logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت بو دادن تردمیل

علت بو دادن تردمیل
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت بو دادن تردمیل به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

تصور کنید که در حال راه‌ رفتن با سرعت بالا روی تردمیل هستید و ناگهان بوی سوختگی می‌آید. بدون شک سؤال علت بوی تردمیل چیست؟ را از خود می‌پرسید! برخی از افراد در این شرایط احساس می‌کنند، بوی سوختگی دلیل دیگری داشته و به تردمیل ارتباطی ندارد، اما بهتر است در شرایط مشابه این هشدار را جدی گرفت. ما در این مطلب از آی پی امداد برایتان دربارهٔ علت بو دادن تردمیل خواهیم گفت. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که در منزل یا باشگاه ساعاتی را با تردمیل ورزش می‌کنید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. برای تعمیر مشکل بوی سوختگی تردمیل می‌توانید از خدمات آی پی امداد بهره‌مند شوید و اگر سوالی درباره مشکل بو دادن و سوختگی موتور تردمیل دارید، در دیدگاه همین مقاله یا بخش پرسش و پاسخ آی پی امداد مطرح کنید تا متخصصین این مرکز شما را راهنمایی کنند.

5 علت بوی بد یا سوختگی تردمیل

فرقی نمی‌کند که از تردمیل شخصی خودتان استفاده می‌کنید یا تردمیل عمومی باشگاه، در هر صورت استشمام هرگونه بوی سوختگی از تردمیل علتی دارد و باید بررسی شود. بنابراین توصیه می‌کنیم تا قبل از اینکه علت بو دادن تردمیل را تشخیص نداده‌اید، برای استفاده مجدد از آن اقدام نکنید. دلایل متعددی منجر به تولید بوی سوخت در دستگاه تردمیل می‌شوند. موارد زیر از جمله شایع‌ترین دلایل و علت بوی سوختگی تردمیل هستند:

  1. وجود اصطکاک بالا بین تسمه و تخته
  2. سوختن تسمه تردمیل
  3. اتصالی موتور دستگاه
  4. سوختگی رشته سیم موتور تردمیل
  5. اتصالی در سیم پیچ‌ها و سایر قطعات الکترونیکی

5 علت بوی بد یا سوختگی تردمیل

چرا تردمیل بوی بد یا سوختگی می دهد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، علت بوی سوختگی در تردمیل به فرآیندی که در درون دستگاه جریان دارد، مرتبط است. به‌ عنوان‌ مثال این علت در اکثر مواقع با داغ شدن تردمیل مشابه است. در ادامه تمامی این مشکلات را به همراه علت وقوع آن‌ها بررسی کرده و راهکارهای مفیدی برایتان ارائه می‌دهیم.

  1. وجود اصطکاک بالا بین تسمه و تخته

از آنجایی‌ که صفحه تردمیل و تسمه در مجاورت هم قرار دارند، استفاده از تردمیل در مدت‌ زمان طولانی موجب داغ شدن صفحه تردمیل می‌شود. هرچه از تردمیل بیشتر استفاده کنید، احتمال فرسودگی و فرسایش تسمه نیز افزایش می‌یابد. برای حل این مشکل، باید در درجه اول علت را به‌ صورت دقیق بررسی کرده و به دنبال راه‌حل مناسب باشیم.

برخورد تسمه و صفحه تردمیل با یکدیگر، ضمن اینکه موجب تولید حرارت و گرمای بالا می‌شوند، تأثیر زیادی بر قطع شدن جریان انرژی الکتریکی نیز دارند. به‌ عنوان‌ مثال ممکن است در صورت راه‌ رفتن در مدت‌ زمان نسبتاً طولانی، ضمن استشمام بوی سوختن، ناگهان تردمیل خاموش شود. افزایش سرعت تردمیل نیز شدت اصطکاک را افزایش داده و احتمال بروز سوختگی تسمه و فرسایش را دوچندان می‌کند.

وجود اصطکاک بالا بین تسمه و تخته تردمیل

راه‌حل:

  • در درجه اول لازم و ضروری است که تردمیل را در محل مناسب و بدون شیب قرار دهید. چنانچه محل قرار گرفتن تردمیل شیب جزئی داشته باشد، موجب برخورد بیشتر تسمه و صفحه تردمیل شده و به یکی از علت‌های سوختن تسمه و بو دادن تردمیل تبدیل می‌شود. در نتیجه از تراز بودن تردمیل مطمئن شوید.
  • چنانچه سالانه یکبار برای روغن‌کاری تسمه و تعویض آن اقدام کنید، با این قبیل از مشکلات مواجه نمی‌شوید. اگر علت بوی سوختگی تردمیل از تسمه و تماس آن با صفحه نبود و بعد از تعویض و سرویس کاری تسمه، همچنان بوی نامطبوع سوختگی استشمام می‌شد، با تعمیرکار متخصص در این زمینه مشورت کنید.
  1. سوختن تسمه تردمیل

دومین علت بو دادن تردمیل، سوختن تسمه آن است. در اکثر مواقع تشخیص این مشکل آسان است؛ زیرا بویی مشابه سوختن پلاستیک به مشام می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت که هر بوی سوختگی از تردمیل به معنای سوختن موتور تردمیل نیست. علت بو دادن تردمیل در بیشتر مواقع به دلیل سوختن تسمه است. ممکن است تسمه شل شده یا حتی دچار پارگی شده باشد. زمانی که سرعت دستگاه را افزایش می‌دهید، اصطکاک بیش از حد موجب سوختن تسمه می‌شود.

راه‌حل:

  • بهترین راهکار ممکن برای حل این مشکل، تعویض تسمه تردمیل است. چنانچه تسمه سوخته شده را تعویض نکنید، داغ شدن صفحه تردمیل را شدت بخشیده و احتمال سوختن موتور آن را نیز افزایش می‌دهید.
  • برای تعویض تسمه کمک گرفتن از تعمیرکاران متخصص در زمینه تعمیر تردمیل ضروری است.
  1. اتصالی موتور دستگاه تردمیل

برخی از افراد به محض اینکه شروع به استفاده از تردمیل می‌کنند، سرعت آن را افزایش داده و در بیشترین حد ممکن قرار می‌دهند. این مسئله منجر به تولید بوی نامطبوع در تردمیل می‌شود. همان‌طور که عنوان شد، تنظیم سرعت تردمیل روی مقدار بالا، به ویژه در ابتدای فعالیت دستگاه، موجب قطعی فیوز شده و همین مسئله علت بو دادن تردمیل است. چنانچه دائماً از این روش برای راه‌ رفتن روی تردمیل استفاده کنید، با خرابی این دستگاه و کاهش دوام آن روبه‌رو می‌شوید.

اتصالی موتور تردمیل

راه‌حل:

  • بهترین راهکار، پیشگیری از وقوع این مشکل است. توصیه می‌کنیم در ابتدا چندین دقیقه با سرعت کم با تردمیل ورزش کرده و سپس سرعت آن را افزایش دهید. چنانچه با مشکل اتصالی موتور تردمیل مواجه شدید، دراسرع‌ وقت برای تعمیر برد تردمیل و تعویض موتور اقدام کنید.
  • اگر  تعمیر موتور را به تعویق بیندازید، داغ شدن تردمیل و موتور آن را چندین برابر می‌کنید. چه بسا که با در پیش گرفتن این رویه، منجر به سوختن موتور دستگاه شوید. بدون شک هزینه تعویض موتور به‌ مراتب بیشتر از تعمیر آن است. انتخاب شما کدام مورد است؟ تعمیر یا تعویض؟
  1. سوختگی رشته سیم موتور تردمیل

جالب است بدانید که در اطراف موتور تردمیل نوعی لاک یا رشته سیم وجود دارد. در برخی مواقع که بوی نامطبوعی از تردمیل استشمام می‌کنید، همین قطعه از دستگاه در حال سوختن و ذوب شدن است. دلیل تأکید بر خرید تردمیل با کیفیت نیز همین مسئله است. در اکثر مواقع علت بوی سوختگی یا داغ شدن تردمیل به دلیل استفاده از متریال بی‌کیفیت و نامرغوب برای تولید آن است. نامرغوب بودن جنس متریال تردمیل، به ویژه رشته سیم موجب، افزایش شدت اصطکاک و سوختگی می‌شود. در شرایط مشابه کمپرسور و خنک کننده موتور نیز عملکرد خوبی نداشته و جریان الکتریکی افزایش می‌یابد و شدت ولتاژ نیز کم می‌شود. کاهش ولتاژ موجب تغییر پایداری جریان در مدار شده و احتمال سوختن موتور تردمیل را نیز افزایش می‌دهد.

راه‌حل:

  • برای جلوگیری از این مشکل بهتر است در زمان خرید تردمیل دقت کرده و به سراغ محصولات باکیفیت بروید.
  • سرویس کاری تردمیل به‌ صورت سالانه از بروز این قبیل از مشکلات جلوگیری می‌کند.
  • خرید تردمیل ارزان‌ قیمت برای باشگاه‌ها چندان توصیه نمی‌شود و برای استفاده شخصی نیز از این دستگاه‌ها، باید جوانب احتیاط را در نظر داشت.
  1. اتصالی در سیم پیچ‌ها و سایر قطعات الکترونیکی

در برخی مواقع نیز علت بو دادن تردمیل، وجود اتصالی در سیم پیچ‌ها و سایر قطعات برد الکترونیکی آن است. بهتر است در مواقع مواجهه با این مشکل علت را بررسی کرده و به دنبال راه‌حلی برای رفع آن باشید. علت این مشکل در اکثر مواقع عدم سرویس کاری و روغن‌کاری تردمیل است. در اثر استفاده مداوم به ویژه با سرعت بالا ممکن است بخشی از سیم‌های موتور دچار سوختگی شده و منجر به عدم توازن ولتاژ موتور شوند. در نتیجه شاهد بوی سوختگی خواهید بود. توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده هر گونه بوی سوختگی از تردمیل برای بررسی و عیب‌یابی مشکل اقدام کنید.

اتصالی در سیم پیچ های تردمیل

راه‌حل:

  • در صورت استشمام بوی نامطبوع یا به علت داغ شدن صفحه تردمیل شخصاً برای باز کردن آن اقدام نکنید.
  • به این منظور حتماً از تکنسین و تعمیرکاران متخصص کمک گرفته و مشکل را به‌ صورت اصولی رفع کنید.
  • چنانچه قطعاتی از تردمیل نیاز به تعمیر یا تعویض داشت، تعمیرکار در این زمینه به صحیح‌ترین شیوه ممکن شما را راهنمایی می‌کند.

برای رفع مشکل بوی سوختگی تردمیل با کجا تماس بگیریم؟

در این مطلب از آی پی امداد، برایتان درباره علت داغ شدن تردمیل و علت بو دادن موتور تردمیل صحبت کردیم. حال به‌خوبی می‌دانید که این مشکل به چه دلایلی رخ داده و برای رفع آن از چه راه‌حل‌هایی می‌توان استفاده کرد. توصیه می‌کنیم به محض مشاهده هر کدام از مشکلات و ایرادات تردمیل با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس گرفته و از کارشناسان آی پی امداد و افراد متخصص مشورت بگیرید.  اگر مشکل و علت بوی سوختگی تردمیل جدی بود، آی پی امداد آماده ارائه خدمات تعمیر و سرویس‌کاری به مشتریان است.

سؤالات متداول

  1. چرا تردمیل بوی سوختگی می‌دهد؟
  • علت بوی سوختگی تردمیل می‌تواند موارد متعددی باشد. به‌ عنوان‌ مثال ممکن است تسمه یا سایر اتصال موجود در برد الکترونیکی دستگاه دچار سوختگی شده باشند.
  1. آیا بو دادن تردمیل به دلیل سوختگی موتور آن است؟ 
  • خیر نمی‌توان گفت که مشکل حتماً از موتور سوخته است. البته بهتر است تردمیل توسط شخص متخصص بررسی شود؛ زیرا ممکن است بخشی از سیم پیچ‌ها یا لاک موتور دچار سوختگی شده باشد.
  1. برای جلوگیری از بوی سوختگی تردمیل چه کار کنیم؟
  • از تراز بودن محل قرار دادن تردمیل مطمئن شده و زمانی که شروع به استفاده از آن می‌کنید، در ابتدا با سرعت کم قدم زده و رفته‌ رفته سرعت را افزایش بدهید.
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد