logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای

علت شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای از جمله مشکلاتی است که احتمال دارد در هر آشپزخانه‌ای رخ دهد. اجاق گاز صفحه ای و رومیزی از جنس شیشه طرفداران بسیاری دارد؛ زیرا سریع گرم می‌شود و حرارت را یکنواخت پخش می‌کند، اما عیب‌هایی نیز دارد. شیشه اجاق گاز صفحه ای می‌تواند به میزان استانداردی حرارت و ضربه‌ای که وارد شده است را تحمل کند. ایجاد ترک در شیشه اجاق گاز صفحه ای می‌تواند خطرناک باشد و در مواردی ممکن است گاز را به طور کامل غیر قابل‌استفاده کند. در این مقاله از آی پی امداد، با علت شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای و رفع آن آشنا خواهید شد. درصورتی‌که سوالی داشتید، می‌توانید در قسمت ثبت دیدگاه مقاله بخش پرسش‌وپاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید تا کارشناسان ما در آی پی امداد شما را راهنمایی کنند.

10 علت شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای و رومیزی + راه‌حل

احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده باشد که اگر شیشه اجاق گازها سکوریت هستند، پس چرا می‌شکنند؟ شکستن شیشه صفحه اجاق گاز دلایل متعددی دارد، این موارد شامل موارد زیر می‌شود:

  1. برخورد وسایل آشپزی و قابلمه به صفحه گاز
  2. کیفیت شیشه
  3. نوسانات بیش از حد دما
  4. نصب نادرست صفحه اجاق گاز
  5. حرارت برگشتی از طریق قابلمه
  6. قرار دادن ظروف سنگین روی صفحه اجاق گاز
  7. استفاده از شعله پخش‌کن‌های نامناسب
  8. ضخامت کم شیشه
  9. نصب اجاق گاز در محل نادرست
  10. جابه‌جایی زیاد سر شعله‌ها

شکستن شیشه صفحه اجاق گاز

در ادامه این مطلب به بررسی هریک از این دلیل می‌پردازیم و بهترین راه‌حل موجود برای این مشکلات را ارائه می‌دهیم.

1. برخورد وسایل آشپزی و قابلمه به صفحه گاز

صفحه اجاق گاز به دلیل جنس شیشه‌ای که دارد، ممکن است بر اثر برخورد اجسام آسیب ببیند و بشکند. به همین دلیل باید بسیار دقت کنید. برخورد وسایل مختلف آشپزی به صفحه گاز موجب می‌شود تا شیشه ترک بخورد و به‌مرور زمان یکپارچگی صفحه تضعیف شود.

برخورد وسایل آشپزی و قابلمه به صفحه گاز

راه‌حل:

  • سعی کنید وسایل سنگین را در کابینت بالای اجاق گاز قرار ندهید تا از برخورد ناگهانی آن‌ها و ضربه به صفحه جلوگیری کنید.

2. کیفیت شیشه

از مهم‌ترین دلایل شکستن شیشه می‌تواند کیفیت و جنس شیشه اجاق گاز باشد که در هنگام خرید باید به آن خیلی دقت کنید. جنس شیشه اجاق گازهایی که در حال حاضر ارائه می‌شود، سکوریت است. ممکن است برخی از تولیدکنندگان محصول، به دلیل سودجویی و کاهش هزینه از اجناس نامرغوب استفاده کنند که در نهایت کارایی و طول عمر اجاق گاز کمتر می‌شود.

کیفیت شیشه

راه‌حل:

  • برای جلوگیری از شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای برندهای معتبر را خریداری کنید و قبل از خرید سعی کنید راهنمایی‌های لازم را از یک متخصص دریافت کنید.

3. نوسانات بیش از حد دما

نوسانات بیش از حد دما از دیگر علت‌های شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای محسوب می‌شود. تغییرات دمایی باعث می‌شود شیشه اجاق گاز صفحه ای ترک بخورد و به‌صورت ناگهانی بشکند. جنس شیشه‌ای صفحه به دما حساس است. این تغییرات دمایی در لحظه باعث واکنش شیشه و در نهایت شکستن آن می‌شود.

نوسانات بیش از حد دما

راه‌حل:

  • سعی کنید هنگام آشپزی که شعله‌های گاز روشن و صفحه اجاق گاز داغ است، مایعات سرد یا مواد غذایی منجمد روی صفحه نریزد.

4. نصب نادرست صفحه اجاق گاز

نصب نادرست صفحه گاز از دلایل رایج شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای است. به همین دلیل باید تمامی مراحل نصب به دقت و کامل دنبال شود تا به صفحه گاز آسیبی وارد نشود. نصب اجاق گاز و صفحه شیشه‌ای آن به تخصص نیاز دارد. در صورت نصب غیر استاندارد، صفحه به‌درستی جا نمی‌گیرد، در نهایت به‌مرور زمان و در اثر آسیب به لبه‌ها، می‌شکند.

نصب نادرست صفحه اجاق گاز

راه‌حل:

  • هنگام نصب اجاق گاز توجه داشته باشید که برش کابینت متناسب با ابعاد صفحه اجاق گاز باشد و به‌هیچ‌عنوان خودتان اقدام به نصب صفحه اجاق گاز نکنید.

5. حرارت برگشتی از طریق قابلمه

شکستن شیشه صفحه اجاق گاز می‌تواند در اثر حرارت برگشتی نیز رخ دهد. هنگامی که قابلمه‌ای بزرگ‌تر از شعله را روی آن قرار دهید، حرارت زیر قابلمه به صفحه اجاق گاز باز می‌گردد و حرارت صفحه شیشه‌ای به‌شدت بالا می‌رود.

حرارت برگشتی از طریق قابلمه

راه‌حل:

  • سعی کنید همزمان چند قابلمه را روی اجاق گاز قرار ندهید و شعله را متعادل نگه دارید.
  • اگر نیاز به زیاد کردن شعله دارید، از فاصله دهنده‌های چدنی استفاده کنید تا حرارت به صفحه منتقل نشود.

6. قرار دادن ظروف سنگین روی صفحه اجاق گاز

یکی دیگر از دلایل شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای، قرار دادن ظروف سنگینی است که وزنی بیش از تحمل صفحه گاز داشته باشد. هنگامی که قابلمه‌ای کوچک‌تر از شعله روی آن قرار دهید با سوختن غذا و ذوب شدن دسته مواجه خواهید شد.گذاشتن قابلمه با وزنی که اجاق گاز نمی‌تواند آن را تحمل کند، می‌تواند صفحه آن را بشکند.

قرار دادن ظروف سنگین روی صفحه اجاق گاز

راه‌حل:

  • سعی کنید هنگام قرار دادن ظروف روی شعله به تناسب آن‌ها با مشعل توجه کنید.

7. استفاده از شعله پخش‌کن‌های نامناسب

استفاده از شعله پخش کن‌های نامناسب از دلایلی است که منجر به شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای می‌شود. شعله پخش کن‌هایی مانند توری موجب آسیب به شیشه اجاق گاز می‌شوند. زیرا حرارت را پخش و باعث افزایش دما می‌شوند و در نتیجه با افزایش دمای سطح، احتمال شکسته شدن صفحه گاز وجود دارد.

استفاده از شعله پخش‌کن‌های نامناسب

راه‌حل:

  • سعی کنید تا حد امکان روی اجاق گاز صفحه ای از شعله‌پخش‌کن استفاده نکنید؛ زیرا امروزه بیشتر اجاق گازها به صورتی طراحی شده‌اند که دیگر نیازی به پخش کن نیست.

8. ضخامت کم شیشه

از دیگر دلایل که موجب شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای می‌شود، ضخامت کم شیشه است.  برخی از شیشه‌های اجاق گازها 8 میلی‌متری و برخی 5 میلی‌متری هستند و هر کدام قدرت تحمل حرارت متفاوتی دارد. تفاوت در ضخامت موجب می‌شود تا شیشه‌ای با ضخامت کمتر طول عمر کمتری داشته باشد و بیشتر در معرض شکستن قرار داشته باشد.

ضخامت کم شیشه

راه‌حل:

  • در هنگام خرید اجاق گاز صفحه ای حتما به ضخامت آن توجه کنید و اجاق گازی را انتخاب کنید که از ضخامت مناسب برخوردار باشد.

9. نصب اجاق گاز در محل نادرست

اگر اجاق گاز خود را در محل نادرستی مانند کنار سینک با زیر کابینت‌هایی با وسایل زیاد نصب کرده‌اید، باید انتظار شکستن آن را نیز داشته باشید. نصب صفحه اجاق گاز در کنار سینک ظرف‌شویی و پاشیدن قطرات آب روی صفحه اجاق گاز موجب می‌شود تغییرات دمایی بسیاری در صفحه ایجاد شود.

راه‌حل:

  • بهتر است اجاق گاز صفحه ای را کنار سینک ظرفشویی قرار ندهید.

10. جابه‌جایی زیاد سر شعله‌ها

اگر سر شعله ها را زیاد جا به جا کنید، می‌تواند موجب ایجاد ترک روی صفحه شود. جابه‌جایی بسیار به‌مرور زمان موجب ایجاد خط‌وخش بر صفحه اجاق گاز و در نهایت ترک برداشتن آن می‌شود.

جابه‌جایی زیاد سر شعله‌ها

راه‌حل:

  • تا حد امکان سعی کنید سر شعله‌ها را زیاد جابه‌جا نکنید و در هنگام انجام این کار احتیاط کنید.

برای رفع مشکل شکستن شیشه اجاق گاز با کجا تماس بگیریم؟

با وجود تمامی تلاش‌ها جهت نگهداری از صفحات شیشه‌ای، همچنان امکان شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای وجود دارد. اجاق گاز شیشه‌ای زیبایی خاصی به آشپزخانه می‌بخشد،  اما به مراقبت نیز نیاز دارد. با شناخت این علل و رعایت آن‌ها می‌توانید به افزایش طول عمر شیشه اجاق گاز صفحه ای آشپزخانه‌تان کمک کنید. در این مقاله از آی پی امداد شما را با علت شکستن شیشه اجاق گاز صفحه ای آشنا کردیم تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید. اگر علت شکستگی شیشه اجاق گاز صفحه ای را نمی‌دانید، بهتر است با شماره‌های 02158941 یا 02191093903 تماس حاصل کنید و از تکنسین‌های آی پی امداد کمک بگیرید و با ارتباط گرفتن با تیم آی پی امداد با علل ایجاد آن و برطرف کردن مشکل آشنا شوید.

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست