logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

تعمیر موتور جاروبرقی

تعمیر موتور جاروبرقی
تعمیر موتور جاروبرقی
زمان مطالعه: 3 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله تعمیر موتور جاروبرقی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

عوامل متعددی چون خراب شدن قطعات به دلیل استفاده مداوم، گیر کردن زباله، قدیمی شدن دستگاه و … باعث خراب شدن موتور جاروبرقی می شوند. بزرگترین سوالی که باید از خود بپرسید این است که آیا زمان تعویض یا تعمیر موتور جاروبرقی فرا رسیده است؟ برخی از مشکلات را می توان به سرعت حل کرد. به عنوان مثال، اتصالات سیم شکسته موتور را می توان با یک آهن لحیم کاری ثابت کرد. یا گرد و خاک داخل موتور را تمیز کرد یا در شرایط فنی تر، بلبرینگ های خراب، سیم پیچی، کلکتور و … را تعویض کرد. بنابراین بهتر است برای تعمیر موتور جاروبرقی هر چه سریع تر اقدام کنید. در این مقاله از آی‌پی امداد به معرفی عواملی که باعث خراب شدن موتور جاروبرقی می شوند و روش های تعمیر آن می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

کاربران گرامی؛ در صورت وجود هرگونه پرسش درباره تعمیر موتور جارو برقی خود می توانید در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) با دیگر کاربران و تعمیرگاه مجاز آی پی امداد به پرسش و پاسخ بپردازید.

خلاصه ای از عیب یابی تعمیرات موتور جاروبرقی

کاربران گرامی آی پی امداد، برای اینکه وقت کمتری از شما گرفته شود در این بخش به خلاصه ای از عیب یابی تعمیرات موتور جاروبرقی میپردازیم.

چرا موتور جاروبرقی خراب میشود؟
  • استفاده مداوم و پشت سر هم
  • قدیمی شدن موتور
  • ضربه و فشار سنگین به موتور
  • وارد شدن گرد و خاک به موتور
چه زمانی نیاز به تعمیر موتور جاروبرقی است؟
  • کم شدن مکش
  • بوی سوختگی
  • صدای زیاد
  • خاموش شدن جاروبرقی در حین کار
آیا موتور جاروبرقی تعمیر میشود؟
  • بله
برای تعمیرات موتور جارو برقی چیکار کنیم؟
  • قطعات: بلبرینگ، پروانه، ذغال، بالشتک، کلکتور و سیم پیچی اصلی بررسی شود.
  • اگر پره های پروانه شکسته تعویض نمایید.
  • حتما موتور و اطراف آن را بادگیری کنید تا گرد و خاک نماند.
  • به ذغال های موتور دقت نمایید و اگر کوتاه یا ساییده شده، هر دو را تعویض نمایید.
  • سیم پیچی اصلی و بالشتک هم میتوانید از نو کنید.

چه عواملی باعث خراب شدن موتور جاروبرقی می شود؟

دلایل  متعددی هستند که به مرور زمان یا به طور ناگهانی باعث خراب شدن جاروبرقی می شوند. دانستن این عوامل کمک می کند تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن برای تعمیر موتور جاروبرقی اقدام کنید.

چرا موتور جاروبرقی خراب میشود و لازم است آن را تعمیر کنیم؟

  1. استفاده مداوم از جاروبرقی
  2. قدیمی شدن موتور جاروبرقی
  3. ضربه و فشار سنگین به موتور
  4. وارد شدن گرد و خاک به موتور

کاربران گرامی آی پی امداد، قبل از اینکه به تعمیر موتور جاروبرقی بپردازید، بررسی نمایید تا سیم ها متصل به موتور قطعی نداشته باشد.

استفاده مداوم از جاروبرقی شما را نیازمند تعمیر موتور میکند

اولین دلیلی که باعث خراب شدن موتور جاروبرقی می شود، استفاده مداوم و بدون وقفه از جاروبرقی است. بعضی از افراد بدون توجه به هیچ نکته ای برای ساعت های طولانی و مداوم از جاروبرقی استفاده می کنند. این موضوع باعث می شود تا به جاروبرقی فشار زیادی وارد شود و باعث سوختن یا از کار افتادن موتور جاروبرقی شود. اگر به دلیل استفاده طولانی مدت موتور جاروبرقی شما خراب شده است، می توانید برای تعمیرات موتور جاروبرقی اقدام کنید.

کاربران عزیز آی‌پی امداد، بهتر است بعد از 10 دقیقه کار، 5 دقیقه به جاروبرقی استراحت دهید. الته در جاروبرقی های امروزه، ترموستات یا سنسور تعبیه شده است و هنگام داغ شدن موتور، جاروبرقی خاموش میشود. این موضوع به دلیل امنیت و داغ نشدن بیش از اندازه موتور جاروبرقی اتفاق می افتد. اگر ترموستات یا سنسور خراب شده، آن را تعویض نمایید و پیشنهاد میکنم، این قطعه را از موتور خارج نکنید.

ویدیو نحوه تعویض موتور جاروبرقی
ویدیو نحوه تعویض موتور جاروبرقی

ویدیویی مرتبط با این مقاله توسط تیم آی پی امداد تهیه شده است که شما کاربران گرامی می توانید در بخش ویدیو ها آن را مشاهده کنید.

مشاهده ویدیو

قدیمی شدن موتور جاروبرقی باعث خرابی و تعمیر آن میشود

معمولاً جاروبرقی هایی که مدت زمان زیادی از آن استفاده شده است، بعد از مدتی دچار خرابی های متعددی شده و کارایی خود را از دست می دهند. بر این اساس باید برای کارایی بهتر به سرویس دوره ای و تعمیر موتور جاروبرقی بپردازید. در صورتی که کارایی موتور جاروبرقی کم شده است، می توانید با تعویض موتور جاروبرقی در منزل مجدداً از همان جاروبرقی استفاده کنید. با استفاده از موتور اصلی می توانید جاروبرقی با عملکرد بالایی داشته باشید.

کاربران گرامی آی‌پی امداد، توجه داشته باشید که با خراب شدن موتور حتما نیازی به تعویض آن نیست و میتوانید با تعویض قطعات به مانند: ذغال، بلبرینگ، پروانه یا سیم پیچی اصلی یا بالشتک به تعمیر موتور جاروبرقی خود بپردازید. البته اگر به هزینه تعمیرات توجه نمایید، در بعضی مواقع تعویض بهترین گزینه است.

ضربه و فشار سنگین به موتور جاروبرقی از دلایل خرابی موتور است مجبور به تعمیر آن میشوید

ضربه و فشار سنگین از دیگر عواملی است که باعث خراب شدن موتور جاروبرقی می شود. در مواقعی ممکن است جاروبرقی به دلیل افتادن از ارتفاع یا برخورد به جایی خراب شود. همچنین قرار گرفتن جسمی سنگین روی جاروبرقی ممکن است باعث ضربه به موتور جاروبرقی و شکستگی موتور، فن و قطعات دیگر آن شود. در چنین شرایطی بهتر است به تعمیرگاه معتبر آی‌پی امداد مراجعه کرده و برای تعمیرات موتور جاروبرقی اقدام کنید.

تعمیر موتور جاروبرقی در محل یا منزل شما

ورود گرد و خاک به موتور جاروبرقی باعث خراب شدن آن میشود

اگر گرد و خاک وارد موتور جاروبرقی شود، به پروانه، بالشتک و کارکرد موتور آسیب میرساند. اما چرا گرد و خاک وارد موتور میشود؟

  • استفاده از کیسه آشغال نامرغوب، باعث عبور گرد و خاک از کیسه و وارد شدن آن به موتور میشود.
  • اگر کیسه جاروبرقی پاره شده باشد، گردو خاک وارد موتور میشود.
  • همچنین اگر کیسه جاروبرقی را به درستی نصب نکنید و جاپاکتی در جای خود قرار نگیرد، گرد و خاک وارد موتور میشود.
  • شستن بیش از اندازه یا کثیف شدن فیلتر باعث ورود گرد و خاک به موتور میشود.

به نظافت فیلتر و تعویض به موقع پاکت جاروبرقی اهمیت دهید. اگر فیلتر قابل شستشو است، بیش تر از 5 دفع نشویید و حتما از آب سرد استفاده کنید. اگر هم قابل شستشو نیست، با سشوار گردگیری کنید یا تعویض نمایید.

چه زمانی موتور جاروبرقی نیاز به تعمیر پیدا می کند؟

قطعاً سوختن یا خراب شدن موتور جاروبرقی با علائمی همراه است که با وجود داشتن آن علائم بهتر است برای تعمیر موتور جاروبرقی اقدام کنید. چند مورد از علائمی که نشان دهنده زمان تعمیرات موتور جاروبرقی هستند، عبارتند از:

  • کم شدن مکش جاروبرقی:

یکی از علائمی که نشان می دهد موتور جاروبرقی شما نیاز به تعمیرات دارد، کم شدن مکش جاروبرقی است. در اغلب اوقات خراب شدن موتور جاروبرقی باعث کم شدن مکش و کاهش کارایی آن نیز می شود. به همین علت بهتر است در صورت کم شدن مکش برای تعمیر موتور جارو برقی اقدام کنید‌.

  • بوی سوختن از موتور جاروبرقی:

هر زمان که احساس کردید جاروبرقی شما با بوی سوختگی همراه است، به سرعت دستگاه را از پریز کشیده و با نزدیکترین مرکز تعمیر موتور جاروبرقی در آی پی امداد تماس بگیرید. ممکن است بوی سوختگی به دلیل سوختن یا خراب شدن موتور جاروبرقی باشد. بنابراین باید در صورت احساس بوی سوختگی جاروبرقی برای تعمیرات موتور جاروبرقی اقدام کنید.

  • صدای زیاد موتور جاروبرقی:

موضوع دیگری که نشان دهنده زمان تعمیر موتور جاروبرقی است، صدای جاروبرقی می باشد. در مواقعی ممکن است احساس کنید که صدای جاروبرقی زیاد شده است، احتمالا  یکی از اجزای موتور جاروبرقی خراب شده است و نیاز به تعمیرات دارد. بنابراین بعد از زیاد شدن ناگهانی صدا به تعمیرگاه مجاز آی پی امداد جهت تعمیرات موتور جاروبرقی مراجعه کنید.

  • خاموش شدن موتور جاروبرقی حین استفاده:

قطعاً یکی از دلایلی که موجب خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می شود، موتور آن است. در همین راستا بهتر است تعمیرات موتور جاروبرقی را هرچه سریع تر انجام دهید تا بتوانید مجدداً از جاروبرقی برای نظافت منزل استفاده کنید.

آموزش نحوه تعمیر موتور جاروبرقی

برای تعمیر موتور جاروبرقی موارد زیر را بررسی نمایید:

  • ابتدا بررسی نمایید تا اتصالات موتور قطع نشده باشند.
  • بعضی مواقع با کشیدن محکم سیم برق، باعث قطعی پلاتین های متصل به موتور میشود.
  • امکان دارد ذغال های موتور تمام شده باشد. بررسی نمایید و در صورت تمام شدن ذغال ها، بهتر است هر دوی آن ها را تعویض نمایید.
  • به پروانه موتور دقت نمایید و اگر پره های آن شکسته است تعویض نمایید.
  • در مرحله بعد، بلبرینگ ها چک شود و در صورت خرابی میتوانید اقدام به تعویض نمایید. با خرابی بلبرینگ، جاروبرقی صدای بدی میدهد.
  • سیم پیچی اصلی موتور و با لشتک (دور موتور) را بررسی نمایید و اگر مشکلی بود، باید مجدد سیم پیچی شود.

کاربران گرامی آی‌پی امداد، هنگام باز کردن جاروبرقی و دسترسی به موتور، حتما بادگیری کنید تا هیچ گرد و خاکی در آن قسمت نباشد.

آیا موتور جارو برقی تعمیر میشود؟ تعمیرات را در محل خودمان میتوانیم انجام دهیم؟ نظر تعمیرکار آی پی امداد

تعمیر موتور جارو برقی امری است که به تخصص و مهارت زیادی نیاز دارد و کاربران با برخورداری از دانش فنی لازم و به کمک راهنمای هایی تعمیرکار آی پی امداد می تواند اقدام به تعمیرات موتور دستگاه خود نماید. برای تعمیر و رفع عیب موتور جاروبرقی باید مراحل زیر را به صورت گام به گام دنبال نمایید:

  • جهت تعمیر موتور جاروبرقی ابتدا باید اقدام به باز کردن جاروبرقی نمایید.
  • برای انجام این کار می توانید لوله ها، کیسه و فیلتر جاروبرقی را به طور کامل جدا نمایید.
  • در صورتی که برای دسترسی به موتور جاروبرقی نیاز به باز کردن برد دستگاه دارید، می توانید پیچ های برد الکترونیکی را جدا کنید اما برد را درنیاورید.
  • محافظ فلزی که در قسمت انتهای موتور وجود دارد را در بیاورید و در صورت شکستگی پره های فن آن را تعویض نمایید.
  • در این مرحله از تعمیرات موتور جاروبرقی باید ذغال های کربنی موتور را بیرون بکشید و در صورت خرابی یا تمامی شن ذغال ها، آنها را عوض کنید.
  • همچنین می توانید ذغال ها و کلکتور را در آورده و با استفاده از اسپری تمیز کننده مخصوص، آنها را تمیز نمایید.
  • سپس می توانید استاتور موتور را با باز کردن بست فلزی در آورده و آن را از هرگونه آشغال تمیز کرده و در صورت خرابی استاتور را تعویض کنید.
  • در صورتی که بلبرینگ جاروبرقی دچار شکستگی شده و یا سفت گردیده باشد، می توانید آن را با یک بلبرینگ جدید جایگزین کنید.
  • کموتاتور قطعه دیگری است که پس از درآوردن روتور می توانید به آن دسترسی پیدا کرده و آن را بررسی نمایید.
  • پس از درآوردن کموتاتور که به صورت حلقه های مسی هستند، می تواند آن را با یک سنباده نرم تمیز نمایید.

بهترین مرکز برای تعمیر موتور جاروبرقی کجا است؟

در این مطلب به بررسی تعمیر موتور جاروبرقی و عواملی که باعث خراب شدن موتور جاروبرقی می شوند، می پردازیم. جاروبرقی دستگاه بسیار حساسی است و تعمیرات آن باید توسط کسانی که از دانش و مهارت بالایی برخوردار هستند، انجام شود. اگر موتور جاروبرقی‌تان خراب شده است و به دنبال تعمیرگاهی برای تعمیرات موتور جاروبرقی در محل هستید، می توانید برای تعمیر به شرکت آی پی امداد مراجعه کنید. آی پی امداد یکی از بزرگ ترین تعمیرگاه های مجاز در استان تهران است که تعمیرات تخصصی جاروبرقی را از برندهای مختلف انجام می دهد. با مراجعه به شرکت آی پی امداد می توانید درخواست تعمیرات موتور جاروبرقی در محل را داشته باشید و از تکنسین های دوره دیده و متخصص برای تعمیر کمک بگیرید.

6 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • واحدی 19 شهریور 1401

    سلام دوتا موتور جارو برقی دارم هردو نو هستند ولی بعد از متصل کردن به برد کار نمیکنن برد کاملا سالم و پاکت و فیلتر مشکلی ندارن اتصالات درست وصل شدن باید موتور نو بخرم موتور هایی که دارم پروانه هاو استاتور هاش و ارمیچر سالم اند همه چیز هم درست وصل شده

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 19 شهریور 1401

      سلام، اگر برد سالم است که احتمال آن کم است، کلید پاور بررسی شود

      پاسخ دادن
    • Daividmo 20 آبان 1402

      سلام ببخشید جاروی ما اخرین بار چندبار قطع ووصل شده وآخرم کلاقطع شده ،بعدالان جارو برقی رو بازکردم فازمتر به بدنه دینام زدم فازمتر روشن شد شنیده بودم اگه بدنه اتصال داشته باشه موتور سوخته. میگم ممکنه اتصال نولش قطع شده باشه یاکلا سوخته؟

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 21 آبان 1402

        درود، کلکتور و زغال های موتور را بررسی کنید.

        پاسخ دادن
    • Daividmo 20 آبان 1402

      بعدش میخاستم قیمت نو موتور جارو برقی رو بدونم وهم قیمت سیم پیچی شو که کدوم بهتره.مارک جاروبرقیم سامسونگه که ده سال پیش دست دوم خریدم. موتور اصلی سامسونگ گیر میاد یا نه؟ممنون که وقت میذارید

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 21 آبان 1402

        درود، بله موتور فابریک جاروبرقی سامسونگ موجود است که می توانید برای تعویض این قطعه با شماره 02158941 تماس بگیرید.

        پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد