logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت ارورهای یخچال ایران شرق

علت ارورهای یخچال ایران شرق
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت ارورهای یخچال ایران شرق به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یخچال و فریزرهای ایران شرق با وجود کیفیت بالایی که دارند ممکن است مانند هر وسیله برقی دیگری در طول زمان دچار مشکل شوند و کدهای خطایی را به نمایش درآورند. آشنایی با این ارورها و علت بروز آنها به شما کمک می‌کند تا ضمن عیب‌یابی اولیه، نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید. علت کدهای خطا در یخچال فریزر ایران شرق می‌تواند از خرابی سنسور دما تا خرابی فن، المنت، کمپرسور و سنسورهای K1 و K10 متفاوت باشد. در این مقاله از وب‌سایت آی پی امداد با علت ارورهای یخچال ایران شرق آشنا می‌شویم و راه‌حل‌های رفع آن‌ها را ارائه می‌کنیم. درصورتی‌که بعد از خواندن این مطلب در رابطه با علت ارور یخچال ایران شرق سوالی داشتید، در قسمت ثبت دیدگاه یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید تا متخصصین آی پی امداد شما را راهنمایی کنند.

انواع کد خطای یخچال ایران شرق و رفع آنها

به طور کلی 10 ارور رایج در یخچال فریزرهای ایران شرق دیده می‌شود که این ارورها با یک کد خطای مشخص نمایش داده خواهند شد. مشاهده‌ هریک از این کدها، مشکل اولیه را مشخص می‌کند. این کدها و علت آن‌ها را در زیر لیست کرده‌ایم و در ادامه‌ مقاله به طور دقیق تمامی آن‌ها را بررسی می‌کنیم. در صورتی که قادر به رفع ارور دستگاه خود نیستید، می توانید از خدمات تعمیر یخچال ایران شرق در آی پی امداد بهره مند شوید.

1. ارور E1 یخچال ایران شرق

ارور علت
E1 مشکل در سنسور دمای یخچال

یکی از شایع‌ترین دلایل بروز ارور در یخچال فریزرهای ایران شرق، خرابی سنسور دمای یخچال است. این سنسور وظیفه اندازه‌گیری دمای داخل یخچال را بر عهده دارد و اطلاعات را به برد کنترل اصلی ارسال می‌کند. برد اصلی نیز بر اساس اطلاعات دریافتی از سنسور، فعالیت کمپرسور و فن را تنظیم می‌کند تا دمای مطلوب داخل یخچال حفظ شود.

مشکل در سنسور دمای یخچال

درصورتی‌که سنسور دما دچار خرابی شود، برد کنترلر ممکن است اطلاعات نادرستی دریافت کند. این امر می‌تواند منجر به کارکرد مداوم کمپرسور یا نرسیدن دمای یخچال به حد مطلوب شود. در هر دو حالت، با مشاهده ارور E1 روی نمایشگر یخچال، باید به فکر تعمیر یا تعویض سنسور دما باشید.

راه‌حل:

  • برای رفع ارور E1، ابتدا باید نسبت به محل قرارگیری سنسور دما در مدل یخچال خود آگاهی پیدا کنید.
  • دفترچه راهنمای یخچال ایران شرق می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.
  • پس از پیدا کردن سنسور، با یک متخصص تعمیر یخچال خود تماس بگیرید.
  • متخصص مربوطه می‌تواند با استفاده از ابزارهای مخصوص، سلامت سنسور را بررسی کرده و در صورت نیاز، آن را با یک سنسور جدید و اصل تعویض نماید.
  • توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید به صورت شخصی اقدام به تعمیر یا تعویض سنسور دما کنید.
  • این کار نیاز به دانش فنی و ابزار تخصصی دارد و در صورت انجام غیرمجاز، ممکن است به سایر قطعات یخچال آسیب وارد شود.

2. ارور E2 یخچال ایران شرق

ارور علت
E2 ایراد در سنسور دمای فریزر

مشابه با سنسور دمای یخچال، وجود سنسور دمای فریزر نیز برای عملکرد صحیح این بخش ضروری است. سنسور دمای فریزر وظیفه دارد تا دمای داخل فریزر را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات را به برد کنترل اصلی ارسال نماید. برد کنترلر نیز بر اساس این اطلاعات، فعالیت کمپرسور را تنظیم می‌کند تا دمای مطلوب داخل فریزر حفظ شود.

خرابی سنسور دمای فریزر می‌تواند منجر به بروز ارور E2 روی نمایشگر یخچال شود. درصورتی‌که این ارور را مشاهده کردید، به احتمال زیاد، سنسور دمای فریزر دچار مشکل شده است. نشانه‌های خرابی سنسور دمای فریزر عبارتند از کاهش بیش از حد دمای فریزر، یخ زدن بیش از حد مواد غذایی یا عدم انجماد کامل مواد غذایی در فریزر.

راه‌حل:

  • همانند سنسور دمای یخچال، برای رفع ارور E2 نیز باید نسبت به محل قرارگیری سنسور دمای فریزر در مدل یخچال خود مطلع باشید و سپس با یک تعمیرکار مجرب یخچال تماس بگیرید.
  • متخصص مربوطه می‌تواند سلامت سنسور را بررسی کرده و در صورت لزوم، آن را با یک سنسور جدید تعویض نماید.
  • توصیه می‌شود از دستکاری یا تعمیر شخصی سنسور دمای فریزر خودداری کنید.

3. کد خطای E3 یخچال ایران شرق

ارور علت
E3 مشکل در سنسور دمای محیطی

برخی از مدل‌های یخچال فریزر ایران شرق به سنسور دمای محیطی نیز مجهز هستند و اطلاعات دریافتی از سنسور دمای محیطی، توسط برد کنترل اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا عملکرد کمپرسور و فن به درستی تنظیم شود. یکی از ارورهای نسبتا رایج در یخچال فریزرهای ایران شرق، ارور E3 است. این ارور زمانی نمایش داده می‌شود که سنسور دمای محیطی دچار مشکل شده باشد. درصورتی‌که این سنسور معیوب شود، برد کنترلر اطلاعات صحیحی دریافت نمی‌کند و قادر به تنظیم دقیق دمای داخلی نخواهد بود. این امر می‌تواند منجر به نوسانات دمایی داخل یخچال و نمایش این کد خطا شود.

راه‌حل:

  • در صورت مشاهده‌ی ارور E3، اولین اقدام بررسی سنسور دمای محیط است که باید توسط کارشناسان مربوطه انجام گیرد.
  • اگر این سنسور خراب یا قطع شده باشد، نیاز به تعویض خواهد داشت.
  • توجه داشته باشید که به هیچ عنوان اقدام به تعمیر یا دستکاری خودسرانه‌ سنسور نکنید.

4. ارور F1 یخچال ایران شرق

ارور علت
F1 خرابی فن یخچال

فن نقش مهمی در گردش هوای سرد درون محفظه دارد و هوای سرد تولید شده توسط کمپرسور، توسط فن در تمامی طبقات یخچال به جریان در می‌آید و باعث حفظ دمای مطلوب می‌شود. فن داخلی یخچال نقش مهمی در گردش هوای سرد داخل محفظه دارد و اگر دچار خرابی شود، دیگر قادر به گردش هوای سرد نخواهد بود. این امر موجب می‌شود تا دمای داخلی یخچال به تدریج افزایش یابد و در نهایت منجر به نمایش ارور F1 روی نمایشگر دستگاه گردد.

خرابی فن یخچال

راه‌حل:

  • این ارور معمولا نشان از یک خرابی یا مشکل جدی در فن یخچال دارد که باید توسط تعمیرکاران بررسی شود.
  • گاهی ممکن است با تعویض سیم‌پیچی‌های موتور فن، این ارور برطرف شود، اما اگر خرابی جدی‌تر باشد نیاز به تعویض فن یخچال وجود خواهد داشت. این کار را حتما به یک تعمیرکار مجاز بسپارید.

5. اخطار F2 یخچال ایران شرق

ارور علت
F2 خراب شدن فن فریزر

فن فریزر وظیفه خروج هوای گرم از محفظه فریزر را بر عهده دارد که با خروج هوای گرم، فرایند انجماد و یخ زدن مواد غذایی درون فریزر به درستی انجام می‌شود. مشکلاتی مانند یخ‌زدگی کویل‌های کندانسور، فرسودگی اجزای فن و یا خرابی موتور الکتریکی آن می‌تواند منجر به بروز ارور F2 شود. زمانی که فن فریزر از کار بیفتد، گرمای تولید شده توسط کمپرسور درون محفظه باقی می‌ماند و مانع از انجماد مواد غذایی می‌شود. در مواردی حتی ممکن است شاهد آب شدن یخ‌های موجود در فریزر باشیم.

راه‌حل:

  • برای رفع ارور F2، در صورت مشاهده‌ی یخ‌زدگی روی کویل‌های کندانسور، نسبت به یخ زدایی فریزر اقدام نمایید.
  • پس از یخ زدایی کامل، مجدداً عملکرد فن را بررسی کنید.
  • اما اگر راه‌حل مذکور کارساز نبود و یا با صداهای غیرعادی فن مواجه شدید، به احتمال زیاد نیاز به تعویض فن با یک قطعه‌ اورجینال وجود دارد که توصیه می‌کنیم این کار را به یک تعمیرکار مجاز بسپارید.

6. ارور F3 یخچال ایران شرق

ارور علت
F3 خرابی فن موتور یا کمپرسور

مشاهده کد خطای F3 روی نمایشگر یخچال فریزر ایران شرق، نشان‌دهنده خرابی فن موتور یا کمپرسور است. کمپرسور قلب تپنده سیستم خنک‌کننده یخچال به شمار می‌رود و با فشرده‌سازی و تقطیر گاز مبرد، موجب خنک شدن محفظه‌های داخلی می‌شود. فن موتور نیز وظیفه‌ی خنک‌سازی کمپرسور داغ شده در اثر کارکرد را بر عهده دارد.

خرابی فن موتور یا کمپرسور

خرابی فن موتور یا کمپرسور می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

  • مسدود شدن مسیر گردش هوا: گردوغبار، چربی و هر عامل دیگری که مانع از گردش هوای خنک در اطراف کمپرسور شود، می‌تواند موجب داغ شدن بیش از حد آن گردد. این اتفاق، فن موتور را تحت فشار مضاعف قرار داده و در نهایت منجر به خرابی آن می‌شود.
  • کمبود روغن کمپرسور: روغن کمپرسور نقش روان‌کاری قطعات داخلی و خنک‌کاری آن را بر عهده دارد. کاهش سطح روغن موجب افزایش اصطکاک و در نتیجه بالا رفتن دمای کمپرسور و خرابی زودهنگام آن می‌شود.
  • فرسودگی اجزای کمپرسور: با گذشت زمان، قطعات داخلی کمپرسور مانند سوپاپ‌ها و رینگ‌های آن دچار فرسودگی شده و عملکرد صحیح‌شان با اختلال مواجه می‌شود. این موضوع در نهایت منجر به کاهش بازدهی کمپرسور و بروز مشکلاتی مانند ارور F3 خواهد شد.

راه‌حل:

  • به دلیل پیچیدگی فنی تعمیر کمپرسور، به شدت توصیه می‌شود در صورت مواجه شدن با ارور F3، با یک تعمیرکار مجاز یخچال ایران شرق تماس بگیرید.
  • اقدامات خودسرانه می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی‌تر و افزایش هزینه‌های تعمیر شود.
  • تعمیرکار مجاز پس از بررسی‌های لازم، نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعات معیوب اقدام خواهد نمود.
  • درصورتی‌که خرابی مربوط به کمپرسور باشد به دلیل اهمیت بالای این قطعه در عملکرد یخچال، تعویض آن با یک کمپرسور اورجینال توصیه می‌شود.

7. کد خطای 10K&1 یخچال ایران شرق

ارور علت
10K&1 خرابی سنسور K10 و K1

علت این ارور در یخچال فریزرهای ایران شرق همان‌طورکه از ظاهرش پیداست، مربوط به سنسورهای خاصی از یخچال، یعنی سنسورهای K1 و K10 است.

راه‌حل:

  • رفع ارور 10K&1، نیازمند دانش فنی و ابزار تخصصی است.
  • بنابراین توصیه می‌گردد برای برطرف کردن این مشکل حتما با یک تعمیرکار مجاز تماس بگیرید.
  • برای برطرف کردن این ارور معمولا لازم است سنسورهای K10 و K1 یخچال تعویض شوند.

8. هشدار H1 یخچال ایران شرق

ارور علت
H1 ایراد در المنت یخچال

یکی از ارورهای نسبتا شایع در یخچال فریزرهای ایران شرق، کد خطای H1 است. این ارور نشان‌دهنده خرابی المنت یخچال (دیفراست) می‌باشد. المنت یخچال قطعه‌ای است که با گرم شدن، باعث آب شدن یخ‌های تجمع یافته روی اواپراتور (محفظه‌ خنک‌کننده) می‌شود. هنگامی که المنت یخچال دچار خرابی می‌شود، یخ‌زدگی روی اواپراتور انباشته شده و مانع گردش هوای سرد در داخل یخچال خواهد شد. این امر باعث کاهش راندمان خنک‌کنندگی یخچال و در نتیجه نمایش ارور H1 روی صفحه نمایشگر یخچال می‌شود.

ایراد در المنت یخچال

راه‌حل:

  • در صورت مشاهده ارور H1، اولین اقدام بررسی المنت یخچال است.
  • برای این منظور لازم است با یک تعمیرکار مجاز یخچال ایران شرق تماس بگیرید.
  • تعمیرکار پس از بررسی های لازم در صورت خرابی المنت، اقدام به تعویض آن با یک قطعه اصلی و استاندارد می‌کند.
  • به هیچ عنوان سعی نکنید خودتان المنت یخچال را تعمیر یا تعویض کنید؛ زیرا این کار می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی‌تر به دستگاه شود.

9. ارور H2 یخچال ایران شرق

ارور علت
H2 خرابی المنت فریزر

مشابه با المنت یخچال، المنت فریزر نیز می‌تواند دچار خرابی شده و منجر به نمایش ارور H2 در یخچال شود. المنت فریزر وظیفه یخ‌زدایی از اواپراتور فریزر را بر عهده دارد. فریزر دارای المنت مخصوص به خودش است که وظیفه ذوب کردن یخ‌زدگی‌های احتمالی را برعهده دارد. خرابی المنت فریزر نیز می‌تواند منجر به تجمع یخ و کاهش راندمان سرمادهی در فریزر شود. در این شرایط معمولا ارور H2 روی نمایشگر یخچال ایران شرق ظاهر می‌شود.

راه‌حل:

  • با مشاهده ارور H2، باید نسبت به بررسی المنت فریزر اقدام نمایید.
  • همانند مورد قبلی توصیه می شود با یک تعمیرکار مجاز یخچال ایران شرق تماس حاصل کنید.
  • تعمیرکار پس از عیب‌یابی در صورت لزوم المنت فریزر را با یک قطعه جدید و استاندارد تعویض خواهد کرد.

10. آلارم C1 یخچال ایران شرق

ارور علت
C1 مشکل در کمپرسور

مشکل در کمپرسور

کمپرسور قلب تپنده یخچال فریزر است و وظیفه به گردش درآوردن گاز مبرد را بر عهده دارد. این گاز با سرد شدن، موجب خنک شدن فضای داخلی یخچال و فریزر می‌شود. کد خطای C1 زمانی ظاهر می‌شود که یک مشکل در کمپرسور یخچال فریزر رخ دهد. مشکلات کمپرسور دلایل مختلفی می‌توانند داشته باشند که هر کدام از آن‌ها ممکن است علت نمایش ارور C1 روی نمایشگر یخچال فریزر باشند. از رایج‌ترین دلایل مشکلات کمپرسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش سطح گاز سرمازا (گاز مبرد) در کمپرسور
  • خرابی رله استارت (رله استارت وظیفه راه‌اندازی کمپرسور را برعهده دارد و خرابی آن می‌تواند مانع از روشن شدن کمپرسور شود.)
  • ایراد و معیوب بودن سیم‌پیچی‌های کمپرسور
  • اتصالات نامناسب و معیوب در کمپرسور

راه‌حل:

  • ارور C1 معمولا نشان‌دهنده مشکلات جدی در کمپرسور است.
  • بنابراین در صورت مشاهده این ارور، به هیچ عنوان نباید از یخچال استفاده کنید؛ زیرا کارکرد یخچال با کمپرسور معیوب می‌تواند باعث آسیب دیدن سایر اجزای دستگاه شود.
  • لذا ضروری است با یک تعمیرکار مجرب یخچال ایران شرق تماس بگیرید تا نسبت به عیب‌یابی و تعمیر یا تعویض کمپرسور اقدام نماید.

برای رفع ارور یخچال ایران شرق با کجا تماس بگیریم؟

ارورهای نمایش داده شده روی یخچال فریزر ایران شرق، راهنمای مفیدی برای تشخیص علت خرابی دستگاه به شمار می‌روند. با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در این مقاله، در صورت مواجه شدن با کد خطاهای رایج در یخچال‌های ایران شرق می‌توانید علت احتمالی خرابی را شناسایی کرده و به درستی برای رفع آن اقدام نمایید. به خاطر داشته باشید که عیب‌یابی و رفع ارور یخچال‌ ایران شرق به ویژه در موارد مربوط به تعویض قطعات، باید توسط تعمیرکاران مجاز و با استفاده از قطعات اصلی انجام شود. در این شرایط می‌توانید با شماره‌های 02158941 یا 02191093903 تماس گرفته و از متخصصین آی پی امداد درخواست کمک کنید

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست