logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت صدای فن کویل

علت صدای فن کویل
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت صدای فن کویل به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

بدون شک فن کویل جزء بهترین سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان ها هستند که با بهره گیری از مکانیسم های انتقال حرارت و جریان هوا تامین سرمایش یا گرمایش محیط را بر عهده می گیرند. اگرچه فن کویل ها معمولا کارکردی بدون صدا دارند، اما گاهی پیش می آید که این سیستم با ایجاد صدای آزاردهنده کار می کند. ما در این مقاله از آی پی امداد، علت صدای فن کویل و راهکارهای رفع مشکل را بررسی می کنیم. قطعا مطالعه این مطلب در عیب یابی علت صدا دادن فن کویل و رفع آن به شما کمک خواهد کرد. اما چنانچه سوالات بیشتری در مورد این مشکل دارید و یا به دنبال دریافت راهنمایی از حرفه ای ترین تکنسین ها هستید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات و یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید.

چرا فن کویل صدا می دهد؟ 9 علت + راه‌حل

اگر از صدای آزاردهنده فن کویل ها خسته شده اید و می خواهید دلایل ایجاد این مشکل را بدانید، ادامه این مطلب را دنبال کنید. صدا دادن فن کویل ممکن است مربوط به این موارد باشد:

  1. بالانس نبودن موتور
  2. خشک شدن بلبرینگ‌ ها
  3. نصب نامناسب
  4. مشکل در بدنه و ضخامت ورقه ها
  5. ایراد در ابعاد کویل
  6. کثیف شدن فیلتر
  7. هوا بند نبودن بدنه
  8. عدم وجود فرمینگ ورق ها
  9. مشکل در دریچه های خروجی هوا

صدا دادن فن کویل

همانطور که اشاره کردیم علت صدای فن کویل 9 مورد است که در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آن ها خواهیم داد.

1. بالانس نبودن موتور فن کویل

عدم بالانس موتور یکی از دلایل اصلی ایجاد صدا در فن کویل‌ها است. وقتی موتور به طور کامل متعادل نباشد، لرزش‌هایی ایجاد می‌کند که این لرزش‌ها به سایر اجزای فن کویل منتقل شده و در نهایت به صورت صدا شنیده می‌شوند.

بالانس نبودن موتور فن کویل

راه‌حل:

  • به طور دقیق موتور، شفت و بلبرینگ‌ها را بررسی کنید تا از وجود هرگونه آسیب، خوردگی یا ترک خوردگی اطمینان حاصل کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که موتور به طور صحیح تراز شده باشد. برای این کار می‌توانید از یک تراز لیزری استفاده کنید.
  • اگر شفت موتور خم شده باشد، باید آن را تعویض کنید.
  • در برخی موارد، ممکن است نیاز به بالانس مجدد موتور باشد. این کار باید توسط یک تکنسین متخصص انجام شود.

2. خشک شدن بلبرینگ‌ ها

بلبرینگ‌ها در فن کویل‌ها نقش بسیار مهمی در روان کار کردن موتور و کاهش اصطکاک دارند. روغن موجود در بلبرینگ‌ها به عنوان روان‌کننده عمل می‌کند و از سایش قطعات فلزی جلوگیری می‌کند. با گذشت زمان و استفاده مداوم از فن کویل، روغن داخل بلبرینگ‌ها تبخیر شده و کم کم خشک می‌شود. زمانی که روغن بلبرینگ‌ها خشک شود، اصطکاک بین قطعات فلزی به شدت افزایش می‌یابد. این اصطکاک زیاد باعث ایجاد صداهای آزاردهنده و سایش سریع‌تر بلبرینگ‌ها می‌شود. افزایش اصطکاک در بلبرینگ‌ها باعث لرزش و ارتعاش در موتور فن کویل می‌شود که به نوبه خود صدای بیشتری تولید می‌کند.

خشک شدن بلبرینگ‌ های فن کویل

راه‌حل:

  • با استفاده از ابزار مناسب، محفظه بلبرینگ‌ها را باز کنید.
  • با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز، گرد و غبار و آلودگی‌های موجود روی بلبرینگ‌ها را پاک کنید.
  • مقدار مناسبی از روغن مخصوص بلبرینگ را به داخل محفظه اضافه کنید. دقت کنید که روغن زیاد باعث نشت روغن و آلودگی محیط می‌شود.
  • پس از روغن‌کاری، محفظه بلبرینگ‌ها را ببندید و دستگاه را روشن کنید.

3. نصب نامناسب فن کویل

نصب نادرست فن کویل یکی از دلایل اصلی ایجاد صدا در این دستگاه است. اگر فن کویل به طور محکم و تراز به دیوار یا سقف متصل نشده باشد، لرزش و در نتیجه صدا ایجاد می کند. در صورتی که دستگاه تراز نباشد، ممکن است در حین کار لرزش کرده و صدا تولید کند. چنانچه لوله های آب گرم یا سرد به طور محکم به دستگاه متصل نشده باشند، ممکن است در حین کار لرزیده و صدا ایجاد کنند.

نصب نامناسب فن کویل

راه‌حل:

  • تمام اتصالات دستگاه، از جمله اتصالات لوله ها، براکت ها و پیچ ها را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که به طور محکم بسته شده اند.
  • از یک تراز لیزری یا تراز معمولی برای اطمینان از تراز بودن دستگاه استفاده کنید. در صورت نیاز، پایه های دستگاه را تنظیم کنید.
  • اگر دستگاه دارای لرزشگیر است، اطمینان حاصل کنید که به درستی کار می کند و لرزش های دستگاه را کاهش می دهد.
  • اطراف دستگاه و لوله ها را با عایق صدا پوشش دهید تا از انتقال صدا به محیط اطراف جلوگیری شود.

4. مشکل در بدنه و ضخامت ورقه های فن کویل

صدا دادن فن کویل، به ویژه اگر از قسمت‌های فلزی آن نشات بگیرد، معمولاً به دلیل ارتعاشات ناشی از عدم استحکام کافی بدنه یا ورقه‌های فلزی آن است. اگر برای ساخت بدنه فن کویل از متریال با کیفیت استفاده نشده باشد و یا ضخامت ورق به کار رفته برای ساخت پایه موتور، بدنه و سینی این دستگاه استاندارد نباشد و استحکام لازم برای تحمل وزن در زمان کار کردن موتور را نداشته باشند، به مرور زمان تاب برمی دارند. اگر فشار روی این ورقه ها به حدی باشد که باعث تاب برداشتن آنها شود، می تواند علت صدای فن کویل باشد.

مشکل در بدنه و ضخامت ورقه های فن کویل

راه‌حل:

  • تمام اتصالات بین ورقه‌ها، بدنه و سایر قطعات را بررسی کرده و در صورت شل بودن، محکم کنید.
  • از واشر و مهره مناسب برای محکم کردن اتصالات استفاده کنید.
  • اگر ورقه‌ای دچار خوردگی یا آسیب شده باشد، آن را با ورقه‌ای جدید و با ضخامت مناسب تعویض کنید.
  • با استفاده از عایق‌های صوتی، قسمت‌های فلزی بدنه و ورقه‌ها را عایق‌کاری کنید تا ارتعاشات کاهش یابد و صدای کمتری تولید شود.

5. ایراد در ابعاد کویل

وقتی ابعاد کویل فن کویل با طراحی اولیه آن همخوانی نداشته باشد، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. اگر کویل بزرگ‌تر یا کوچکتر از اندازه استاندارد باشد، جریان هوا به طور غیر طبیعی در اطراف کویل تلاطم پیدا می‌کند. این تلاطم هوا باعث ایجاد ارتعاش و در نتیجه صدا می‌شود. چنانچه کویل خیلی بزرگ باشد، ممکن است با سایر اجزای داخلی فن کویل برخورد کرده و اصطکاک ایجاد کند. این اصطکاک نیز باعث ایجاد صدا می‌شود.

ایراد در ابعاد کویل

راه‌حل:

  • ابعاد کویل را با مشخصات فنی دستگاه مقایسه کنید. در صورت امکان، ابعاد کویل را با کویل جدید و استاندارد مقایسه کنید.
  • اگر ابعاد کویل با استانداردهای دستگاه همخوانی ندارد، باید کویل را با یک کویل جدید و با ابعاد مناسب تعویض کنید. این کار باید توسط یک تکنسین متخصص انجام شود.

6. کثیفی فیلتر فن کویل

زمانی که فیلتر کثیف می‌شود، با تجمع گرد و غبار و ذرات آلودگی، مقاومت آن در برابر عبور هوا افزایش می‌یابد. این افزایش مقاومت باعث می‌شود موتور فن برای جابجایی هوا تلاش بیشتری کند و در نتیجه صدای آن بلندتر شود. با افزایش مقاومت فیلتر، ممکن است تعادل فن به هم بخورد. این عدم تعادل باعث ارتعاشات و صداهای اضافی می‌شود.

کثیفی فیلتر فن کویل

راه‌حل:

  • با توجه به مدل فن کویل، پنل جلویی را باز کنید تا به فیلتر دسترسی پیدا کنید.
  • فیلترهای یکبار مصرف قابل شستشو نیستند و باید تعویض شوند. فیلترهای قابل شستشو را می‌توانید با آب گرم و صابون ملایم شستشو دهید.
  • پس از شستشو، اجازه دهید فیلتر به طور کامل خشک شود قبل از اینکه آن را دوباره در جای خود قرار دهید.
  • برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار و ایجاد صدا، به طور مرتب فیلتر را تمیز یا تعویض کنید.

7. هوا بند نبودن بدنه فن کویل

زمان که بدنه فن کویل به طور کامل هوابند نباشد، یعنی درزها و شکاف‌هایی در آن وجود دارد. این درزها باعث ایجاد جریان‌های هوای نامنظم و آشفته می‌شوند. این جریان‌های هوا با برخورد به سطوح داخلی دستگاه و لرزش آن‌ها، صدا تولید می‌کنند. همچنین، این نشت هوا می‌تواند باعث کاهش راندمان دستگاه و افزایش مصرف انرژی نیز شود.

هوا بند نبودن بدنه فن کویل

راه‌حل:

  • با استفاده از یک شمع یا کبریت روشن، اطراف بدنه فن کویل را بررسی کنید. اگر شعله شمع به سمت داخل یا خارج دستگاه منحرف شد، به این معنی است که در آن نقطه نشت هوا وجود دارد.
  • می‌توانید از کف صابون یا محلول آب و مایع ظرفشویی نیز استفاده کنید. محلول را روی درزها و شکاف‌ها بمالید. اگر حباب‌هایی تشکیل شد، نشان دهنده وجود نشت هوا است.
  • برای درزهای کوچک‌تر، می‌توانید از درزگیرهای سیلیکونی استفاده کنید. این درزگیرها به راحتی قابل استفاده هستند و چسبندگی خوبی دارند.
  • برای درزهای بزرگ‌تر یا شکاف‌های عمیق‌تر، می‌توانید از نوارهای درزگیر استفاده کنید. این نوارها معمولاً از جنس فوم یا لاستیک هستند و قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارند.
  • اگر علت نشت هوا، آسیب دیدگی یکی از قطعات بدنه فن کویل باشد، باید آن قطعه را تعویض کنید. برای این کار، بهتر است از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

8. عدم وجود فرمینگ ورق های فن کویل

فرمینگ ورق ها در ساختار فن کویل نقش بسیار مهمی در کاهش ارتعاشات و در نتیجه کاهش صدای تولید شده دارد. ورق های بدون فرمینگ، استحکام کافی برای مقابله با ارتعاشات موتور و سایر قطعات متحرک را ندارند. این ارتعاشات به راحتی به بدنه فن کویل منتقل شده و باعث ایجاد صدا می شوند. ورق های صاف و بدون فرمینگ مانند یک صفحه صوتی عمل کرده و صداهای تولید شده در داخل دستگاه را تشدید می کنند. عدم فرمینگ می تواند باعث ضعف ساختاری در نقاطی از فن کویل شود. این ضعف در اثر لرزش و ارتعاشات نیز می تواند علت صدای فن کویل باشد.

عدم وجود فرمینگ ورق های فن کویل

راه‌حل:

  • اگر فن کویل شما دارای مشکل ساختاری جدی و عدم فرمینگ گسترده در ورق ها باشد، ممکن است تعویض آن بهترین گزینه باشد.
  • در برخی موارد، می توان با اضافه کردن تقویت کننده های فلزی به نقاط ضعف ساختار، استحکام فن کویل را افزایش داد و از ایجاد صدا جلوگیری کرد.
  • نصب عایق صوتی بر روی بدنه فن کویل می تواند به کاهش صدا کمک کند. عایق های صوتی با جذب ارتعاشات و صدا، مانع از انتشار آن به محیط اطراف می شوند.

9. مشکل در دریچه های خروجی هوا

دریچه های خروجی هوا در واقع دهانه خروج هوای خنک یا گرم از دستگاه فن کویل هستند. وقتی این دریچه ها به دلایلی مانند تجمع گرد و غبار، انسداد با اشیاء کوچک یا تنظیم نادرست مسدود می شوند، جریان هوای خروجی از دستگاه با مشکل مواجه می شود. این اختلال در جریان هوا باعث ایجاد فشار اضافی در داخل دستگاه می شود که در نتیجه به ارتعاشات و صداهای غیرعادی منجر می گردد.

مشکل در دریچه های خروجی هوا فن کویل

راه‌حل:

  • دریچه ها را با دقت از محل خود خارج کرده و با جاروبرقی یا برس نرم، گرد و غبار و آلودگی های روی آن را کاملا پاک کنید.
  • اگر دریچه ها قابل جداسازی هستند، آنها را به طور کامل از هم جدا کرده و هر دو قسمت داخلی و خارجی را تمیز کنید.
  • در صورت لزوم از آب ولرم و مواد شوینده ملایم برای تمیز کردن دریچه ها استفاده کنید.
  • داخل دریچه ها را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ شیء خارجی مانند تکه های کاغذ، حشرات یا ذرات ریز در آن گیر نکرده باشد.
  • لوله های خروجی هوا را نیز بررسی کنید تا از عدم وجود هرگونه انسداد در آنها اطمینان حاصل کنید.

راهکارهای پیشگیری از صدای زیاد فن کویل

اگر به دنبال جلوگیری از بروز مشکل صدا در فن کویل هستید، بهتر است اقداماتی که در ادامه خواهیم گفت را انجام دهید:

  • برای کاهش صدای ناشی از ارتعاشات، می‌توانید از عایق صوتی در اطراف فن کویل استفاده کنید.
  • بهتر است فن کویل  را با کمترین سرعت روشن کنید. فن کویل ها معمولا دارای سرعت 3 حالته هستند و هر چه سرعت بالاتر را انتخاب کنید، صدای تولید شده توسط فن کویل نیز بالاتر می رود.
  • یکی از مهمترین اقدامات، تمیز کردن کویل هاست. اگر بخواهیم موشکافانه تر بررسی کنیم، باید بگوییم کثیف بودن کویل ها ممکن است باعث بالا رفتن مقاومت شود. بالا رفتن مقاومت نیز دلیل کاهش حجم هوای دستگاه می شود و می تواند باعث سرد شدن یا گرم شدن نامناسب محیط شود.
  • سفت کردن پیچ ها از اقدامات موثر برای کاهش صدای فن کویل است. کار کردن فن کویل و ارتعاشات آن باعث شل شدن پیچ ها و در نتیجه تولید صدای اضافه می شود.
  • با توجه به اینکه اتاق خواب محل استراحت همه افراد است و باید تا حد امکان ساکت باشد، توصیه می کنیم برای اتاق خواب فن کویل هایی که کمترین صدا و نویز دارند را خریداری کنید.
  • نصب کمک فنر روی فن کویل می‌تواند ارتعاشات را کاهش داده و در نتیجه صدای آن را کمتر کند.

برای رفع مشکل صدا دادن فن کویل با کجا تماس بگیریم؟

اگر صدای آزاردهنده فن کویل فراتر از تحمل شماست و به صدای فن کویل باعث شده که نتوانید از آن استفاده کنید، وقت آن رسیده که برای عیب یابی و تعمیر فن کویل از تکنسین های حرفه ای کمک بگیرید. اگر می خواهید تعمیرکار ماهر از دستگاه شما بازدید کند، می توانید از تکنسین های آی پی امداد کمک بگیرید. آی پی امداد از برترین مجموعه های ارائه دهنده خدمات تعمیر دستگاه های سرمایشی در استان تهران است. متخصصین آی پی امداد به واسطه دانش فنی به روز و استفاده از جدیدترین تجهیزات، در سریع ترین زمان ممکن می توانند مشکلات فن کویل را تشخیص داده و اقدامات لازم برای رفع آن را انجام می دهند. در همین راستا برای ثبت درخواست خود می توانید با شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست