logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

فاصله استاندارد هود با اجاق گاز

فاصله استاندارد هود با اجاق گاز
فاصله استاندارد هود با اجاق گاز
زمان مطالعه: 3 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله فاصله استاندارد هود با اجاق گاز به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

فاصله استاندارد هود تا اجاق گاز نکته ای است که در طراحی آشپزخانه و نصب اجاق گاز و هود باید به آن توجه شود. هود و اجاق گاز دو عضو جدا نشدنی در آشپزخانه هستند که باید با فاصله استاندارد از یکدیگر نصب شوند. متأسفانه بسیاری از افراد به فاصله هود از اجاق گاز توجه نمی کنند. نصب این دو وسیله خانگی در آشپزخانه به صورت غیراستاندارد باعث می شود که هود کارایی مناسب و مورد قبولی نداشته باشد.

به همین دلیل ما در آی پی امداد ارتفاع استاندارد هود تا اجاق گاز و نکات مربوط به آن را برای شما شرح می‌دهیم. در ادامه این مطلب با مشکلات رعایت نکردن ارتفاع هود توکار، فاصله استاندارد و حداکثر فاصله اجاق گاز تا هود و عوامل تاثیر گذار بر ارتفاع هود تا گاز پرداخته می‌شود.

کاربران گرامی؛ در صورت وجود هرگونه پرسش در مورد فاصله استاندارد هود با اجاق گاز می توانید در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) با دیگر کاربران و تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی آی پی امداد به پرسش و پاسخ بپردازید.

خلاصه ای از ارتفاع استاندارد هود تا گاز 

کاربران گرامی آی پی امداد، جدول زیر برای صرفه جویی در زمان مطالعه شما عزیزان آورده شده است. مهمترین نکات فاصله هود تا گاز به شرح زیر است:

سوالات درباره ارتفاع مناسب هود تا اجاق گاز پاسخ
چرا باید هود را در فاصله مناسبی از اجاق گاز نصب کنیم؟
  • بازدهی و عملکرد بهتر هود آشپزخانه
  • افزایش طول عمر هود
  • جلوگیری از به خطر افتادن سلامت افراد
اگر هود را در فاصله استاندارد نصب نکنیم چه اتفاق می‌افتد؟
  • امکان بروز آتش سوزی
  • به خطر افتادن ایمنی افراد
  • ناتوانی هود در از بین بردن دود و مواد مضر
  • کثیف و چرب شدن آشپزخانه، ظروف و دیوار
  • پخش اکسید نیتروژن و دیگر گاز های سمی در هوا و احتمال بروز سرطان
فاصله استاندارد هود ار گاز چقدر است؟
  • هود مخفی : 65 سانتی متر
  • هود مورب : 60 سانتی متر
  • هود شومینه ای: 70 سانتی متر
حداکثر ارتفاع و فاصله هود از گاز چقدر است؟
  • هود معمولی : 80 سانتی متر
  • هود فضای باز : 100 سانتی متر
نصب هود در فاصله بیش از حداکثر ارتفاع از اجاق گاز چه مشکلاتی در پی دارد؟
  • تجمع چربی در محیط خانه
  • فشار به موتور در اثر استفاده از آخرین سرعت
  • خارج کردن هوای کولر (یا بخاری) و درنتیجه اتلاف انرژی
عوامل تاثیرگذار در ارتفاع صحیح هود تا اجاق گاز مدل هود

  • بسته به مدل هود یعنی هود توکار، هود روکار، هود مخفی، هود گنبدی، هود T شکل و … فاصله متفاوت است.

حجم آشپزخانه

  • ممکن است ارتفاع آشپزخانه کم باشد.
  • شرایط مناسب برای نصب هود و اجاق گاز فراهم نباشد.
  • از متخصص کمک بگیرید.

قدرت مکش هود

  • اگر قدرت مکش هود کم است باید در ارتفاع پایین تری نصب گردد و بلعکس.

اهمیت رعایت نکات فاصله استاندارد هود از گاز چیست؟

فاصله استاندارد هود از گاز یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند در زمینه بیشترین بازدهی استفاده از هود موثر واقع شود. اما برخی از مصرف کنندگان به ارتفاع مناسب هود از گاز اهمیتی نمی دهند. در حالی که این موضوع می تواند تاثیر زیادی در عملکرد صحیح هود داشته باشد.

به طور کلی رعایت فاصله استاندارد بین هود و اجاق گاز می تواند مشکلات و اختلالات زیادی را برای دستگاه و سلامت افراد ایجاد کند. بنابراین اگر به تازگی هود خود را خریداری کرده اید، بهتر است هنگام نصب دستگاه خود فاصله هود و گاز را در نظر بگیرید تا در حین کار دچار مشکل نشوید.

عدم توجه به ارتفاع استاندارد هود از گاز باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

برخی معتقدند که نیازی به رعایت ارتفاع هود از سطح گاز نیست. زیرا در صورت عدم رعایت فاصله استاندارد با اجاق گاز مشکل خاصی پیش نمی آید. اما بهتر است بدانید که در صورت رعایت نکردن فاصله استاندارد هود و اجاق گاز ممکن است پس از مدتی با خرابی هود آشپزخانه خود مواجه شوید که عبارتند از:

  • در صورت عدم رعایت فاصله ممکن است آتش سوزی رخ دهد.
  • ایمنی شخصی که در حال آشپزی است به خطر می افتد.
  • توانایی هود در از بین بردن بوی نامطبوع غذا کاهش می یابد.
  • هود قادر به حذف دود و ذرات فضای آشپزخانه نیست.
  • چربی در محیط اطراف پخش می شود و کابینت ها را کثیف می کند.
  • اگر فاصله هود و اجاق گاز مناسب نباشد، اکسید نیتروژنی که پس از روشن کردن هود ایجاد می شود در هوا پراکنده شده و باعث بیماری های تنفسی خطرناک می شود.
  • انتشار گازهای سمی که در اثر روشن شدن اجاق گاز در هوا پخش می شود، اگر به خوبی جذب هود نشود، باعث بیماری هایی مانند سرطان می شود.

فاصله استاندارد هود از اجاق گاز چقدر است؟

برای بهره مندی از عملکرد مناسب هود و اجاق گاز، بهتر است هود و اجاق گاز را با فاصله مناسب نصب کنید. در بیشتر موارد فاصله هود از گاز 60 تا 80 سانتی متر است. البته در هنگام نصب علاوه بر فاصله استاندارد هود از گاز باید به نکات دیگری مانند نوع هود، نوع گاز، عرض و طول هود و گاز توجه نمود، تا بتوانید نصب دقیقی داشته باشید.

فاصله مناسب هود با اجاق گاز

نصب هود ممکن است کمی دشوار باشد. زیرا افرادی که تجربه ای در این حرفه ندارند ممکن است نتوانند هود را به صورت هم تراز نصب کنند. این امر باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه می شود. البته باید به این نکته توجه کنید که مدل هود در هنگام نصب بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر هود شما از نوع شومینه ای باشد در ارتفاع 70 سانتی متری از اجاق گاز نصب می شود. فاصله استاندارد اجاق گاز تا هود عبارت است از:

  • فاصله هود مخفی تا گاز باید 65 سانتی متر باشد.
  • مقدار فاصله استاندارد هود مورب با اجاق گاز باید 60 سانتی متر باشد.
  • فاصله مناسب هود شومینه ای با اجاق گاز حدوداً 70 سانتی متر باید باشد.

حداکثر ارتفاع هود تا اجاق گاز چقدر باید باشد؟

بسیاری از کاربران ممکن است کابینت هایشان در فاصله بیشتری از حد استاندارد نصب هود باشد. بنابراین باید هود را بالاتر از فاصله استاندارد گاز تا هود نصب کنند. تکنسین آی پی امداد حداکثر ارتفاع استاندارد هود از گاز را به صورت زیر بیان می‌کنند:

  • حداکثر فاصله هود معمولی تا اجاق گاز 80 سانتی متر است.
  • حداکثر فاصله هود فضای باز از اجاق گاز 100 سانتی متر است.

حال سوال اینجاست که اگر هود را در فاصله ای بیشتر از حداکثر فاصله مجاز آن نصب کنیم چه اتفاقی می افتد. این نکته را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

در صورت نصب هود در فاصله خیلی زیاد از اجاق گاز چه اتفاقی می افتد؟

اگر هود را در فاصله ای بیشتر از حداکثر ارتفاع مجاز تا اجاق گاز نصب کنیم مشکل ایجاد می کند. کارشناس آی پی امداد این مشکلات را به شرح زیر بیان می کند:

عدم کارکرد صحیح

در این حالت هوای تمیز آشپزخانه توسط هود جمع آوری می شود. در این صورت هود دستگاه را روشن می کنید و در حین آشپزی متوجه جمع شدن دود در اتاق می شوید. در مدت زمان طولانی، ممکن است روی سطوح آشپزخانه و مناطق اطراف آن مانند دیوارها و سقف، چربی بنشیند. این به این دلیل است که برخی از دودهای حاصل از پخت و پز به جای عبور از دریچه و خارج شدن از خانه در آشپزخانه باقی می ماند. در واقع این امر باعث می شود که هود ناحیه جذب موثر خود را پوشش ندهد.

منطقه جذب موثر ناحیه ای است که هود شما را احاطه کرده است، جایی که به طور موثر تمام چربی، کثیفی و سایر بخارات آشپزی را جذب می کند.

فشار به موتور

به گفته کارشناس آی پی امداد، اگر ارتفاع هود تا اجاق گاز بیش از حد مجاز باشد، فشار زیادی به موتور هود وارد می شود.

استفاده از سرعت بیشتر

همانطور که هوای ناخواسته خارج می شود، ممکن است برای جبران، هود خود را بر روی سرعت و قدرت مکش بیشتر تنظیم کنید.

مصرف بیشتر انرژی

یکی دیگر از پیامدهای استفاده از سرعت های بالاتر هود این است که ممکن است هوای گرم یا خنک را از آشپزخانه خارج کند. در نتیجه باید دوباره بخاری یا کولر گازی خود را روشن کنید.

با نصب هود خود در ارتفاع مناسب می توانید این مشکل را حل کرده و در هزینه های خود صرفه جویی کنید. این به شما امکان می دهد آن را با سرعت کمتری اجرا کنید و مقدار مناسبی از هوا را از خانه خود خارج کنید.

چه عواملی هنگام محاسبه فاصله اجاق گاز تا هود باید در نظر گرفته شود؟

اگرچه فاصله استاندارد هود از  گاز بین 60 تا 80 سانتی متر است، اما در هنگام تعیین فاصله بین هود و اجاق گاز باید به پارامترهای دیگری نیز توجه شود. چند مورد از عواملی که حین تعیین فاصله هود تا گاز باید رعایت شود، عبارت است از:

  1. مدل هود
  2. حجم آشپزخانه
  3. قدر مکش هود

در ادامه با آی پی امداد همراه باشید تا تاثیر هر یک از این موارد را در محاسبه فاصله مناسب هود از اجاق گاز را بیان کنیم.

مدل هود چه تاثیری در هنگام محاسبه ارتفاع هود تا گاز دارد؟

امروزه هود در مدل های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. هود توکار، هود روکار، هود مخفی، هود گنبدی، هود T شکل و … نمونه هایی از هودهای موجود در بازار هستند. قبل از نصب باید به مدل هود خود توجه کنید و بهترین فاصله هود و گاز را در نظر بگیرید.

نصب هود براساس مدل آن

تاثیر حجم آشپزخانه بر ارتفاع استاندارد هود از گاز

اندازه و ابعاد آشپزخانه از جمله نکاتی است که در تعیین فاصله مناسب هود از گاز باید مورد توجه قرار گیرد. ارتفاع آشپزخانه ممکن است کم باشد و شرایط مناسبی برای نصب هود و اجاق گاز نداشته باشد. در چنین شرایطی توصیه بر این است که از کارشناسان متخصص کمک بگیرید.

نصب هود براساس حجم آشپزخانه

قدرت و مکش هود چه تاثیری بر میزان فاصله هود تا گاز دارد؟

  • قدرت هود عامل دیگری است که در تعیین فاصله استاندارد هود از گاز نقش دارد. در مواقعی به دلیل ضعیف شدن مکش هود آشپزخانه، آن را در فاصله کمتری از اجاق گاز نصب می کنند تا بتوانند از عملکرد صحیح هود در آشپزخانه بهره مند شوند.

قدرت مکش هود آشپزخانه

جمع بندی و نتیجه گیری فاصله دقیق هود از اجاق گاز

در مطلب فوق به معرفی فاصله استاندارد هود تا اجاق گاز پرداختیم و گفتیم که در اکثر موارد هود باید در فاصله 60 تا 80 سانتی متری اجاق گاز نصب شود. نصب هود در فاصله غیر استاندارد از اجاق گاز یکی از عوامل ایجاد بیماری هایی مانند سرطان، مشکلات تنفسی، کثیف و چرب شدن کابینت ها و … می باشد بنابراین توصیه می شود به فاصله نصب هود تا گاز توجه شود.

آی پی امداد یک تعمیرگاه مجاز و مطمئن است که نصب و تعمیرات انواع لوازم خانگی را با دقت و کیفیت بالا انجام می دهد. در صورتی که قادر به رعایت ارتفاع هود از سطح گاز نیستید، توصیه می شود از تکنسین شرکت آی پی امداد کمک بگیرید. آی پی امداد یک تعمیرگاه مجاز است که نصب و تعمیر لوازم خانگی را در محل و در زمان کوتاهی انجام میدهد. بنابراین می توانید با خیال راحت به این مجموعه معتبر مراجعه و با کمترین هزینه درخواست تعمیرات هود یا تعمیر اجاق گاز خود را ثبت نمایید.

4.4/5 - (14 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

12 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • المیرا امینی 22 بهمن 1402

    با سلام و خسته نباشید. لطفا می فرمایید بین هودهای داتیس، ایلیا استیل و دکا شرکت گارانتی کدام رو در فاصله کمتری از گاز نصب میکنه؟ چون برای من مهمه که در فاصله ۶۰ نصب بشه؟ متشکرم

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 22 بهمن 1402

      درود، هر سه برند داتیس، ایلیا استیل و دکا گزینه های مناسبی برای شما هستند.

      پاسخ دادن
  • Maedem 09 آبان 1402

    سلام برای هود مخفی کف شیشه ای فاصله شیشه وقتی باز میشه باید با گاز چقدر باشه؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 09 آبان 1402

      درود، لازم است 60 الی 70 سانتیمتر فاصله میان هود و اجاق گاز باشد.

      پاسخ دادن
  • احسان سالاری ،بندر عباس 28 مرداد 1402

    با تشکر فراوان از تیم زحمت کش آی پی امداد عزیز، دوستان عزیزی که می‌خوان فاصله بین کابینت گاز و هود رو بدونن، هود مخفی 65*70 هود های مورب شیشه ای 60 هود های شومینه ای 70 امیدوارم این مطلب کمکتون کرده باشه،

    پاسخ دادن
  • آرمان 21 اردیبهشت 1402

    سلام فاصله هود مخفی که دارای شیشه لمسی بازشو است(هود بیمکث مدل ۲۰۶۸) تا صفحه کابینت که گاز رومیزی روی آن نصب شده، باید چه اندازه باشد؟ برای ما ۶۰ سانت فاصله درسته یا باید اصلاح و درست شود؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 23 اردیبهشت 1402

      درود، بله این فاصله کاملا صحیح است.

      پاسخ دادن
  • Omidkhamoushi 21 فروردین 1402

    مفید بود ممنون

    پاسخ دادن
  • مهین نوروزی 02 دی 1401

    سلام من خونه ای را پیش خرید کردم والان که طراحی داخلی و انجام دادیم لوله هود 60 سانت از دیوار آشپزخانه فاصله داره وتو سقف لوله گذاشته و کابینت خدای و 45 سانت در نظر گرفتین و زمینی و 60 سانت وسبکمون هم نئو کلاسیک الان که میخوایم خوب وصل کنیم لوله بعد از کابینت هود قرار میگیره اگه بخواین تبدیل بزنیم من باید سرم و هروز برام دیر کابینت خود و آشپزی کنم ودرهای چپ هم باز نمیشه دراین صررت است آیا جارهای است در ضمن کناف هم شده دیگه ساختمان آماده است اما دچار مشکل شدیم چه کاری باید انجام دهیم جواب بدید ممنون میشم.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 02 دی 1401

      سلام، کاری نمیشه کرد

      پاسخ دادن
    • احسان سالاری 28 مرداد 1402

      خانوم مهین نوروزی، شما میتونید از هودهایی استفاده کنید که فیلتردار هستند و نیازی به لوله کشی ندارن، و سالی یکبار فیلترش رو به راحتی تعویض کنید، البته سوال مال یکسال پیش بود

      پاسخ دادن
  • رامین 05 آبان 1401

    مطلب مفید بود ممنون

    پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد