logo logo تعمیر جاروبرقی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

بررسی جاروبرقی های مرکزی

بررسی جاروبرقی های مرکزی
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله بررسی جاروبرقی های مرکزی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

ممکن است شما نیز تابحال نام جاروبرقی مرکزی را شنیده باشید. جاروبرقی مرکزی یکی از انواع سیستم های صنعتی است که در آپارتمان های مختلف استفاده شده و از قدرت مکش بالایی برخوردار است. ما در این مقاله از آی پی امداد قصد داریم به بررسی جاروبرقی های مرکزی پرداخته و نحوه عملکرد این دستگاه را برای شما توضیح دهیم. در همین راستا پیش از اینکه اقدام به خرید جاروبرقی مرکزی نمایید، بهتر است با نقاط قوت و ضعف این سیستم آشنا شوید. اگر شما نیز به دنبال تهیه این دستگاه هستید، بهتر است در مورد نحوه استفاده و نصب جاروبرقی مرکزی بیشتر بدانید. پس ادامه این مقاله از آی پی امداد را از دست ندهید.

جارو برقی مرکزی چیست؟

ممکن است در ابتدا برای شما این پرسش ایجاد شود که جاروبرقی مرکزی چیست؟ به طور کلی این دستگاه یکی از سیستم های مکنده مرکزی می باشد که در یک بخش مخصوص خارج از واحد قرار می گیرد.

  • لوله این دستگاه از طریق اتصالات مخصوص به بخش های مختلف ساختمان متصل شده و انواع آلودگی ها را جمع آوری می کند.
  • پس از اتصال لوله خرطومی به پریز، دستگاه شروع به مکش کرده و فرآیند نظافت را آغاز خواهد کرد.
  • برخی از انواع جاروبرقی های مرکزی برای مصارف خانگی و برخی دیگر برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • این دستگاه را می توان در آپارتمان هایی با متراژ 150 الی 500 متری به راحتی استفاده نمود.

بررسی جارو برقی مرکزی

نحوه عملکرد جاروبرقی مرکزی

می توان گفت نحوه کارکرد جاروبرقی مرکزی در انواع ساختمان های مسکونی و آپارتمان ها به این صورت است که از درگاه های ورودی جهت اتصال خرطومی و نظافت محیط استفاده می گردد. درگاه مخصوص این دستگاه بر روی ناحیه مخصوصی از دیوار نصب شده و سپس با جابجا کردن خرطومی و انتقال آن به نقاظ مختلف، نظافت محیط صورت می گیرد. گرد و خاکی که توسط خرطومی جمع آوری شده است، از طریق اتصالات مخصوص به مخزن اصلی منتقل می گردد و هیچگونه تماسی میان کاربر با این مخازن ایجاد نخواهد شد. به طور کلی استفاده از این دستگاه می تواند بسیار بهداشتی، انعطاف پذیر و آسان بوده و با محیط های مختلف سازگاری داشته باشد.

انواع جاروبرقی مرکزی

جاروبرقی های مرکزی دارای انواع مختلف می باشد. در بعضی از آنها کیسه زباله به شکل یکبار مصرف بوده که گرد و غبار مکیده شده به داخل آن انتقال می یابد و پس از پرشدن کیسه به راحتی میتوان آن را با کیسه جدید تعویض نمود. تعویض کیسه زباله یکی از بهترین راههای بهداشتی و مقابله بیماری‌ها است. در مدل دیگر که زباله قابل شستشو است، بهتر است برای افزایش کارایی دستگاه هر چند مدت یکبار آن را در خارج از خانه تخلیه کرده و تمیز بشویید. همچنین دسته کننتری جاروبرقی مرکزی نیز انواع مختلفی دارد:

  • دسته کنترل استاندارد: در این مدل پس از ااتصال خرطومی به ورودی، دستگه به صورت کاملا اتوماتیک روشن و خاموش می گردد.
  • دسته کنترل بی سیم: در مدل بی سیم کنترل جاروی مرکزی توسط صفحه LED صورت می گیرد و تمامی اطلاعات و خطاهای دستگاه توسط پنل مخصوص قابل مشاهده می باشد.
  • دسته کنترل دلوکس: نحوه استفاده از این دسته کنترل به این شکل است که مستقیما وضعیت دستگاه مانند تخلیه مخزن، زمان سرویس و انواع خطاها نشان داده می شود.
انواع جاروبرقی مرکزی

مزایا و معایب جارو برقی مرکزی

برای اینکه بتوانید با قابلیت ها و عملکرد جاروبرقی مرکزی آشنا شوید، بهتر است مزایا و معایب استفاده از این محصول را بدانید که در جدول زیر به صورت خلاصه این موارد را بررسی کرده ایم.

مزایا معایب
قابلیت استفاده چند آپارتمان به طور همزمان کم و زیاد شدن قدرت در صورت استفاده همزمان
عدم تولید آلودگی صوتی ایجاد حالت نامنظم در  ظاهر پریز‌های منزل
سهولت در استفاده هزینه بالای لوله کشی دستگاه
عدم نیاز به جا به جایی مخزن قدرت مکش بسیار بالا و جمع آوری اشیاء تیز و حساس
راندمان کاری و طول عمر بالا پیچیدگی های بالای سیستم داخلی دستگاه
مصرف انرژی پایین هزینه تعمیرات گران
قدرت مکش زیاد و ثابت قیمت خرید بالاتر از سایر مدل های جاروبرقی

بررسی نقاط ضعف و قوت جاروبرقی مرکزی

استفاده از جاروبرقی های مرکزی مانند استفاده از هر وسیله ای دیگری دارای مزایا و معایب خاصی است، در ادامه قصد داریم به مزایا و معایب جاروبرقی مرکزی بپردازیم:

  • موتور جاروبرقی های مرکزی دارای قدرت بیشتر نسبت به جاروبرقی های قابل حمل می باشد، از این رو ماندگاری آنها نیز بالاتر است.
  • میزان صدا در هنگام کار کردن جاروبرقی های مرکزی به دلیل اینکه موتور آنها در خارج از خانه است، کمتر می باشد.
  • به دلیل اینکه جاروبرقی های مرکزی برخلاف جاروبرقی های قابل حمل خانگی هوا را داخل خانه پخش نمی کنند، از قابلیت ضد حساسیت برخوردار هستند.
  • امنیت و راحتی استفاده از سیستم مرکزی بسیار آسان و ایمن تر نسبت به جاروبرقی قابل حمل است.
  • برای اینکه جارو برقی مرکزی در خانه خود نصب و راه اندازی کنید، ممکن است دچار هزینه‌های زیادی شوید، در حالیکه با هزینه کمتر میتوانید یک جاروبرقی قابل حمل خریداری نمایید.
  • همانطور که قدرت زیاد مکش یک مزایا محسوب می شود، در برخی موارد ممکن است باعث خساراتی شود
  • به طور مثال اگر شیشه های شکسته و یا اجسام بزرگ توسط جاروبرقی جمع شود، احتمال آسیب به دستگاه و اتصالات لوله آن افزایش می یابد.

مزایا و معایب جارو برقی مرکزی

تفاوت جاروبرقی معمولی و جاروبرقی مرکزی

به طور کلی مهمترین امر به هنگام خرید جاروبرقی معمولی خانگی یا جاروبرقی مرکزی اطلاع پیدا کردن از تفاوت های این دو محصول با یکدیگر می باشد. از این رو در این بخش قصد داریم به مقایسه جاروبرقی معمولی با جاروبرقی مرکزی برای شما بپردازیم.

جاروبرقی معمولی جاروبرقی مرکزی
قدرت مکش نسبتا کمتر قدرت مکش بیشتر
ایجاد سر و صدای زیاد کاملا بی صدا
نیاز به حمل و جابجایی دستگاه به نقاط مختلف جابجایی لوله خرطومی به نقاط مختلف برای نظافت
ایجاد بوی نامطبوع در محیط عدم ایجاد بوی نامطبوع
انتشار گرمای موتور در محیط عدم انتشار گرما و حرارت موتور در محیط
انتشار گرد و غبار در محیط عدم بازگشت هوا و گرد و غبار به محیط
نیاز به خنک شدن دستگاه پس از کارکرد طولانی مدت امکان استفاده طولانی مدت و بدون وقفه
استفاده تک کاربره استفاده همزمان چند کاربر
نیاز به تخلیه دائم مخزن تخلیه مخزن دو بار در سال
هزینه بالای تعویض کیسه عدم نیاز به نصب کیسه

تفاوت جاروبرقی معمولی و جاروبرقی مرکزی

محل نصب جاروبرقی مرکزی

یکی از اصلی ترین سوالات کاربران در زمینه بررسی جاروبرقی های مرکزی این است که محل مناسب برای نصب این دستگاه کجاست که در این بخش قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم.

  • جاروبرقی مرکزی را می تواند در همه جای ساختمان به راحتی نصب نمود و تخلیه آن تنها یک الی دو بار در سال انجام می شود.
  • بهترین محل نصب جاروبرقی مرکزی در محیط بیرونی خانه نظیر پشت بام، زیر زمین، انباری و بالکن می باشد؛ زیرا فیلترها می توانند با هوای آزاد در ارتباط باشند.
  • همچنین لوله کشی های این دستگاه به صورت مخفی و خارج از دید می باشند؛ زیرا با چسب مخصوص به صورت کامل عایق کاری می شوند.
  • لوله گذاری این دستگاه نیز می تواند در پشت بام، زیر زمین، مجراها، ستون ها و … انجام شود.

محل نصب جاروبرقی مرکزی

نحوه نصب و راه‌اندازی جاروبرقی مرکزی

در این بخش قصد داریم مراحل مربوط به نصب و راه اندازی جاروبرقی مرکزی را برای شما بررسی کنیم. البته باید دقت داشته باشید که انجام این کار کاملا تخصصی بوده و باید توسط کارشناسان مجرب انجام شود.

  • ابتدا باید نقشه ساختمان را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید بهترین محل را برای نصب جاروبرقی مرکزی و پریزهای مکنده آن انتخاب نمایید. همچنین باید فواصب مشخصی را بر روی نقشه برای نصب پریزها با فاصله مناسب از لوله ها انتخاب نمایید. معمولا لوله خرطومی این دستگاه لوله‌ هایی مخصوص با اندازه اولیه 2.5 متر و قابل باز شدن تا 10 متر می باشند. دقت داشته باشید که زمان مناسب برای لوله کشی، پس از لوله کشی آب، گاز و فاضلاب می باشد.
  • در مرحله دوم باید لوله کشی از بالاترین نقطه ساختمان تا نقاط پایین تر و محل نصب مخزن جاروبرقی مرکزی انجام شود. بهتر است حدالامکان لوله کشی به صورت مستقیم و از کوتاه ترین مسیر انجام شود، زیرا می تواند بر روی مکش دستگاه تاثیرگذار باشد. از آنجایی که لوله کشی امری بسیار مهم است، بهتر است توسط متخصصین انجام شود.
  • در آخرین مرحله می توانید پریزهای مکنده را نصب نمایید که به طور معمول در ارتفاع 50 سانتی متر نصب می گردد. بر روی پریزها درپوش مخصوص قرار می گیرد که از نفوذ گرد و غبار و آلودگی ها به درون سیستم جلوگیری شود.

نحوه نصب جارو برقی مرکزی

نکات مهم انتخاب جاروبرقی مرکزی

پیش از اینکه اقدام به خرید جاروبرقی مرکزی نمایید، بهتر است به برخی از نکات مهم توجه داشته باشید تا بتوانید دستگاهی متناسب با شرایط ساختمانی خود خریداری کنید. البته بهتر است برای انتخاب بهتر از کارشناسان این حوزه مشورت لازم را دریافت کنید. به طور کلی عوامل مهم در زمان انتخاب این دستگاه می تواند موارد زیر باشد:

  • تعداد طبقات ساختمان
  • تعداد واحدهای هر طبقه
  • تعداد اتاق خواب
  • متراژ هر واحد
  • جانمایی و محل نصب جاروی مرکزی

چرا جاروبرقی مرکزی مکش کمی دارد؟

در برخی مواقع ممکن است به هنگام کار با جاروبرقی مرکزی با مشکلاتی مواجه شده و به دنبال رفع آن باشید. یکی از این مشکلات رایج کم شدن مکش جاروبرقی مرکزی می باشد.

  • به طور کلی جاروبرقی مرکزی دارای موتور قدرتمندی می باشد که مکش بسیار قوی دارد.
  • گاهی اوقات ممکن است به دلیل انسداد لوله و یا کثیفی بیش از حد در فیلتر مکش این دستگاه کم شده باشد.
  • اگر به طور کلی دستگاه مکشی ندارد، ممکن است موتور آن خراب و یا سوخته باشد.
  • البته با کمک یک تکنسین سیم کشی ها را بررسی نمایید که دچار نقص نشده باشد.
  • همچنین از دیگر عوامل موثر در بروز این مشکل می تواند نصب نادرست دستگاه، استفاده همزمان چند کاربر از جاروبرقی و یا قدیمی بودن مدل آن باشد.

نتیجه گیری از بررسی جاروبرقی های مرکزی

در این مقاله مهمترین نکات را در زمینه بررسی جاروبرقی های مرکزی ذکر کردیم و نحوه عملکرد این دستگاه را توضیح دادیم. همچنین برای اینکه بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید، مزایا و معایب جاروبرقی مرکزی و تفاوت این دستگاه با جاروبرقی های خانگی را شرخ دادیم. در ادامه برای شما نکات مهم در زمینه انتخاب محل نصب و همچنین چگونگی نصب و راه اندازی این دستگاه را بیان کردیم. شما با مطالعه این مقاله می توانید دید جامعی نسبت به جاروبرقی های مرکزی و تمامی ویژگی ها و کارکرد آنها به دست آورده و انتخاب بهتر و آسان تری داشته باشید. لازم به ذکر است که اگر در زمینه کار با دستگاه خود با مشکلاتی مواجه شده اید، برای تعمیر جاروبرقی مرکزی خود می توانید از متخصصین آی پی امداد کمک بگیرید.

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • امین 27 آذر 1402

    سلام بهترین برای برای خرید جارو مرکزی یه منزل ۲۰۰ متری چه برندی هست؟؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 27 آذر 1402

      درود، بهترین و پرکاربردترین برند ایرانی که قطعات آن نیز کاملا در دسترس می باشد، پارس خزر می باشد.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد