logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

نحوه تمیز کردن بخاری برقی و گازی

نحوه تمیز کردن بخاری برقی و گازی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله نحوه تمیز کردن بخاری برقی و گازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

در این مقاله تخصصی از آی پی امداد، قصد داریم نحوه تمیز کردن بخاری برقی و گازی را برای شما توضیح دهیم. همچنین خواهیم گفت چرا تمیز کردن بخاری مهم است. اگر پس از مطالعه این مطلب سوالات بیشتری در این مورد داشتید، امکان ارتباط با کارشناسان فنی مجموعه را دارید و میتوانید همه سوالات خود را در مورد نظافت بخاری برقی و گازی را با آنها در میان بگذارید. برای ارتباط با تکنسین های مجموعه آی پی امداد میتوانید از بخش نظرات این مطلب و یا بخش پرسش و پاسخ سایت سوالات خود را مطرح کنید.

چرا نظافت بخاری گازی و برقی مهم است؟

تمیز کردن منظم بخاری های گازی و برقی ممکن است کم اهمیت به نظر برسد، اما قطعا پس از خواندن ادامه این مطلب در مورد اینکه چرا باید بخاری را تمیز کرد، متوجه میشوید انجام این کار چه مزیت هایی دارد و چه تاثیری بر نحوه عملکرد آن خواهد گذاشت.

بهبود عملکرد

  • قطعا از بین بردن گرد و غبار و جرمی که به مرور زمان روی بخاری گازی یا برقی تجمع می یابد، باعث میشود که گرمایش تولید شده توسط بخاری کاهش یابد و حتی مصرف انرژی آن نیز افزایش پیدا کند.
  • بنابراین تمیز کردن منظم دستگاه به بهبود عملکرد بخاری کمک می کند.

افزایش طول عمر مفید

  • یکی از اصول نگهداری صحیح بخاری های برقی و گازی، این است که به صورت منظم و دوره ای آنها را تمیز کنید.
  • وجود آلودگی روی قطعات ممکن است باعث آسیب دیدن آنها شود.

حفظ سلامتی

  • شاید تا به حال به این فکر نکرده بودید که حرارت تولید شده در بخاری و حرکت آن به سمت بالا، ممکن است باعث پخش ذرات میکروسکوپی و آلودگی و در نهایت ایجاد بیماری های تنفسی شود.
  • بنابراین تمیز کردن بخاری از هر نوعی برای حفظ سلامتی افراد ضروری است.

چرا نظافت بخاری گازی و برقی مهم است؟

چگونه در 5 مرحله بخاری برقی را تمیز کنیم؟

اگر میخواهید نحوه تمیز کردن بخاری برقی را بدانید، بهتر است ادامه مطلب را از دست ندهید. برای تمیز کردن بخاری برقی باید این 5 مرحله را انجام دهید:

  1. جدا کردن بخاری از برق

  • قبل از تمیز کردن بخاری، آن را از برق بکشید و اجازه دهید بخاری به خوبی سرد شود؛ زیرا بخشی از تمیز کردن بخاری با استفاده از پارچه نمدار انجام میشود. بنابراین بخاری نباید داغ باشد.
  1. تمیز کردن سطح بخاری با پارچه

  • برای از بین بردن گرد و غبار و آلودگی های سطحی بخاری برقی، ابتدا باید با کمک یک پارچه نمدار که بهتر است از جنس میکروفایبر باشد، سطح بخاری را به خوبی تمیز کنید.
  • پس از انجام این کار، توصیه میشود با یک اسفنج مرطوب روی سطح بخاری بکشید.
  • برای انجام این کار عجله نکنید و با آرامش آن را انجام دهید.

تمیز کردن سطح بخاری با پارچه

  1. از بین بردن ذرات آلودگی

  • برخی از بخاری های برقی دارای روکش جدا شونده هستند که تمیز کردن اجزای داخلی آن راحت تر و بهتر انجام شود.
  • اگر بخاری برقی شما روکش دارد، باید آن را بردارید و به خوبی قسمت های داخل را گردگیری کنید. سپس با کمک هوای فشرده پرفشار، گرد و غبار خشک را از شکاف ها و منافذ پاک کنید.
  • اگر بخاری شما از نوع بدون روکش است، میتوانید قسمت های داخلی را با هوای فشرده ای که به سمت دریچه ها هدایت می کنید، تمیز نمایید.
  1. از بین بردن گرد و غبار قسمت داخلی با جاروبرقی

  • جاروبرقی بهترین وسیله برای زدودن گرد و غبار قسمت داخلی بخاری برقی است که مدت طولانی تمیز نشده اند.
  • با استفاده از جاروبرقی همه شکاف ها و فضاهای غیرقابل دسترس را از گرد و غبار پاک کنید.
  • برای انجام این کار از سری های برس دار جاروبرقی استفاده کنید تا گرد و غبار های قدیمی نیز از بین بروند.

از بین بردن گرد و غبار قسمت داخلی با جاروبرقی

  1. تمیز کردن لکه ها

  • اگر لکه غذا، رد انگشتان، بقایای قدیمی و چسبناک روی بخاری باقی مانده است، بهتر است با استفاده از پارچه ای که آغشته به مایع تمیز کننده است، این کار را انجام دهید. اسفنج مرطوب هم گزینه خوبی برای انجام این کار است.
  • دقت کنید برای تمیز کردن بخاری برقی نباید مستقیما مایع شوینده را روی سطح آن بریزید و آن را خیس کنید. بلکه باید با کمک پارچه یا اسفنج مرطوب و آغشته به شوینده همه قسمت های داخلی را تمیز کنید.
  • قبل از روشن کردن مجدد دستگاه اجازه دهید همه قسمت های داخلی و خارجی آن به خوبی خشک شوند.
  • البته این مرحله برای بخاری هایی که روکش آنها جدا میشود، قابل انجام است. در صورتی که روکش بخاری جدا نمیشود، بهتر است این مرحله را انجام ندهید.

طریقه تمیز کردن بخاری برقی تابشی

همانطور که میدانید، در بخاری های برقی تابشی صفحه براق، منعکس کننده گرمای تولید شده توسط دستگاه است. بنابراین تمیز کردن آن بسیار مهم است. اگر متوجه کثیفی صفحه براق بخاری تابشی شدید، تنها کافی است قسمت مشبک محافظی که در قسمت جلوی بخاری قرار گرفته است را باز کنید و با کمک پارچه مایکروفایبر مرطوب و آغشته به مایع پاک کننده و به آرامی آن را گردگیری کنید. برای انجام این کار مجددا روی این موضوع که باید با حوصله و آرامش این کار را انجام دهید، تاکید می کنیم؛ زیرا ممکن به عناصر گرمایشی آسیب برسانید.

طریقه تمیز کردن بخاری برقی تابشی

روش های تمیز نگه داشتن بخاری برقی

برای جلوگیری از تجمع آلودگی و ماندگار شدن آنها در بخاری برقی، بهتر است اقداماتی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد را انجام دهید:

روش های تمیز نگه داشتن بخاری برقی

  • تمیز کردن منظم و هفتگی بخاری برقی را فراموش نکنید

به هر اندازه در فواصل کوتاه مدت و منظم، سطح بخاری برقی را تمیز کنید، گرد و غبار کمتری روی آن جمع میشود.

  • با جاروبرقی بخاری برقی را گردگیری کنید

بخاری برقی های فن دار مرتبا باید با جاروبرقی گردگیری شوند؛ زیرا این نوع بخاری ها گرد و غبار زیادی را به خود جذب می کنند. بعد از خاموش کردن دستگاه و خنک شدن آن، با استفاده از جاروبرقی و اتصال سری برس دار آن، همه قسمت های مشبک جلوی بخاری و فن را به خوبی تمیز کنید.

  • دستورالعمل های دفترچه راهنمای بخاری را بخوانید

برای اطلاع از بهترین شیوه تمیز کردن بخاری برقی مختص دستگاه شما، بهتر است دستورالعمل های نوشته شده در دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.

  • سطح و قسمت داخلی بخاری برقی را تمیز کنید

همانطور که گفتیم، با استفاده از جاروبرقی میتوانید همه گرد و غبارهای سطح و قسمت داخلی بخاری برقی را تمیز کنید، اما برای تمیز کردن شکاف ها و درزهای بخاری میتوانید با استفاده از یک جسم نوک تیز که پارچه ای را روی آن بسته اید، همه آن ها را تمیز نمایید.

  • از زنگ زدن بدنه بخاری برقی جلوگیری کنید

با غبار روبی به موقع، از زنگ زدن بدنه و صفحه بازتابنده جلوگیری کنید. برای پاک کردن لکه زنگ زدگی میتوانید از یک پارچه مناسب که به کمی روغن چرخ خیاطی یا روغن معمولی آغشته شده است، کمک بگیرید.

نحوه تمیز کردن بخاری گازی و نکات مهم آن

ممکن است این سوال که آیا میتوان برای تمیز کردن بخاری گازی از آب استفاده کرد؟ برای شما نیز پیش آمده باشد و تصور کنید راه حلی است که با استفاده از آن میتوان همه آلودگی های سطح و قسمت داخلی بخاری گازی را تمیز کرد. اما باید گفت که شستشوی بخاری گازی با آب ممنوع است! که در ادامه دلیل آن را خواهیم گفت. تنها وسایلی که برای تمیز کردن بخاری گازی میتوانید استفاده کنید، موارد زیر است:

  • دمنده هوا
  • برس نرم
  • دستمال پارچه ای میکروفایبر نم دار

5 مرحله تمیز کردن بخاری گازی

برای تمیز کردن بخاری گازی تنها کافی است این مراحل را انجام دهید:

  1. ابتدا بخاری را خاموش کرده و اجازه دهید بدنه و قسمت داخلی آن به خوبی خنک شود.
  2. برای تمیز کردن بخاری گازی ابتدا با پارچه میکروفایبر، همه قسمت های بدنه را تمیز کنید تا هیچ گرد و غبار و جرمی روی آن باقی نماند.
  3. اگر قسمت جلویی بخاری و شیشه آن قابل جداسازی است، بهتر است با احتیاط آن را باز کنید. با استفاده از یک برس نرم و دمنده هوا برای پرتاب باد پرفشار به قسمت داخلی بخاری به خصوص مشعل آن، همه قسمت های غیرقابل دسترس را گردگیری کنید.
  4. همانطور که گفتیم، به هیچ عنوان برای تمیز کردن بخاری گازی از آب استفاده نکنید؛ دلیل ممنوعیت استفاده از آب این است که به مرور زمان بدنه و قسمت های داخلی آن زنگ می زند و پوسیده میشود.
  5. تمیز کردن شیشه بخاری گازی باید به آرامی انجام شود. همچنین شیشه باید کاملا سرد باشد. سپس با کمک پارچه نمدار لکه های آن را پاک کنید و گرد و غبارها از روی آن بزدایید.

در صورتی که لکه بسیار سرسخت به بخاری چسبیده است، برای پاک کردن آن بهتر است از یک پارچه که سطح آن کمی زبر باشد، کمک بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد