  • اگر المنت رسانندگی ندارد، باید تعویض شود.

خرابی المنت ظرفشویی

3. خرابی ترموستات یا سنسور المنت

خرابی ترموستات یا سنسور المنت از دیگر مواردی است که می تواند منجر به خشک نشدن یا خیس بودن ظروف بعد از فرآیند شستشو در ماشین ظرفشویی شود. ترموستات (سنسور المنت) یا همان دماسنج مثل یک دستگاه ایمنی عمل کرده و باعث می شود ماشین ظرفشویی بیش از حد داغ نشود. خرابی ترموستات و عدم عملکرد درست این قطعه باعث می شود که المنت پیش از خشک شدن ظروف خاموش شده و به این ترتیب، چرخه خشک کن با اختلال مواجه شود که خشک نشدن ظروف را در پی دارد. این مسئله به این دلیل است که قبل از خشک شدن ظرف هایتان، قسمت گرمادهی را خاموش می کند.

  • ترموستات در پایین مخزن ماشین ظرفشویی پشت پنل پایینی قرار گرفته است.
  • می توانید برقراری اتصالات آن را با مولتی متر کنترل کنید.
  • تمام سیم های متصل به ترموستات، سنسور و المنت را بررسی کنید
  • برای رفع این مشکل باید ترموستات ماشین ظرفشویی را تعویض و یا در صورت نیاز ترمیم کنید.
  • اگر تمام اجزای دیگر به درستی کار می کنند، ممکن است مشکل از برد کنترل باشد.

ترموستات ظرفشویی خراب شود، ظروف خشک نمیشود

4. کم بودن یا خالی بودن مایع جلادهنده

مایع جلادهنده نقش مهمی در خشک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی دارد. این مایع با کاهش کشش سطحی آب، به قطرات آب کمک می کند تا به جای تشکیل قطرات بزرگ، به ذرات ریز تبدیل شوند و به راحتی از روی ظروف تبخیر شوند. در صورت کمبود مایع جلادهنده، آب به جای پخش شدن روی سطح ظروف، به صورت قطرات بزرگتر باقی می ماند. این قطرات بزرگتر دیرتر تبخیر شده و باعث ایجاد لکه و خطوط سفید روی ظروف می شوند. همچنین بدون مایع جلادهنده کافی، زمان خشک شدن ظروف به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

  • مخزن مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی را بررسی کرده و مطمئن شوید که خالی نیست.
  • برخی از مایع های جلادهنده کیفیت پایینی دارند و ممکن است به درستی عمل نکنند. از برندهای معتبر و باکیفیت استفاده کنید.
  • اگر ظروف به طور کامل خشک نمی شوند، می توانید مقدار مایع جلادهنده را کمی افزایش دهید.

خالی یا کم بودن مایع جلادهنده ظرفشویی باعث خشک نشدن ظروف میشود

5. نامنظم بودن چیدمان ظروف در ظرفشویی

ظروف مختلف جایگاه متفاوتی در ماشین ظرفشویی دارند که باید طبق دستور العمل چیده شوند. چیدمان نامناسب ظروف در ماشین ظرفشویی می تواند جریان هوا را مسدود کند و مانع از گردش صحیح آن در داخل دستگاه شود. این امر به نوبه خود، از خشک شدن کامل ظروف، به خصوص در قسمت های مخفی و یا ظروف پلاستیکی جلوگیری می کند.

  • در هنگام چیدن بشقاب ها در ظرفشویی دقت نمایید که در ابتدا بشقاب های بزرگتر را در کنار و سپس مابقی را به ترتیب کاهش سایز به سمت مرکز دستگاه، در درون ماشین ظرفشویی قرار دهید.
  • ظروف با ابعاد مشابه را در کنار یکدیگر جای داده و تمامی ظروف را به نحوی قرار دهید که به سمت داخل متمایل باشند.
  • جایگاه ماهیتابه ها و دیگر ظروف بزرگتر در سینی پایین ظرفشویی شما می باشد.
  • لیوان ها را در ردیف بالا در قسمت مخصوص به خود قرار دهید. لیوان ها باید برعکس و رو به پایین باشند.
  • سعی کنید مابین آنها کمی فضای خالی ایجاد کنید تا به یکدیگر ساییده نشوند و هم کار خشک کردن آنها با ایجاد فضای خالی راحت تر صورت گیرد.
  • همچنین می توانید ظروف گود را به صورت مایل بگذارید تا آب درون آن جمع نشود.

چیدمان اشتباه ظروف در ظرفشویی باعث خشک نشدن ظرف ها میشود

6. تنظیمات نادرست برنامه شستشوی ظرفشویی

در برخی مواقع ممکن است برنامه های شستشو در ظرفشویی به صورت درست تنظیم نشده باشد، به عنوان مثال در تنظیمات Quick و Prewash ظروف به طور کامل خشک نمی‌ شود. بنابراین یکی دیگر از علت هاب خشک نکردن ظروف توسط ظرفشویی تنظیمات نادرست دستگاهتان می باشد.

  • با استفاده از دفترچه راهنمای دستگاه و یا سرچ مدل آن، برنامه ی درست را برای ماشین ظرفشوییتان انتخاب کنید.
  • برای ظروف خیلی کثیف یا چرب، از برنامه شستشوی با چرخه خشک کن طولانی تر استفاده کنید.
  • اگر گزینه خشک کن غیرفعال است، آن را فعال کنید.
  • دمای آب شستشو را به بالاترین حد مجاز برای ظروف خود تنظیم نمایید.

تنظیمات اشتباه برنامه شستشو در ظرفشویی باعث خشک نشدن ظروف میشود

7. باز نشدن درب بعد از اتمام فرآیند شستشو

توجه داشته باشید که در بعضی از مدل های ماشین ظرفشویی، بعد از اتمام فرآیند شستشو درب اتومات باز می شود. این موضوع باعث می شود تا بخار داخل کابین ظرفشویی خارج شده و باعث مرطوب شدن ظروف نشود. اگر ظرفشویی شما این امکان را دارد، اما درب باز نمی شود، یک مشکل است. اگر قفل درب خراب باشد، ممکن است حتی بعد از اتمام سیکل شستشو، درب قفل شده و باز نشود. در این صورت، ظروف در معرض بخار آب باقی می مانند و خشک نمی شوند. همچنین اگر ظرفشویی شما این امکان را ندارد، بهتر است بعد از اتمام فرآیند شستشو، درب ظرفشویی را باز کنید تا ظروف خشک شوند.

  • اگر قفل درب خراب شده است، باید تعویض شود.
  • درب ماشین ظرفشویی را بعد از اتمام سیکل شستشو به مدت چند دقیقه کمی باز بگذارید تا بخار آب خارج شود.

باز نشدن درب ظرفشویی بعد از اتمام فرآیند شستشو

علت خیس بودن ماشین ظرفشویی نو

خشک کردن ظروف توسط ماشین ظرفشویی یکی از پروسه های بسیار مهم است که عدم انجام صحیح این کار می تواند مصرف کنندگان را با مشکلات زیادی مواجه نماید. در برخی مواقع ممکن است شما ماشین ظرفشویی خود را به تازگی خریداری کرده باشید، اما پس از استفاده از دستگاه و اتمام عملیات شستشو متوجه شوید که ظرف هایتان خشک نشده اند. بنابراین در صورتی که پس از شستشو ظروف همچنان لکه های آب را بر روی آنها مشاهده می کنید، مطالب ادامه این بخش به شما کمک خواهد کرد.

  • ممکن است ظروف خود را درون سبد ماشین ظرفشویی به صورت نامناسب قرار داده باشید.
  • پیش از قرار دادن ظروف درون دستگاه باید جنس آنها را در نظر بگیرید و فضای کافی جهت شستشو و خشک شدن ظروف در نظر بگیرید.
  • در صورتی که برنامه شستشوی نامناسب برای ظروف خود تنظیم کرده باشید، چرخه خشک شدن آنها با مشکل مواجه خواهد شد.
  • به طور کلی برخی از تظنیمات شستشو مانند prewsh و quick از مرحله خشک کردن برخوردار نیستند.
  • در صورتی که برای شستشوی ظروف از مایع جلادهنده در دستگاه خود استفاده نکرده باشید، احتمالا ظروف شما به درستی خشک نخواهند شد.
  • از این رو بهتر است از مایع کمک شستشوی مناسب برای ظرفشویی خود استفاده کنید.

برای رفع مشکل خشک نکردن ظروف توسط ظرفشویی با کجا تماس بگیریم؟

در صورتی که عملکرد یک یا چند قطعه‌ داخلی دستگاه مانند المنت دستگاه با مشکل مواجه شود یا از دستگاه خود به درستی استفاده نکنید، مشکل خشک نکردن ظروف توسط ظرفشویی رخ می دهد. در صورت بروز این مشکل می توانید با مرکز تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد تماس حاصل فرمایید تا متخصصین این مرکز به مشکل به وجود آمده رسیدگی کنند. به هیچ عنوان برای برطرف کردن مشکل، دستگاه را باز نکنید و دست به تعمیرات ماشین ظرفشویی نزنید؛ زیرا ممکن است به سایر قسمت‌های دستگاه آسیب جدی وارد کرده و عملکرد دستگاه با مشکل مواجه شود. در این شرایط می توانید با شماره های 02158941 یا 02191093903 تماس گرفته و از خدمات تعمیرکاران مجرب آی پی امداد بهره مند شوید.

4.1/5 - (9 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
در بحث‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • حامدی 18 اسفند 1402

    سلام.ظرفشویی مجیک به تازگی خریدم اولا دمای شستشو پایینه و بعد از شستشو که دستمو به ظرفها میزنم ولرم هستند به جای گرم بودن ثانیا و مهمتر اینکه خشک نمیکنه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 19 اسفند 1402

      درود، المنت دستگاه خراب شده است که باید این قطعه و سنسور المنت بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • علی نگینی 10 دی 1402

    سلام ماشین ظرفشویی ال جی fb425 آب را گرم نمی‌کند و ظروف را خشک نمی‌کند. از المنت تست گرفتم درست بود. راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 10 دی 1402

      درود، سنسور المنت را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
  • سیمین نوری 23 آذر 1402

    ظرفشویی الجی به مدت دو ماه خریداری و نصب کردم که از اول اررور be میده و ظرف ها رو خشک نمیکنه. یک دقیقه اخر رو نمیتونه تمام کنه و هی آبکشی میکنه به جای خشک کردن.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 23 آذر 1402

      درود، المنت و سنسور آن را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
  • محمد 23 مهر 1402

    ماشين ظرفشويي بنده ال جی نو و مدل ٤٢٥ هست. امروز بدون ظرف واسه اولين بار روي برنامه delicate روشنش كردم و همزمان خشك كنش (extra dry) روشن شد. ٢ ساعت تایمر انتخاب كرد و اتومات دقيقا ٢٠ كه تمام كنه، كاملا سايلنت شد و هيچ حركتي نمي كرد. بعد تمام شدنشم باز كردم ديدم داخلش روي سبدها قطرات آب هست. لطفا علت اون قطرات آب و اون سكوت آخر ٢٠ دقيقه اي بدون هيچ حركت چيه؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 24 مهر 1402

      درود، 20 دقیقه آخر خشک کن بوده و صدا ندارد.

      پاسخ دادن
      • محمد 24 مهر 1402

        ظرف داخل دستگاه نزاشتم واسه اولين بار امتحانش كردم ، پس از تمام شدن شستشو ٢ ساعتي ، قطرات روي سبد ماشين ظرفشويي عادي يا بايد كامل خشك باشه داخل ماشين ظرفشويي ؟

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 24 مهر 1402

          درود، نرمال بوده و مشکلی ندارد.

          پاسخ دادن
  • فهیمه یونسی 27 تیر 1402

    با سلام، من برای جهیزیه ماشین ظرفشویی 14 نفره بلانتون گرفتم. بعد از اینکه نمایندگی نصب کرد، من بعد دو روز داخلش ظرف گذاشتم اما در ده پنج دقیقه آخر ارور E4 داده و طبق دفترچه که نوشته بود، مربوط به سرریز و نشت آب هست اما هیچ آبی غیر از قطرات آب ظرف کف دستگاه نبود. اما هر وقت روشن میکنم، یکم میشوره و باز ارور میده. به نظرتون مشکلش چیه؟ من نمیخوام تعمیر بشه چون اصلا استفاده ای نکردم که تعمیر کنم. پول دستگاه نو رو دادم ولی ظاهرا از اول معیوب بوده. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 27 تیر 1402

      درود، مقسم آب ظرفشویی را بررسی نمایید.

      پاسخ دادن
  • ناصر 01 تیر 1402

    سلام، بالاترین مدل ماشین ظرفشویی بوش سری 8 مدل SMS8ZDI48Q گرفتم. بعد از اتمام درب به صورت اتوماتیک باز نمیشود. آیا این مدل دارای این آپشن نیست؟ اگر دارد در کجای تنظیمات فعال میشود؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 02 تیر 1402

      درود، درب تمام ماشین های لباسشویی باید پس از شستشو به صورت خودکار باز شود. در صورتی که درب دستگاه شما باز نمی شود، مشکل می تواند مربوط به میکروسوئیچ درب، تخلیه نشدن آب یا فیلتر کف باشد که باید بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • شیلان 23 بهمن 1401

    سلام، تازگی ظرفشویی کندی مدل ۵۲۲ مونتاژ ترکیه خریدم، از پودر و مایع جلا دهنده پریل و نمک پوش و همچنین از برنامه شستوشو اتو ۱ ساعت و سی و پنج دقیقه استفاده می کنم ولی در پایان کار قطرات اب روی سبد میمونه و ظروف هم نسبتا نم دارن ممکنه دلیل خشک نشدن کامل مربوط به جلا دهنده باشه یا مشکل از جای دیگه ست

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 23 بهمن 1401

      سلامف در ابتدا چک نمایید که مسیر تخلیه گرفتگی دارد یا خیر. پمپ، فیلتر و خروجی فاضلاب چک شود.

      پاسخ دادن
  • غزل اسدی 06 دی 1401

    سلام ماشین ظرفشویی بوش مدل سری ۴ دارم بعر از شستن ظروف خشک نمیکنه دوفن داره ..ودرپایان کار روی تایم صفر میمونه وخودش خاموش نمیکنه خودش قبلا در را باز میکرد این کهر انجام نمیده ممنونم چکار کن بفرمایید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 06 دی 1401

      فن در ابتدا بررسی شود و سپس میکروسوئیچ درب چک شود

      پاسخ دادن