logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت سفت شدن دسته چرخ خیاطی قدیمی

علت سفت شدن دسته چرخ خیاطی قدیمی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت سفت شدن دسته چرخ خیاطی قدیمی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

چرخ خیاطی های قدیمی یکی از وسایلی است که نه تنها یادگار روزهای گذشته است بلکه ابزار کاربردی است که میتوان با آن کار دوخت و دوز را نیز انجام داد. برای حفظ و نگهداری چرخ خیاطی قدیمی و یا استفاده از آن نیاز است هرازگاهی با آن کار کنید و از سلامت قطعات آن مطمئن شوید. اگر در حین کار با چرخ قدیمی متوجه شدید که دسته آن سفت شده است و نمی توانید آن را بچرخانید، ادامه مطلب را دنبال کنید تا بگوییم چرا این مشکل به وجود می آید. در این مطلب قصد داریم علت سفت شدن دسته چرخ خیاطی قدیمی را باهم بررسی کنیم و روش های رفع این مشکل را بشناسیم. لطفا تا پایان مطلب با آی پی امداد همراه باشید.

سفت شدن دسته چرخ خیاطی قدیمی به چه معناست؟

دسته چرخ خیاطی یکی از مهم ترین اجزای چرخ های قدیمی است که با چرخاندن آن سوزن بالا پایین میشود و درون پارچه فرو می رود تا عمل دوخت انجام شود. بنابراین اگر دسته چرخ خیاطی سفت شود، خیاط نمی تواند آن را بچرخاند و در نهایت کار دوخت پارچه ناقص می ماند. از این رو لازم است علت بروز این مشکل بررسی و رفع گردد.

چرا دسته چرخ خیاطی قدیمی سفت میشود؟

علت سفت شدن دسته چرخ خیاطی قدیمی به چند دلیل است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

چرا دسته چرخ خیاطی قدیمی سفت میشود

1. عدم استفاده طولانی مدت و تجمع آلودگی درون دسته

  • اگر برای مدتی از چرخ خود استفاده نکرده باشید، علاوه بر اینکه انعطاف آن به مرور کم میشود، گرد و غبار، چربی و … درون دسته جمع میشود و از حرکت روان و درست دسته جلوگیری می کند.

2. چرخاندن غیراصولی دسته

  • اگر هنگام چرخاندن دسته فشار زیادی به آن وارد کنید و یه به شکل غیراصولی آن را بچرخانید، نتیجه ای جز خرابی دسته و سفت شدن آن ندارد.

3. گیرپاژ کردن چرخ دنده و اجزای دسته چرخ خیاطی

  • با توجه به اینکه دسته چرخ خیاطی از چندین چرخ دنده و قطعه متحرک ساخته شده است، مشکل سفت شدن دسته چرخ خیاطی قدیمی گاهی مربوط به گیر کردن چرخ دنده ها درون مغزی است که امکان چرخش را از آن ها سلب می کند.

4. عدم روغن کاری و تمیز کاری به موقع

گاهی تنها دلیل قفل شدن دسته چرخ خیاطی قدیمی این است که آن را روغن کاری نکرده اید و قطعات متحرک آن با هم اصطکاک پیدا می کنند.

  • روغن کاری به موقع علاوه بر اینکه باعث روان تر شدن حرکت دسته چرخ میشود، طول عمر قطعات آن را بالاتر می برد.
  • تمیز کردن چرخ خیاطی نیز یکی از مهم ترین اقداماتی است که در جهت جلوگیری از قفل شدن دسته چرخ خیاطی قدیمی میتوانید انجام دهید.
  • یکی از دلایلی که باعث میشود دسته چرخ خیاطی قفل کند، این است ک پرز پارچه و گردو غبار به مرور زمان در آن تجمع می یابد و گیر می کند و از حرکت روان چرخ خیاطی جلوگیری می کند.
  • پس توصیه میشود هر چند وقت یکبار چرخ خود را تمیز و روغن کاری کنید.

عدم روغن کاری و تمیز کاری به موقع

5. عدم سرویس منظم و دوره ای چرخ خیاطی

اگر دسته چرخ خیاط شما سفت شده و نمی چرخد، ممکن است به این دلیل باشد زمان سرویس کردن آن فرا رسیده است. سرویس کردن چرخ خیاطی به معنای همه اقداماتی است که عملکرد چرخ خیاطی را بهبود می بخشد. در قسمت قبلی در مورد روغن کاری و تمیز کاری توضیح دادیم. این دو مورد اشاره شده نیز بخشی از سرویس چرخ خیاطی هستند. اما اقداماتی که در ادامه خواهیم گفت نیز بخشی از سرویس کردن چرخ خیاطی قدیمی هستند.

  • همه قسمت های بیرونی و داخلی چرخ خیاطی را تمیز کنید. هرگونه آلودگی را از سطح و هر پرز و نخ اضافه ای که درون چرخ تجمع پیدا کرده را تمیز کنید.
  • قطعات و نحوه کار آن ها را بررسی کنید. در صورت آسیب دیدگی هرکدام از آن ها اقدام به تعمیر و یا تعویض آن ها کنید.
  • در صورت نیاز به انجام تغییرات روی تنظیمات چرخ مثل فشار سوزن، فشار پاشنه، طول دوخت را بررسی کنید. در صورت نیاز آن ها را تغییر  دهید.
  • قطعات متحرک را روغن کاری کنید. این کار جزیی از سرویس کردن چرخ خیاطی قدیمی است

در صورتی که دسته چرخ خیاطی قدیمی شما سفت شده است و قادر به عیب یابی و رفع مشکل دستگاه خود نیستید، می توانید از خدمات تعمیرات چرخ خیاطی در آی پی امداد برای رفع مشکل آن کمک بگیرید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد