logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علل خرابی ترموکوپل اجاق گاز

علل خرابی ترموکوپل اجاق گاز
علل خرابی ترموکوپل اجاق گاز
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علل خرابی ترموکوپل اجاق گاز به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

بررسی علل خرابی ترموکوپل اجاق گاز در روند عملکرد اجاق گاز اهمیت بسیاری دارد. ترموکوپل را می توان یک مولد جریان الکتریکی دانست که از این خاصیت ترموکوپل در شیر کنترل های اجاق گاز استفاده می شود. ترموکوپل وسیله ای ضروری از نظر ایمنی گاز محسوب می شود؛ زیرا زمانی که اجاق گاز روشن است و گاز قطع شده و مجددا وصل می شود، این تنظیم ترموکوپل اجاق گاز است که از تجمع گاز و در نتیجه آتش سوزی جلوگیری می کند. با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی علت کار نکردن ترموکوپل اجاق گاز و آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در خانه بپردازیم.

کاربران گرامی با توجه به خطرناک بودن مشکلات مربوط به اجاق گاز در صورت مشاهده بروز خرابی ترموکوپل اجاق گاز خود میتوانید از تعمیرکاران با تجربه آی پی امداد کمک بگیرید.

نحوه کارکرد ترموکوپل و اهمیت آن در اجاق گاز

ترموکوپل اجاق گاز چیست؟ اجاق گاز یکی از وسایل مهم آشپزخانه است که قطعا خرابی و یا نقص در کارکرد هریک از اجزای آن می تواند برای هر فرد ناخوشایند باشد. اما نحوه کارکرد ترموکوپل و اهمیت آن در اجاق گاز از اصلی ترین مسائل در کیفیت یک اجاق گاز و رضایت مصرف کننده از آن می باشد.

  • ترموکوپل قطعه ای است که در کنار شعله های گاز قرار دارد.
  • در بعضی از مدل های اجاق گاز باید حدود 20 ثانیه شعله را به سمت پایین نگه دارید تا ترموکوپل گرم و آماده کار گردد.
  • قسمت های داخلی ترموکوپل معمولا از آلیاژی ساخته شده است که می تواند در برابر حرارت 200 درجه حدود چند میلی وات برق تولید کند و شعله گاز را روشن کند.
  • اهمیت وجود ترموکوپل در اجاق گازها از لحظه تولید برق تا روشن ماندن شعله در انتهای کار می باشد.
نحوه تشخیص خرابی ترموکوپل اجاق گاز
نحوه تشخیص خرابی ترموکوپل اجاق گاز

ویدیویی مرتبط با این مقاله توسط تیم آی پی امداد تهیه شده است که شما کاربران گرامی می توانید در بخش ویدیو ها آن را مشاهده کنید.

مشاهده ویدیو

علل خرابی ترموکوپل اجاق گاز چیست؟

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که بعد از اینکه اقدام به روشن کردن اجاق گاز می کنید، بعد از چند ثانیه شعله اجاق گاز خاموش می شود. اولین موردی که در این مواقع باید بررسی شود، ترموکوپل است که در ادامه به بررسی این موضوع که علت کار نکردن ترموکوپل اجاق گاز چیست میپردازیم:

  • همانطور که گفتیم ترموکوپل با ایجاد جریان الکتریکی باعث روشن شدن و روشن ماندن در اجاق گاز می شود. گاهی نگه داشتن طولانی تر از زمان لازم باعث به اصطلاح هرز شدن لایه قسمت داخلی ترموکوپل می شود.
  • کم بودن فشار گاز و نرسیدن حرارت لازم به ترموکوپل از علل صحیح کار کردن ترموکوپل است.
  • اگرشما از آن دسته افرادی هستید که به میزان زیادی از اجاق گاز خود استفاده می کنید، خرابی ترموکوپل اجاق گاز می تواند در پی حرارت بالا ایجاد شود.
  • گاهی کثیف بودن گاز و یا مسدود شدن قسمت پایینی ترموکوپل باعث خرابی و عدم کارکرد صحیح آن می شود.
  • ممکن است ترموکوپل ها در زمان نصب اجاق گاز نیز دچار مشکل شوند.
  • ممکن است خرابی ترموکوپل به دنبال اتصالی آن ایجاد شود.

چرا ترموکوبل اجاق گاز خراب شده

چگونه متوجه خرابی ترموکوپل اجاق گاز شویم؟

در قدم اول با نگاه کردن به ترموکوپل می توان از سالم بودن فیزیکی و ظاهری اجزای آن مثل عدم سوختگی و یا آب شدگی قطعات آن اطمینان حاصل کرد، اما زمانی که در ظاهر همه چیز به طور عادی است، چطور متوجه خرابی ترموکوپل اجاق گاز خود شویم؟

  • اگر محل اتصال ترموکوپل سوخته باشد نشانه خرابی ترموکوپل ما است.
  • اگر بعد خاموش شدن شعله اجاق گاز به دلیل عوامل بیرونی مثل سر رفتن غذا و یا ورزش باد جریان گاز قطع نشد متوجه میشویم ترموکوپل اجاق گاز ما خراب است.
  • حس کردن بوی گاز بعد از خاموش کردن گاز از دیگر راه هایی است که به ما کمک میکند متوجه کارکرد صحیح یا ناصحیح ترموکوپل اجاق گاز خود شویم.

راهکارهای تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

راهکارهای تعمیر ترموکوپل اجاق گاز زمانی که این مشکل سطحی و در اثر عوامل ساده ای باشند، به راحتی قابل انجام است. قطعا تعمیر یک قطعه در زمان مناسب بهتر از تعویض آن بوده و از نظر هزینه تعمیر کردن می تواند به نفع شما باشد. در نظر داشته باشید با توجه به سروکار داشتن این وسیله با گاز بهتر است تعمیرات توسط یک فرد آشنا و ماهر انجام گردد و تمامی نکات ایمنی نیز رعایت گردد.

  • قدم اول برای تعمیر ترموکوبل اجاق گاز یافتن محل دقیق آن و پیدا کردن مشکل است.
  • به این منظور باید جریان گاز را قطع کرده و سیم برق اجاق گاز را نیز از دوشاخه جدا کنیم.
  • سپس پیچ مشعل ها را به منظور دسترسی به ترموکوپل باز میکنیم.
  • پس از برداشتن صفحه ترموکوپل معیوب را برداشته و در صورت نیاز به تعویض برای تعویض آن اقدام میکنیم.

نتیجه گیری از خرابی ترموکوپل اجاق گاز

اجاق گاز نیز مانند سایر لوازم خانگی نیاز به رسیدگی و تعمیر به موقع قطعات دارد. گاهی رسیدگی به معنای استفاده صحیح و اصولی از یک وسیله و شرایط مناسب نگه داری و تمیز کردن به موقع آن است که مانع بروز مشکلات و خرابی خیلی از قطعات می گردد. اما زمانی نیز وجود دارد که یک قطعه به دنبال استفاده طولانی و تمام شدن عمر مفید آن قطعه خراب میشود.

در این شرایط راهی به جز تعویض قطعه معیوب باقی نمی ماند. در این زمان شما نیاز به کمک گرفتن از یک فرد با تجربه در این زمینه دارید که با دانش و رعایت نکات ایمنی در جهت تعمیر یا تعویض ترموکوپل اجاق گاز اقدام نماید. اگر شما نیز با مشکل خراب ترموکوپل اجاق گاز خود مواجه هستید و این قطعه در اجاق گاز شما نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد، می توانید از تعمیرکاران ماهر آی پی امداد برای تعمیر اجاق گاز در محل خود کمک بگیرید.

3.7/5 - (14 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد