logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

فواید و مضرات تردمیل

فواید و مضرات تردمیل
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله فواید و مضرات تردمیل به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

اگر اهل ورزش کردن هستید و قصد خرید تردمیل را داشته و نسبت به استفاده از این دستگاه تردید دارید، بهتر است پیش از اقدام به تهیه این دستگاه، نسبت به مزایا و معایب استفاده از آن اطلاعات کافی داشته باشید. از این رو این مطلب از آی پی امداد را به بررسی فواید و مضرات تردمیل اختصاص داده ایم تا بتوانید بهترین تصمیم را برای کار با این دستگاه اتخاذ نمایید. پس لطفا تا پایان ما را همراهی کنید.

آشنایی با تردمیل و نحوه کارکرد آن

کسانی که عاشق دویدن و پیاده روی هستند، قطعا به خوبی تردمیل را میشناسند. تردمیل یکی از کاربردی ترین دستگاه های ورزشی است که دویدن و پیاده روی را در هر شرایطی ممکن می سازد.

  • تردمیل دستگاهی برای شبیه سازی دویدن یا پیاده روی روی زمین است. تردمیل این کار را با حرکت تسمه پهنی که ورزشکار روی آن قرار میگیرد، انجام می دهد.
  • این صفحه (تسمه / نوار نقاله) متحرک توسط نیروی موتور قدرتمند الکتریکی و یا به واسطه فشار نیروی وزن و حرکت پای ورزشکار روی آن به گردش در می آید.
  • تسمه پهن یا نوار متحرک این دستگاه با سرعت و شیب های متفاوتی که توسط کاربر و بر اساس توانایی و آمادگی جسمانی وی تعیین میشود، می چرخد.

اینگونه ورزشکاران میتوانند بدون نگرانی از بابت تغییرات آب و هوایی و سرما و گرمای بیرون و بدون نیاز به پیمایش مسیر در خارج از منزل، در فضای بسته باشگاه یا منزل خود شروع به دویدن و پیاده روی کنند و یا تغییر شیب تردمیل حالت بالا رفتن از سربالایی یا تپه نوردی را شبیه سازی کنند.

بطور کلی فواید و مضرات تردمیل شامل موارد زیر می باشد:

فواید استفاده از تردمیل

  1. کاهش وزن و تناسب اندام
  2. حفظ سلامت قلب
  3. کمک به سلامت عمومی بدن
  4. افزایش چربی سوزی
  5. کاهش چربی خون و کلسترول
  6. کمک به عضله سازی
  7. بالا بردن انعطاف پذیری مفاصل
  8. پیشگیری از پوکی استخوان و ایجاد تراکم موثر در استخوان
  9. دسترسی همیشگی و استفاده آسان
  10. سوزاندن کالری
  11. افزایش استقامت بدن

فواید استفاده از تردمیل

مضرات استفاده از تردمیل

  1. امکان بروز آسیب های جسمانی مانند درد زانو، لگن یا مچ پا
  2. خسته کننده بودن انجام فعالیت های تکراری
  3. آسیب به مفاصل در صورت استفاده نامناسب
  4. آسیب به عضلات پایین تنه
  5. احساس عدم تعادل و سرگیجه

مضرات استفاده از تردمیل

استفاده از تردمیل چه مزایایی دارد؟

در این بخش از مقاله فواید و مضرات تردمیل قصد داریم ابتدا مزایای کار با دستگاه را بررسی کنیم. بطور کلی اگر بخواهیم به فواید استفاده از تردمیل بپردازیم، باید به این موارد اشاره کنیم:

  1. کاهش وزن و تناسب اندام

همه ما میدانیم که پیاده روی اصولی و دویدن به کاهش وزن و تناسب اندام کمک می کند. هنگام پیاده روی و یا دویدن روی زمین، چندین گروه عضلانی درگیر میشود به همین دلیل کالری زیادی سوزانده میشود.

  • حال استفاده از تردمیل نیز میتواند همان تاثیر را بر کاهش وزن و تناسب اندام شما بگذارد.
  • اما مزیت دیگر استفاده از تردمیل برای کاهش وزن، این است که میتوانید ضمن انجام تمرینات پیشرفته و بالا بردن آمادگی، سرعت و شدن این تمرینات را کنترل کنید.

کاهش وزن و تناسب اندام

  1. حفظ سلامت قلب

قلب حیاتی ترین عضو بدن است که انجام ورزش و تمرینات هوازی به تقویت آن کمک می کند. استفاده از تردمیل برای انجام ورزش هوازی منظم میتواند بر سلامت قلب و بهبود کارایی آن بسیار کمک کننده باشد.

  • با استفاده از تردمیل و پیاده روی منظم با آن میتوانید جریان خون را در قلب افزایش داده و اکسیژن رسانی به آن را ارتقا دهید.
  • در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و فشار خون تا حد زیادی کاهش پیدا می کند، سطح کلسترول بهبود می یابد و در حالت کلی سلامت کلی سیستم قلبی عروقی تضمین میشود.

حفظ سلامت قلب

  1. افزایش چربی سوزی

اگر برنامه منظمی برای تحرک روی تردمیل داشته باشید، قطعا با درگیر شدن گروه های عضلانی اصلی و افزایش ضربان قلب، بسیار راحت تر در مسیر چربی سوزی و کالری سوزی قدم میگذارید. توصیه میکنیم برای به حداکثر رساندن چربی سوزی بدن، تمرینات تناوبی را به صورت منظم و اصولی انجام دهید.

  1. کاهش چربی خون و کلسترول

ممکن است ندانید که همه کلسترول موجود در بدن بد نیست. کلسترول خوب در بدن که با نام لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) شناخته میشود، با انجام فعالیت هایی مثل دویدن روی تردمیل و انجام ورزش های هوازی به شدت بالا می رود. اما کلسترول بد که آن را با نام لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) می شناسند، در صورت سبک زندگی ناسالم، عدم تحرک و مصرف مواد مضر و دخانیات بالاتر می رود.

  • بنابراین در صورتی که تردمیل در اختیار دارید، میتوانید با دویدن روی آن کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش دهید و سطح کلسترول HDL را در بدن بالا ببرید و به این ترتیب خطر بیماری های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.
  1. کمک به عضله سازی

یکی دیگر از فواید تردمیل، کمک به عضله سازی است. عضله سازی در صورتی امکان پذیر است که ضمن حفظ وضعیت بدنی مناسب تمرینات اینتروال (متناوب) را با شیب متغییر روی تردمیل انجام دهید تا عضلاتی مثل همسترینگ، ساق پا و عضلات چهارسر ران را درگیر و تقویت کنید.

  • با استفاده از تردمیل میتوانید ماهیچه های اصلی بدن را نیز درگیر و تقویت کنید.

کمک به عضله سازی

  1. بالا بردن انعطاف پذیری مفاصل

شاید تعجب کنید که استفاده از تردمیل میتواند حتی انعطاف پذیری مفاصل را نیز بالا ببرد، اما بهتر است بدانید زمانی که شروع به دویدن روی تردمیل می کنید، جریان خون در مفاصل و عضلات بالاتر می رود و در صورت حفظ سبک زندگی مناسب و مبتنی بر فعالیت بدنی، میتوانید قوی تر شدن و بالا رفتن انعطاف مفاصلتان را احساس کنید.

  1. پیشگیری از پوکی استخوان و ایجاد تراکم موثر در استخوان

اگر به انجام فعالیت های بدنی مثل پیاده روی و یا دویدن روی تردمیل پایبند باشید، قطعا استخوان ها تحریک شده و به مرور زمان تراکم بیشتری پیدا می کنند و قوی تر میشوند. در نتیجه احتمال بروز خطرات شکستگی استخوان های بدن کاهش می یابد و اسکلت بدن قوی تر میشود. بهتر است بدانید که داشتن استخوان های قوی برای سلامت کلی بدن، افزایش طول عمر و حفظ فرم ایده آل بدن بسیار ضروری است. این امر زمانی محقق میشود که استخوان های بدن تراکم لازم را داشته باشند.

پیشگیری از پوکی استخوان و ایجاد تراکم موثر در استخوان

  1. دسترسی همیشگی و استفاده آسان

قطعا یکی از بهترین مزیت داشتن تردمیل، این است که همیشه به آن دسترسی دارید و در هر زمان که بخواهید میتوانید از آن استفاده کنید.

  • با داشتن تردمیل دیگر نگرانی از بابت شرایط آب و هوایی و گرما و سرمای آزار دهنده ندارید؛ زیرا میتوانید در منزل یا باشگاه با خیال آسوده پیاده روی کنید و یا بدویید.
  • داشتن تردمیل به شما این امکان را می دهد که تمرینات را بر اساس نیازها، آمادگی جسمانی و الویت های خاص خود تنظیم کنید.
  1. سوزاندن کالری

  • یکی از بهترین فعالیت های ورزشی برای سوزاندن کالری و کنترل وزن دویدن روی تردمیل است.
  1. افزایش استقامت بدن

  • کار کردن با تردمیل باعث میشود که استقامت فیزیکی تان بالا رفته و انرژی تان برای انجام سایر فعالیت های ورزشی بالاتر برود.

معایب تردمیل که احتمالا نمی دانستید

حال که همه مزایا و فواید تردمیل را بررسی کردیم، وقت آن است که در مورد مضرات استفاده از این دستگاه نیز توضیح دهیم. در ادامه مقاله فواید و مضرات تردمیل به بررسی معایب کار با این دستگاه خواهیم پرداخت.

  1. امکان بروز آسیب های جسمانی مانند درد زانو، لگن یا مچ پا

تردمیل با وجود همه مزایایی که دارد، گاهی ممکن است باعث آسیب به بدنتان شود.

  • در صورتی که هنگام دویدن روی تردمیل از کفش نامناسب استفاده کنید، بدنتان را با حالت اصولی حفظ نکنید، تمرینات را با شدت بالا و بدون آمادگی جسمانی و طولانی مدت انجام دهید، ممکن است درد زانو، مچ پا یا لگن را تجربه کنید.
  • البته در نسل جدید تردمیل ها از ضربه گیرهایی برای جلوگیری از وارد شدن فشار و ضربه به زانو و مفاصل پایین تنه استفاده شده که حتی با وجود آنها صدا نیز کمتر به طبقات پایین تر منتقل میشود.

امکان بروز آسیب های جسمانی مانند درد زانو، لگن یا مچ پا

  1. خسته کننده بودن انجام فعالیت های تکراری

  • اگر به طور مداوم از تردمیل استفاده کنید، ممکن است احساس کنید تمرینات کسل کننده و تکراری شده اند. البته برای حل این مشکل بهتر است تمرینات ورزشی متنوع تری را انجام دهید.
  1. آسیب به مفاصل در صورت استفاده نامناسب

  • در صورت استفاده نامناسب از تردمیل ممکن است دچار مشکلاتی مثل دردهای عضلانی و مفاصل شوید. حتی ممکن است ستون فقراتتان دچار مشکلات جدی شود.
  1. آسیب به عضلات پایین تنه

اگر هنگام کار با تردمیل بیش از حد از بدنتان کار بکشید، ممکن است دچار عدم تعادل عضلانی، کشیدگی و یا آسیب به پایین تنه‌تان شوید. هنگام استفاده از تردمیل برای حفظ رشد متعادل عضلات این موارد را رعایت کنید:

  • قبل از انجام هر نوع حرکت ورزشی، با انجام حرکات کششی بدنتان را گرم کنید تا دچار آسیب عضلانی نشوید.
  • تمرینات را به صورت ترکیبی و قدرتی انجام دهید.

آسیب به عضلات پایین تنه

  1. احساس عدم تعادل و سرگیجه

اگر هنگام دویدن روی تردمیل به بدنتان فشار بیاورید و یا شروع به انجام تمرینات با سرعت و شیب بالا کنید، ممکن است احساس سرگیجه و یا عدم تعادل داشته باشید. برای جلوگیری از بروز سرگیجه هنگام کار با تردمیل این موارد را رعایت کنید:

  • شدت و سرعت تمرینات را به صورت تدریجی بالاتر ببرید.
  • برای حفظ تعادل و پایداری هنگام دویدن روی دستگاه دستگیره ها را بگیرید تا خطر افتادن و عدم تعادل را کاهش دهید.
  • در صورت تداوم احساس سرگیجه و عدم تعادل با پرشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

جمع بندی

حال که با فواید و مضرات تردمیل آشنا شدید، می توانید تصمیم بگیرید که از این دستگاه برای پیاده روی یا ورزش در منزل خود استفاده کنید یا خیر. البته باید به این نکته نیز توجه لازم را داشته باشید که استفاده نامناسب از تردمیل یکی از اصلی ترین مواردی است که می تواند منجر به بروز مشکلات مختلف شد. بنابراین بهتر است همواره نکات کار با این دستگاه ورزشی را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست