logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

سرویس کولر آبی

سرویس کولر آبی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله سرویس کولر آبی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

سرویس کولر آبی یکی از اقدامات بسیار مهمی است که در جهت بهبود عملکرد دستگاه و افزایش طول عمر آن صورت می گیرد. در این مطلب از آی پی امداد خواهیم گفت چرا سرویس دوره ای کولر آبی مهم است و سپس مراحل سرویس کولر آبی را به صورت گام به گام و کامل برای شما شرح خواهیم داد. لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

چرا سرویس دوره ای کولر آبی مهم است؟

اگر شما جزء افرادی هستید که تصور می کنید تنها زمانی باید کولر آبی را سرویس کرد که مشکلی برای آن به وجود آمده باشد، باید گفت این تصور کامل اشتباه است. اگر به دنبال پاسخ این سوال که سرویس کولر آبی چه لزومی دارد؟ هستید، جای درستی آمده اید؛ زیرا در این مطلب اطلاعات مفیدی در مورد دلیل ضرورت سرویس کولر آبی به دست می آورید.

چرا سرویس دوره ای کولر آبی مهم است؟

جلوگیری از ایجاد بیماری ها تنفسی و آلرژی

شاید نمیدانستید که عدم سرویس به موقع کولر آبی ممکن است سلامت شما را به خطر بندازد.

  • اما بسیار مهم است که بدانید پوشال های کولر به دلیل رطوبت دائمی و قرار داشتن در معرض ورود گرد و غبار و آلودگی های هوا، مکان بسیار خوبی برای رشد باکتری و کپک ها هستند و ورود آنها از طریق جریان هوای کولر به درون محیط باعث ایجاد بیماری های تنفسی خواهد شد.
  • بنابراین اولین مزیت سرویس کولر آبی و تعویض پوشال ها جلوگیری از ورود کپک ها و باکتری هاست.
  • افراد متخصص در این زمینه توصیه می کنند حتما تعویض پوشال ها سالانه و قبل از راه اندازی در فصل گرم انجام شود.

افزایش طول عمر کولر آبی و حفظ سلامت قطعات آن

اگر میخواهید سال های سال از عملکرد صحیح و باد خنک کولر آبی در فصل زمستان لذت ببرید، لازم است که دستگاه را به صورت دوره ای و منظم سرویس کنید. البته این تصور که سرویس سالانه کولر آبی نیاز به تخصص ندارد، چندان درست نیست؛ زیرا با توجه به اینکه کولر آبی از قطعات و اجزای مختلفی مثل موتور، تسمه، شیر تخلیه و… تشکیل شده است، باید از آنها به درستی مراقبت کرد.

  • اگر سرویس سالانه کولر آبی توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود، با توجه به اینکه این افراد با قطعات مختلف کولر، نحوه کار و همچنین مراقبت صحیح از آنها آشنا هستند، در صورت بروز مشکل در عملکرد هریک از قطعات، آن را شناسایی و تعمیر یا تعویض می کنند.
  • همچنین یا انجام روغن کاری و سرویس درست قطعات و اجزای مختلف کولر آبی باعث افزایش طول عمر دستگاه خواهند شد.
  • توصیه میکنیم اگر میخواهید یک سرویس کار حرفه ای از دستگاهتان بازدید کند و سرویس سالانه آن را انجام دهد از مجموعه آی پی امداد برای حضور سرویس کار در محل درخواست کنید.

کاهش مصرف برق و آب

  • پس از انجام سرویس کولر آبی قطعا متوجه خواهید شد هزینه قبض آب و برق چقدر کاهش داشته است و دلیل آن تنها این است که پس از سرویس کولر آبی، دستگاه عملکرد درستی دارد و همه ایرادات آن برطرف شده است.

راهنمای 0 تا 100 سرویس کولر آبی

مراحل سرویس کولر آبی بر اساس نظر تکنسین های آی پی امداد به شرح زیر است:

  1. خاموش کردن کولر آبی

  • اگر قبل از راه اندازی سالانه کولر آبی قصد دارید آن را سرویس کنید، ابتدا بهتر است از قطع بودن برق دستگاه و همچنین باز بودن همه دریچه های آن اطمینان حاصل کنید.
  1. عوض کردن پوشال ها

در صورت عدم تعویض پوشال ها، به دلیل داشتن شرایط رشد کپک و باکتری ها و نفوذ گرد و غبار و آلایندگی و آلودگی هوا، علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع، ممکن است آلودگی ها را به محیط منتقل کرده و باعث ایجاد بیماری های تنفسی شود. بنابراین تعویض پوشال ها اولین قدم در سرویس کولر آبی است و باید انجام شود.

  • برای تعویض پوشال ها کافی است دریچه ها را به سمت بالا بکشید تا به صورت خشابی باز شوند. سپس آن ها را جدا کنید و به پشت روی زمین بخوابانید.
  • حال باید حفاظ یا فنر قرار شده روی آن ها را بردارید. فنرها دو لبه در قسمت بالایی دارند که از دو سوراخ عبور داده شده اند. برای باز کردن پوشال باید لبه ها را از سوراخ ها باز کنید تا فنرها به آرامی آزاد شوند.
  • اگر دریچه های کولر برای نگه داشتن پوشال، دارای حفاظ های خاردار باشند، میتوانید آن ها را به صورت کشویی باز کنید و یا با احتیاط آن ها را به بالا بکشید تا پوشال ها باز شوند.
  • هر پوشال ممکن است دو یا سه فنر و یا 5 تا 6 عدد حفاظ داشته باشد که باید همه آن ها را باز کنید تا بتوانید پوشال ها را جدا کنید.
  • اگر روی دریچه های کولر رسوب آب تجمع پیدا کرده و ظاهر بدی به آن داده است، بهتر است با کمک فرچه سیمی آن ها را تمیز کنید و شستشو دهید. سپس پوشال های نو را پس از مرطوب کردن روی دریچه ها قرار دهید و با حفاظ ها یا فنر محکم کنید.
  • برای جا انداختن فنرها باید لبه هایی که وارد سوراخ میشوند را وارد کنید.
  • همواره براساس ظرفیت و سایز کولر آبی برای خرید پوشال نو اقدام کنید.

عوض کردن پوشال ها

  1. بررسی موتور، پمپ آب و قطعات آنها

مهم ترین بخش های کولر آبی دینام و پمپ آب هستند. پمپ آب برای به گردش درآوردن آب درون کولر و دینام نیز یکی از مهم ترین قطعات کولر آبی است که فرآیند گردش هوا را انجام می دهد. عملکرد صحیح این دو قطعه باعث میشود که کولر آبی به درستی کار کرده و انرژی کمتری نیز مصرف کند.

  • ابتدا آلودگی ها و گرد و غبار را از روی آنها تمیز کنید. سپس با انجام روغن کاری به حفظ سلامت آن ها کمک کنید.
  • در موتور کولر آبی دو قطعه به نام یاتاقان به کار رفته که روغن کاری آن ها ضروری است.
  • برای سرویس کردن واتر پمپ کولر آبی باید آن را باز کنید و همه رسوبات را از روی آن بردارید. سپس آن را روغن کاری کرده و مجددا نصب کنید.
  • برای اطمینان از عملکرد صحیح واتر پمپ میتوانید تشتک تحتانی را از آب پر کنید و با روشن کردن واتر پمپ عملکرد آن را ببینید که آیا آب به درستی به شلنگ ها و سه راهه ها پخش میشود یا خیر. شاید نمی دانستید که یکی از دلایل سوختن پمپ آب و موتور به دلیل چکه کردن آب بر روی آن هاست.
  • فاصله بین پمپ آب و کف کولر باید به خوبی رعایت شود. فاصله بین این دو باید حداقل یک سانتی متر باشد.
  • برای تست شناور کولر آبی، اگر پس از باز کردن شیر آب، آب قطع شد، یعنی شناور سالم است.
  • اگر سرویس کار کولر تشخیص دهد که آب به خوبی وارد کولر نمی شود و یا آب را قطع نمی کند قطعا این قطعه را تعویض می کند.
  • برای روان تر شدن حرکات پروانه نیز بهتر است قبل از روشن کردن کولر، با دست چندین دور پروانه را بچرخانید.

بررسی موتور، پمپ آب و قطعات آنها

  1. نصب سایبان برای کولر آبی

اگر کولر آبی در معرض تابش نور مستقیم نور خورشید قرار دارد، نصب سایبان ضروری است. در روزهای گرم سال که نور خورشید مستقیما به بدنه فلزی کولر برخورد می کند، باعث داغ شدن بدنه آن میشود و عملکرد کولر را برای خنک کردن محیط با مشکل مواجه می کند.

  • بنابراین لازم است با نصب سایبان از کولر در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کنید و با این کار مصرف انرژی دستگاه را نیز کاهش دهید.
  • همچنین با نصب سایبان از پوسیدگی بدنه و شلنگ های کولر آبی نیز جلوگیری خواهید کرد.
  • اگر قصد دارید کولر آبی را روی پشت بام ایزوگام شده قرار دهید، بهتر است پایه های کولر و سایه بان را مستقیما در ایزوگام فرو نکنید؛ زیرا باعث آسیب دیدن آن میشود.
  • برای نصب کولر روی چهار پایه و نصب سایبان بهتر است زیر پایه ها سنگ قرار دهید.

نصب سایبان برای کولر آبی

  1. شستشوی بدنه و مخزن کولر آبی

شستشوی کولر آبی یکی از مهم ترین مراحل سرویس کردن این دستگاه است؛ زیرا همه رسوبات و جرم های آن را از بین می برید تا بدنه پس از مدتی پوسیده نشود.

  • برای شستشوی راحت تر کف مخزن از مواد شوینده و فرچه پلاستیکی استفاده کنید.
  1. هم راستا کردن خروجی کولر را با دهانه کانال

برای جلوگیری از هدر رفتن باد خنک کولر، بهتر است هنگام راه اندازی مجدد آن خروجی کولر را دقیقا با دهانه کانال هم راستا کنید. همچنین میتوانید از یک پارچه برزنتی ضخیم و مناسب نیز برای متصل کردن خروجی کولر و دهانه کانال استفاده کنید. جابجایی کولر در اثر تکان های موتور به مرور زمان اتفاق می افتد.

  1. بررسی تسمه کولر آبی

تسمه یکی از مهم ترین قسمت های کولر آبی است که وظیفه چرخاندن توربین را بر عهده دارند. برای اینکه متوجه شوید تسمه سالم است، باید وضعیت تعادلی مناسبی داشته باشد؛ یعنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل شده باشد. محکم بودن تسمه باعث وارد شدن فشار مضاعف به موتور خواهد شد و شل بودن آن نیز باعث میشود موتور گیرپاژ کند. همچنین یکی از دلایل ایجاد صدای آزاردهنده کولر به دلیل آسیب دیدن تسمه است.

  • اگر برای سرویس کولر از سرویس کار با تجربه کمک بگیرید، قطعا وضعیت تسمه را چک می کند. اگر متوجه نخ های بیرون زده از آن شود، تسمه را تعویض می کند.
  • توصیه میکنیم اگر قصد راه اندازی و سرویس کولر آبی دارید،  از سرویس کاران و تعمیرکاران مجموعه آی پی امداد کمک بگیرید.

برای سرویس کولر آبی از خدمات کدام مجموعه استفاده کنیم؟

همراهان گرامی امیدواریم مطلب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. اگر قصد دارید برای سرویس کولر آبی خود از حضور حرفه ای ترین و با تجربه ترین سرویس کاران در محل بهره ببرید، بدون شک تعمیرکاران و سرویس کاران کولر آبی مجموعه آی پی امداد گزینه بسیار مناسبی هستند. شما مخاطبین عزیز آی پی امداد میتوانید از طریق مراجعه به بخش ثبت درخواست در سایت آی پی امداد درخواست خود را برای بازدید تکنسین از دستگاهتان هماهنگ کنید. همچنین میتوانید برای استفاده از خدمات این مجموعه با شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد