logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

فرق استابلایزر با یو پی اس

فرق استابلایزر با یو پی اس
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله فرق استابلایزر با یو پی اس به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

فرق استابلایزر با یو پی اس در چیست؟ استابلایزر بهتر است یا یو پی اس؟ ممکن است شما هم هنگام خرید یکی از تجهیزات تثبیت کننده ولتاژ، با این سوالات مواجه شوید. با توجه‌ به قطعی و نوساناتی که ممکن است در جریان برق رخ دهد، اکثر تجهیزات برای اینکه بتوانند کارایی مناسبی داشته باشند، به استابلایزر و یو پی اس نیاز دارند. این دو دستگاه هر کدام در جایگاه خاص خود کاربردهای مفیدی دارند و به‌منظور جلوگیری از نوسانات برقی و ذخیره برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما تفاوت استابلایزر با یو پی اس چیست؟ در این مقاله از آی پی امداد به مقایسه استابلایزر با یو پی اس از جهات مختلف خواهیم پرداخت و با مراحل تسلط بر این دستگاه جادویی، از نوسانات برق پیشگیری خواهید کرد.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر در واقع یک نوع تنظیم‌کننده ولتاژ است که در انواع مدل‌ها و کاربردهای گوناگون تولید می‌شود. این دستگاه برای ثابت نگه‌داشتن ولتاژ در انواع دستگاه‌های الکتریکی طراحی شده است. زمانی که تجهیزات و دستگاه‌های الکتریکی دارای استابلایزر هستند، از آن‌ها محافظت می‌شود و در نتیجه طول عمر محصول شما نیز افزایش پیدا می‌کند. برای اینکه یک ولتاژ ثابت برای مصرف‌کننده جریان برق در پایانه‌های خروجی آن وجود داشته باشد، دستگاه استابلایزر طراحی شده است. استفاده از استابلایزر در تجهیزات الکتریکی باعث می‌شود که دستگاه در برابر ولتاژ بالا، پایین و سایر تغییرات دیگر به‌خوبی محافظت شود. در این صورت می‌توان نوسانات مضری که در اثر ولتاژ کم ایجاد به وجود می‌آید را کاهش داد.

استابلایزر چیست؟

مزایا و معایب استفاده از استابلایزر

  • این دستگاه ولتاژ جریان برق شهری را به طور کامل ثابت نگه می‌دارد. در نهایت این تثبیت ولتاژ باعث می‌شود که طول عمر دستگاه‌های برقی تا حد زیادی افزایش پیدا کند.
  • هنگامی که شما از استابلایزر در تجهیزات الکترونیکی خود استفاده می‌کنید، از اتصال کوتاه و آسیب به قطعات مهم دستگاه پیشگیری می‌شود.
  • همچنین استفاده از استابلایزر در تجهیزات الکتریکی، باعث می‌شود میزان مصرف برق تا حد 25 درصد کاهش پیدا کند.
  • معمولاً دستگاه‌های استابلایزر هزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارند.
  • تنها معایب این دستگاه‌ها این است که درون آن باتری قرار داده نشده است. در نتیجه هنگامی که جریان برق شهری قطع می‌شود، دستگاه استابلایزر نیز خاموش شده و وظیفه خود را انجام نمی‌دهد.
  • در نهایت تا هنگامی که جریان برق به طور مجدد متصل نشود، مصرف‌کنندگان نمی‌توانند از استابلایزر در تجهیزات الکترونیکی خود استفاده کنند.

آشنایی با یو پی اس

دستگاه یو پی اس یک منبع تغذیه بدون وقفه محسوب می‌شود که مانند استابلایزر در انواع مدل‌های مختلف طراحی شده است. استفاده از یو پی اس گزینه‌ای بسیار مناسب برای تجهیزات الکتریکی مانند کامپیوتر است. هنگامی که شما تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی خود را به یو پی اس مجهز می‌کنید، موجب تنظیم میزان ولتاژ ورودی در تجهیزات خود می‌شوید. وظیفه اصلی یو پی اس، این است که بار مصرفی را بدون وقفه برای تجهیزات الکتریکی فراهم کند. به‌عبارت‌دیگر در این تجهیزات با استفاده از انرژی که درون باتری ذخیره شده است، برق مورد نیاز برای تجهیزات الکتریکی فراهم می‌شود. سیستم یو پی اس میان برق شهری و دستگاه مصرف‌کننده شما قرار داده می‌شود که می‌تواند برق شبکه را تنظیم و تثبیت کند و در نهایت مانع نفوذ نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس شما شود.

آشنایی با یو پی اس

مزایا و معایب استفاده از یو پی اس

  • یکی از مزایای بسیار مهم استفاده از سیستم یو پی اس، این است که یک باتری در ساختار آن وجود دارد و از طریق این باتری مشکلات مصرف کنندگان تا حد زیادی برطرف می‌شود.
  • معمولاً در محیط‌های حساس مانند بیمارستان، مراکز پزشکی، بانک و … روی تجهیزات امنیتی از سیستم یو پی اس استفاده می‌شود.
  • این دستگاه می‌تواند برق موردنیاز مصرف‌کنندگان را تقریباً در طول مدت‌زمان 15 تا 20 دقیقه تأمین کند.
  • به همین منظور دستگاه یو پی اس به‌عنوان دستگاه برق اضطراری مشهور شده است.
  • در زمینه معایب این دستگاه نیز می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد. به‌غیراز این مورد، استفاده از این سیستم هیچ‌گونه عیبی ندارد.

بررسی تفاوت های استابلایزر و یو پی اس از جهات مختلف

امروزه با گسترش استفاده از لوازم برقی و حساسیت آنها به نوسانات برق، استفاده از تجهیزاتی برای محافظت از آنها در برابر این نوسانات ضروری شده است. دو نوع از این تجهیزات که کاربرد فراوانی دارند، استابلایزر و یو پی اس هستند. هر کدام از این دستگاه‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب هر کدام به نیاز و شرایط شما بستگی دارد. در این بخش از مقاله به بررسی تفاوت‌های استابلایزر و یو پی اس می‌پردازیم تا بتوانید انتخاب درستی برای محافظت از لوازم برقی خود داشته باشید.

فرق استابلایزر با یو پی اس از نظر نحوه عملکرد

با مقایسه استابلایزر با یو پی اس، می‌توان به این نکته پی برد که از نظر حفاظت و کنترل برق تقریباً کارایی یکسانی دارند و تنها تفاوت آن‌ها مربوط به زمانی است که جریان برق شهری قطع می‌شود.

فرق استابلایزر با یو پی اس از نظر نحوه عملکرد

  • سیستم یو پی اس علاوه بر محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر نوسانات برق، می‌تواند هنگام قطع جریان برق نیز نیروی برق مناسب را بر اساس ظرفیت خود تأمین کند.
  • همچنین استابلایزر به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا انواع تجهیزات الکترونیکی آن‌ها در برابر نوسانات برق به طور پایدار کار کند. معمولاً از این سیستم در زمینه صنعتی، تجاری و خانگی استفاده می‌کنند.
  • استابلایزر برای انواع تجهیزات الکتریکی که به ولتاژ پایدار نیاز دارند، مانند چاپگر، سیستم رایانه، کارخانه و … نیز بسیار مناسب است.
  • سیستم یو پی اس زمانی کاربرد دارد که قصد داشته باشید از تجهیزات الکتریکی خود در برابر قطع جریان برق محافظت کنید. این سیستم زمانی مناسب است که تجهیزات الکتریکی به جریان برق پایدار و بدون قطعی نیاز دارند.
  • در این زمینه می‌توان به سرور کامپیوتر، دستگاه‌های پزشکی و تجهیزات امنیتی اشاره کرد که استفاده از سیستم یو پی اس در آن‌ها بسیار ضروری است.

در حالت کلی تفاوت استابلایزر و یو پی اس از نظر نحوه عملکرد به این مربوط می‌شود که استابلایزر به کاربران کمک می‌کند تا ولتاژ پایداری برای تجهیزات الکتریکی آن‌ها فراهم شود. همچنین سیستم یو پی اس به کاربران کمک می‌کند تا هنگام قطع جریان برق، از تجهیزات الکتریکی محافظت کند و موجب برقراری جریان برق لازم را برای آن‌ها شود.

تفاوت استابلایزر با یو پی اس از نظر حفاظت

یکی دیگر از فرق های استابلایزر و یو پی اس به نحوه حفاظت آن‌ها مربوط می‌شود و هریک باید از قطعات و فرآیندهای خاصی حفاظت کنند. در ادامه بیشتر این موارد را بررسی می‌کنیم:

نحوه حفاظت سیستم یو پی اس

به‌طورکلی یو پی اس‌های متفاوتی وجود دارند که هریک خصوصیات منحصربه‌فردی دارند. اما نحوه حفاظت در همه آن‌ها یکسان است که عبارت‌اند از:

  • درصورتی‌که جریان برق قطع شود، سیستم یو پی اس موجب برقراری برق پشتیبان برای تجهیزات الکتریکی می‌شود و می‌توان گفت یک نوع کارایی بدون وقفه را تضمین می‌کند.
  • هنگامی که سیستم یو پی اس به تجهیزات الکتریکی متصل می‌شود، از آن‌ها در برابر نوسانات برق که امکان دارد در اثر صاعقه یا سایر مشکلات دیگر رخ دهد، محافظت می‌کند.
  • سیستم یو پی اس قادر است میزان ولتاژ ورودی به تجهیزات الکتریکی را تنظیم کند، در این صورت می‌توان اطمینان داشت دستگاه شما در یک محدوده ایمن و پایدار قرار دارد.
  • هنگامی که این سیستم روی تجهیزات الکتریکی قرار می‌گیرد، فرکانس ورودی را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود فرکانس در یک محدوده ایمن و پایدار قرار داشته باشد.
  • سیستم یو پی اس قادر است تجهیزات را در برابر اضافه بار ناگهانی محافظت کند و مانع صدمه دیدن قطعات مهم در تجهیزات الکتریکی شود.
  • این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند از آسیب اتصال کوتاه و سایر خطاهای الکتریکی تا حد زیادی پیشگیری کند.

نحوه حفاظت سیستم یو پی اس

روش حفاظت سیستم استابلایزر

همان‌طور که بیان کردیم، نحوه حفاظت سیستم استابلایزر با یو پی اس فرق دارد. در موارد زیر به بررسی این حفاظت توسط استابلایزر می‌پردازیم.

  • استابلایزر می‌تواند ولتاژ بالا یا پایین ورودی را کنترل کند. در نتیجه با استفاده از این حفاظت در تجهیزات الکتریکی هیچ‌گونه اختلالی در اثر نوسانات ولتاژ رخ نمی‌دهد.
  • استابلایزر فیلترهای الکترومغناطیسی دارد که در اثر آن نویزهای الکترومغناطیسی از بین می‌روند و مانع از تأثیر آن‌ها بر تجهیزات الکتریکی و خرابی آن‌ها می‌شود.
  • استابلایزرها دارای حفاظت اتصال کوتاه هستند که در نتیجه از خرابی تجهیزات الکتریکی در هنگام ایجاد اتصال کوتاه پیشگیری می‌کند.
  • هنگامی که خطر برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی رخ وجود دارد، استابلایزر با اقداماتی که انجام می‌دهد، خطر خرابی تجهیزات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • استابلایزرها توانایی کنترل نوسانات فرکانسی که به تجهیزات الکترونیکی وارد می‌شود را دارند. در نتیجه تجهیزات الکتریکی در برابر نوسانات فرکانس دچار اختلال نمی‌شوند.
  • استابلایزرها می‌توانند دما را اندازه‌گیری و کنترل کنند و با استفاده از آن، از افزایش گرما تا حد زیاد جلوگیری می‌شود.

روش حفاظت سیستم استابلایزر

فرق یو پی اس و استابلایزر از نظر قیمت

با بررسی فرق استابلایزر با یو پی اس، پی بردیم که به دلیل وجود باتری در سیستم یو پی اس، هزینه خرید آن بالاتر است. اما درعین‌حال ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری در این سیستم وجود دارد و در نتیجه حفاظت‌های اضافی را می‌توان در آن مشاهده کرد که باعث افزایش قیمت آن شده است.

  • البته توجه داشته باشید که تمام این امکانات، در یو پی اس‌های جدید یعنی مدل آنلاین وجود دارد.
  • در این سیستم برای اینکه برق پشتیبان برای تجهیزات الکتریکی فراهم شود، باتری در نظر گرفته شده است که این باتری‌ها قابلیت شارژ شدن دارند.
  • یکی از نکات مهم مربوط به این باتری‌ها این است که به سرعت شارژ می‌شوند و طول عمر بالایی دارند. همین موارد باعث شده است که قیمت سیستم یو پی اس نسبت به استابلایزر بالاتر باشد.
  • از سوی دیگر در سیستم استابلایزر تنها یک موتور و ترانسفورماتور وجود دارد که ولتاژ پایدار را برای تجهیزات الکتریکی فراهم می‌کند، در نتیجه هیچ‌گونه نیازی به باتری نیست.
  • به همین دلیل در سیستم استابلایزر که باتری وجود ندارد، هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

در حالت کلی هزینه مربوط به خرید سیستم یو پی اس باتوجه‌به مدل و ابعاد دستگاه و ویژگی‌های فنی آن با یکدیگر فرق دارند، اما درهرحال هزینه مربوط به خرید سیستم استابلایزر پایین‌تر است.

مقایسه یو پی اس با استابلایزر

کسانی که از لوازم برقی حساس و گران‌قیمت استفاده می‌کنند و به دنبال راهی برای محافظت از لوازم برقی خود در برابر نوسانات برق هستند، می‌توانند از طریق جدول زیر، به صورت خلاصه فرق استابلایزر با یو پی اس را متوجه شوند.

ویژگی ها استابلایزر یو پی اس
وظیفه تثبیت ولتاژ برق تثبیت ولتاژ و تامین برق بدون وقفه
نحوه عملکرد تنظیم ولتاژ ورودی با ترانس یا رله استفاده از باتری در زمان قطع برق
حفاظت در برابر نوسانات بله بله
حفاظت در برابر قطع برق خیر بله
تأخیر در وصل خروجی دارد دارد (قابل تنظیم)
فیلتر نویز دارد دارد
ابعاد و وزن کوچکتر و سبک‌تر بزرگتر و سنگین‌تر
قیمت ارزان‌تر گران‌تر
کاربرد مصارف خانگی و اداری مصارف حساس و مهم
مزایا قیمت مناسب، نصب آسان، عمر طولانی حفاظت کامل در برابر قطع برق، تامین برق بدون وقفه
معایب عدم حفاظت در برابر قطع برق، عدم تصفیه کامل نویز قیمت بالا، ابعاد بزرگ، نیاز به تعمیر و نگهداری

سیستم استابلایزر را انتخاب کنیم یا یو پی اس؟

درصورتی‌که با بررسی فرق استابلایزر با یو پی اس هنوز شک دارید که کدام سیستم را تهیه کنید، باید توجه داشته باشید که استفاده از این تجهیزات به نیاز شما بستگی دارد.

سیستم استابلایزر را انتخاب کنیم یا یو پی اس؟

  • درصورتی‌که قصد دارید از این سیستم‌ها در بیمارستان، آزمایشگاه و مکان‌هایی که به جریان برق نیاز دارند، استفاده کنید و قطع جریان برق در این مکان‌ها باعث ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیر می‌شود، حتماً سیستم یو پی اس را انتخاب کنید.
  • اما باتوجه‌به اینکه میزان قطعی جریان برق شهری کاهش پیدا کرده است، برای مصرف خانگی توصیه می‌شود که سیستم استابلایزر را تهیه کنید؛ زیرا از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • یکی از نکات دیگری که به آن توجه داشته باشید، این است که در سیستم یو پی اس یک عدد برد الکترونیکی وجود دارد که هنگام کاهش و افزایش ولتاژ برق شهری، برق را قطع می‌کند.
  • همچنین در این سیستم یک مدار تأخیر برای وصل مجدد جریان برق شهری در یک زمان معین وجود دارد. اما در سیستم استابلایزر یک میکروکنترلر هوشمند برای محافظت از لوازم برقی قرار داده شده است که بسیار مطمئن است.

جمع‌بندی

با توجه به مطالبی که این مقاله بررسی کردیم، متوجه شدیم که برای تنظیم ولتاژ از استابلایزرها استفاده می‌شود و همچنین برای تأمین جریان برق مداوم و کاهش زمان قطعی برق شهری استفاده از سیستم یو پی اس توصیه می‌شود. این سیستم‌ها از نظر نحوه عملکرد، ویژگی و کاربرد با یکدیگر فرق دارند، اما توصیه می‌شود در مواردی که نوسانات به طور مکرر در منبع تغذیه رخ می‌دهد، استابلایزرها را انتخاب کنید. همچنین درصورتی‌که نیاز به جریان برق پشتیبان دارید، سیستم یو پی اس بسیار مناسب است. اگر تفاوت  استابلایزر با یو پی اس را نمی‌دانید، توصیه می‌شود از کارشناسان آی پی امداد کمک بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد