این سوال توسط علی عرفایی پرسیده شده است

علت داغ شدن سیم پیچ پنکه از چیه؟

سلام. پنکه رومیزی من اخیرا خیلی داغ میکنه به خصوص قسمت سیم پیچ های موتور آن و نگرانم که این مسئله باعث آتش سوزی یا خرابی پنکه بشه. می خواستم بدونم علت داغ شدن سیم پیچ های پنکه چیه و چگونه میتونم این مشکل رو برطرف کنم؟

11 پاسخ به این سوال داده شده
  • آی پی امداد 16 خرداد 1403

    درود کاربر گرامی، اگرچه داغ شدن جزئی موتور در حین کار طبیعی است، اما داغ شدن بیش از حد سیم پیچ های آن می تواند خطرناک بوده و به پنکه آسیب برساند. در صورتی که موتور پنکه به مدت طولانی و یکسره کار کند، سیم پیچ های آن بیش از حد گرم می شود. همچنین خرابی هریک از اجزا نظیر اتصالات، سیم کشی ها و بلبرینگ ها نیز می تواند منجر به بروز این مشکل شود. لازم به ذکر است که اگر پره ها و موتور پنکه به طور منظم تمیز نشود یا پنکه در محیط خیلی گرم قرار داشته باشد، موجب وارد شدن فشار زیاد به موتور و داغ شدن سیم پیچ آن می گردد. در این شرایط ابتدا باید هرگونه گرد و غبار و کثیفی را از پره ها و موتور پنکه رفع نموده و آن را تمیز کنید. همچنین پره ها را با دست بچرخانید. اگر سفت یا مشکل دار هستند، باید تعویض شوند. لازم است هریک از اتصالات و سیم کشی ها و بلبرینگ موتور نیز مورد بررسی تخصصی قرار بگیرد. همچنین می توانید از یک ولت متر برای بررسی ولتاژ برق در پریز برقی که پنکه به آن متصل است، استفاده کنید. اگر ولتاژ خیلی بالا یا خیلی پایین است، مشکلی در منبع برق وجود دارد و باید رفع شود. از آنجایی که عیب یابی و رفع مشکل موتور پنکه و سیم پیچ های آن امری تخصصی است، بهتر است تعمیر پنکه خود را به کارشناسان متخصص مجموعه آی پی امداد بسپارید.

  • بیگلری 25 تیر 1403

    سلام پنکه من پارس خزر هست ووقتی کارمیکنه بعداز حدودا یک ساعت شروع به جیرجیرکردن میکنه علتش چیه میشه راهنمایم کنید

      آی پی امداد 25 تیر 1403

      درود، در صورتی که پنکه سالم بوده و مشکلی در چرخش آن وجود نداشته باشد، لازم است قسمت شفت آن روغن کاری شود. اگر صدا از قسمت موتور گردان آن باشد، باید تعویض شود.

    حمید رضا 15 مرداد 1403

    سلام سیم پیچ پنکه رو عوض کردم و خازن ها رو با اندازه های مختلف تغییر دادم ولی باز هم خیلی داغ می کنه موتور بسیار نرم و بدون صدا هم کار می کنه علت چیست ممنون

      آی پی امداد 15 مرداد 1403

      درود، باید خازن را مطابق با خازن قبلی و با همان مشخصات تعویض کنید.

    ریموند 31 مرداد 1403

    سلام وقت به خیر. ما یک پنکه قدیمی داریم که موتورش موتور لورد هست. هزینه اش مهم نبود چون یادگاری بود میخواستم درست بشه. این پنکه بعد از نیم ساعت که خیلی عالی کار می‌کرد سرعتش افت می‌کرد و قیژ قیژ می‌کرد. گفتند سیم‌پیچ نیمسوز شده با هزار مصیبت یه دونه از مشهد سفارش دادند. تعویض کردم باز هم همون اتفاق میافته. خازن خودش سبز درشت بود نوشته اش مشخص نبود با یک خازن ۳ میکرو فاراد جایگزین کردم بازم نشد. لطفا راهنمایی کنید چکار کنم اینو باید درست کنم. ممنونم پیشاپیش.

      آی پی امداد 31 مرداد 1403

      درود، ممکن است خازن 3 میکروفاراد برای موتور شما مناسب نباشد. ظرفیت و ولتاژ خازن باید دقیقا مطابق با مشخصات فنی موتور و اطلاعات درج شده روی خازن قبلی پنکه باشد. همچنین حتی اگر سیم‌ پیچ جدید نصب کرده باشید، ممکن است در قسمت‌ های دیگر مدار، اتصال کوتاه یا مشکلی وجود داشته باشد که باید برطرف شود.

    حمید 02 شهریور 1403

    سلام سیم پیچ پنکه رو عوض کردم دقیقا مثل خودش گذاشتم و برای خازن مقدارهای مختلف امتحان کردم حتی سیم پیچ جدید با هیته بهتر گذاشتم باز هم خیلی داغ می کنه لطفا راهنمایی کنید بوش ها سالم و موتور خیلی نرم کار میکنه چیز دیگه نداره که عامل داغ شدن بشه

      آی پی امداد 03 شهریور 1403

      درود، مشکل مربوط به سیم پیچی موتور دستگاه است که بهتر است موتور را تعویض کنید.

    فرزاد 22 مهر 1403

    سلام اگر سیم پیچ پنکه تغییر رنگ بده و سبز شود علت چیست ؟؟؟؟؟؟

      آی پی امداد 22 مهر 1403

      درود، این مشکل می تواند مربوط به گرم شدن بیش از حد سیم پیچ، وجود رطوبت در محیط، تماس سیم‌ پیچ با مواد شیمیایی یا خراب شدن آن باشد. تغییر رنگ سیم‌ پیچ پنکه باعث افزایش مقاومت الکتریکی و در نتیجه کارایی دستگاه شده و در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد جرقه شود که حتما باید بررسی و رفع گردد.

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال پاسخ حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربرانی که تخصص دارند یا مصرف کننده این محصول می باشند، پاسخ داده می شود.
  • اگر جوابی که توسط تعمیرکار آی پی امداد داده شده است، برای شما قانع کننده نیست و یا هنوز مشکل دستگاه شما برطرف نشده است، سوال خود را با جزِئیات بیشتر مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ تعمیرکاران یا دیگر کاربران؛ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
پاسخ شما
پاسخ خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست