logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت صدای زیاد بالابر ساختمانی

علت صدای زیاد بالابر ساختمانی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت صدای زیاد بالابر ساختمانی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

کلیۀ افرادی که در مشاغل مرتبط با ساخت و ساز فعالیت دارند، استفاده از بالابر ساختمانی را تجربه کرده‌اند. یکی از مشکلات رایجی که این افراد از آن گله دارند، سر و صدای بیش از حد بالابر است. در این مقاله از آی پی امداد علت صدای زیاد بالابر ساختمانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برخی مواقع این قبیل از مشکلات با راهکارهای ساده‌ای رفع می‌شوند. در این مقاله راهکارهای مفیدی را به شما آموزش می‌دهیم تا صدای زیاد بالابر ساختمانی را به حداقل ممکن برسانید. البته به شرط اینکه مشکل بالابر جدی نبوده و نیازمند تعمیر نباشد. برای تعمیر بالابر ساختمانی می‌توانید از خدمات آی پی امداد بهره‌مند شوید و اگر سؤالی دارید، در دیدگاه همین مقاله یا بخش پرسش و پاسخ وب‌سایت آی پی امداد مطرح کنید تا متخصصین این مرکز شما را راهنمایی کنند.

5 علت صدای زیاد بالابر ساختمانی

دلایل متعددی منجر به بروز مشکل در دستگاه و تولید صدای زیاد بالابر ساختمانی می شود. یکی از موارد مهمی که باید در زمان شنیدن این قبیل از سر و صدا به آن توجه داشت، عیب‌یابی مشکل است. موارد زیر 6 مورد از دلایل اصلی هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد:

  1. جریان ورودی برق با فاز مغایر
  2. روغن‌کاری نشدن بالابر ساختمانی
  3. دو فازه شدن موتور الکتریکی سه فازه بالابر
  4. سوختن الکتروموتور بالابر
  5. خرابی گیربکس بالابر ساختمانی

5 علت صدای زیاد بالابر ساختمانی

چرا بالابر ساختمانی صدای زیادی می‌دهد؟

هر کدام از علت‌های نامبرده، موارد جدی بوده و نباید ساده گرفته شوند. توصیه می‌کنیم اگر مشاغل ساختمانی دارید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا در شرایط مشابه قادر به عیب‌یابی و تشخیص علت صدای زیاد بالابر ساختمانی باشید. چنانچه راهکارهایی که در این بخش ارائه می‌دهیم، برایتان مفید نبود، برای رفع مشکل از متخصصین آی پی امداد کمک بگیرید. در ادامه هر علت را بررسی کرده و راه‌حل رفع آن را برایتان شرح می‌دهیم.

  1. جریان ورودی برق با فاز مغایر

از ماشین‌های بالابر ساختمانی باید متناسب با ویژگی‌ها و مشخصات آنها استفاده کنید. در نتیجه پیشنهاد ما برای شما عزیزان است که به محض خرید بالابر ساختمانی، دفترچه راهنمای آن را مطالعه کرده و دربارۀ جریان ورودی و هم‌سو با دستگاه اطلاعات دقیقی کسب کنید. حتماً این اطلاعات را به کارگران و افراد فعال در محل کارتان نیز انتقال دهید تا از جریان برق مغایر با فاز دستگاه استفاده نکنند. این مشکل منجر به بروز سر و صدای غیرعادی از دستگاه بالابر شده و اگر ادامه‌دار باشد، موجب بروز مشکلات جدی‌تری می‌شود. علت این مشکل به تفاوت فاز دستگاه برق مصرفی بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال وقتی بالابر ساختمانی شما دو فاز است و شما آن را به جریان برق سه فاز متصل می‌کنید، عملکرد آن تحت‌شعاع قرار گرفته و علت صدای زیاد بالابر ساختمانی نیز محسوب می‌شود.

جریان ورودی برق با فاز مغایر

راه‌حل:

  • ساده‌ترین راهکار ممکن برای رفع این مشکل، استفاده از جریان برق مناسب با تعداد فاز بالابر است. مثلاً اگر بالابر شما سه فاز است، از جریان برق سه فاز برای اتصال به آن استفاده کنید. بی‌توجهی به این مسئله ضمن اینکه موجب کاهش صدای ناهنجار بالابر نشده، بلکه موجب آسیب به الکتروموتور آن نیز می‌شود.
  • چنانچه از این راه‌حل استفاده کردید، اما مشکل سر و صدای بالابر حل نشد، بهتر است دستگاه شما توسط تکنسین متخصص بررسی شود. در شرایط مشابه حتماً با شماره تماس آی پی امداد تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.
  1. روغن‌کاری نشدن بالابر ساختمانی

هر چند وقت یک بار برای روغن‌کاری و سرویس مجدد بالابر ساختمانی اقدام می‌کنید؟ متأسفانه در ساخت و ساز آپارتمان‌ها، در اوایل کار استفاده از بالابر به‌صورت مداوم انجام شده و به‌محض اینکه مراحل کار جلو می‌رود، نیاز به بالابر کمتر می‌شود. در این شرایط بالابر در محیط ساختمان مانده و گرد و غبار به روی قطعات آن می‌نشیند. چنانچه برای روغن‌کاری آن اقدام نشود، این نکته منجر به بروز خرابی و ضعیف شدن عملکرد دستگاه می‌شود. وقتی مدت‌زمان نسبتاً طولانی از بالابر ساختمانی استفاده می‌کنید، الکتروموتور آن ضعیف شده و عملکرد سابق را ندارد. در این شرایط علت صدای زیادی بالابر ساختمانی همین مسئله است و دستگاه قدرت گذشته را ندارد.

راه‌حل:

  • بهترین و ساده‌ترین راهکار برای رفع سر و صدای بیش از حد آسانسور ساختمانی، گریس کاری آن است.
  • چنانچه این راهکار را به تعویق بیندازید، ضمن اینکه سر و صدای بالابر شما را اذیت می‌کند، ممکن است سیم پیچ دستگاه و حتی الکتروموتور آن بسوزد.
  1. دو فاز شدن موتور الکتریکی سه فاز بالابر

سومین علت صدای زیاد بالابر ساختمانی، مربوط به دو فاز شدن موتور الکتریکی سه فاز است. این مشکل به دلیل عدم توجه به نکات ایمنی و استفاده بیشتر از حد توان دستگاه رخ می‌دهد. با دو فاز شدن در واقع موتورهای الکتریکی داغ کرده و منجر به داغ شدن سیم پیچ‌ها نیز می‌شود. در نتیجه عملکرد دستگاه مختل شده و سر و صدایی به گوش می‌رسد. اگر به این سر و صدا توجه نشان ندهید، سیم پیچ‌ها سوخته و ذوب می‌شوند و این مسئله منجر به اتصالی دستگاه می‌شود. متأسفانه اگر فیوز عملکرد درستی نداشته و قادر به قطع کردن جریان برق نباشد، الکتروموتور بالابر دچار احتراق شده و آتش می‌گیرد.

دو فاز شدن موتور الکتریکی سه فاز بالابر

راه‌حل:

  • بهترین راهکار برای جلوگیری از این مشکل، استفاده درست از بالابر است. اجازه ندهید که موتور بالابر بیش از حد ممکن گرم شود.
  • از طرفی توصیه می‌کنیم به محض شنیدن سر و صدا از ماشین بالابر، برای معاینه فنی آن توسط افراد متخصص اقدام کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.
  1. سوختن الکتروموتور بالابر

بدترین مشکلی که می‌تواند در عملکرد الکتروموتور بالابر پیش بیاید، سوختن موتور آن است. دلایل متعددی نیز منجر به بروز این مشکل شده و هر کدام با نشانه‌ای همراه هستند. در ادامه علائم سوختن موتور بالابر و نشانه‌های آن را شرح می‌دهیم. استفاده از بالابر ساختمان بیش از حد توان آن منجر به بروز صداهای عجیب در دستگاه شده و حتی احتمال سوختن الکتروموتور آن را افزایش می‌دهد. برخی مواقع افراد احساس می‌کنند که علت صدای زیاد بالابر ساختمانی ارتباطی با سوختن الکتروموتور آن ندارد. در این شرایط اگر علائم زیر را مشاهده کردید، بدانید که موتور بالابر در حال سوختن است. این علائم عبارت‌اند از:

  • سیاه شدن سیم پیچ الکتروموتور
  • استشمام بوی سوختگی
  • مشاهده صدای عجیب از موتور بالابر
  • کاهش قدرت و سرعت بالابر

راه‌حل:

  • وقتی علت صدای زیاد بالابر ساختمانی، سوختن الکتروموتور آن است، تنها راه‌حل و راهکار قابل اجرا تعمیر بالابر است. در این شرایط حتماً اتصال به جریان برق را خاموش کرده و سعی در خاموش کردن و خنک کردن بدنه موتور داشته باشید. در شرایط مشابه حتماً باید از کمک تکنسین‌های تعمیر بهره‌مند شد.
  1. خرابی گیربکس بالابر ساختمانی

از دیگر مشکلاتی که می‌تواند منجر به بروز سر و صدای زیاد در بالابر ساختمانی شود، خرابی گیربکس دستگاه است. ازآنجایی‌که گیربکس جزء قطعات اصلی و حیاتی بالابر محسوب می‌شود، توجه به سالم بودن آن ضرورت دارد. دلایل متعددی منجر به خرابی گیربکس بالابر می‌شود. در برخی مواقع این دلایل با نشانه‌هایی همراه است. بهتر است این علائم را جدی بگیرید:

خرابی گیربکس بالابر ساختمانی

  • نشت روغن گیربکس
  • حرارت بالای آن
  • کاهش قدرت و سرعت گیربکس
  • لرزش دستگاه
  • سر و صدای بیش از حد
  • مصرف بالای انرژی

راه‌حل:

  • بهتر است به محض مشاهده هر کدام از علائم عنوان‌شده، از تعمیرکار متخصص برای تعمیر یا تعویض گیربکس بالابر ساختمانی کمک بگیرید تا قبل از اینکه مشکل پیشرفته شده و سایر قطعات دستگاه را نیز تحت‌شعاع قرار دهد، برای تعمیر آن اقدام کنید.

برای تعمیر مشکل صدای زیاد بالابر ساختمانی با کجا تماس بگیریم؟

در این مطلب از آی پی امداد، علت صدای زیاد بالابر ساختمانی را برایتان شرح دادیم. البته باید بگوییم که در برخی مواقع ممکن است مشکل دیگری در دستگاه شما وجود داشته باشد. در این شرایط باید بالابر توسط یک فرد متخصص مورد بررسی قرار بگیرد. توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده هرگونه اختلال در عملکرد بالابر و صدای زیاد، با شماره تماس 02158941 یا 02191093903 تماس گرفته و از متخصصین آی پی امداد درخواست مشورت کنید. چنانچه بالابر شما نیازمند تعمیر و تعویض قطعات باشد، کارشناسان آی پی امداد دراسرع‌وقت برای تحویل بالابر یا تعمیر در محل اعزام می‌شوند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد