logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی خانگی و صنعتی

علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی خانگی و صنعتی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی خانگی و صنعتی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

برخورد با بدنه برق‌دار چرخ خیاطی می‌تواند تجربه‌‌ای ناخوشایند و حتی خطرناک باشد. این اتفاق نه‌تنها موجب ایجاد شوک الکتریکی می‌شود، بلکه می‌تواند به خرابی چرخ خیاطی نیز منجر شود. علت برق دار بودن بدنه چرخ خیاطی ممکن است به دلیل خرابی پریز برق، قطعات داخلی، نداشتن اتصال به زمین یا خرابی سیم ارت، وجود رطوبت در محیط یا حتی لمس مناطق دارای الکتریسیته باشد. در این مقاله از وب‌سایت آی پی امداد با علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی خانگی و صنعتی دقیق‌تر آشنا می‌شویم و راه‌حل‌های مناسب برای رفع این مشکل را ارائه می‌کنیم. درصورتی‌که بعد از خواندن این مطلب سوالی داشتید، در قسمت ثبت دیدگاه یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید تا متخصصین آی پی امداد شما را راهنمایی کنند.

10 علت برق دار بودن بدنه چرخ خیاطی خانگی و صنعتی + راه‌حل

مشکل برق‌دار بودن لوازم خانگی از جمله چرخ خیاطی، یکی از مشکلات رایجی است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. 10 علت برق‌دار بودن بدنه چرخ خیاطی را در زیر می‌بینید:

  1. خرابی پریز برق
  2. قدیمی بودن پریزهای برق
  3. خرابی یا قطعی سیم‌های برق
  4. سوختگی سیم‌های برق
  5. نداشتن اتصال به زمین
  6. خرابی یا مشکل در سیم ارت
  7. وجود قطعات معیوب داخلی
  8. برق‌دار بودن نول در سیم‌های برق
  9. بالا بودن میزان رطوبت در محیط
  10. لمس مناطق دارای الکتریسیته

10 علت برق‌دار بودن بدنه چرخ خیاطی

در ادامه هر یک از این دلایل را به شکل دقیق‌تری بررسی می‌کنیم و راهکار رفع آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

1. خرابی پریز برق

یکی از علل شایع برق داشتن بدنه‌ چرخ خیاطی، معیوب بودن پریز برق است که گاهی می‌توان آن را از ظاهر پریز برق تشخیص داد. اما گاهی برای بررسی این مشکل باید پریز برق را باز کنید. پریزهای برق به مرور زمان و بر اثر فرسودگی یا استفاده‌ نادرست، ممکن است دچار آسیب شوند. این آسیب‌دیدگی می‌تواند شامل لق شدن دوشاخه‌ برق، داغ شدن پریز، سوختگی ظاهری پریز و یا حتی شکستگی آن باشد. هر یک از این موارد نشان‌دهنده‌ی آن است که سیم‌کشی داخلی پریز دچار مشکل شده و دیگر ایمن نیست.

خرابی پریز برق

راه‌حل:

  • درصورتی‌که هرگونه خرابی در پریز برق مشاهده کردید، به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.
  • اولین و مهم‌ترین اقدام، قطع جریان برق از طریق کلید اصلی است.
  • پس از آن، برای تعمیر و یا تعویض پریز برق، از یک برقکار متخصص کمک بگیرید.
  • به خاطر داشته باشید که هرگونه دستکاری غیر اصولی در سیم‌کشی و قطعات برقی می‌تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد.

2. قدیمی بودن پریزهای برق

گاهی ممکن است پریزهای قدیمی برق برای استفاده از لوازم خانگی و صنعتی مدرن مناسب نباشد. پریزهای قدیمی سیستم ارت ندارند و این موضوع می‌تواند علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی خانگی و صنعتی باشد. خانه‌های قدیمی‌تر ممکن است از پریزهای برق فاقد سیستم ارت برخوردار باشند. سیستم ارت، سیم سومی است که وظیفه‌ انتقال جریان نشتی به زمین را بر عهده دارد. نبود سیستم ارت در پریز برق می‌تواند منجر به انتقال جریان برق به بدنه‌ چرخ خیاطی و برق‌دار شدن آن شود.

قدیمی بودن پریزهای برق

راه‌حل:

  • ایمن‌ترین راه‌حل در این شرایط، تعویض پریز برق و یا حتی سیم‌کشی برق خانه یا کارگاه است.
  • برای انجام این کار حتما از یک برقکار مجرب کمک بگیرید. برقکار متخصص، سیم‌کشی مناسب را برای اتصال سیم ارت به سیستم سیم‌کشی برق شما فراهم می‌کند.

3. خرابی یا قطعی سیم‌های برق

برق‌دار شدن بدنه لوازم خانگی می‌تواند ناشی از وجود قطعی در سیم برق دستگاه‌ها نیز باشد. هرگونه آسیب به سیم‌کشی برق خانگی یا کابل دستگاه‌ها، منجر به برق داشتن بدنه چرخ خیاطی خواهد شد. این آسیب‌دیدگی شامل پارگی، ساییدگی، قطعی و یا لخت شدن سیم‌ها می‌شود. موارد ذکر شده می‌تواند باعث تماس جریان برق با بدنه‌ فلزی چرخ خیاطی شده و موجب برق‌دار شدن آن گردد.

خرابی یا قطعی سیم‌های برق

راه‌حل:

  • درصورتی‌که احتمال می‌دهید خرابی یا قطعی سیم‌ها دلیل برق داشتن بدنه‌ چرخ خیاطی باشد، به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.
  • تعمیر و یا تعویض سیم‌های داخلی چرخ خیاطی، نیازمند دانش فنی و ابزار تخصصی است. لذا، برای رفع این مشکل حتما به یک تعمیرکار متخصص چرخ خیاطی مراجعه نمایید.

4. سوختگی سیم‌های برق

اگر برخی از سیم‌های داخلی چرخ خیاطی خانگی یا صنعتی سوخته باشد، احتمال نشت جریان و برق‌دار شدن بدنه وجود خواهد داشت. یکی دیگر از دلایل احتمالی برق داشتن بدنه‌ چرخ خیاطی، سوختگی سیم‌های داخلی آن است. این اتفاق معمولا بر اثر نوسانات برق، استفاده از محافظ برق نامناسب و یا استفاده‌ی طولانی‌مدت از چرخ خیاطی رخ می‌دهد. سوختگی سیم‌ها می‌تواند موجب اتصال بدنه به جریان برق و برق‌دار شدن آن شود.

سوختگی سیم‌های برق

راه‌حل:

  • سوختگی سیم‌های داخلی چرخ خیاطی معمولا قابل تعمیر نیست و نیازمند تعویض آن‌هاست.
  • برای تعویض سیم‌های داخلی چرخ خیاطی حتما به یک تعمیرکار مجاز چرخ خیاطی مراجعه نمایید.
  • همچنین به منظور جلوگیری از بروز مجدد این مشکل، از محافظ برق استاندارد و باکیفیت استفاده کنید.

5. نداشتن اتصال به زمین

یکی از رایج‌ترین دلایل برق داشتن بدنه چرخ خیاطی، نداشتن اتصال به زمین است. این مشکل بیشتر در پریزهای قدیمی و سیستم‌های برق‌کشی ساختمان‌های قدیمی دیده می‌شود. دستگاه‌هایی که به درستی به زمین متصل نمی‌شوند، می‌توانند جریان برق را به بدنه انتقال دهند. این مسئله به ویژه در مناطق با سیستم برق ضعیف یا قدیمی شایع‌تر است.

نداشتن اتصال به زمین

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل توصیه می‌شود که حتما از یک پریز برق با اتصال زمین استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید از محافظ‌های برق استفاده کنید که دارای سیستم قطع جریان برق در صورت بروز نوسان یا مشکل در اتصال به زمین هستند.
  • اگر مطمئن نیستید که سیستم برق شما به درستی به زمین متصل است، بهتر است از یک تکنسین برق ماهر بخواهید تا سیستم برق‌کشی شما را بررسی و در صورت نیاز اصلاح کند.

6. خرابی یا مشکل در سیم ارت

سیم ارت در لوازم الکترونیکی بارهای اضافی دستگاه را به زمین منتقل می‌کند و اگر این سیم خراب شود، جریان اضافی به شکل برق روی بدنه لوازم خانگی از جمله چرخ خیاطی احساس خواهد شد. خرابی سیم ارت یا اتصال نادرست آن می‌تواند یکی دیگر از دلایل برق داشتن بدنه چرخ خیاطی باشد. سیم ارت نقش حیاتی در ایمنی الکتریکی دستگاه‌ها دارد و هرگونه خرابی یا قطع شدن آن می‌تواند باعث انتقال جریان برق به بدنه شده و حتی منجر به خسارات جبران‌ناپذیر همچون آتش‌سوزی شود.

خرابی یا مشکل در سیم ارت

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل ابتدا سیم‌های ارت را بررسی کنید و از سالم بودن و اتصال صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه خرابی سیم ارت را تعویض کنید.
  • این کار باید توسط یک فرد ماهر و متخصص انجام شود تا از صحت و ایمنی عملکرد اطمینان حاصل شود.

7. وجود قطعات معیوب داخلی

علت برق داشتن بدنه چرخ خیاطی خانگی و صنعتی می‌تواند ناشی از خرابی قطعات داخلی این لوازم باشد. با سرویس دوره‌ای چرخ خیاطی می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد. گاهی اوقات نقص فنی در قطعات داخلی چرخ خیاطی می‌تواند باعث نشتی جریان برق و در نتیجه برق داشتن بدنه شود. این قطعات معمولا شامل خازن، ترانسفورماتور یا سیم‌پیچی موتور هستند.

وجود قطعات معیوب داخلی

راه‌حل:

  • تشخیص خرابی قطعات داخلی چرخ خیاطی نیاز به تخصص و ابزار خاص دارد.
  • در چنین شرایطی مراجعه به یک تعمیرکار مجرب چرخ خیاطی ضروری است.
  • تعمیرکار می‌تواند قطعه معیوب را شناسایی کرده و نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام نماید.

8. برق‌دار بودن نول در سیم‌های برق

در موارد نادر ممکن است سیم نول (سیم خنثی) در سیم‌کشی ساختمان دچار مشکل شده و باعث برق‌دار شدن بدنه چرخ خیاطی شود. اتصال فاز (سیم برق‌دار) به سیم نول باعث می‌شود جریان برق از بدنه‌ چرخ خیاطی عبور کند و آن را برق‌دار نماید. این مشکل معمولا ناشی از اشکال در سیم‌کشی کل بناست.

برق‌دار بودن نول در سیم‌های برق

راه‌حل:

  • برق‌دار بودن سیم نول یک مشکل جدی است که باید سریعا برطرف شود.
  • در این شرایط حتما با یک برقکار مجاز تماس بگیرید تا نسبت به عیب‌یابی و رفع مشکل سیم‌کشی کل ساختمان اقدام نماید. به هیچ عنوان نباید از این مشکل چشم‌پوشی کرد.

9. بالا بودن میزان رطوبت در محیط

اگر محیطی که در آن از چرخ خیاطی استفاده می‌کنید، رطوبت بالایی دارد، ممکن است برخورد آب و مایعات به چرخ خیاطی منجر به برق‌دار شدن بدنه آن شود. چرخ خیاطی یک وسیله‌ برقی حساس است و نباید در معرض رطوبت زیاد قرار بگیرد. رطوبت بالا می‌تواند باعث ایجاد نشتی جریان برق شود و بدنه چرخ خیاطی را برق‌دار کند. این اتفاق به ویژه در محیط‌های گرم و مرطوب یا در زمان‌هایی که برای مدت طولانی از چرخ خیاطی استفاده می‌کنید، محتمل‌تر است.

بالا بودن میزان رطوبت در محیط

راه‌حل:

  • محل نگهداری چرخ خیاطی را بررسی کنید و آن را در محیطی خشک و با تهویه مناسب نگهداری نمایید.
  • از قرار دادن چرخ خیاطی در زیرزمین، حمام یا هر مکان دیگری با رطوبت بالا خودداری کنید.
  • علاوه بر این، در زمان‌هایی که از چرخ خیاطی استفاده می‌کنید، مخصوصا در محیط‌های گرم و مرطوب، حتما از تهویه مناسب فضا اطمینان حاصل کنید.
  • استفاده از پنکه یا باز کردن پنجره‌ها می‌تواند به گردش هوا و کاهش رطوبت کمک کند.

10. لمس مناطق دارای الکتریسیته

علت دیگر برق داشتن بدنه چرخ خیاطی خانگی و صنعتی می‌تواند این باشد که پیش از لمس کردن بدنه چرخ خیاطی، چیزی را لمس کرده‌اید که الکتریسیته ساکن داشته است. بدن انسان می‌تواند به عنوان یک رسانا عمل کند و اگر در حین کار با چرخ خیاطی، به طور همزمان با بدنه آن و یک قسمت دارای بار الکتریکی (مانند پریز برق یا سیم‌های لخت) تماس پیدا کنید، ممکن است دچار برق‌گرفتگی شوید. این اتفاق به ویژه درصورتی‌که دستانتان خیس یا مرطوب باشند، خطرناک‌تر است.

لمس مناطق دارای الکتریسیته

 

راه‌حل:

  • سیم برق چرخ خیاطی و همچنین سیم‌های برق سایر وسایل موجود در محیط کارتان را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت مشاهده‌ی هرگونه پارگی، ساییدگی یا آسیب دیدگی در سیم‌ها، حتما نسبت به تعویض یا تعمیر آن‌ها توسط یک تعمیرکار مجرب اقدام نمایید.
  • همچنین در زمان استفاده از چرخ خیاطی، دقت کنید که به طور همزمان با بدنه آن و هیچ قسمت دیگری که احتمالا دارای بار الکتریکی است، تماس نداشته باشید.
  • دستانتان را خشک و تمیز نگه دارید و از پوشیدن کفش‌های لاستیکی که می‌توانند باعث افزایش خطر برق‌گرفتگی شوند، خودداری کنید.

برای تعمیر مشکل برق داشتن بدنه چرخ خیاطی با کجا تماس بگیریم؟

برق داشتن بدنه چرخ خیاطی می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که در این بخش 10 علت محتمل آن را بررسی کردیم. برای رفع این مشکل باید علت دقیق را شناسایی کرده و با استفاده از راه‌حل‌های مناسب اقدام به رفع آن کنید. همچنین همیشه بهتر است از تجهیزات و قطعات باکیفیت و استاندارد استفاده کنید تا از بروز مشکلات این‌چنینی جلوگیری شود. اگر با اصول تعمیر چرخ خیاطی آشنایی ندارید، توصیه می‌شود از تکنسین‌های حرفه‌ای برای بررسی و رفع مشکلات کمک بگیرید. در شرایط مشابه می‌توانید با شماره‌های 02158941 یا 02191093903 تماس گرفته و از متخصصین آی پی امداد درخواست کمک کنید.

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست