logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت یکسره شدن جاروبرقی

علت یکسره شدن جاروبرقی
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت یکسره شدن جاروبرقی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

در حالتی که جاروبرقی در حالت یکسره است وقتی جاروبرقی را به برق وصل می کنید به صورت خودکار روشن می شود و احتمالا مشکل در کلید روشن و خاموش کردن جاروبرقی است. در این مقاله از آی پی امداد به نکات بسیار مهمی اشاره خواهیم کرد که در این میان می توان به علت یکسره شدن جاروبرقی چیست؟، طریقه رفع مشکل یکسره کار کردن جاروبرقی و چگونه از یکسره شدن جاروبرقی جلوگیری کنیم؟ اشاره کرد.

خلاصه ای از علل یکسره شدن جاروبرقی

کاربران گرامی آی‌ پی امداد، برای اینکه وقت کمتری از شما بگیریم، در این قسمت خلاصه ای از علل یکسره شدن جاروبرقی را مطرح کرده ایم.

علت یکسره شدن جاروبرقی چیست؟
  • مشکل در کلید روشن و خاموش کردن جاروبرقی
  • استفاده طولانی مدت از جاروبرقی
  • داغ کردن موتور و قطعات جانبی جاروبرقی
  • کشیدن سیم دستگاه
  • نیم سوز شدن موتور جاروبرقی
  • اشکال در رله جاروبرقی
  • انسداد در جریان هوا
نحوه رفع یکسره شدن جاروبرقی
  • دستگاه را باز کنید.
  • سوئیچ و قطعات متصل به آن را کاملا تمیز کنید.
  • تعمیر دکمه دستگاه در صورت خرابی
چگونگی جلوگیری از یکسره شدن جاروبرقی
  • خالی کردن کیسه جاروبرقی قبل از هر بار استفاده
  • از پر شدن و گرفتگی فیلتر جاروبرقی خودداری کنید.
  • از فشار دادن زیاد دکمه روشن و خاموش جاروبرقی خودداری کنید.

دلیل یکسره شدن جاروبرقی چیست؟

یکسره کار کردن جاروبرقی می تواند دلایل متعددی داشته باشد و از این رو می توان به مشکل در کلید روشن و خاموش کردن جاروبرقی، استفاده طولانی مدت، داغ کردن موتور و قطعات جانبی، کشیدن سیم دستگاه و ارتباط آن با یکسره شدن، نیم سوز شدن موتور جاروبرقی، اشکال در رله و انسداد در جریان هوا اشاره کرد.

  1. مشکل در کلید روشن و خاموش کردن جاروبرقی
  2. استفاده طولانی مدت از جاروبرقی
  3. داغ کردن موتور و قطعات جانبی جاروبرقی
  4. کشیدن سیم دستگاه
  5. نیم سوز شدن موتور جاروبرقی
  6. اشکال در رله جاروبرقی
  7. انسداد در جریان هوا

مشکل در کلید روشن و خاموش کردن جاروبرقی

پس از یکسره شدن جاروبرقی اولین چیزی که چک می کنید کلید روشن / خاموش است. این کلید ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکل شود. از جمله این دلایل به دلیل ضربه شدید به کلید یا بازی کودکان و فشردن بیش از حد کلید می تواند باشد. در نتیجه کلید باید با ابزارهایی مانند مولتی متر چک شود. بله، اگر اهم متر صفر را در حالت خاموش نشان دهد. یعنی سوئیچ شما خراب است. در نتیجه اتصال قطع نخواهد شد. این یکی از دلایل خرابی موتور جاروبرقی است.

مشکل در کلید روشن و خاموش کردن جاروبرقی

استفاده طولانی مدت از جاروبرقی

استفاده زیاد از جاروبرقی در طول روز به دلیل استفاده زیاد از جاروبرقی می تواند به جاروبرقی شما آسیب برساند. دکمه ها و کانکتورهایی که فرآیند باز و بسته شدن جاروبرقی را کنترل می کنند ممکن است در مدت طولانی دچار مشکل شود. باید اطمینان حاصل شود که به خوبی از جاروبرقی استفاده می کنید.

استفاده طولانی مدت از جاروبرقی

داغ کردن موتور و قطعات جانبی جاروبرقی

در داخل جاروبرقی قطعاتی وجود دارد که با حرارت بالا دستگاه خاموش می شود. استفاده نادرست از جاروبرقی باعث داغ شدن موتور جاروبرقی می شود که می تواند علت یکسره شدن جاروبرقی باشد. عوامل موثر در گرم شدن جاروبرقی: اولاً می توان گفت کیسه زباله پر است، اگر کیسه زباله را مرتب تخلیه نکنید، موتور و قطعات داخلی آن گرم می شود و نه تنها قطعات آسیب می بینند بلکه باعث خرابی جاروبرقی شما شود.

داغ کردن موتور و قطعات جانبی جاروبرقی

برخی از جاروبرقی ها دارای فیلتر هوا هستند، علاوه بر کیسه زباله که به جلوگیری از گرد و غبار مواد شوینده کمک می‌کند، سعی کنید هر چند وقت یک‌بار این فیلتر را از گرد و غبار تمیز کنید؛ زیرا بر عملکرد دستگاه تأثیر می‌گذارد.

کشیدن سیم دستگاه و ارتباط آن با یکسره شدن جاروبرقی

برخی از جاروبرقی ها پس از مدتی استفاده در سیستم کشش سیم خود دچار مشکل می شوند و مصرف کنندگان به سرعت یا به زور سیم را از دستگاه بیرون می کشند تا آن را از دستگاه جدا کنند. این امر گاهی باعث آسیب به انتهای سیم و اتصال به قسمت کلیکی جاروبرقی می شود و باعث ترک خوردن جارو می شود. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می کنیم همیشه کابل را از دستگاه جدا کرده و نزدیک ترین پریز برق را انتخاب کنید تا از کشیدن تمام کابل های دستگاه جلوگیری شود.

کشیدن سیم دستگاه و ارتباط آن با یکسره شدن جاروبرقی

نیم سوز شدن موتور جاروبرقی

در برخی موارد، نیم سوز شدن موتور جاروبرقی ممکن است باعث از کار افتادن واحد کنترل آن (مانند کلید روشن / خاموش) شود و علت یکسره شدن جاروبرقی باشد. موتور نیمه سوخته پدیده ای عادی نیست، اما برای شناخت آن بهتر است بدانید که پمپ وکیوم در این حالت برق بسیار کم یا بیش از حد مصرف می کند. یک علامت تست برای اینکه بدانید دستگاه نیمه سوخته است یا خیر، قرار دادن دست روی بدنه جاروبرقی است. در این صورت اگر احساس کردید که دما بالاتر از حد نرمال است، ممکن است موتور دستگاه شما آتش بگیرد. بهتر است دستگاه خود را نزد یک متخصص ببرید تا مشکل آن را حل کند.

نیم سوز شدن موتور جاروبرقی

اشکال در رله جاروبرقی

بسیاری از جاروبرقی های موجود در بازار مانند سایر لوازم خانگی نسل جدید، از قطعه بسیار ظریفی به نام رله برای روشن و خاموش کردن آن استفاده می کنند. این قطعه برای قطع و وصل جریان برق فشار قوی استفاده می شود و در انواع حرارتی، مغناطیسی و … ساخته می شود. نوسانات جریان برق، قطع و وصل بی مورد دستگاه و مواردی از این دست می تواند در خرابی این قطعه و خرابی جاروبرقی موثر باشد. برای پی بردن به مشکل این قطعه می توانید با اهم متر ورودی و خروجی جریان الکتریکی را بررسی کنید. تعمیر قطعه رله به دلیل ابعاد بسیار کوچک آن مشکل بوده و در صورت خرابی تعویض آن توصیه می شود.

اشکال در رله جاروبرقی

انسداد در جریان هوای جاروبرقی

یکی از دلایل انسداد خلاء، انسداد جریان هوا است. توجه داشته باشید که در صورت مسدود شدن جریان هوا، قابلیت مکش تجهیزات ممکن است کار نکند. این از کشش موتور و آسیب های داخلی جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که قبل از تعویض فیلتر جاروبرقی باید آن را تمیز کنید. برای انجام این کار، فیلتر را با دقت در سطل زباله بیندازید. با این کار هرگونه کثیفی یا ذرات میکروسکوپی که ممکن است داخل آن گیر کرده باشند از بین می روند. حال می توانید از یک فیلتر جدید استفاده کنید.

انسداد در جریان هوای جاروبرقی

طریقه رفع یکسره شدن جاروبرقی

برای حل مشکل یکسره شدن جاروبرقی موارد زیر را انجام دهید:

  • دستگاه را باز کنید.
  • سوئیچ و قطعات متصل به آن را کاملا تمیز کنید.
  • عملکرد کلید را بررسی کنید.
  • اگر مشکل همچنان ادامه داشت از خدمات تعمیرکار آی پی امداد استفاده کنید.

چگونه از یکسره شدن جاروبرقی جلوگیری کنیم؟

اگر متوجه شدید جاروبرقی شما خراب شده است، توصیه می کنیم برای جلوگیری از صرف هزینه بیشتر برای عیب یابی و تعمیر جاروبرقی، این نکات را رعایت کنید:

  • قبل از هر بار استفاده از جاروبرقی، کیسه جاروبرقی را خالی کنید.
  • از پر شدن و گرفتگی فیلتر جاروبرقی خودداری کنید.
  • از فشار دادن زیاد دکمه روشن و خاموش جاروبرقی خودداری کنید.
  • برای کارکرد بهتر اقدام به تمیز کردن جاروبرقی به صورت منظم نمایید.
4.5/5 - (4 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد