logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

چیلر بهتره یا کولر گازی؟

چیلر بهتره یا کولر گازی؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله چیلر بهتره یا کولر گازی؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد، از اینکه برای مقایسه کولرگازی و چیلر سایت آی پی امداد را انتخاب کرده اید، بسیار خوشحالیم و دلگرم به حضور شما عزیزان هستیم. در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی سیستم چیلر و کولرگازی و توضیح در مورد چگونگی کارکرد آن ها، در مورد تفاوت های این دو سیستم تهویه مطبوع اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم. قطعا حضور شما خواننده گرامی به این دلیل است که قصد دارید بدانید چیلر بهتره یا کولر گازی، سپس بر اساس نتیجه ای که از خواندن این مطلب به دست خواهید آورد، بتوانید بین این دو سیستم یکی را انتخاب کنید.

آشنایی با نحوه عملکرد چیلر

چیلر از جمله دستگاه هایی است که هم برای خنک کردن محیط و هم برای ایجاد گرمایش در روزهای سرد کاربرد دارد. چیلر دارای چندین فن کویل یا هواساز می باشد که بر اساس نیاز ساختمان میتوان تعدادی از آن ها را در قسمت های مختلف نصب کرد. چیلرها به دو دسته تقسیم میشوند: مدل جذبی و مدل تراکمی.

  • مدل جذبی که با استفاده از سوخت های فسیلی و گاز کار می کند، در حال حاضر میتوان گفت که منسوخ شده است؛ زیرا فضای زیادی اشغال می کنند.
  • هزینه تعمیر و نگهداری آن ها نیز به شدت بالاست و کاربرد آنها در مقابل هزینه سوخت و نگهداری صرفه اقتصادی ندارد.
  • در مدل تراکمی، چیلرها از قسمت های مختلفی مثل اواپراتور، شیر انبساط، کمپرسور و کندانسور تشکیل شده اند و عملکرد آن ها بر اساس سیکل تبرید تراکمی است.

آشنایی با نحوه عملکرد چیلر

قسمت هایی که از آن ها نام برده شد، با یکدیگر همکاری می کنند تا مبرد به خوبی خنک شود و جریان مبرد وارد فن کویل شود و از این طریق هوای خنک در همه قسمت های محیط به جریان درآید. البته چیلرهای تراکمی خود به شامل دو دسته چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک تقسیم می شوند و تفاوت این دو مدل در نوع خنک شدن کندانسور دستگاه است. در مورد مینی چیلرها نیز باید بگوییم که مکانیزم مشابه چیلرها دارند و تنها تفاوت آن ها در میزان ظرفیت آنهاست. بدیهی که ظرفیت مینی چیلرها کمتر است و برای محیط های کوچکتر مناسب هستند.

شناخت مکانیزم کولرگازی

کولرگازی ها که از جریان برق برای کاهش دمای محیط استفاده می کنند، متشکل از دو بخش هستند که بخشی از آن ها که به آن یونیت خارجی گفته میشود، شامل کندانسور و کمپرسور است و بیرون از واحد نصب میشود. بخش دیگر یونیت داخلی است که درون محیط منزل یا اداری نصب میشود و همان اواپراتور دستگاه است.

شناخت مکانیزم کولرگازی

نحوه کار این کولرها به این صورت است که گاز مبرد از بخش خارجی به بخش داخلی منتقل میشود و پس از رسیدن به اواپراتور دما و فشار آن کاهش پیدا می کند. نحوه کاهش دما با به گردش درآمدن هوا روی کویل های اواپراتور انجام میگردد. سپس هوای خنک شده به محیط وارد میشود.

چیلر یا کولرگازی؟ کدام یک بهتر است؟

قبل از اینکه بخواهیم مفصل تر در مورد تفاوت های کولرگازی و چیلر بگوییم قصد داریم با ارائه یک جدول به طور خلاصه به این سوال که چیلر بهتر است یا کولرگازی؟ پاسخ دهیم.

چیلر بهتر است یا کولر گازی؟ کولرگازی چیلر
تعداد و ظرفیت
  • کولرگازی ها تنها ظرفیت سرمایشی دارند و برای خنک کردن واحدهای کمتر از 150 متر مناسب هستند.
  • چیلرها و مینی چیلرها علاوه بر ظرفیت گرمایشی و سرمایشی، به صورت مرکزی برای واحدهای بزرگ و چند طبقه مورد استفاده قرار میگیرند.
زیبایی نمای بیرونی ساختمان
  • برای نصب هر دستگاه کولرگازی به ازای هر واحد، یک یونیت پشت پنجره قرار میگیرد و بر زیبایی نمای ساختمان تاثیر منفی خواهد داشت
  • برای ساختمان های با متراژ بالا یا چند طبقه، معمولا از یک چیلر یا مینی چیلر استفاده میشود که معمولا روی پشت بام قرار داده میشود و در معرض دید قرار نمیگیرد و به کمک هواسازها و فن کویل به داخل ساختمان متصل میشود.
تنظیم رطوبت
  • در کولرگازی ها کاهش رطوبت به کمک گاز مبرد درون کویل ها انجام می شود.
  • در چیلرها برای تنظیم دقیق رطوبت از هواساز متصل به چیلر استفاده میشود.
فیلتراسیون هوا
  • کولرگازی تنها قابلیت فیلتر کردن هوای موجود درون ساختمان را دارد.
  • چیلرها میتوانند هوای تازه ای که وارد ساختمان میشود را به میزان 97/99 درصد تصفیه کنند.
نوع انرژی مصرفی
  • از انرژی برق به عنوان نیروی محرکه موتور الکتریکی کمپرسور استفاده میشود.
  • نوع انرژی مصرفی چیلرها الکتریسیته است.

مقایسه چیلر و کولرگازی از جهات مختلف

در ادامه به شرح هریک از تفاوت های اسپیلت و چیلر از جهت های مختلف برای شما خواهیم پرداخت:

مقایسه چیلر و کولرگازی از جهات مختلف

ظرفیت و تعداد

اگر بخواهیم از نظر ظرفیت سرمایشی و گرمایشی این دو دستگاه را بررسی کنیم، باید بگوییم که کولرگازی تنها برای خنک کردن محیط مورد استفاده قرار میگیرد و توانایی ایجاد گرمایش آن ضعیف است و برق زیادی نیز مصرف می کند. بنابراین برای ایجاد گرمایش بهتر است از یک سیستم مثل پکیچ و رادیاتور و یا موتورخانه و رادیاتور استفاده کرد.

  • از نظر تعداد، کولرگازی ها توانایی خنک کردن همه قسمت های یک ساختمان را ندارد و برای رسیدن به سطح مناسب باید برای هر سالن یا هر اتاق از یک کولرگازی جداگانه استفاده کرد.
  • چیلرها هردو ظرفیت گرمایشی و سرمایشی را دارند و میتوان از آن ها برای رسیدن به سطح آسایش مد نظر در محیط هایی مثل سوله های صنعتی، سالن های بزرگ ورزشی، اقامتی، تجاری و اماکن اداری نیز به صورت مرکزی استفاده کرد.
  • منظور از نصب به صورت مرکزی این است که چیلر روی پشت بام یا داخل حیاط قرار مییگرد و برای ایجاد سرمایش، با کمک فن کویل ها یا هواسازها به لوله کشی آب سرد متصل میشود.
  • برای ایجاد هوای گرم توسط چیلر تنها کافی است آب گرم پکیج یا شوفاژ را به فن کویل ها متصل کرد.

زیبایی نمای ساختمان

همانطور که گفتیم، برای خنک کردن قسمت های مختلف ساختمان توسط کولرگازی باید چندین کندانسور یا یونیت را در خارج ساختمان یا پشت پنجره نصب کرد. این تعدد یونیت خارجی باعث میشود که نمای ساختمان شلوغ و نامرتب به نظر برسد.

  • چیلرها به صورت مرکزی برای خنک کردن ساختمان های چند طبقه مورد استفاده قرار میگیرند. تنها کافی است فن کویل ها را با لوله کشی به چیلر مرکزی متصل کرد.

تنظیم رطوبت

  • اگر چه عملکرد کولرگازی و چیلرها بر مبنای سیکل تبرید تراکمی است، اما از نظر تنظیم رطوبت با یکدیگر متفاوت هستند.
  • در چیلرها مبرد یا آب سرد جاری در فن کویل ها میتواند میزان رطوبت هوا را به مقدار قابل توجهی کم کند.
  • اما برای کنترل دقیق میزان رطوبت میتوان با نصب تجهیزات کنترل رطوبت روی هواسازهای متصل به چیلر، این کار را انجام داد.

فیلتراسیون هوا

  • برای مقایسه میزان فیلتراسیون هوا توسط این دو دستگاه، باید اشاره کنیم که به ازای نصب هر یونیت داخلی یک عدد فیلتر نیز تعبیه میشود که تنها برای تصفیه هوای درون ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند.
  • اما روی فن کویل های چیلر میتوان انواع فیلترهای قابل شستشو را نصب کرد.
  • این فیلترها قابلیت تصفیه هوای تازه ای که وارد ساختمان میشود را به میزان 97/99 از هرگونه آلودگی و میکروارگانیسم فیلتر و تصفیه کند.

نوع انرژی مصرفی

  • چیلر و کولر گازی هر دو از انرژی الکتریسیته برای روشن شدن موتور الکتریکی کمپرسور استفاده می کنند.

کولر گازی بخریم یا چیلر؟

اگر هنوز برای خرید چیلر یا کولرگازی مردد هستید، بهتر است به مواردی که در ادامه خواهیم گفت توجه کنید:

  • انتخاب بین چیلر و کولر گازی با توجه به نیاز خریدار و شرایط مختلف امکان پذیر است. یعنی شما باید انتخاب کنید که قرار است با نصب چیلر یا کولرگازی چه فضایی را خنک کنید و دما و رطوبت آن محیط در چه حدی است.
  • اگر محیطی که قرار است توسط دستگاه سرمایشی خنک شود، دمای بالایی دارد و مرطوب است و نیاز به خنک کردن سیال های بزرگتر دارد، انتخاب چیلر منطقی به نظر میرسد.
  • همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که چیلر از آب به عنوان مایع خنک کننده استفاده می کند که این مورد میتواند از نظر مصرف انرژی و پایداری محیطی نیز مهم باشد.
  • اما در شرایطی که فضای کمتری برای نصب دستگاه وجود دارد و یا در محیط‌ های با رطوبت کمتر و دمای محیط متوسط، کولرگازی بهترین گزینه است.
  • همچنین کولرگازی به دلیل ساختار ساده تر و قابلیت نصب و استفاده در محیط‌ های مختلف، می‌تواند در برخی موارد هزینه کمتری داشته باشد.

آنچه از تفاوت چیلر و اسپیلت آموختیم

همراهان گرامی آی پی امداد از اینکه حوصله کردید و تا انتهای مطلب با ما همراه بودید، از شما سپاسگذاریم. در این مطلب به مقایسه چیلر و کولرگازی پرداختیم و ویژگی های هر کدام را شناختیم.

  • حال میدانیم که نصب چیلر برای محیط های بزرگتر منطقی به نظر می رسد؛ زیرا ظرفیت این نوع کولرها نسبت به کولرگازی خیلی بیشتر است و قابلیت ایجاد سرمایش و گرمایش را دارند.
  • نصب چیلر برای محیط های بزرگتر از جهت دیگر نیز منطقی است. این دستگاه روی پشت بام یا محلی که در معرض دید نیست، قرار میگیرد و هوای خنک از طریق فن کویل ها به درون محیط دمیده میشود.
  • چیلر به دلیل استفاده از آب به عنوان مایع خنک کننده مصرف انرژی کمتری دارد.
  • اما کولرگازی ها تنها ظرفیت سرمایشی دارند و برای خنک کردن بخش های مختلف یک ساختمان به بیش از یک کندانسور نیاز است که نصب چند عدد یونیت خارجی باعث خراب شدن نمای ساختمان میشود.
  • همچنین مصرف برق کولرگازی ها نیز به شدت بالاست.

این مطلب که در حال مطالعه آن بودید، با مشورت تکنسین های مجموعه آی پی امداد نوشته شده است و شما میتوانید با اطمینان از صحت آنچه در این مطلب نوشته شده، به آن اعتماد کنید. تکنسین های مجموعه آی پی امداد علاوه بر کمک به تیم نویسندگان برای نوشتن مقالات تخصصی، آماده خدمت رسانی به عزیزانی است که ساکن شهر تهران و حومه هستند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد