logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

تفاوت دستگاه جوش اینورتر با معمولی

تفاوت دستگاه جوش اینورتر با معمولی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله تفاوت دستگاه جوش اینورتر با معمولی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

بررسی تفاوت دستگاه جوش اینورتر با معمولی برای افرادی که بیشتر با این تجهیزات سروکار دارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. انواع دستگاه‌های جوشکاری در زمینه تولید قطعات صنعتی و اتصال آن‌ها به یکدیگر بسیار کاربردی هستند. بعد از اینکه عملیات جوشکاری با استفاده از دستگاه جوش اینورتر و معمولی صورت می‌گیرد، بین قطعات یک اتصال دائم به وجود می‌آید. در این مقاله از آی پی امداد با بررسی مقایسه دستگاه جوش اینورتر با معمولی و تسلط بر این دستگاه‌ها می‌توانید فرآیند جوشکاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. درصورتی‌که پس از خواندن این مطلب سؤالی داشتید، می‌توانید در قسمت ثبت دیدگاه مقاله یا بخش پرسش‌وپاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید تا کارشناسان ما در آی پی امداد تفاوت دستگاه جوش اینورتر با معمولی را به شما توضیح دهند.

آشنایی با دستگاه جوش معمولی

دستگاه جوش معمولی یک نوع وسیله برقی است که با استفاده از آن می‌توان انواع مصالح فلزی و غیرفلزی را به یکدیگر متصل کرد.

آشنایی با دستگاه جوش معمولی

  • با استفاده از این مدل دستگاه‌های جوشکاری، جریان برق به الکترود وصل می‌شود.
  • در مرحله بعدی الکترود در بین اتصالات فلزی به حالت ذوب شده در می‌آید و فضای خالی که میان آن‌ها وجود دارد، با استفاده از الکترودها پر می‌شود.
  • در نهایت بعد از سرد شدن باعث می‌شود که یک اتصال بسیار محکم به وجود آید.
  • در دستگاه جوش معمولی و قدیمی از ترانسفورماتور استاندارد AC که در فرکانس 60 هرتز در دسترس قرار دارد، استفاده می‌شود.

الکترود موجود در دستگاه جوش معمولی از جنس خاک رس، آهک و … است. این مدل دستگاه‌ها در صنعت بسیار کاربردی هستند و مهندسان و متخصصان از آن برای جوشکاری فلزات همنام و ناهمنام استفاده می‌کنند.

معرفی دستگاه جوش اینورتر

دستگاه جوش اینورتر، دستگاهی است که با استفاده از انرژی الکتریکی و حرارت بالایی که به وجود می‌آورد، دو قطعه را ذوب می‌کند و در نهایت قطعات در اثر ذوب شدن به یکدیگر متصل می‌شوند. هنگام جوشکاری اینورتر، دستگاه موردنظر جریان برق را به یک میله به نام الکترود منتقل می‌کند. الکترود معمولاً از جنس خاک رس، آهک، اکسید سدیم، سلولز و … است. در نهایت این الکترود به حالت ذوب شده درمی‌آید و فضاهای خالی به طور کامل پر می‌شوند و پس از اینکه سرد شد، اتصالات بسیار قوی به وجود می‌آید. در ساخت دستگاه جوش اینورتر از تکنولوژی به‌روز برای تأمین جریان مناسب فرآیند جوشکاری استفاده می‌شود. به همین دلیل نسبت به دستگاه جوش‌های قدیمی برتری زیادی دارد.

معرفی دستگاه جوش اینورتر

نحوه عملکرد

  • دستگاه جوش‌های اینورتر از طریق افزایش فرکانس، برق ورودی را از میزان 50 هرتز به 6 هزار تا 100 هزار هرتز افزایش می‌دهند.
  • این میزان از فرکانس بالا به یک هسته ترانسفورماتور که کوچک‌تر از دستگاه جوش‌های معمولی است، نیاز دارد.
  • در دستگاه جوش اینورتر کلیدهای الکترونیکی وجود دارد که با استفاده از آن جریان برق تا یک میلیون بار در ثانیه روشن و خاموش می‌شود. در نتیجه این فناوری فرکانس را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.
  • در حالت کلی با استفاده از این فرکانس بالا، دستگاه جوش اینورتر با سرعت بالاتر و به‌جای 60 بار در ثانیه با 100 بار در ثانیه انرژی تولید می‌کند.
  • این تکنولوژی باعث می‌شود که یک هسته با اندازه کوچک‌تر و بدون کاهش، توان خروجی را فراهم کند و در نتیجه باعث می‌شود که این دستگاه جوش بسیار کارآمدتر عمل کند.

مزایای استفاده از دستگاه جوش اینورتر

قبل از اینکه تفاوت دستگاه جوش اینورتر با معمولی را بررسی کنید، بهتر است ابتدا با مزیت‌های استفاده از دستگاه اینورتر آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهتر این موضوع را درک کنید. باتوجه‌به اینکه در ساخت دستگاه جوش اینورتر از فناوری‌های به‌روز جهان استفاده شده است، پس نسبت به دستگاه جوش معمولی برتری دارد. برخی از مزایای استفاده از دستگاه جوش اینورتر عبارت‌اند از:

مصرف توان کمتر

  • دستگاه جوش اینورتر با استفاده از برق تک‌فاز هم می‌تواند کار کند و در نتیجه برای کارکرد خود به توان کمتری نیاز دارد و با استفاده از برق خانگی هم می‌توان از آن استفاده کرد.
  • پس باتوجه‌به اینکه جریان الکتریکی مورد نیاز برای دستگاه جوش اینورتر بسیار کم است، شما می‌توانید آن را به برق عادی وصل کرده و از آن برای جوشکاری استفاده کنید.
  • درحالی‌که شما برای استفاده از دستگاه‌های جوش معمولی، به برق سه‌فاز و صنعتی نیاز دارید.

مصرف توان کمتر

چرخه عملکرد بالا

  • دستگاه جوش اینورتر قادر است بدون وقفه فرآیند جوشکاری را انجام دهد. در این دستگاه اجزای کوچکی وجود دارد که سریع گرم می‌شوند، اما در مدت‌زمان کمتری خنک خواهند شد.
  • درحالی‌که در دستگاه جوش‌های معمولی این قطعات در اندازه بسیار بزرگ وجود دارند، به همین دلیل گرما را در خود ذخیره می‌کنند و برای اینکه خنک شوند، به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارند.
  • پس می‌توان گفت چرخه عملکرد دستگاه جوش اینورتر باتوجه‌به اینکه در زمان صرفه‌جویی می‌کند، بسیار بالاتر است و در یک زمان یکسان دستگاه جوش اینورتر قابلیت کارکرد بالاتری دارد.

راندمان بالا

  • راندمان دستگاه جوش اینورتر تقریباً 80 تا 90 درصد است، درصورتی‌که دستگاه جوش معمولی تقریباً 50 درصد راندمان پایین‌تری دارد و اکثر انرژی آن به حالت تلفات گرمایی از دست می‌رود.

معایب استفاده از دستگاه جوش اینورتر

  • به‌عنوان‌مثال برای جوش زیر پودری و جوش آرگون باید از دستگاه‌های مخصوص استفاده کرد که این کار را نمی‌توان با دستگاه جوش اینورتر انجام داد.
  • درصورتی‌که ابعاد دستگاه جوشکاری برای شما مهم نباشد و به فکر صرفه‌جویی در هزینه‌های خود هستید، بهتر است که دستگاه جوش معمولی را خریداری کنید؛ زیرا هزینه خرید آن پایین‌تر است.
  • معمولاً در صنایع بزرگی که جوشکاری در فعالیت‌های سنگین و به حالت مداوم صورت می‌گیرد، دستگاه‌های اینورتر نمی‌توانند کارایی مناسب از خود داشته باشند.
  • باتوجه‌به اینکه دستگاه جوش اینورتر توانایی انجام فعالیت‌های سنگین به طور مداوم را ندارد، پس بهتر است برای جوشکاری در این شرایط از دستگاه‌های جوش معمولی استفاده کنید.

تفاوت دستگاه جوش اینورتر با معمولی از جهات مختلف

همان‌طور که در مطالب قبلی هم اشاره شد، مزیت‌های استفاده از دستگاه جوش اینورتر نسبت به دستگاه جوش معمولی بسیار بیشتر است. به همین دلیل امروزه دستگاه جوش اینورتر به‌عنوان جایگزین دستگاه‌های معمولی استفاده می‌شود. برای اینکه بتوانید به مقایسه دستگاه جوش اینورتر با معمولی بپردازید، در ابتدا باید تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کنید. در ادامه این تفاوت‌ها را به تفصیل بیان می‌کنیم.

تفاوت دستگاه جوش اینورتر با معمولی از جهات مختلف

وزن و ابعاد

وزن بالا یکی از معایب دستگاه‌های جوش است که باعث می‌شود هنگام استفاده از آن دچار مشکل شوید و به‌راحتی نتوانید از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که جابه‌جایی دستگاه‌های جوشکار ساده‌ای نیست. به همین دلیل شما بدون استفاده از وسایل نقلیه مناسب نمی‌توانید آن‌ها را جابه‌جا کنید. پس باید دستگاهی را خریداری کنید که وزن کمتری داشته باشد تا جابه‌جایی آن هم راحت‌تر صورت بگیرد.

  • در این زمینه وزن دستگاه جوش اینورتر بسیار سبک‌تر است و جابه‌جایی آن نسبت به دستگاه جوش معمولی آسان‌تر صورت می‌گیرد.
  • دستگاه جوش معمولی اندازه و ابعاد بزرگ‌تری نسبت به اینورتر دارد. به همین دلیل جابه‌جایی آن مشکل است و باعث می‌شود که فضای بیشتری را اشغال کند.
  • در این زمینه دستگاه جوش اینورتر توانسته است این مشکل را برطرف کند و در اکثر مکان‌ها قابلیت استفاده دارد.

میزان مصرف انرژی

یکی دیگر از مواردی که در مقایسه دستگاه جوش اینورتر با معمولی باید به آن توجه داشته باشید، این است که میزان مصرف انرژی در دستگاه جوش معمولی بسیار بالا است.

میزان مصرف انرژی

  • به همین دلیل درصورتی‌که قصد دارید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و انرژی را تا حد زیاد کاهش دهید، از خرید دستگاه جوش معمولی خودداری کنید.
  • دستگاه جوش اینورتر به طور بهینه‌ای موجب کاهش میزان مصرف انرژی می‌شود و می‌تواند تا حد زیادی مصرف انرژی را کاهش دهد.

سطح ایمنی

هنگامی که در مورد استفاده از دستگاه‌های مختلف در زمینه صنعتی بحث می‌شود، موضوع سطح ایمنی بسیار اهمیت دارد.

  • دستگاه جوش اینورتر به حالت الکترونیکی کنترل می‌شود، درحالی‌که دستگاه جوش معمولی از مدارهای الکتریکی ساده تشکیل شده‌است.
  • پس توجه داشته باشید که خطرات مربوط به جریان بالا در دستگاه‌های اینورتر وجود ندارد.
  • به همین دلیل در صنایع مختلف برای جوشکاری استفاده از دستگاه اینورتر بسیار مطمئن‌تر و ایمن‌تر محسوب می‌شود.

کیفیت کار

  • دستگاه جوش معمولی در زمینه کیفیت کار و جوشکاری نهایی محدودیت‌هایی را به وجود می‌آورد.
  • به‌عنوان‌مثال هنگامی که قطعات فلزی نازک را جوشکاری می‌کنید، امکان دارد در اثر ضربه‌های حرارتی که به سطح فلز وارد می‌شود، کیفیت جوشکاری کاهش پیدا کند و نتیجه نهایی چندان قابل قبول نباشد.
  • اما با وجود تولید دستگاه جوش اینورتر، این مشکل تا حدودی از بین رفته است. در دستگاه جوش اینورتر هماهنگی بالایی با انواع الکترودها وجود دارد که این هماهنگی در دستگاه جوش معمولی قابل مشاهده نیست.

کیفیت کار

مقایسه دستگاه اینوتر جوشکاری با معمولی

در این بخش از مقاله قصد داریم هریک از ویژگی ها و امکان دستگاه جوش اینورتر و معمولی را در یک جدول با یکدیگر مقایسه نماییم تا بتوانید راحت تر تصمیم گیری کنید.

ویژگی دستگاه جوش اینورتر دستگاه جوش معمولی
وزن و ابعاد سبک و قابل حمل سنگین و حجیم
مصرف برق کم زیاد
راندمان بالا پایین
کیفیت جوش بالا متوسط
قابلیت تنظیم جریان دقیق محدود
قابلیت جوشکاری با انواع الکترود AC و DC AC
قوس الکتریکی پایدار ناپایدار
قیمت گران تر ارزان تر
کاربرد مصارف خانگی، صنعتی، نیمه سنگین مصارف خانگی، صنعتی

جمع‌بندی

دستگاه جوش اینورتر قابلیت‌های بسیار زیادی دارد که باعث شده است فرآیند جوشکاری بسیار آسان‌تر صورت گیرد. همچنین این محصول کاملاً سبک است و قابلیت حمل دارد. تمام این موارد باعث شده است که دستگاه جوش اینورتر نسبت به دستگاه جوش معمولی برتری داشته باشد. بنابراین اگر بودجه محدودی دارید، دستگاه جوش معمولی گزینه مناسب تری است. اما اگر به دنبال دستگاهی با کیفیت و کارایی بالا هستید، باید هزینه بیشتری را برای خرید دستگاه جوش اینورتر بپردازید. اگر همچنان در مورد تفاوت دستگاه جوش اینورتر با معمولی سوالی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات، سوالات خود را مطرح کنید. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و مطالب آن برایتان مفید بوده باشد.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد