logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت روشن نشدن سشوار خانگی و صنعتی

علت روشن نشدن سشوار خانگی و صنعتی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت روشن نشدن سشوار خانگی و صنعتی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

سشوارها، ابزارهای بسیار موثر و ضروری در زندگی روزمره هر فرد و همچنین در صنایع مختلف محسوب می‌شوند. در منازل، سشوارهای خانگی به‌عنوان ابزاری برای خشک کردن و حالت دادن به موها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما سشوارهای صنعتی، به‌عنوان ابزارهایی با قدرت بالا و سرعت بیشتر در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. یکی از موضوعات دردسرساز هنگام کار با سشوار روشن نشدن آن است. ما در این مقاله از آی پی امداد به بررسی علت روشن نشدن سشوار خانگی و صنعتی می‌پردازیم. پس اگر سشوار شما روشن نمی‌شود،ريال ادامه این مطلب را از دست ندهید. چنانچه سوال خاصی دربارۀ روشن نشدن سشوار خانگی و صنعتی دارید، در دیدگاه این مطلب یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید تا متخصصین این مرکز شما را راهنمایی کنند.

5 علت روشن نشدن سشوار خانگی و صنعتی + راه‌حل

 روشن نشدن سشوار خانگی و صنعتی می‌تواند به عوامل متعددی مربوط شود که تعمیر آن نیاز به تشخیص دقیق دارد. این مشکل می‌تواند از موارد زیر ناشی شود:

  1. مشکل در کابل و منبع تغذیه
  2. خرابی کلید روشن/خاموش
  3. سوختن فیوز حرارتی
  4. خرابی موتور
  5. ایراد در برد الکترونیکی

 روشن نشدن سشوار خانگی و صنعتی

در ادامه هریک از موارد ذکر شده را توضیح خواهیم داد.

1. مشکل در کابل و منبع تغذیه

کابل و منبع تغذیه دو جزء حیاتی در هر سشواری هستند. اگر این دو قطعه به درستی کار نکنند، سشوار شما روشن نخواهد شد. اگر کابل در جایی پوسیده یا بریده شده باشد، جریان برق به سشوار قطع می‌شود. همچنین با گذشت زمان، سیم‌های داخلی کابل ممکن است پوسیده شده و اتصال ضعیفی ایجاد کنند. اگر دوشاخه به درستی در پریز قرار نگیرد یا تماس ضعیفی داشته باشد، برق به سشوار نمی‌رسد. قطعات داخلی منبع تغذیه مانند ترانسفورماتور یا دیودها نیز ممکن است در اثر استفاده بیش از حد یا نوسانات برق بسوزند و مانع از روشن شدن دستگاه شوند.

راه‌حل:

  • به دنبال هرگونه نشانه آسیب‌دیدگی مانند شکستگی، بریدگی یا تغییر رنگ در کابل و دوشاخه باشید.
  • دوشاخه را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام پین‌ها سالم و محکم هستند.
  • اگر کابل و دوشاخه سالم باشند، مشکل ممکن است از منبع تغذیه باشد.

2. خرابی کلید روشن/خاموش

کلید روشن/خاموش وظیفه برق‌رسانی به موتور سشوار را بر عهده دارد. زمانی که این کلید خراب شود، جریان برق به موتور نمی‌رسد و در نتیجه سشوار روشن نمی‌شود. با استفاده مکرر، قسمت‌های داخلی کلید ساییده شده و ممکن است تماس الکتریکی به خوبی برقرار نشود. استفاده مداوم و طولانی مدت از سشوار نیز می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد کلید و در نهایت سوختن آن شود. با گذشت زمان، اتصالات داخلی کلید ممکن است شل شده و باعث قطع جریان برق شوند.

خرابی کلید روشن/خاموش سشوار

راه‌حل:

  • با استفاده از پیچ‌گوشتی مناسب، بدنه سشوار را باز کنید تا به کلید دسترسی پیدا کنید.
  • کلید را از مدار خارج کرده و با استفاده از یک اهم‌متر، سلامت آن را بررسی کنید. اگر کلید قطع بود، باید تعویض شود.
  • اگر کلید سوخته یا کثیف است، سعی کنید آن را تمیز کنید. اما توجه داشته باشید که این کار ممکن است مشکل را به طور کامل حل نکند.
  • چنانچه کلید خراب شده باشد، باید یک کلید جدید با مشخصات مشابه تهیه کرده و جایگزین کلید قبلی کنید.

3. سوختن فیوز حرارتی

فیوز حرارتی یک قطعه ایمنی در سشوار است که برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد دستگاه طراحی شده است. وقتی سشوار بیش از حد گرم می‌شود، فیوز حرارتی به عنوان یک قطع‌کننده عمل کرده و جریان برق را قطع می‌کند تا از آسیب دیدن دستگاه جلوگیری شود. زمانی که فیوز حرارتی می‌سوزد، مدار الکتریکی سشوار به طور کامل قطع می‌شود و در نتیجه دستگاه روشن نخواهد شد.

سوختن فیوز حرارتی سشوار خانگی و صنعتی

راه‌حل:

  • فیوز حرارتی معمولاً یک قطعه کوچک و استوانه‌ای شکل است که در مسیر جریان برق قرار دارد.
  • با استفاده از یک اهم‌متر، فیوز حرارتی را بررسی کنید تا از سوختن آن اطمینان حاصل کنید. فیوز سوخته معمولاً مقاومت بی‌نهایت نشان می‌دهد.
  • فیوز سوخته را با یک فیوز حرارتی جدید با مشخصات مشابه تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که فیوز جدید با ولتاژ و آمپر دستگاه شما سازگار باشد.

4. خرابی موتور

با استفاده مکرر، قطعاتی مانند بلبرینگ‌ها و بوش‌ها ساییده شده و باعث ایجاد اصطکاک و در نهایت سوختن موتور می‌شوند. همچنین نفوذ آب یا ذرات ریز به داخل موتور می‌تواند باعث ایجاد اتصال کوتاه و آسیب به سیم‌پیچ‌ها شود. زمانی که موتور دچار مشکل شود، سشوار توانایی کارکرد و تولید باد را نخواهد داشت.

خرابی موتور سشوارخانگی و صنعتی

راه‌حل:

  • اگر موتور سشوار شما خراب شده باشد، متأسفانه به راحتی قابل تعمیر نیست و معمولاً نیاز به تعویض دارد.
  • سعی نکنید خودتان موتور سشوار را تعویض کنید، زیرا این کار نیاز به تخصص و ابزار خاصی دارد و ممکن است به دستگاه آسیب بیشتری وارد کند.

5. ایراد در برد الکترونیکی

برد وظیفه کنترل تمامی عملکردهای دستگاه، از جمله سرعت باد، حرارت و ایمنی را بر عهده دارد. هر گونه اختلال در عملکرد این برد می‌تواند باعث شود سشوار روشن نشود یا عملکرد نامنظمی داشته باشد. نوسانات شدید برق و رطوبت به داخل دستگاه و رسیدن آن به برد الکترونیکی می‌تواند باعث ایجاد اتصال کوتاه و آسیب به قطعات شود.

ایراد در برد الکترونیکی سشوارخانگی و صنعتی

راه‌حل:

  • قبل از تعویض برد، بهتر است سایر قطعات مانند سیم برق، دوشاخه، کلیدها و موتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل از برد است.
  • در برخی موارد، ممکن است با تعویض قطعات سوخته‌ی برد، مشکل برطرف شود.
  • برای تشخیص دقیق مشکل برد، بهتر است تعمیر سشوار را به یک تعمیرکار مجرب بسپارید.

برای رفع مشکل روشن نشدن سشوار با کجا تماس بگیریم؟

در این مطلب از سایت آی پی امداد شما را با علت روشن نشدن سشوار خانگی و صنعتی آشنا کردیم. شما عزیزان می‌توانید در صورت بروز این مشکل موارد ذکر شده را بررسی و مشکل را حل کنید، در غیر این صورت باید از افراد متخصص کمک بگیرید. شما می‌توانید برای تعمیر انواع سشوارهای خانگی و صنعتی با شماره‌های 02158941 یا 02191093903 تماس برقرار کنید تا متخصصین آی پی امداد در کوتاه‌ترین زمان ممکن سشوار شما را تعمیر و راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست