logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علائم کم بودن گاز چیلر

علائم کم بودن گاز چیلر
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علائم کم بودن گاز چیلر به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

اگر از چیلر برای خنک کردن محیط استفاده می کنید، احتمالا می دانید که گاز مبرد یکی از عناصر اصلی در چیلر است و کم شدن میزان گاز مبرد باعث بروز مشکلات جدی برای این دستگاه می شود. بدون شک یکی از اصول نگهداری و تعمیر چیلرها، تشخیص نشانه های کم شدن گاز چیلر است. شناسایی سریع این علائم می تواند از ایجاد مشکلات بزرگتر و تحمیل هزینه های بیشتر جلوگیری کرد. هدف ما از نگارش این مقاله تخصصی، افزایش دانش و اطلاعات شما در این زمینه است. در این مقاله به بررسی علت و علائم کم بودن گاز چیلر خانگی و صنعتی و راه حل های رفع مشکل می پردازیم. اگر سوالات بیشتری در مورد این مشکل دارید، می توانید با طرح سوالات خود را در بخش نظرات این مطلب و یا بخش پرسش و پاسخ سایت با کارشناسان فنی آی پی امداد در ارتباط باشید.

چرا گاز چیلر کم می شود؟ 9 علت + راه‌حل

کم شدن گاز چیلر یکی از مشکلات شایع این دستگاه است که روی عملکرد صحیح آن تاثیر منفی میگذارد. با شناخت دلایل کم بودن گاز چیلر می توان این مشکل را برطرف کرد. در ادامه تمامی علت های کاهش گاز چیلر را خواهیم گفت:

  1. گاز مبرد نشتی دارد.
  2. شیرهای چیلر دچار ایراد فنی شده اند.
  3. فشار گاز کاهش داشته است.
  4. آلودگی زیادی روی فیلترها تجمع یافته است.
  5. شیر انبساط آسیب دیده و یا مسدود شده است.
  6. رله کاهش فشار گاز به درستی کار نمی کند.
  7. دمای محیط بسیار پایین است.
  8. برخی از قطعات چیلر خراب شده اند.
  9. قطعات به خوبی سرویس و یا تعویض نشده اند.

کم شدن گاز چیلر

در ادامه هریک از این موارد را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

  1. گاز مبرد نشتی دارد

بدون شک یکی از اصلی ترین دلایل کم بودن گاز در چیلر، مربوط به نشت کردن این گاز است. نشتی گاز مبرد از چیلر به احتمال زیاد به دلیل فرسودگی و شکستگی قطعات، خوردگی و فرسودگی لوله های مسی و یا شکستن آنهاست. اگر گاز مبرد نشت داشته باشد، اثرات متفاوتی روی این سیستم خواهد گذاشت. کاهش گاز در چیلر ممکن است منجر به کاهش توان تولید سرما یا گرما شود. همچنین افزایش مصرف انرژی یکی دیگر از پیامدهای کاهش گاز مبرد در چیلر است. افزایش مصرف انرژی در چیلر به این دلیل اتفاق می افتد که دستگاه توان کافی برای تولید سرمایش و گرمایش را از دست می دهد. بنابراین نیاز است برای مدت طولانی تری کار کند.

گاز مبرد نشتی دارد

  • برای رفع این مشکل بهتر است از تکنسین بخواهید نشتی را پبدا کرده و مشکل را برطرف کند.
  • توصیه می کنیم برای جلوگیری از مشکلات رایج چیلر، بررسی های منظم و دوره ای از بخش های مختلف چیلر را در اولویت قرار دهید.
  1. شیرهای چیلر دچار ایراد فنی شده اند

اگر شیرهای چیلر دچار مشکلات فنی مثل غیر فعال شدن، گیر کردن، شکستگی، فرسودگی و … شده باشند، این احتمال وجود دارد که این دستگاه با کمبود گاز مواجه شود. آسیب دیدگی شیرها و ولوهای چیلر به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی کاهش فشار در سیستم تاثیر می گذارد و ممکن است باعث شود که گاز منتقل نشده و یا به طور نادرست به سیستم داخلی وارد شود.

شیرهای چیلر دچار ایراد فنی شده اند

  • برای جلوگیری از آسیب دیدگی شیرها و ولوهای چیلر بهتر است همواره از آنها بازدید کرده و شیرهای آسیب دیده را تعمیر و یا تعویض کنید.
  • برای تعمیر و تعویض شیرها و ولوهای چیلر می توانید از مجموعه آی پی امداد درخواست حضور تکنسین در محل را نمایید.
  1. فشار گاز کاهش داشته است

یکی از دلایل اصلی کم بودن گاز در چیلر، مربوط به کاهش فشار گاز در این دستگاه است. اگر گاز از قسمت اتصالات، قطعات و لوله ها دچار نشتی شده و یا در کمپرسور مشکل فنی ایجاد شده باشد، گاز فشار کافی نداشته و چیلر دچار کمبود گاز می شود.

  • برای جلوگیری از کم شدن گاز چیلر، بهتر است از تعمیرکار بخواهید از دستگاه بازدید کرده و همه اتصالات و قطعات و لوله ها را مورد بررسی قرار دهد.
  • با توجه به اینکه بازدید و تعویض قطعات در این دستگاه نیاز به تخصص فنی و تجهیزات مناسب دارد، بهتر است انجام این کار را به تعمیرکاران با تجربه بسپارید.
  • تعمیرکاران آی پی امداد با بهره مندی از دانش فنی به روز و داشتن جدیدترین دستگاه ها و تجهیزات تعمیراتی، به راحتی می توانند مشکل چیلر را عیب یابی و رفع کنند.

فشار گاز چیلر کاهش داشته است

  1. آلودگی زیادی روی فیلترها تجمع یافته است

یکی از دلایل کم شدن گاز چیلر، می تواند مربوط به تجمع آلودگی روی فیلترهای این دستگاه باشد. کثیف بودن فیلترها و تجمع رسوبات روی آنها به مرور زمان باعث مسدود شدن مسیر ورود و خروج گاز مبرد در چیلر می شود.

  • برای جلوگیری و حل این مشکل بهتر است به صورت منظم این فیلترها را تمیز و یا در صورت نیاز تعویض کنید.
  1. شیر انبساط آسیب دیده و یا مسدود شده است

شیر انبساط (Expansion Valve) یکی از قطعات مهم چیلر است که میزان جریان گاز ورودی و فشار را به این دستگاه را کنترل می کند. باید گفت که شیر انبساط بهینه سازی سیستم چیلر را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. شیر انبساط به دقت میزان گاز را به اندازه گیری کرده و اجازه ورود آن را به سیستم صادر می کند. حال اگر این شیر انبساط خراب شده باشد و عملکرد درستی نداشته باشد، ممکن است جریان گاز با فشار و اندازه نامناسب وارد سیستم شود.

شیر انبساط چیلر آسیب دیده و یا مسدود شده است

  • برای جلوگیری از آسیب دیدگی شیر انبساط بهتر است تکنسین حرفه ای در دوره های منظم از آن بازدید کند.
  • برای تعمیر، تعویض و یا بازدید شیر انبساط می توانید از تکنسین های آی پی امداد کمک بگیرید.
  1. رله کاهش فشار گاز به درستی کار نمی کند

بخشی از سیستم چیلر که وظیفه کاهش فشار گاز مبرد را بر عهده دارد، رله کاهش فشار گاز مبرد (Low-Pressure Cutout Relay) است. این رله فشار گاز مبرد را در محدوده ایمنی حفظ می کند. به عبارت دیگر وجود رله کاهش فشار مبرد ورود گاز با فشار و اندازه مناسب به سیستم را تنظیم می کند. این رله هنگام کاهش فشار گاز مبرد به پایین تر از حد تعیین شده، برق بخش های مختلف دستگاه را قطع کرده و از آسیب دیدن قطعات دیگر جلوگیری می کند. اگر فشار گاز مبرد کمتر از حد مجاز باشد، ورود گاز به چیلر به خوبی صورت نمیگیرد و عملکرد سیستم را با اختلال مواجه می کند.

  • رله را از نظر ظاهری بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچگونه آسیب فیزیکی ندیده است. سپس با استفاده از یک مولتی متر، عملکرد الکتریکی رله را تست کنید.
  • تمام اتصالات و لوله های سیستم را به دقت بررسی کنید تا از وجود هرگونه نشتی اطمینان حاصل کنید.
  • تعمیر و نگهداری رله کاهش فشار گاز چیلر، کار تخصصی است و بهتر است توسط تکنسین های مجرب انجام شود.
  1. دمای محیط بسیار پایین است

اگر دمای محیط پایین باشد، فشار گاز در سیستم به صورت طبیعی کاهش دارد و همین سرد بودن محیط باعث کاهش فشار و کمبود گاز مبرد می شود. شاید تا به حال نمی دانستید که برخی از گازهای مبرد در دماهای پایین عملکرد مناسبی ندارند. البته سرد بودن محیط نه تنها باعث کاهش گاز مبرد، بلکه دمای آب خنک کننده و روغن کمپرسور را نیز به شدت پایین می آورد و به همین دلیل هشدار کاهش گاز مبرد توسط چسلر صادر میشود.

دمای محیط چیلر بسیار پایین است

  • برای جلوگیری و حل این مشکل بهتر است چیلر را در محیط مناسب قرار دهید و دمای محیط را تنظیم کنید.
  1. برخی از قطعات چیلر خراب شده اند

اگر قطعات مهم و اصلی چیلر مثل تابلو برق، اواپراتور، کنتاکتور، برد کنترل و یا سنسورهای محیطی آسیب دیده باشند، ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در کم شدن گاز مبرد چیلر تاثیر بگذارند.

  • برای عیب یابی دلیل کم بودن گاز چیلر بهتر است هر یک از این قطعات توسط تکنسین ماهر بررسی و رفع عیب شود.
  • در صورت نیاز به تعویض یا تعمیر قطعات اصلی چیلر می توانید از تکنسین های آی پی امداد کمک بگیرید.
  1. قطعات به خوبی سرویس و یا تعویض نشده اند

اگر تعویض قطعات و یا سرویس چیلر توسط افراد غیر حرفه ای و بی تجربه انجام شده باشد، ممکن است روی کاهش میزان گاز مبرد تاثیر داشته باشد. عدم تعویض و سرویس صحیح چیلر باعث جابجایی غیر مجاز برخی از گازها و یا باعث کاهش افت فشار گاز می شود.

قطعات چیلر به خوبی سرویس و یا تعویض نشده اند

  • توصیه میکنیم برای سرویس چیلر و یا بررسی قطعات آن از تکنسین های حرفه ای کمک بگیرید.
  • می توانید از کمک تکنسین های آی پی امداد برای تعویض قطعات و یا سرویس چیلر بهره مند شوید.

کم بودن گاز چیلر چه نشانه هایی دارد؟

کاهش گاز مبرد در چیلر می‌تواند عملکرد دستگاه را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به آن آسیب برساند. به همین دلیل، شناسایی زودهنگام این مشکل بسیار مهم است. در ادامه به برخی از رایج‌ ترین نشانه‌های کمبود گاز در چیلر اشاره می‌کنیم:

  1. کاهش ظرفیت سرمایش: کاهش میزان گاز مبرد در چیلر باعث کاهش ظرفیت دستگاه برای تولید سرما یا گرما می شود. بنابراین چیلر باید مدت بیشتری کار کند تا بتواند دمای محیط را به میزان استاندارد تعیین شده برساند.
  2. افزایش مصرف انرژی: کاهش ظرفیت برودتی و حرارتی چیلر باعث کار مداوم دستگاه و در نتیجه بالاتر رفتن مصرف انرژی میشود.
  3. کارکرد مداوم چیلر: چیلر برای تولید سرمایش کافی بدون استراحت و به صورت مداوم کار خواهد کرد.
  4. کاهش دمای آب خروجی: دمای آبی که از چیلر خارج می‌شود پایین‌تر از حد معمول خواهد بود.
  5. مشاهده حباب هایی در سایت گلاس: اگر در سایت گلاس خط مایع سیکل تبرید تعداد زیادی حباب را دیدید، بدانید که میزان مبرد در چیلر کم شده است.
  6. صدای غیرعادی از کمپرسور: شنیده شدن صداهایی مانند خش خش و ایجاد حباب از چیلر نشانه کمبود گاز مبرد در این دستگاه است.
  7. یخ‌ زدگی در اواپراتور: به دلیل کاهش ظرفیت سرمایش، ممکن است در اواپراتور یخ‌ زدگی رخ دهد.

برای بررسی مشکل کم شدن گاز چیلر یا شارژ مجدد آن با کجا تماس بگیریم؟

امیدواریم با مطالعه این مطلب توانسته باشید نشانه های کم شدن سطح گاز مبرد چیلر را بشناسید و با دلایل بروز این مشکل آشنا شده باشید. با توجه به اینکه بررسی چیلر، عیب یابی و رفع مشکلات مربوط به گاز مبرد و تعمیر چیلر جذبی و تراکمی کاملا تخصصی است و نیاز به دانش فنی دارد، می توانید برای بررسی میزان گاز چیلر و یا شارژ مجدد آن از تکنسین های آی پی امداد کمک بگیرید. متخصصین مجموعه آی پی امداد با بهره مندی از دانش فنی به روز و استفاده از جدیدترین تجهیزات و دستگاه های تخصصی، در سریع ترین زمان ممکن مشکل چیلر و گاز مبرد آن را عیب یابی و برطرف می کنند. در همین راستا برای هماهنگی حضور تعمیرکاران آی پی امداد در محل، می توانید با شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست