logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت سفت شدن توپی چرخ خیاطی

علت سفت شدن توپی چرخ خیاطی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت سفت شدن توپی چرخ خیاطی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

مطمئنا کار کردن با چرخ خیاطی خالی از چالش و مشکل نخواهد بود. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای همه خیاط های عزیز به وجود آمده باشد، سفت شدن توپی چرخ خیاطی است. ممکن است در ابتدا تلاش کنید که این مشکل را با چرخاندن توپی حل کنید، اما بی فایده است و مجبور میشوید برای مدتی دست از کار بکشید و به دنبال عیب یابی علت سفت شدن توپی چرخ خیاطی بگردید. با ما همراه باشید تا راهنمایی هایی که تکنسین های مجموعه تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد در این زمینه داشته اند را در اختیارتان قرار دهیم.

نقش توپی در چرخ خیاطی چیست؟

توپک قطعه ای گرد پلاستیکی است روی بدنه چرخ قرار گرفته و با چرخش خود حرکت سوزن را درون پارچه هنگام دوخت ممکن می کند. هنگامی که میخواهید حرکت سوزن درون پارچه را به صورت دستی کنترل کنید، میتوانید توپی را بچرخانید و حرکت سوزن را ببینید. در حالت عادی هنگام کار دوخت، توپی با سرعت بالا و به سمت خیاط می چرخد اما زمانی که توپی گیر می کند، نمی چرخد و در نتیجه سوزن نیز نمی تواند درون پارچه فرو برود و نخ را از آن عبور دهد. توجه داشته باشید در این شرایط هرگز سعی نکنید توپی را به زور و در جهت عکس بچرخانید؛ زیرا این کار باعث آسیب جدی به این قطعه و روند کار چرخ خیاطی وارد خواهد کرد.

دلایل سفت شدن توپی چرخ خیاطی

چرخ خیاطی شما از هر نوعی که باشد، ممکن است قفل شده و ادامه کار با آن ممکن نباشد؛ زیرا این مشکل باعث میشود که دقت و سرعت دوخت به شدت پایین بیاید. سفت شدن توپی چرخ خیاطی ممکن است به این دلایل باشد:

  1. گریپاژ کردن چرخ دنده ها و اجزای توپی
  2. سهل انگاری در روغن کاری و تمیز کردن به موقع چرخ خیاطی
  3. عدم سرویس دوره ای چرخ خیاطی

دلایل سفت شدن توپی چرخ خیاطی

در ادامه هریک از این دلایل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

گریپاژ کردن چرخ دنده ها و اجزای توپی

یکی از دلایل اصلی سفت شدن توپی چرخ خیاطی این است که چرخ دنده های درون دستگاه اجازه حرکت بیشتری درون مغزی ندارند و یا به اصطلاح گریپاژ کرده اند.

  • اگر چنین مشکلی برای چرخ خیاطی شما به وجود آمد، توصیه میکنیم به تنهایی برای حل این مشکل اقدام نکنید. زیرا این کار نیاز به دانش فنی و تخصصی دارد.
  • بهتر است از یک تعمیرکار با تجربه بخواهید چرخ خیاطی را بررسی کرده و به رفع عیب آن بپردازد.

سهل انگاری در روغن کاری و تمیز کردن به موقع چرخ خیاطی

همانطور که میدانید، چرخ خیاطی از قطعات بسیار زیاد و چرخ دنده ها تشکیل شده است که در کنار هم مداوم در حال حرکت هستند. برای حرکت روان و بدون اصطکاک این قطعات باید به موقع آن ها را روغن کاری کنید و هر چند وقت یکبار چرخ را به خوبی تمیز کنید.

  • یکی از دلایل گیر کردن و قفل شدن توپی چرخ خیاطی این است که از روغن کاری و تمیز کردن به موقع چرخ خیاطی غافل شده اید و همین باعث میشود که توپی قفل کند.
  • اگر چرخ را به موقع روغن کاری کنید، قطعات بهتر کار می کنند و طول عمر بالاتری نیز خواهند داشت.
  • تمیز کردن چرخ به اندازه روغن کاری آن اهمیت دارد. با توجه به اینکه چرخ خیاطی به طور مداوم در معرض ورود پرز پارچه و گرد و غبار قرار دارد، ممکن است تجمع آن ها باعث اختلال در کار چرخ و گیر کردن توپی شود.
  • بنابراین توصیه میکنیم همواره قسمت های مختلف چرخ خیاطی را به موقع تمیز کاری و روغن کاری کنید.

سهل انگاری در روغن کاری و تمیز کردن به موقع چرخ خیاطی

عدم سرویس دوره ای چرخ خیاطی

اگر توپی چرخ خیاطی سفت شده و نمی چرخد، به احتمال زیاد وقت آن رسیده که آن را سرویس کنید. البته توصیه میکنیم سرویس کردن چرخ خیاطی را به صورت منظم و دوره ای انجام دهید. اجازه ندهید عدم سرویس به موقع باعث آسیب رسیدن و ایجاد مشکل مانند سفت شدن توپی چرخ خیاطی شود. منظور از سرویس کردن چرخ خیاطی این است که تعمیرات و تنظیمات خاصی را به منظور بهبود عملکرد دستگاه روی آن انجام دهید.

  1. در هنگام سرویس کردن چرخ خیاطی بهتر است ابتدا قسمت های داخلی چرخ را از پرز، گرد و غبار و روغن های اضافه تمیز کنید. همچنین آلودگی های روی صفحه و بدنه چرخ را نیز به خوبی پاک کنید.
  2. در اقدام بعدی برای سرویس کردن چرخ خیاطی تمام قطعات آن را بررسی کنید.
  3. قطعاتی که دچار لغزش یا آسیب دیدگی شده اند را شناسایی کنید و برای رفع عیب و یا تعویض آن ها به تنهایی یا به کمک تعمیرکار اقدام کنید.
  4. همچنین تنظیمات مربوط به سرعت دوخت، طول دوخت، فشار سوزن و فشار پاشنه را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تغییر دهید.
  5. روغن کاری جزئی از سرویس کردن دوره ای دستگاه است. شما میتوانید با روغن مخصوص چرخ خیاطی همه قطعات متحرک، محورها و قطعات چرخشی را به اندازه روغن کاری کنید تا عملکرد بهتری داشته باشند.

همراهان گرامی آی پی امداد از اینکه سایت ما را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت سفت شدن توپی چرخ خیاطی انتخاب کرده اید، بسیار خوشحالیم. لازم به ذکر است که مجموعه آی پی امداد در تلاش است با قرار دادن مقالات تخصصی، اطلاعات علمی درستی را در اختیار شما قرار دهد و به شما عزیزان کمک کند که اطلاعات خود را درباره لوازم خانگی برقی به روز نگه دارید.

4.2/5 - (12 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

3 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • کاربر 07 اسفند 1402

    سلام توپی چرخ خیاطیم سفت شده و کلا چرخ خیاطیم کار نمی کنه روغن کاری کردم رون شده ولی بازم سوزن حرکت نمیکنه لطفا راهنمایی بفرمایید چرخ خیاطیم المپیا هست مال چین که مال ۴۰ سال پیشه ازش خیلی راضیم ولی با این مشکلی که براش پیش امده متاسفانه قابد استفاده نیست ، کاش مشد عکس از چرخم بزارم که دقیقا نشون بدم کدا قسمت مشکل داره

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 08 اسفند 1402

      درود، این مشکل می تواند مربوط به تنظیم نبودن کشش نخ دستگاه باشد. اگر کشش نخ خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، می‌ تواند باعث سفت شدن توپی و عدم حرکت سوزن شود. بنابراین لازم است کشش نخ در قسمت ماکو و سوزن را انجام دهید.

      پاسخ دادن
  • سجاد 06 تیر 1402

    عالی بود.

    پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد