logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

راهنمای تعمیر سیستم دیفراست یخچال

راهنمای تعمیر سیستم دیفراست یخچال
راهنمای تعویض دیفراست یخچال
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله راهنمای تعمیر سیستم دیفراست یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یخچال فریزرها که از وسایل مهم و جدا نشدنی آشپزخانه به شمار می‌روند، سالهاست که در نگه‌داری مواد غذایی به بشر کمک کرده­ و می‌کنند. حتما به خاطر دارید که از یخچال‌های قدیمی گرفته تا امروزی، همه به دلیل رطوبت ایجاد شده از مواد غذایی و سرما، باعث ایجاد برفک می‌شوند. از این رو در یخچال‌های امروزی از سیستم یخ‌زدایی برفک‌ها که به سیستم‌های دیفراست و نوفراست معروف هستند؛ استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا ضمن آشنایی با دیفراست به راهنمای تعمیر دیفراست یخچال نیز بپردازیم.

کاربران گرامی؛ چنانچه به دنبال راهنمای تعمیر سیستم دیفراست یخچال هستید، در این مقاله با متخصصین وبسایت تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد همراه باشید.

دیفراست یخچال چیست؟

دیفراست که به معنی یخ‌زدایی است، برای آب کردن برفک‌های اواپراتور یا همان پنل خنک‌کننده در بعضی از سیستم‌های تبرید مانند یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم در واقع وظیفه از بین بردن برفک‌های ناشی از رطوبت مواد غذایی را برعهده دارد. در یخچال‌های قدیمی برای از بین بردن برفک یخچال‌ها افراد مجبور به خاموش کردن یخچال بودند تا برفک‌های ایجاد شده در یخچال آب شده و از بین بروند. از آنجایی که این کار بسیار وقت گیر بود و موجب باز شدن یخ مواد غذایی و همچنین فاسد شدن آنها می‌شد، تولیدکنندگان با اضافه کردن قطعاتی به یخچال‌ها به عنوان سیستم دیفراست درصدد رفع این مشکل برآمدند. از این رو یخچال‌های بدون برفک وارد بازار شدند.

حال ساختاری که این گونه یخچال‌ها دارند به این صورت است که ممکن است برفک در این یخچال‌ها تولید شود؛ اما به دلیل قرار گرفتن در پشت کاور، این برفک‌ها قابل مشاهده نیستند و فقط با برداشتن کاور می‌توان برفک یخچال را مشاهده کرد.

اجزا و قطعات تشکیل‌دهنده سیستم دیفراست یخچال

اجزا و قطعاتی که سیستم دیفراست یخچال را تشکیل می‌دهند، عبارتند از:

  • اواپراتور (لوله های مسیر گاز که در قسمت فریزر تعبیه شده است و برفک میزند.)
  • ترموفیوز (به مانند فیوز در سیستم دیفراست عمل میکند.)
  • ترمودیسک (حسگر دما است. در مدل هایی که تایمر دارد، به جای سنسور ترمودیسک تعبیه شده است.)
  • تایمر دیفراست (مدیریت قطعات دیفراست را بر عهده دارد.)
  • برد الکترونیکی (مدیریت قطعات دیفراست در مدل های تمام الکترونیکی)
  • سنسور دیفراست یخچال (حسگر دما در مدل هایی که دارای برد الکترونیکی هستند)
  • هیتر المنت (گرما تولید میکند تا برفک ها آب شوند.)
  • درین (برفک ها آب شده از طریق سوراخ درین خارج میشود.)

قطعات دیفراست یخچال کدامند؟

این اجزا و قطعات در یخچال‌های امروزی آنقدر کامل‌تر شدند که در حال حاضر به طور بسیار هوشمندی عمل می­کنند.

ترموفیوز یخچال و ترمودیسک
ترموفیوز یخچال و ترمودیسک

ترمودیسک و ترموفیوز جزء قطعات مهم دیفراست میباشند، برای آشنایی بیتر با آن ها و همچنین نحوه عیب یابی و بررسی علت خرابی روی لینک کلیک نمایید.

مشاهده مقاله

نحوه عملکرد سیستم دیفراست یخچال

عملکرد سیستم دیفراست یخچال در تمام مدل ها کاملا یکسان است. اما قطعات آن بسته به مدل های مختلف متفاوت است.

  • اگر یخچال شما تایمر دارد، قطعات دیفراست شامل: ترمودیسک، ترموفیوز، المنت میباشد.
  • اگر یخچال شما برد الکترونیکی دارد، قطعات دیفراست شامل: سنسور دیفراست، ترموفیوز، المنت میباشد.

همانطور که با قطعات این سیستم آشنا شدید، باید گفت که هر یک از این قطعات در این سیستم وظیفه مهمی را برعهده دارند. سنسور دیفراست دمای اطراف اواپراتور را اندازه‌گیری کرده و آن را به برد اصلی یخچال ارسال می‌کند. در نهایت برد الکترونیکی، دستور روشن و یا خاموش شدن المنت را می‌دهد. زمانی که دما تا حدی زیاد پایین بیاید، سنسور به برد الکترونیکی اطلاع روشن شدن هیتر برای آب کردن برفک را صادر می‌کند و پس از اتمام این فرآیند، دستور خاموش شدن هیتر صادر می‌گردد. ترموفیوز نیز در این سیستم وظیفه کنترل هیتر المنت را در جهت جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه، بر عهده دارد. همچنین در مدل هایی که به جای برد الکترونیکی تایمر وجود دارد، ترمودیسک به مانند سنسور دیفراست عمل میکند و وظیفه وصل و قطع کردن هیتر را توسط تایمر برعهده دارد.

مشکلات یخچال که مربوط به خرابی قطعات دیفراست است

قطعات دیفراست در یخچال های امروزه، جایگاه مهمی دارد. اگر هر کدام از قطعات ذکر شده، مشکل داشته باشند، در فرایند سرماسازی تداخل ایجاد میشود و مشکلات زیر به وجود می‌آید.

1- با خرابی قطعات دیفراست، سرمای یخچال فریزر کم میشود.

  • اگر لوله های اواپراتور برفک بزنند و برفک ها آب نشوند، سرمای یخچال و فریزر از بین میرود.

2: اگر دیفراست انجان نشود، یخچال صدا میدهد

  • اگر احساس صدای زیاد یخچال را داشتید، یکی از دلیل های آن مربوط به عدم دیفراست است.
  • زمانیکه توده ای از برفک در قسمت اواپراتور ایجاد میشود، باعث برخورد پروانه فن به برفک میشود، که در نهایت تولید صدا میکند.

3- کار نکردن فن یخچال فریزر از دیگر مشکلات مربوز به خرابی قطعات دیفراست است.

  • وقتیکه پروانه فن به برفک ها برخورد میکند، مانع کار فن میشود.

4- با مشاهده برفک زیاد یخچال متوجه شوید که دیفراست انجام نشده.

  • فریزر برفک میزند.
  • سرما کم میشود.
  • بدنه یخچال به دلیل کم شدن سرما عرق میکند.
  • و در نهایت آب های حاصل از عرق کردن در کف یخچال جاری میشود.

5- خرابی المنت از قطعات دیفراست باعث برق گرفتگی یا داغ شدن بیش از بدنه فریزر میشود.

  • زمانیکه المنت فریزر بیش از حد در مدار قرار بگیرد و گرما تولید کند، باعث داغ شدن و آسیب به فریزر میشود.
  • همچنین اتصالی در المنت از دلایل برق گرفتگی در یخچال میباشد.

علاوه بر این، خرابی هر یک از قطعات سیستم دیفراست موجب ایجاد برفک در یخچال فریزر می‌شود. در صورت بروز هریک از این مشکلات در یخچال فریزر برای جلوگیری از فاسد شدن و همچنین آسیب نرسیدن به قطعات دیگر دستگاه باید مشکل سریعا بررسی و رفع گردد.

راهنمای تعمیر سیستم دیفراست یخچال

اگر سیستم دیفراست یخچال مشکل دارد، یعنی یک یا چند قطعه عملکرد خود را به درستی انجام نمیدهند. اما قبل از این که اقدام به تعویض این قطعات در یخچال کنید بهتر است بدانید که برخی اوقات خرابی در این سیستم از سوی خود این قطعه نیست و قطعات دیگری هم روی این قطعه تاثیر گذار هستند. در این بخش از راهنمای تعمیر دیفراست یخچال قصد داریم قطعاتی که کارکرد آن ها روی عملرکرد دیفراست یخچال تاثیر دارد را معرفی کنیم.

سنسور دیفراست یخچال
سنسور دیفراست یخچال

سنسور دیفراست یخچال هم جزء قطعات مهم دیفراست میباشد که در یک مقاله آموزشی جداگانه در آی پی امداد به بررسی عیب یابی و مشکلات آن پرداخته ایم.

مشاهده مقاله

چک کردن خرابی المنت در هنگام تعمیر دیفراست یخچال

برای چک کردن قطعات بهتر است که اول به سراغ المنت موجود در سیتسم دیفراست بروید. از آنجایی که کار هیتر المنت یخچال آب کردن برفک اواپراتور است، در صورتی خرابی این قطعه سیستم دیفراست با مشکل مواجه می‌شود. برای اطمینان از درستی آن، لازم است که المنت را تست نمایید. برای این کار اتصالات آن به سیم‌ها را بررسی کنید. سیم‌هایی که به المنت متصل شده‌اند را از المنت جدا و دو سر آن را با اهم‌متر اندازه بگیرید. در صورتی که اهم‌متر عددی غیر از 200 تا 300 اهم را نشان می‌داد، می‌توان گفت المنت به مشکل خورده و باید تعویض گردد.

هیتر المنت یخچال
هیتر المنت یخچال

اگر هیتر المنت یخچال شما خراب باشد در عملکرد دیفراست اختلال ایجاد میشود و به نوعی نیاز به تعمیر قسمت دیفراست دستگاه خود خواهید بود. در مقاله ای دیگر از آی پی امداد به بررسی علت های خرابی و نحوه عیب یابی المنت پرداخته ایم.

مشاهده مقاله

بررسی خرابی سنسور دیفراست یخچال

قطعه دیگری که باید در این سیستم چک بشود، سنسور دیفراست یخچال فریزر است. این سنسور که در کنار اواپراتور قرار گرفته است، باید مقاومتی بین 2000 تا 40000 اهم را نشان دهد. در صورتی که مقاومت این قطعه را اندازه‌گیری کرده و به این عدد نرسیدید. باید به خراب بودن سنسور دیفراست شک کنید. با تعویض این سنسور در صورتی که دیگر قطعات سالم باشند، مشکل دیفراست برطرف می‌گردد.

بررسی خرابی ترموفیوز در هنگام تعمیر دیفراست یخچال

این قطعه که یک فیوز حرارتی است؛ کار المنت را تحت نظر دارد. در صورتی که المنت به هر دلیل بعد از آب کردن برفک‌ها خاموش نشود و دمای آن قسمت بیش از ۷۰ درجه شود، این فیوز حرارتی می‌سوزد و المنت را از مدار خارج می‌کند. در صورتی که متوجه شدید ترموفیوز سوخته است ضمن اینکه باید آن را تعویض کنید، باید مواردی که موجب خارج نشدن المنت از مدار شده است را نیز مورد بررسی قرار دهید. سنسور دیفراست، تایمر دیفراست یا برد الکترونیکی می‌توانند در خارج نشدن المنت از مدار نقش داشته باشند.

خرابی تایمر و منجر شدن آن به از کار افتادن سیستم دیفراست یخچال

خرابی تایمر نیز از دیگر دلایلست که می‌تواند باعث اختلال در سیستم دیفراست شود. برای تست تایمر پیچ‌هایی که تایمر دیفراست را به یخچال فیکس کرده؛ باز کنید. سیم‌های آن را جدا کرده و با اهم متر آن را تست کنید. مولتی تستر باید روی x1 قرار داشته باشد. یکی از میله‌هایی که منطبق با سیم سفید است را لمس کنید. میله را به سه ترمینال متصل نگه دارید. اهم‌ها باید حداقل روی یک یا در نزدیکی صفر و احتمالاً دو جفت پایانه باقی بمانند و حداقل یکی از این پایانه‌ها باید در حالت بی‌نهایت تست گردد. در صورتی که صدای کلیک را با چرخاندن سوئیچ تایمر در جهت عقربه‌های ساعت شنیدید. باید دیگر پایانه‌ها را نیز تست کنید. آنهایی که در صفر اهم مانده‌اند، اکنون باید در بی‌نهایت تست شوند. اگر هر یک از آنها کار نکرد، باید تایمر جدید جایگزین شود.

ارتباط خرابی برد الکترونیکی با دیفراست یخچال

اگر تمامی مراحل بالا را طی کرده و به صحت و سلامتی این قطعات پی بردید، می‌توان گفت که مشکل از برد الکترونیکی است که باید تعمیر و یا تعویض گردد.

رفع مشکل تعمیر دیفراست یخچال به کمک کارشناسان آی پی امداد

در یخچال‌های قدیمی عیب‌یابی و تعویض این قطعات کار راحت‌تری بود. اما در یخچال‌های بدون برفک که امروزه در بازار موجود هستند، تعمیر سیستم دیفراست پیچیده‌تر شده و کار چندان آسانی نیست. از این جهت نمایندگی‌های تعمیرات یخچال، بهترین مکان برای تعمیر و تعویض قطعات یخچال شما هستند و شما با سپردن این کار به متخصصان و افراد کار بلد می‌توانید با خیالی آسوده یخچال خود را تعمیر نمایید. آی پی امداد یکی از نمایندگی‌هایی است که با پیشرفته‌ترین تجهیزات و همچنین با داشتن کارشناسان خبره در کمترین زمان ممکن یخچال شما را تعمیر و عیب‌یابی می‌کند.

نتیجه‌گیری از تعمیر دیفراست یخچال

در این مقاله به سیستم دیفراست و راهنمای تعمیر دیفراست یخچال پرداختیم. همانطور که گفته شد در یخچال‌های امروزی تعویض و یا تعمیر دیفراست یخچال کار آسانی نیست؛ زیرا قطعات سیستم ضدبرفک پشت کاور در انتهای کابین فریزر قرار دارند و دسترسی به آنها کار آسانی نبوده و بهتر است که این کار توسط متخصصان و کارشناسان آی پی امداد انجام پذیرد.

3.2/5 - (4 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

12 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • حمیدرضا بخشعلی 27 بهمن 1402

    سلام سیستم یخ زدا یا همان دبفراست یخچال ساید جنرال الکتریک من مدل پروفایل کار نمیکنه و برفک میزنه و دمای داخل یخچال بالا میره.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 28 بهمن 1402

      درود، ترمودیسک، ترموفیوز، سنسور دیفراست، المنت و برد دستگاه را بررسی کرده و در صورت خرابی، قطعات معیوب را تعویض نمایید.

      پاسخ دادن
  • زهره دادفر 26 بهمن 1402

    سلام خسته نباشید، بعد از نصب و افزودن دیفراست یخچال، هر چندین ساعت به مدت تقریبا نیم ساعت برقش کاملا قطع میشه، حتی لامپ داخل هم روشن نمیشه و نمایشگر روی یخچال هم باز به این صورت خاموشه.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 26 بهمن 1402

      درود، تایمر تعویض شده باید با زمان دیفراست تایمر قبل مطابقت داشته باشد. همچنین اتصالات و سیم های تایمر را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
  • وحید 25 دی 1402

    سلام یخچال ما نوفراست است ولی مقداری کم درقسمت هایی برفک میزد وحالت یخی میشد. به علت ضربه با چاقو دچار خش های کوچکی شده در محل همان خش ها دوباره یخ بوجود می آید. علت برفک های یخی ضربه با چاقو است؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 26 دی 1402

      درود، سیستم دیفراست شامل المنت، برد، ترمودیسک و ترموفیوز و سنسور دیفراست را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
    • مجتبی 01 فروردین 1403

      سلام عالی بود.ممنون

      پاسخ دادن
  • علی 16 مهر 1402

    عالی بود.ممنون.

    پاسخ دادن
  • جنگلی 23 شهریور 1402

    سلام، یخچال من اریستون قدیمی هستش، سرمادهی ش از کار افتاد تعمیرکار اومد باز کرد، سنسور برفک زده ش عوض کرد، البته داخل دستگاه خیلی برفک زده بود، چند دوزی درست شد باز الان داغ میکنه و میزان سرمادهی ش کم شده، چیکار بکنم ؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 23 شهریور 1402

      درود، مشکل از سیستم دیفراست یخچال است که باید ترمودیسک آن تعویض شود.

      پاسخ دادن
  • محمود 23 فروردین 1402

    سلام فریزر هیمالیا دارد که مشکل برفک زدن قسمت بالایی در فریزر وجود دارد و یکسره کار می کند.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 24 فروردین 1402

      درود، در صورتی که سیستم یخچال شما از نوع معمولی است، لازم است اقدام به بررسی گاز یخچال نمایید و بررسی کنید که نیاز به شارژ گاز دارد یا خیر. همچنین می توانید لاستیک درب یخچال را مورد بررسی قرار دهید که دچار آسیب دیدگی نشده باشد. چنانچه سیستم دستگاه شما از نوع نوفراست یا ضدبرفک می باشد، احتمالا مشکل مربوط به سیستم دیفراست است که باید قطعاتی نظیر ترمودیسک، ترموفیوز، سنسور، المنت و برد را عیب یابی نمایید. در نهایت به سراغ بررسی بخش هایی نظیر فن، فاضلاب و گاز یخچال بروید.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد