logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت کار نکردن دور کند و تند کولر آبی

علت کار نکردن دور کند و تند کولر آبی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت کار نکردن دور کند و تند کولر آبی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

کولر آبی یکی از پرکاربردترین وسایل سرمایشی در مناطق گرم و خشک است. این دستگاه با ایجاد رطوبت و تبخیر آب، هوای محیط را خنک می‌ کند. یکی از مشکلات رایجی که کاربران کولر آبی با آن مواجه می‌شوند، کار نکردن دور کند یا تند کولر است. این مشکل می‌ تواند دلایل مختلفی داشته باشد که شناسایی و رفع آنها برای عملکرد صحیح کولر آبی ضروری است. در این مقاله از مرکز تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد، به بررسی علت کار نکردن دور کند و تند کولر آبی پرداخته و راهکارهایی برای رفع این مشکل ارائه خواهیم داد. شما می توانید سوالاتتان را در بخش نظرات این مطلب و یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید تا کارشناسان فنی مجموعه در اسرع وقت به آنها پاسخ دهند.

چرا دور کند و تند کولر آبی کار نمی کند؟ 9 علت + راه‌حل

دلایل مختلفی می‌ تواند باعث شود که کولر آبی شما دور تند و کند را به درستی اجرا نکند. در ادامه به برخی از رایج‌ ترین دلایل و راه حل‌های آنها اشاره می‌کنیم:

  1. شل شدن تسمه
  2. خرابی سیم پیچ راه انداز
  3. خرابی کلید تبدیل و روشن/خاموش
  4. مشکل در سیم رابط
  5. قطع شدن سیم های کلید
  6. آسیب دیدگی سیم پیچ کولر
  7. خرابی سیم کشی کولر
  8. مشکل در سیم کشی ساختمان
  9. خراب شدن خازن

در ادامه با بررسی هریک از موارد ذکر شده همراه ما باشید.

1. تسمه کولر شل شده است

شل شدن تسمه کولر آبی رایج ترین علت کار نکردن دور کند و تند کولر آبی است. تسمه کولر آبی مانند یک واسطه بین موتور و پولی‌ ها عمل می‌ کند و نیروی محرکه را از موتور به پولی‌ ها منتقل می‌ نماید. تنظیم بودن تسمه یکی از فاکتورهای مهم برای عملکرد صحیح کولر آبی است. اگر تسمه کولر آبی به دلیل اینکه مدت زیادی کار کرده شل شده باشد، سرعت دور تند کولر کم می شود.

راه‌حل:

  • تسمه باید طوری تنظیم شود که وقتی آن را در اطراف پولی جمع میکنیم، به اندازه یک سانتی متر اضافه داشته باشد.
  • برای اطمینان از تنظیم و رگلاژ صحیح تسمه نیاز است آن را دور پولی بگذارید و دو طرف تسمه را به طرف یکدیگر جمع کنید تا فاصله آن ها یک بند انگشت باشد.

تسمه کولر شل شده است

2. سیم پیچ راه انداز خراب شده است

گاهی کار نکردن دور تند کولر آبی مربوط به خرابی سیم پیچ موتور است. کولر آبی دو سیم پیچ دارد که سیم پیچ اصلی میدان مغناطیسی قوی ایجاد می کند و سیم پیچ دوم با مقاومت کمتر جهت چرخش موتور را کنترل می کند. اگر سیم پیچ راه انداز به کلید گریز از مرکز وصل نبوده یا سر سیم از صفحه کلید جدا شده باشد و یا کلاف های سیم پیچ راه انداز پاره و یا خراب شده باشند، جریان برق را قطع می کنند و دور کند کولر آبی کم می شود.

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل بهتر است کلید را باز کنید و از وصل بودن آن مطمئن شوید. همچنین در صورت خرابی سیم پیچی موتور از تکنسین کاربلد برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.
  • توصیه می کنیم کولر را ابتدا با دور تند روشن کنید. سپس دور کند را بزنید. شاید تصور کنید روشن کردن کولر آبی با دور تند سبب آسیب دیدگی دستگاه شود، اما اینگونه نیست.
  • اگر با هر دور کولر را روشن کنید، سیم پیچ روشن می شود. بنابراین سیم پیچ دور تند را راه اندازی می کند. سپس سرعت چرخش کولر را روی دور کند یا تند تنظیم می کند.
  • برای تعویض سیم پیچ ابتدا باید موتور را باز کنید و پس از دسترسی به سیم پیچ تعداد شیارهایی که روی استاتور (راه انداز) وجود دارد را بشمارید.
  • حال باید هر شکاف را با کلاف تم لایه یا دو لایه پر کنید.

3. کلید تبدیل و یا کلید روشن/خاموش کولر خراب شده است

کلید تبدیل یا همان کلید دور کند و تند، یکی از اجزای مهم کولر آبی است که وظیفه آن تغییر سرعت موتور و میزان سرمایش کولر است. خرابی این کلید می‌ تواند باعث اختلال در عملکرد دور کند و تند کولر شود. با گذشت زمان و استفاده مکرر، کنتاکت‌ های داخل کلید ساییده شده و اتصال خوبی برقرار نمی‌ کنند که باعث می‌ شود جریان برق به طور کامل به موتور نرسد و دور کند یا تند کار نکند.

راه‌حل:

  • راهکار رفع این مشکل این است که از تکنسین بخواهید کلیدهای کولر را تست کند و در صورت نیاز آنها را تعویض کند.
  • اگر کلید تبدیل قطع شده است، می توانید فاز مدار را قطع کنید و با استفاده از مولتی متر مطمئن شوید که کلید به درستی کار می کند. اگر کلید خراب است، نیاز است آن را تعویض کنید.
  • اگر کلید روشن/خاموش کولر آبی خراب شده باشد، ممکن است پین ها یا ترمینال ها قطع شده باشند و مانع اتصال صحیح سیم ها شوند. بنابراین نیاز است که آن را تعویض کنید.

کلید تبدیل و یا کلید روشن/خاموش کولر خراب شده است

4. سیم رابط بین کلید تبدیل و کلید دور کند یا تند قطع شده است

سیم رابط مانند یک پل بین دو نقطه است. وقتی این سیم قطع می‌ شود، جریان برق نمی‌ تواند از کلید تبدیل به کلید دور کند و تند برسد و در نتیجه، این کلیدها نمی‌ توانند فرمان تغییر سرعت را به موتور ارسال کنند.

راه‌حل:

  • برای اتصال مجدد سیم رابط بین دور تند و دور کند کولر آبی باید ابتدا برق را قطع کنید.
  • سپس برای بررسی مشکل از اهم متر استفاده کنید و هریک از سیم ها را به اهم متر متصل کنید. در صورت نیاز اتصالات لازم را انجام دهید.
  • اگر سیم قطع شده باشد، باید دو سر سیم را به هم لحیم کرده یا با استفاده از بست سیم، آنها را به هم متصل کنید.
  • اگر سیم دچار ساییدگی شده باشد، باید قسمت آسیب‌ دیده را بریده و سپس دو سر سالم را به هم متصل کنید.

5. سیم های کلید قطع شده اند

گاهی دلیل کند شدن موتور کولر آبی، مربوط به قطع شدن سیم مربوط به دور دوم از صفحه کلید می باشد. اگر تنها یک دور از موتور فن کار کند، قطعا حجم باد پرتاب شده در دور کند کم خواهد بود. همچنین ممکن است دلیل سرعت نداشتن کولر آبی، پارگی درون راه انداز (استاتور) باشد. اگر سیم های فاز و نول، دور تند و کند کولر آبی قطع شده باشد، ممکن است در عملکرد موتور تاثیر منفی بگذارند. اگر سیم ها قطع شده باشند، این امکان وجود دارد که دور کند یا تند به تنهایی کار کنند؛ برای مثال پمپ در دور کند کار می کند، اما پس از انتخاب دور تند، از کار می افتد. این مشکل مربوط به جعبه تقسیم کولر است و باید هرچه سریع تر توسط تعمیرکار حرفه ای کولر بررسی شود.

راه‌حل:

  • با توجه به اینکه انواع کلیدهای سه پل، چهار پل، توکار و تمام قطب وجود دارد، باید نحوه اتصال سیم ها در سیم کشی جعبه تقسیم را بر اساس آنها انجام دهید.
  • برای پیشگیری از هرگونه اشتباه در اتصال سیم ها، بهتر است این کار را بر اساس رنگ بندی مخصوص داخل جعبه تقسیم کولر انجام دهید.
  • همچنین برای اتصال سیم های کولر به بخش های مختلف از فیش مخصوص استفاده و سیم های مخصوص دور تند ودور کند را به ترمینال مخصوص خود متصل کنید.

جعبه تند و کند کولر ابی

6. سیم پیچ کولر آسیب دیده است

اگر دور موتور کولر آبی کند شده است، بهتر است سیم پیچی را چک کنید که نیم سوز نشده و خازن سالم باشد. در صورتی که سیم پیچی کولر آبی سوخته باشد، عملکرد موتور کاهش پیدا می کند و دور کند به خوبی کار نمی کند.

راه‌حل:

  • درپوش موتور را بردارید و فن را جدا کنید.
  • سیم پیچ هایی که رنگ آنها سیاه شده و بوی لاک سوخته می دهند، سوخته هستند، آنها را شناسایی کنید.
  • درپوش جلویی را باز و روتور را خارج کنید.  سپس با گرم کردن سیم پیچ، سیم پیچ سوخته را بردارید، به طوری که سیم مسی آسیب نبیند.
  • قبل از نصب سیم پیچ جدید و برای اینکه نحوه اتصال سیم پیچ راه انداز را بررسی کنید، باید نقشه سیم کشی را بدانید.
  • به این منظور باید تعداد شیارهای موجود در راه انداز را بشمارید و هریک از کلاف ها را در شکاف قرار دهید.
  • فرآیند تعویض سیم پیچ کولر تخصصی و پیچیده است، بنابراین توصیه می کنیم برای انجام آن از تکنسین متخصص آی پی امداد کمک بگیرید.

6. سیم پیچ کولر آسیب دیده است

7. سیم کشی کولر دچار مشکل شده است

با توجه به اینکه سیم های مربوط به دور کند و تند به صورت جداگانه در نظر گرفته شده اند، ممکن است پس از مدتی سیم ها کهنه شده و سیم کشی دستگاه را دچار اختلال کنند. اگر از اتصال سیم های چند تکه برای سیم کشی از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل کولر استفاده کرده باشید، ممکن است پس از مدتی فرسوده شده و اتصالی پیدا کنند.

راه‌حل:

  • برای سیم کشی دور تند و کند کولر آبی از سیم های یک تکه و باکیفیت استفاده کنید.
  • سیم های مخصوص دور تند و دور کند را به ترمینال های مخصوص آنها متصل کنید.
  • باید سیم متصل به Hi موتور را به دور زیاد، سیم متصل به Low در موتور را به دور کم در جعبه تقسیم و سیم مشترک (Com) موتور را به نول جعبه تقسیم متصل کنید.

8. سیم کشی ساختمان مشکل دارد

اگر همه بخش های کولر را بررسی کردید، اما همچنان نتوانستید علت کار نکردن دور کند و تند کولر آبی را پیدا کنید، بهتر است سری به سیم کشی ساختمان بزنید و مطمئن شوید که سالم هستند. اگر ساختمان قدیمی باشد، این احتمال وجود دارد که سیم کشی دچار فرسودگی شده باشد.

راه‌حل:

  • برای بررسی سیم کشی ساختمان به سراغ سیم های فاز و نول جعبه تقسیم که به سمت کولر رفته بروید و با استفاده از فازمتر هر کدام از آنها را شناسایی کنید.
  • اگر نوک فازمتر را به سیم فاز بزنید، چراغ آن روشن می شود.
  • اگر سیم های ساختمان قدیمی هستند و به مرور زمان دچار فرسودگی و پارگی شده اند، بهتر است هرچه سریع تر آنها را با سیم یک تکه برای هر کدام از سیم های فاز، نول و ارت از جعبه تقسیم جایگزین کنید.

9. خازن کولر خراب شده است

اگر خازن کولر آبی عملکرد درستی نداشته باشد، باعث اختلال در تنظیم دور کولر و به خصوص کار نکردن دور تند کولر آبی می شود. خازن قطعه ای است که وجود آن باعث می شود دور موتور در کمترین زمان به میزان مطلوب برسد. موتور کولر آبی معمولا دارای دو خازن است که یکی از آنها خازن اصلی بوده و همیشه به موتور متصل است. خازن دیگر با نام خازن راه انداز شناخته می شود و با یک کلید گریز از مرکز به موتور متصل است. نشانه خراب شدن خازن کولر آبی این است که وقتی دور تند را می زنید، نیروی لازم برای کار کردن موتور وجود ندارد و به اصطلاح زور می زند.

راه‌حل:

  • برای حل مشکل خرابی خازن کولر آبی باید به صدای آن توجه کنید. اگر خازن صدای وزوز می دهد، نشانه خرابی و زمان تعویض آن است.
  • برای اطمینان از سلامت خازن می توانید از ولت متر کمک بگیرید. دو سر ولت متر را به خازن وصل و عقربه را دنبال کنید.
  • اگر خازن سالم باشد، عقربه به انتها رفته و مجددا به آرامی به وسط صفحه باز می گردد و مجددا از وسط به آرامی به سمت نقطه اول می رود.
  • در غیر اینصورت خازن خراب شده و باید آن را تعویض کنید.

9. خازن کولر خراب شده است

برای تعمیر مشکل کار نکردن دور تند و کند کولر آبی با کجا تماس بگیریم؟

اگر با مطالعه این مقاله تخصصی از آی پی امداد توانسته اید علت کار نکردن دور کند و تند کولر آبی را بیابید، اما نمی توانید مشکل دستگاه را به تنهایی حل کنید و یا اینکه در عیب یابی و حل مشکل کولر آبی دچار مشکل شده اید و نیاز دارید که تعمیرکار کولر آبی از دستگاه شما بازدید کند، می توانید با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید. تعمیرکاران متخصص و مجرب آی پی امداد می توانند در سریع ترین زمان مشکل دستگاه شما را تشخیص داده و در سریع ترین زمان اقدام به تعمیر کولر آبی شما با بهترین کیفیت نمایند.

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست