logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت خرابی موکاپات

علت خرابی موکاپات
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت خرابی موکاپات به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

درست کردن قهوه در صبح همیشه کار ساده ای نیست، اما اگر بدانید که چگونه قهوه و اسپرسو را با قهوه ساز درست کنید، کار ساده خواهد بود و نحوه استفاده از موکاپات نیز خیلی ساده می باشد و بسیاری از افراد به خوبی با نحوه کار آن آشنایی دارند. در این مقاله از آی پی امداد به نکات بسیار مهمی مانند موکاپات چیست؟ و علت خرابی موکاپات چیست؟ اشاره خواهیم کرد.

خلاصه ای از علل خرابی موکاپات

کاربران گرامی آی‌ پی امداد، برای اینکه وقت کمتری از شما بگیریم، در این قسمت خلاصه ای از علل خرابی موکاپات را مطرح کرده ایم.

موکاپات چیست؟
  • موکاپ، اسپرسوساز اجاقی می باشد.
کاربرد موکاپات چیست؟
  • با اب و قهوه می توانید در موکاپات قهوه درست کنید.
علت خرابی موکاپات چیست؟
  • عدم توجه به درجه آب
  • قرار دادن موکاپات برروی حرارت زیاد به مدت طولانی
  • آسیاب شدن مخزن قهوه
  • کثیفی موکاپات از دلایل خرابی آن
  • کیفیت پایین موکاپات
  • مسدود شدن فیلتر موکاپات

موکاپات چیست؟

به عنوان اولین اسپرسوساز اجاقی، موکاپوت در سال 1933 توسط لوئیجی دی پونتی برای آقای آلفونسو بیالتی به ثبت رسید. قهوه ساز کوچک با طراحی هشت ضلعی و مکانیزم ساده که قهوه اسپرسو خوب و غنی را در عرض چند دقیقه آماده می کند. یک موکاپات، به بیان ساده از یک دیگ بخار کوچک و یک سبد قهوه تشکیل شده است که در آن آب در دیگ بخار (مخزن زیر موکاپات) جوشانده می شود و به زور از قهوه عبور می کند و در نتیجه عصاره قهوه درست می شود و اسپرسو آماده است. موکاپوت دارای سه محفظه است، یکی برای آب، یکی برای تفاله قهوه و دیگری برای قهوه اسپرسو آماده. اسپرسوسازهای موکاپوت در کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، پرتغال و اسپانیا و آمریکای لاتین بسیار محبوب هستند.

موکاپات چیست

نحوه استفاده از موکاپات

برای شروع سعی کنید به اندازه کافی آب داخل مخزن آب بریزید تا آب پر شود. حتما از آب سرد استفاده کنید! پودر قهوه را در سبد بالایی بریزید اما فشار وارد نکنید؛ زیرا باعث انفجار دستگاه می شود! سپس ظرف روش سوار کنید و ببندید. سپس آن را روی حرارت ملایم نگه دارید و درب دستگاه را باز کنید تا فرآیند عصاره گیری به آرامی توسط دستگاه انجام شود.

نحوه استفاده از موکاپات

وقتی آخرین ظرف شروع به پر شدن کرد (یعنی عصاره قهوه + آب از پایین وارد ظرف شد) حرارت را خاموش کنید تا فرآیند تخلیه به آرامی تمام شود. نکته حرفه ای در این مرحله این است که قهوه را مستقیماً در فنجان نریزید. قبل از آن مقداری آبجوش در لیوان بریزید تا لیوان گرم شود و بعد از چند دقیقه آب داخل لیوان را خالی کنید و قهوه خود را با یک تکه شکلات تلخ در کنار ماگ سرو کنید.

دلیل خرابی موکاپات چیست؟

موکاپات نیز همانند هر دستگاهی ممکن است دچار مشکل و خرابی شد و باید به خوبی و روی اصول از آن ها نگهداری شود تا عمر آن ها بیشتر شود. در ادامه به دلیل خرابی موکاپات می پردازیم:

  1. توجه به درجه آب
  2. قرار دادن موکاپات برروی حرارت زیاد به مدت طولانی
  3. آسیاب شدن مخزن قهوه
  4. کثیفی موکاپات از دلایل خرابی آن
  5. کیفیت پایین موکاپات از علت های خرابی آن
  6. مسدود شدن فیلتر موکاپات

دلیل خرابی موکاپات چیست؟

توجه به درجه آب

هر چه دمای آب بالاتر باشد، بهتر است. استفاده از آب جوش خوب است و توصیه می شود؛ زیرا زمان کمتری برای جوشاندن آب در قهوه ساز صرف می شود و ممکن است دم کردن قهوه بیشتر از حد لازم طول بکشد. مخزن آب باید زیر شیر کنترل فشار یا شیر اطمینان پر شود؛ زیرا شیر از فشار بیش از حد آب به مخزن جلوگیری می کند، اما اگر بنا به دلایلی سوپاپ به درستی کار نکرد، باید امکان جلوگیری از انفجار موکاپات را در نظر بگیرید.

توجه به درجه آب

قرار دادن موکاپات برروی حرارت زیاد به مدت طولانی

هنگام قرار دادن موکاپات روی آتش باید دقت کنید که شعله از کناره موکاپوت بلند نشود و در حالتی باشد که فقط مخزن آب داغ باشد. اگر در کنترل شعله مشکل دارید، موکاپات برقی به راحتی این مشکل را حل می کند. سعی کنید قبل از بالا آمدن قهوه تا دهانه لوله قهوه، مشعل گاز را خاموش کنید تا قهوه به آرامی وارد محفظه قهوه شود.

قرار دادن موکاپات برروی حرارت زیاد به مدت طولانی

آسیاب شدن مخزن قهوه

پس از آسیاب کردن قهوه با آسیاب، از ریختن کمی پودر قهوه در قهوه ساز خودداری کنید. کم بودن قهوه باعث رقیق شدن قهوه می شود و زمانی که پودر قهوه زیاد باشد به دستگاه موکاپات فشار وارد می شود، زیرا آب جوش آمده باید با فشار بیشتری از ذرات قهوه عبور کند. پس از ریختن مقدار مناسب قهوه آسیاب شده در آسیاب، کافی است سطح آن را با انگشتان خود صاف کنید.

آسیاب شدن مخزن قهوه

کثیفی موکاپات از دلایل خرابی آن

بعد از هر بار استفاده دستگاه موکاپات را به خوبی بشویید و تمیز کنید؛ زیرا اگر قهوه در آن بماند به مرور زمان بر طعم قهوه تاثیر می گذارد. همچنین یادتان باشد اولین قهوه دم شده با موکاپات را دور بریزید و دوباره دم کنید. به لطف این، قهوه شما طعم فلزی نخواهد داشت. قهوه ساز موکاپات با نام های دیگری مانند قهوه ساز برقی، قهوه ساز روگازی و … شناخته می شود.

کثیفی موکاپات از دلایل خرابی آن

کیفیت پایین موکاپات از علت های خرابی آن

آلومینیوم اصلی ترین ماده مورد استفاده در ساخت موکاپوت است. آلومینیوم یک فلز نیمه متخلخل است، به این معنی که سوراخ های ریزی در سطح خود دارد. این سوراخ ها اجازه ورود ذرات ریز قهوه و روغن را می دهند که در نهایت باعث آسیب به بدنه دستگاه می شود. یکی دیگر از مشکلات آلومینیوم قابلیت زنگ زدگی آن است. هنگامی که با اسید و اکسیژن ترکیب می شود، به آرامی شروع به زنگ زدن می کند. این مواردی که ذکر شد همه در موکاپات هایی که کیفیت خوبی ندارند و ارزان قیمت تر هستند به سرعت پیش می آید.

کیفیت پایین موکاپات از علت های خرابی آن

مسدود شدن فیلتر موکاپات

فیلتر باید عاری از ذرات، رسوبات کلسیم یا تفاله قهوه باشد. فیلتر مسدود شده از حرکت قهوه جلوگیری می کند. فیلترها را می توان برداشت و تمیز کرد. برای این کار باید مهر و موم سیلیکونی را به آرامی با چاقوی مخصوص جدا کنید و صفحه فیلتر را برای تمیز کردن بردارید. اطمینان حاصل کنید که نیازی به مهر و موم سیلیکونی ندارید یا در صورت لزوم آن را تعویض کنید، زیرا در صورت آسیب، غیر قابل استفاده می شود.

مسدود شدن فیلتر موکاپات

2.8/5 - (6 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

7 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • بهروز 28 بهمن 1402

    سلام. یه موکاپات دارم که دو ، سه ساله ازش استفاده نکردم بهمین جهت محفظه بالا از پایینی حتا با زور جدا نمیشه ، با حدس اینکه جرم گرفته ، جرم زدای سماور هم استفاده کردم اما بازم نشد که نشد...!! لطفا اگه تجربه ای دارید ممنون میشم بفرمایید. سپاسگزارم

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 29 بهمن 1402

      درود، اورینگ دور خراب شده و ارزش تعمیر ندارد.

      پاسخ دادن
      • بهروز 01 اسفند 1402

        درود برشما ، سپاس از جوابدهی

        پاسخ دادن
  • توحید 30 آبان 1401

    سلام.ی سوالی برام پیش اومده و اون اینکه برادرم می‌خواسته شیر قهوه درست کنه،برداشته بجای آب ، توو مخزن موکاپات شیر ریخته! از اون روز به بعد قهوه‌ی موجود توو سبد قهوه خیس میشه و قهوه رنگ و طعم قبلی رو نداره.. به نظرتون مشکل از کجاست؟ واشرِ فیلتر خراب شده یا قهوه خیلی آسیاب شده؟ قبلاً اینطور نبود، از وقتی که شیر توش ریخت اینجوری شد... :(

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 01 آذر 1401

      سلام، مخزن و بویلر کامل شسته شود.

      پاسخ دادن
    • رضا 21 دی 1401

      هرچی هست مطمئن باشید به ریختن شیر ربطی نداره چون منم این کار رو کردم فقط در زمان شستن موکاپات دچار مشکل شودم به احتمال زیاد قطعه ای ازش دچار مشکل شوده

      پاسخ دادن
    • سمیه 29 فروردین 1402

      ممنون از پاسختون همه سایت ها رو گشتم ولی بهترینش همین جا بود

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد