logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

تست موتور جاروبرقی

تست موتور جاروبرقی
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله تست موتور جاروبرقی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

وقتی جاروبرقی را روشن می کنید، ممکن است متوجه صدای وزوز شوید و علائم سوختن موتور جاروبرقی می تواند همین صداها و موارد دیگر باشد. در این مقاله آموزش تست موتور جاروبرقی با اهم متر و برق مستقیم را به شما ارائه می دهیم. در ادامه همراه آی پی امداد باشید تا به علائم سوختن موتور جاروبرقی، نحوه تست موتور جاروبرقی و تعمیر موتور جاروبرقی بپردازیم. همچنین در بخش نظرات می توانید سوال و یا نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

خلاصه ای از طریقه تست موتور جاروبرقی

کاربران گرامی آی‌ پی امداد، برای اینکه وقت کمتری از شما بگیریم، در این قسمت خلاصه ای از چگونگی تست موتور جاروبرقی را مطرح کرده ایم.

علائم سوختن موتور جاروبرقی
  • روشن نشدن جاروبرقی
  • گرم شدن بیش از حد جاروبرقی
  • شنیدن صدای بلند و غیر معمول
  • قدرت مکش کم جاروبرقی
  • استشمام بوی سوختگی
نحوه تست موتور جاروبرقی با استفاده از اهم متر
  • دو سر اهم متر را به دو پایه آرمیچر متصل کنید.
  • اگر اهم متر صفر را نشان دهد، نشان دهنده خرابی آرمیچر است.
  • موتور سالم عدد بین 10 تا 500 اهم را نشان می دهد.
تست موتور جارو برقی با برق مستقیم
  • موتور را به برق مستقیم وصل کرده و در تمامی حالات موتور را تست می کنیم.
تست ترموستات جاروبرقی
  • باید دستگاه را از برق بکشید.
  • سپس مولتی متر را روی کمترین مقیاس تنظیم کنید.
  • یک ترموستات سالم باید در مولتی متر صفر یا نزدیک به صفر را نشان دهد.
تعمیر موتور جاروبرقی
  • تعمیر موتور جاروبرقی یک کار حرفه ای بوده و بهتر است از یک متخصص کمک بخواهید.

علائم سوختن موتور جاروبرقی

توجه به علائم خاصی می تواند به شما کمک کند که تشخیص دهید موتور جاروبرقی در حال سوختن است یا سالم است. در زیر این علائم را بررسی کرده ایم. در چنین مواقعی تست موتور جاروبرقی می تواند مفید باشد و پیشنهاد می کنیم اگر مهارت ندارید، بهتر است به دستگاه دست نزنید و از تعمیرکار حرفه ای استفاده کنید.

  1. روشن نشدن جاروبرقی
  2. گرم شدن بیش از حد جاروبرقی
  3. شنیدن صدای بلند و غیر معمول
  4. قدرت مکش کم جاروبرقی
  5. استشمام بوی سوختگی

علائم سوختن موتور جاروبرقی

روشن نشدن جاروبرقی

مورد واضح دیگری که وجود مشکل در موتور جاروبرقی را تایید می کند، روشن نشدن جاروبرقی است. سوختن موتور جاروبرقی ممکن است دلیل روشن نشدن آن باشد.

روشن نشدن جاروبرقی

گرم شدن بیش از حد جاروبرقی

گرم شدن بیش از حد جاروبرقی در حین کار به موتور آن آسیب می رساند. معمولا این مشکل زمانی رخ می دهد که تهویه موتور جاروبرقی به درستی کار نمی کند. اگر به چنین مشکلی توجه نکنید، موتور جاروبرقی به مرور زمان می سوزد.

گرم شدن بیش از حد جاروبرقی

شنیدن صدای بلند و غیر معمول

جاروبرقی وسیله ای پر سر و صدا است، اما گاهی اوقات صدایی که ایجاد می کند طبیعی نیست. اگر صدای زیادی از جاروبرقی شنیدید، به سلامت موتور آن مشکوک شوید. صدای جاروبرقی نیز می تواند ناشی از معیوب بودن فیلتر هوا باشد که بهتر خیلی سریع مشکل آن حل شود.

قدرت مکش کم جاروبرقی

نشانه دیگری که نشان دهنده سوختن موتور جاروبرقی است، کاهش قدرت مکش دستگاه است. اگر مکش جاروبرقی را روی حداکثر یا نزدیک به حداکثر تنظیم کنید، اما جاروبرقی قدرت و مکش کافی نداشته باشد، ممکن است موتور دستگاه معیوب شده و حتی سوخته باشد. گرفتگی فیلتر یا لوله تلسکوپی می تواند باعث مکش کم نیز شود. به همین دلیل، بهتر است ابتدا لوله جاروبرقی را بررسی کنید تا از مسدود نبودن آن مطمئن شوید. کیسه جارو برقی پر یکی دیگر از دلایل کاهش قدرت مکش دستگاه است. اگر کیسه جاروبرقی پر نباشد و چیزی در لوله گیر نکرده باشد، موتور جاروبرقی مشکل دارد.

Low suction power of the vacuum cleaner

استشمام بوی سوختگی

استشمام بوی سوختن یکی از علائم هشدار دهنده سوختگی موتور جاروبرقی است. اگر هنگام استفاده از دستگاه متوجه بوی سوختگی جاروبرقی شدید، احتمالاً موتور جاروبرقی مشکل دارد. در این شرایط فورا جاروبرقی را خاموش کرده و موتور جاروبرقی را بررسی کنید. می توانید خودتان این کار را انجام دهید یا از یک تکنسین کمک بخواهید. بوی سوختن از جاروبرقی همیشه ناشی از سوختن موتور نیست. ممکن است تسمه جاروبرقی گیر کند یا پاره شود. اگر دستگاه شما بوی سوختگی می دهد، بهتر است از یک متخصص ماهر درخواست که تا دستگاه را بررسی و مشکل را حل کند.

نحوه تست موتور جاروبرقی

یکی از روش های اساسی تست موتور جاروبرقی استفاده از اهم متر است که معمولا توسط تعمیرکار انجام می شود. تمامی موارد ذکر شده در تعیین سوختگی موتور جاروبرقی موثر است اما دقیق ترین روش استفاده از اهم متر است. تست موتور جاروبرقی را می توان با اهم متر هم برای کلکتور و هم برای آرمیچر انجام داد. در حالت اول، پایه کلکتور جاروبرقی با اهم متر بررسی می شود. اگر عدد 1 را نشان دهد، موتور سالم است اما اهم متر 0 است. این به دلیل سوختگی موتور جاروبرقی است.

  1. نحوه تست موتور جاروبرقی با استفاده از اهم متر
  2. تست موتور جارو برقی با برق مستقیم
  3. تست ترموستات جاروبرقی

نحوه تست موتور جاروبرقی با استفاده از اهم متر

برای تست آرمیچر جاروبرقی، دو سر اهم متر را به دو پایه آرمیچر متصل کنید. اگر اهم متر صفر را نشان دهد، نشان دهنده خرابی آرمیچر است. اگر موتور سالم باشد اهم متر بسته به نوع موتور بین 10 تا 500 اهم را نشان می دهد.

نحوه تست موتور جاروبرقی با استفاده از اهم متر

تست موتور جارو برقی با برق مستقیم

برخی از افراد که مولتی متر ندارند ممکن است بخواهند که موتور جاروبرقی را با برق مستقیم تست کنند. برای این کار موتور را به برق مستقیم وصل کرده و سعی می کنیم تست کنیم تا مشکلی نباشد.

تست موتور جارو برقی با برق مستقیم

تست ترموستات جاروبرقی

به طور کلی، تست ترموستات جاروبرقی با استفاده از یک مولتی متر انجام می شود. یک مولتی متر می تواند تشخیص دهد که آیا ترموستات به درستی کار می کند یا خیر.

  • در مرحله اول برای بررسی ترموستات باید دستگاه را از برق بکشید.
  • مرحله بعدی کالیبره کردن مولتی متر است و سپس آن را روی کمترین مقیاس تنظیم کنید.
  • یک ترموستات سالم باید در مولتی متر صفر یا نزدیک به صفر را نشان دهد.
  • به عنوان مثال، اگر هنگام بررسی ترموستات، عدد 01 را مشاهده کردید، به این معنی است که ترموستات به خوبی کار می کند.

مدل های مختلف جاروبرقی از ترموستات های متفاوتی استفاده می کنند. بنابراین طبیعی است که قیمت ترموستات جاروبرقی نیز بسته به نوع مدل متفاوت باشد. اگر جاروبرقی شما مشکل دارد و فکر می کنید که مشکل از ترموستات است، بهتر است آن را توسط یک تعمیرکار معتبر تعویض کنید. به این ترتیب دیگر نگران نحوه خرید، نوع و قیمت ترموستات مورد نظر خود نخواهید بود.

تعمیر موتور جاروبرقی

برخی موتور جاروبرقی را جزء اصلی می دانند. اگر تست موتور با اهم متر نشان دهنده مشکل باشد، موتور باید تعویض یا تعمیر شود. تعمیر موتور جاروبرقی یک کار تخصصی است و باید به افراد حرفه ای سپرده شود اما اگر دانش فنی دارید و می خواهید خودتان این کار را انجام دهید بهتر است از وسایل ایمنی استفاده کنید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد