logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

نحوه استفاده از شومینه

نحوه استفاده از شومینه
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله نحوه استفاده از شومینه به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یکی از رایج ترین انواع سیستم های گرمایشی که در بسیاری از منازل مورد استفاده قرار گرفته و طرفداران زیادی نیز دارد، شومینه می باشد که در مدل های برقی، گازی و هیزمی استفاده می گردد. برخی مواقع ممکن است افراد به تازگی اقدام به نصب و راه اندازی شومینه نموده و با نحوه کارکرد دستگاه و طریقه استفاده از آن آشنایی لازم را نداشته باشند. در این شرایط باید نسبت به نحوه کار با انواع شومینه، تمیز کردن و نکات ایمنی استفاده از آنها اطلاع داشته باشید. در این مقاله از آی پی امداد قصد داریم به بررسی نحوه استفاده از شومینه برای شما بپردازیم. با ما همراه باشید.

چگونه شومینه گازی را روشن کنیم؟

نحوه روشن کردن و راه اندازی شومینه ساده و بدون پیچیدگی است، تنها کافی است مراحلی که در ادامه خواهیم گفت را انجام دهید:

قبل از روشن کردن شومینه، ابتدا شیر گاز این دستگاه را از نظر عدم وجود نشتی بررسی کنید. همچنین اگر شلنگ های متصل به شیر گاز محکم نشده اند، باید با استفاده از بست های فلزی آن ها را محکم کنید. سپس مراحلی که خواهیم گفت را انجام دهید تا شومینه روشن شود.

  1. برای روشن کردن شومینه گازی درب کوچک آن را باز کنید تا شیر کنترل را ببینید.
  2. شیر کنترل را ابتدا به سمت داخل فشار دهید تا آزاد شود و بتوانید آن را برخلاف عقربه های ساعت بچرخانید.
  3. حال فندک جرقه میزند و اگر به درستی کار کند، باید شمعک شومینه روشن شود.
  4. فراموش نکنید ترموکوپل هنوز سرد است و ممکن است پس از رها کردن شیر کنترل، شعله خاموش شود.
  5. بنابراین به مدت 10 الی 20 ثانیه کلید را نگهدارید تا شعله شمعک بتواند ثابت بماند و مشعل شومینه را روشن کند.
  6. پس از این مدت به آرامی کلید را رها کنید و بلافاصله با چرخاندن آن به جهت عقربه های ساعت میتوانید مشعل را روشن کنید.
  7. حال که مشعل روشن است، میتوانید با چرخاندن کلید به چپ و راست میتوانید شعله را کم و زیاد کنید.

چگونه شومینه گازی را روشن کنیم

نکات ایمنی که باید قبل از روشن کردن شومینه گازی بدانید

قبل از روشن کردن شومینه گازی بهتر است نکاتی را رعایت کنید که هنگام استفاده از این دستگاه خطری شما را تهدید نکند و دستگاه سالم بماند.

  • قبل از روشن کردن شومینه تست سلامت دودکش را انجام دهید.
  • انجام این کار بسیار ساده است. میتوانید با روشن کردن یک کبریت در دهانه ورودی دودکش این کار را انجام دهید.
  • اگر شعله روشن کبریت به سمت بالا کشیده شد، نشان دهنده باز بودن مسیر دودکش است.

روش دیگر برای تست باز بودن دودکش، استفاده از یک بطری آب معدنی یا جسم کوچک سنگین است که باید آن را به یک نخ ببندید و از مسیر دودکش رد کنید. چنانچه جسم بسته شده به نخ بدون مشکل از لوله دودکش عبور کرد یعنی مسیر دودکش کاملا باز است و روشن کردن شومینه بدون مشکل خواهد بود.

  • یکی از مهم ترین مراحل نصب شومینه این است که اتصالات آن را بررسی کنید تا از عدم نشت گاز در آن اطمینان حاصل نمایید. استفاده از آب صابون روش ساده ای است که که به کمک آن میتوان نشتی گاز را تشخیص داد.
  • در صورتی که شومینه را به گاز شهری متصل نمی کنید و میخواهید از کپسول برای تامین گاز دستگاه استفاده کنید، باید از کپسول با رگولاتور استاندارد استفاده کنید که فشار آن ضعیف باشد.
  • همچنین ژیگلور شومینه باید مناسب اتصال به کپسول باشد. توجه داشته باشید برای جلوگیری از خطرات انفجار کپسول، باید آن را با فاصله مناسبی از بخاری قرار داد.

آنچه باید در مورد نصب شومینه گازی بدانید

  • قطر لوله دودکش شومینه باید متناسب با قطر لوله داخل دیوار باشد.
  • هنگام روشن بودن شومینه هوای محیط باید به خوبی تهویه شود. توصیه میکنیم گوشه ای از پنجره یا دریچه را همیشه باز بگذارید.
  • برای مواقع ضروری که نیاز به قطع جریان گاز است باید بین لوله کشی گاز ساختمان و شومینه قرار دهید.
  • محل نصب شومینه باید حداقل 30 سانتی متر از دیوار پشت آن فاصله داشته باشد.
  • شومینه را در مسیر جریان شدید هوا قرار ندهید.
  • برای اتصال شومینه به لوله گاز لوله های آلومینیومی و مسی بهترین گزینه هستند، اما از شلنگ گاز نیز میتوانید استفاده کنید.
  • برای حفظ ایمنی شومینه هرگز شلنگ یا لوله های مسی گاز را از سقف، دیوار و یا کف خانه به نقطه دیگر منتقل نکنید.
  • مسیر دودکش شومینه نباید خیلی طولانی باشد و زانوهایی زیادی در مسیر دودکش نصب شود.
  • برای خروج گازهای حاصل از احتراق شومینه حتما از کلاهک استاندارد H استفاده کنید؛ زیرا این نوع کلاهک مسدود نمی شوند.
  • دودکش شومینه بهتر است حداقل 60 سانتی متر از سطح سقف فاصله داشته باشد.
  • اگر قصد روشن کردن شومینه را دارید حتما از قبل مواد قابل اشتعال مانند اسپری ها را از نزدیکی آن بردارید.
  • سطحی که شومینه روی آن قرار داده میشود باید کاملا صاف و تراز باشد و از پرده، مبلمان و سایر وسایل منزل فاصله استاندارد داشته باشد.
  • وارد شدن شوک دمایی ناگهانی باعث ترک خوردن شیشه شومینه میشود. بنابراین شعله را ناگهانی کم و زیاد نکنید.

نحوه تمیز کردن شومینه گازی

در ادامه خلاصه ای از شیوه تمیز کردن شومینه گازی را خواهیم گفت:

  • مرحله اول تمیز کردن شومینه گازی، این است که آن را خاموش کنید و اجازه دهید به خوبی خنک شود.
  • سطح شومینه را با دستگاه میکروفایبر تمیز کنید و گرد و غبار را از روی آن بردارید.
  • اگر قسمت جلویی شومینه گازی به راحتی جدا میشود، آن را جدا کنید و با استفاده از دمنده هوای پرفشار و یک برس نرم همه قسمت های داخلی مخصوصا مشعل را غبار روبی کنید.
  • برای تمیز کردن شیشه شومینه باید بعد از خنک شدن آن، از پارچه نمدار و آغشته به مواد شوینده برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن شومینه گازی

5 نکته ایمنی برای استفاده از شومینه گازی

  1. شومینه نباید در مواقعی که خارج از خانه هستید، روشن باشد. بنابراین قبل از خروج از منزل آن را خاموش کنید.
  2. باتوجه به اینکه شومینه از سوخت گاز و ایجاد شعله گرما تولید می کند، بنابراین نباید پارچه و لباس ها را بیش از چند دقیقه روی آن قرار دارد زیرا خطر آتش سوزی وجود دارد.
  3. جابجا کردن شومینه در زمان روشن بودن آن ممنوع و بسیار خطرناک است. برای جابجایی شومینه باید ابتدا آن را خاموش کنید و پس از چند دقیقه که دستگاه خنک شد آن را تکان دهید.
  4. ریختن آب و مایعات روی بدنه و به خصوص شیشه بخاری بسیار خطرناک است.
  5. هرگز از شومینه های گازی بدون دودکش در فضاهای بسته استفاده نکنید. این دستگاه ها مناسب فضاهای با تهویه کامل و مناسب هستند.

بررسی نحوه کار با شومینه هیزمی

همانطور که روشن کردن آتش اولین روش برای گرم کردن انسان ها بود، شومینه های هیزمی نیز جزء اولین شومینه های ساخته شده به دست بشر بودند که هنوز در برخی از خانه میتوان آن ها را دید. اگر به تازگی شومینه هیزمی ساخته اید و قصد استفاده از آن را دارید و یا میخواهید مجددا شومینه قدیمی خود را روشن کنید، بهتر است روش صحیح روشن کردن شومینه هیزمی را بدانید. در ادامه کامل تر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

بررسی نحوه کار با شومینه هیزمی

8 مرحله روشن کردن شومینه هیزمی

  1. قبل از روشن کردن شومینه هیزمی و برای حفظ امنیت ساکنین، بهتر است دودکش را بررسی کنید تا مسیر آن باز باشد و دودهای حاصل از اشتعال را به درستی به بیرون هدایت کند. توصیه میکنیم بررسی دودکش شومینه سنتی را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید.
  2. برای آماده کردن و روشن کردن شومینه هیزمی، لازم است ابتدا خاکسترهای قدیمی را به کمک جاروبرقی مخصوص بزدایید.
  3. از باز بودن دریچه هوا اطمینان حاصل کنید.
  4. حال وقت آن است که هیزم های فصلی که حداقل شش ماه و حداکثر یک سال از بریدن و خشک شدنشان می گذرد را جمع آوری کنید. یکی از مهم ترین ویژگی های هیزم های فصلی، رنگ تیره و ترک داشتن انتهای آنهاست که به محض ضربه زدن می شکنند و داخلشان خالی است.
  5. آماده کردن دودکش شومینه هیزمی را باید در این مرحله انجام دهید. با آماده سازی دودکش، هوای سرد درون دودکش گرم میشود و دوده ها به درون محیط انتشار پیدا نمی کنند.
  6. برای تست دودکش شومینه هیزمی میتوانید روزنامه لوله شده ای را آتش بزنید و به سمت دریچه باز هول دهید. پس از یک تا دو دقیقه میتوانید مطمئن شوید که دود از دودکش به خوبی خارج میشود.
  7. حال وقت آن است که شومینه هیزمی را روشن کنید و از تماشای شعله های آتش و بوی سوختن چوب لذت ببرید. استفاده از دمنده و یا باد زدن هیزم ها روش خوبی برای شعله ور کردن آتش است.
  8. برای روشن ماندن آتش به آن هیزم اضافه کنید.

روش اصولی خاموش کردن شومینه هیزمی

برای خاموش کردن درست شومینه هیزمی بهتر است ابتدا هیزم های درون آن را کم کنید تا حجم آتش کمتر شود. سپس اجازه دهید آتش خاموش شود و هیزم ها و چوب های سوخته را جمع کنید. اگر از باز بودن مسیر دودکش و تهویه محیط مطمئن هستید، میتوانید از کمی آب برای خاموش کردن کامل شومینه هیزمی استفاده کنید و اجازه دهید دوده های حاصل از آن به خوبی خارج شوند.

روش تمیز کردن شومینه هیزمی

تمیز کردن شومینه هیزمی باعث حفظ جلوه و زیبایی آن و همچنین براق تر شدن آن میشود. بنابراین نیاز است هر چند وقت یکبار قسمت داخلی و بیرونی آن را به خوبی تمیز کنید. در ادامه روش تمیز کردن قسمت داخلی و خارجی شومینه هیزمی را به شما خواهیم گفت:

  • اولین نکته در تمیز کردن شومینه هیزمی این است که از دستکش و عینک استفاده کنید.
  • بهتر است قبل از تمیز کردن بدنه شومینه هیزمی، در مورد ماهیت مواد سازنده آن اطلاعات کامل داشته باشید و بدون داشتن این اطلاعات هرگز از مواد شیمیایی برای تمیز کردن آن استفاده نکنید.
  • اگر قصد دارید خاکسترهای جمع شده در داخل شومینه هیزمی را بردارید، بهتر است بررسی کنید که خاکسترها به خوبی سرد شده و دمای آن ها کمتر از 40 درجه سانتی گراد است.
  • هنگام جمع آوری خاکسترها مطمئن شوید که آتش پنهانی زیر آنها وجود ندارد.
  • بهترین روش برای جمع کردن خاکسترهای شومینه هیزمی، این است که از جاروبرقی مخصوص خاکستر استفاده کنید. این نوع جاروبرقی با داشتن دسته فلزی به بهترین شکل ممکن خاکسترها را می بلعد.
  • هرگز برای جمع کردن خاکستر از جاروبرقی معمولی استفاده نکنید؛ زیرا خاکسترها بسیار سبک هستند و ممکن است از کیسه جاروبرقی رد شده، وارد موتور میشوند و باعث آسیب به آن شوند.
  • با استفاده از جاروبرقی مخصوص خاکستر میتوانید سنگ شومینه هیزمی را نیز به خوبی تمیز کنید.

روش تمیز کردن شومینه هیزمی

محلول های قابل استفاده برای تمیز کردن بدنه شومینه هیزمی

  • روغن های جلادهنده برای برق کردن سنگ و آجرهای شومینه هیزمی را با تینر روغنی ترکیب کنید و با قلمو به سنگ یا آجر شومینه بزنید.
  • با ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی به طور مساوی خمیری ساخته میشود که میتوانید با کمک آن و با استفاده از یک برس بدنه شومینه هیزمی را تمیز کنید.
  • ترکیب سرکه سفید با آب به طور مساوی نیز یکی از بهترین مواد اسیدی برای پاک کردن گرد و غبار و آلودگی های روی سطح شومینه هیزمی است. محلول به دست آمده را میتوانید با کمک آبپاش به روی سطح شومینه اسپری کنید و با یک سیم ظرفشویی آن را تمیز کنید.

نکات مهم هنگام استفاده از شومینه هیزمی

  • با توجه به اینکه ممکن است هنگام سوختن هیزم ها جرقه آتش به بیرون پرتاب شود، بنابراین برای محافظت بیشتر، شیشه های نشکن یا گارد (محافظ) را در قسمت جلویی شومینه نصب کنید. با این کار تا حدودی میتوانید از امنیت فرزندان کوچک و حیوانات خانگی اطمینان حاصل کنید.
  • هرگز شومینه هیزمی را با چوب های فراوان پر نکنید. با این کار ممکن است گرمای بیشتری داشته باشید، اما دودهای حاصل از سوختن هیزم ها قطعا شما را اذیت می کند.
  • برای قرار دادن چوب درون شومینه هیزمی بهتر است ابعاد، شکل ظاهری و اندازه های داخلی شومینه را در نظر داشته باشید.
  • شومینه هیزمی باید در محلی نصب شود که در مجاورت هیچ نوع ماده قابل اشتعالی نباشد.
  • محل ذخیره سازی چوب های شومینه را در فاصله مناسب و استاندارد از آن قرار دهید.
  • در صورت ترک منزل و یا قبل از خواب بهتر است شومینه هیزمی را به طور کامل خاموش کنید.
  • هنگام روشن بودن شومینه هیزمی مدام نظارت کنید.
  • از چوب های کاملا خشک با اندازه مناسب استفاده کنید.
  • دودکش و تهویه مناسب شومینه را همواره بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که دود و گازهای مضر به خوبی به بیرون منتقل میشوند.

نحوه روشن کردن شومینه برقی

برخلاف دو نوع شومینه ای که در این مطلب با آنها آشنا شدیم، نحوه روشن کردن شومینه های برقی بسیار ساده است و هیچ پیچیدگی ندارد. شومینه های برقی در ظاهر شبیه به شومینه های گازی یا هیزمی هستند، اما همانطور که از نام آن ها نیز مشخص است، با نیروی برق کار می کنند. المنت های گرمایشی تعبیه شده در آن ها با تولید گرما، بدون ایجاد هیچ آلاینده ای می توانند محیط را گرم کنند. فن های درون شومینه برقی گرمای تولید شده توسط المنت ها را به محیط منتقل می کنند.

  1. برای نصب و استفاده از شومینه برقی، تنها وجود یک پریز برق کافی است و نیاز به هیچ تجهیزاتی برای تهویه و یا لوله کشی نیست.
  2. برای زیبایی بیشتر شومینه های برقی از هیزم های مصنوعی (از جنس کامپوزیت) که شبیه به شاخه های درخت هستند، استفاده شده و باعث شبیه سازی شومینه های هیزمی میشوند.
  3. صفحه نمایش شومینه های برقی که از نوع ال ای دی و یا ال سی دی است، تصاویری از شعله های آتش طبیعی را به نمایش می گذارد تا حس نشستن کنار آتش واقعی را به کاربر منتقل کند.
  4. همچنین در برخی از شومینه های برقی، صدای سوختن چوب نیز پخش میشود تا احساس بهتری هنگام نشستن کنار آن داشته باشید.

نحوه کار با تنظیمات و دکمه های شومینه برقی

همانطور که گفتیم، روشن کردن شومینه برقی به سادگی متصل کردن دوشاخه آن به پریز برق است، اما ممکن است نیاز باشد در مورد دکمه های قرار گرفته روی بدنه دستگاه و یا ریموت کنترل آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. اغلب شومینه های برقی دارای یک پنل هستند که چندین دکمه روی آن قرار گرفته و برخی از آن ها نیز دارای ریموت کنترل هستند.

به طور کلی دکمه ها و کاربرد آنها در شومینه برقی به شرح زیر است:

  • دکمه Power: برای خاموش و روشن کردن شومینه برقی
  • دکمه کنترل دما: برای تنظیم میزان دمای شومینه میتوانید آن را روی عدد مشخصی تنظیم کرده و یا درجه حرارت را کم و زیاد کنید.
  • تایمر: تنظیم زمان روشن بودن شومینه برقی با استفاده از دکمه تایمر ممکن است.
  • تنظیم نور: به دلخواه میتوانید نور شومینه برقی را کم یا زیاد کنید تا طول تصویر شعله ها نیز کوتاه یا بلندتر شود.

طریقه تمیز کردن شومینه برقی

همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، شومینه های برقی بدون تولید هیچ آلاینده، دود و یا آلودگی برای محیط داخلی کار می کنند. بنابراین تمیز کردن آنها به هیچ عنوان سخت نیست. تنها کافی است یک دستمال میکروفایبر مرطوب را روی بدنه دستگاه بکشید. به خاطر داشته باشید هرگز نباید از سیم های ظرفشویی خشن و زبر برای تمیز کردن بدنه شومینه برقی استفاده کنید.

طریقه تمیز کردن شومینه برقی

نکات ایمنی استفاده از شومینه برقی

شومینه های برقی از ایمن ترین وسایل گرمایشی هستند، اما در صورت عدم رعایت نکات ایمنی ممکن است مشکلاتی مثل برق گرفتگی یا شوک الکتریکی به وجود بیاید. بنابراین دانستن نکات ایمنی هنگام استفاده از شومینه برقی ضروری است.

  • برای کسب اطلاعات دقیق در مورد نکات ایمنی هر دستگاه شومینه برقی، باید ابتدا دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.
  • برای جلوگیری از بروز آتش سوزی توصیه میکنیم از سیم های سیار برای شومینه برقی استفاده نکنید؛ زیرا این سیم ها به سرعت داغ میشوند و مناسب چنین دستگاه هایی نیستند.
  • هنگام استفاده طولانی مدت از شومینه برقی اقدام به جدا کردن از پریز و جابجایی آن نکنید.
  • شومینه های برقی مناسب استفاده در محیط باز و یا محیط های مرطوب مثل حمام نیستند.
  • محل نصب شومینه های برقی نباید نزدیک به مبلمان، پرده، مجاورت وسایل حرارتی مانند گاز باشد.
  • برای حفظ ایمنی بیشتر دستگاه شومینه برقی بهتر است از محافظ استفاده کنید.
  • هرگز سیم شومینه برقی را از زیر فرش و موکت رد نکنید؛ زیرا ممکن است سیم ها آسیب ببینند.
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد