logo logo تعمیر لباسشویی در تهران با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

جلوگیری از چروک شدن لباس در ماشین لباسشویی

جلوگیری از چروک شدن لباس در ماشین لباسشویی
جلوگیری از چروک شدن لباس در ماشین لباسشویی
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله جلوگیری از چروک شدن لباس در ماشین لباسشویی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه
podcast

علت چروک شدن لباس در لباسشویی همراه با راهنمای رفع مشکل

منتظر خواندن دیدگاه شما بعد از گوش کردن به این پادکست خواهیم بود.
2075

در برخی مواقع ممکن است به هنگام شستشوی لباس ها در ماشین لباسشویی، الیاف لباس ها به یکدیگر بچسبند و چین و چروک ایجاد شود. چروک شدن لباس ها در لباسشویی می تواند باعث ظاهر نامناسب لباس ها شده و همچنین می تواند اتو کردن آنها را تبدیل به امری دشوار نماید. بنابراین لازم است اقدامات لازم را در جهت رفع این مشکل انجام دهید. در این مقاله به بررسی علت و نحوه جلوگیری از چروک شدن لباس در ماشین لباسشویی پرداخته و ویدیوهای آموزشی نیز برای درک بهتر و رفع آسان تر مشکل برای شما قرار داده ایم. در ادامه با آی پی امداد همراه باشید.

کاربران گرامی سوالات خود را در زمینه علت چروک شدن لباس یا مراحل جلوگیری از چروک لباس در ماشین لباسشویی، در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) یا بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید تا کارشناسان مرکز تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد به صورت آنلاین پاسخگوی شما عزیزان باشند.

فیلم آموزشی علت چروک شدن لباس در لباسشویی

اگر پس از شستشوی لباس های خود در ماشین لباسشویی متوجه چروک شدن آنها شده اید، می توانید از ویدیو آموزشی زیر برای عیب یابی و رفع مشکل کمک بگیرید. تکنسین متخصص آی پی امداد در این فیلم آموزشی، هریک از دلایل بروز مشکل چروک شدن لباس در لباسشویی را برای شما توضیح داده است.

چرا لباس ها در لباسشویی چروک میشوند؟ عیب‌یابی 7 دلیل + راه‌ حل

یکی از کارهای خسته‌ کننده بعد از شستشوی لباس‌ ها توسط ماشین لباسشویی، اتو کردن آنها می باشد. این کار علاوه بر اینکه بسیار خسته‌ کننده است، وقت شما را تلف می‌کند و فرصت انجام کارهای دیگر را نیز از شما می‌ گیرد. اما بهتر است بدانید که چروک شدن لباس در ماشین لباسشویی یکی از مشکلات رایجی است که عمدتا مربوط به استفاده نادرست از دستگاه برای شستشوی لباس ها می باشد. بنابراین اگر از این مشکل خسته شده‌ اید و به دنبال راه‌حلی برای برطرف کردن آن هستید، ادامه مقاله را مطالعه نمایید. 7 علت چروک شدن لباس در ماشین لباسشویی به شرح زیر می باشد:

  1. انتخاب دمای نامناسب
  2. اتصال نادرست شیلنگ های ورودی آب
  3. انتخاب دور خشک کن نامناسب
  4. ریختن لباس بیش از ظرفیت لباسشویی
  5. داغ شدن بیش از اندازه آب
  6. جدا نکردن لباس ها با جنس و کیفیت مختلف
  7. استفاده از مواد شوینده نامناسب

برای حل مشکل شما در ادامه مقاله به علت‌های چروک شدن لباس‌ها در لباسشویی و راه‌حل رفع آن‌ها پرداخته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و کامل‌تر به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.

1. انتخاب دمای نامناسب شستشو در لباسشویی

یکی از علت‌های مهم چروک شدن لباس در ماشین لباسشویی، انتخاب یک برنامه شستشوی ماشین لباسشویی با دمای نامناسب برای شستن لباس‌ها است؛ زیرا دما نقش مهمی در چروک شدن لباس‌ها ایفا می‌ کند. دمای بالا باعث تبخیر سریع آب از لباس ها می شود و احتمال چروک شدن لباس ها را افزایش می دهد. بنابراین شما باید متناسب با جنس لباسی که در لباسشویی خود قرار داده‌اید، برنامه متناسب با دمای شستشوی مناسب را انتخاب نمایید.

  • لازم به ذکر است که به هر اندازه برای شستشوی لباس‌ها دمای بالایی را انتخاب کنید، لباس‌هایتان به میزان بیشتری چروک می شود.
  • بهتر است بدانید که بهترین دما برای شستن لباس در لباسشویی دمای 30 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

انتخاب دمای نامناسب شستشو در لباسشویی

2. مشکل در شیلنگ ورودی آب لباسشویی

در برخی از مواقع ممکن است شیلنگ‌های ورودی آب ماشین لباسشویی به صورت اشتباه متصل شده باشند. برای مثال اگر شیلنگ گرم به ورودی سرد وصل شده باشد، آب گرم در دمای 30 یا 40 درجه وارد ماشین لباسشویی شده و لباس‌های شما چروک می‌شود؛ زیرا در این دما ورود آب گرم در لباسشویی چین‌ و چروک شدن لباس‌های شما را در پی دارد. توجه نمایید که مرحله بعد از آبکشی، خشک کن می باشد و البسه با دمای بالا روی دور خشک کن می رود، باعث خراب شدن لباس ها و چروک خیلی زیاد میشود.

  • اگر لباسشویی شما یک شیلنگ ورودی دارد، آن را به آب سرد وصل نمایید.
  • زمانیکه جای شیرهای آب سرد و گرم به اشتباه بسته شود، لباسشویی برای آبکشی از آب داغ به جای آب سرد استفاده می کند و لباس ها چروک می شوند.
  • شما باید ابتدا دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود را چک کنید و از جایگاه شیلنگ‌ها اطلاع پیدا نموده و در صورت اشتباه متصل شدن، آن را درست وصل کنید.
  • اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، می‌توانید با آی پی امداد تماس بگیرید و از طریق این مرکز به تعمیر ماشین لباسشویی و رفع مشکل بپردازید.

نقش شیلنگ ورودی آب در چروک شدن لباس ها در لباسشویی

3. انتخاب دور خشک‌کن نامناسب لباسشویی

به طور کلی دور خشک‌کن در چروک نشدن لباس اهمیت زیادی دارد. این دور با سرعت چرخش موتور خشک‌ کن تعیین می شود. دور خشک‌ کن بالاتر باعث تبخیر سریع آب از لباس ها شده و این امر باعث می شود که الیاف لباس ها به یکدیگر بچسبند و چین و چروک ایجاد شود.

  • شما باید متناسب با جنس و ضخامت لباس‌هایی که در لباسشویی انداخته‌اید، دور خشک‌کن مناسبی را انتخاب کنید.
  • اگر دور خشک‌کن لباسشویی خود را در حالت 100 درصد قرار داده‌اید، به‌ احتمال‌ زیاد شاهد چروک شدن لباس‌هایتان هستید و باید تنظیمات ماشین لباسشویی را از این حالت خارج نمایید.
  • بهترین دور خشک کنی که مانع چروک شدن لباس‌ها می‌شود و شما می‌توانید آن را در برنامه شستشوی ماشین لباسشویی خود انتخاب کنید، دور خشک‌کن متوسط حدود 600 تا 800 دور در دقیقه است.
  • اگر لباس هایی دارید که به احتمال زیاد چروک می شوند، مانند لباس های نخی، توصیه می شود که از دور خشک‌کن پایین استفاده کنید. دور خشک‌کن پایین حدود 400 تا 600 دور در دقیقه است.

انتخاب دور خشک‌کن نامناسب دلیل چروک شدن لباس در ماشین لباسشویی

4. ریختن لباس بیشتر از اندازه ظرفیت لباسشویی

اگر عادت دارید لباس‌های زیادی را در ماشین لباسشویی قرار دهید و لباس‌هایتان نیز چروک می‌شود، باید بدانید که انداختن لباس بیش از وزن لباسشویی باعث چروک شدن می‌شود. وقتی لباس ها بیش از اندازه در لباسشویی قرار می گیرند، فضای کافی برای حرکت آزادانه ندارند. این امر باعث می شود که لباس ها به یکدیگر و دیواره دستگاه بچسبند و چین و چروک ایجاد شود. شما باید لباس‌ها را به‌ اندازه ظرفیت لباسشویی درون دیگ دستگاه لباس انداخته و از پر کردن بیش ‌از اندازه آن خودداری نمایید.

  • توصیه می شود که لباس ها را به طور مساوی در لباسشویی بارگذاری کنید.
  • به طور کلی لباسشویی باید تا حداکثر 75 درصد از ظرفیت خود پر شود.
  • بهترین میزانی که می‌توانید درون دیگ ماشین لباسشویی لباس بیندازید، به‌ اندازه سه‌ چهارم دیگ آن است.

ریختن لباس به‌ اندازه ظرفیت آن مانع از چروک شدن لباس در لباسشویی می شود

5. داغ شدن بیش از اندازه آب در لباسشویی

اگر المنت لباسشویی بیش از اندازه در مدار قرار بگیرد، لباس های شما چروک می شود. اما چرا این اتفاق می افتد؟ سنسور المنت در مدل های جدید و ترموستات در مدل های قدیمی، وظیفه تشخیص دمای آب را برعهده دارند. اگر دمای آب به حد نصاب برسد، به برد الکترونیکی اطلاع می دهد و در نهایت المنت از مدار خارج می شود. اما با خرابی سنسور المنت یا ترموستات، آب داخل لباسشویی به نقطه جوش می رسد. دمای بالای آب هم باعث خرابی البسه، چروک شدن، پارگی، نخ کش شدن و مخلوط شدن رنگ لباس می شود.

  • در این شرایط برای برطرف کردن مشکل دستگاه و در صورت تنظیمات صحیح دمای آب، لازم است المنت و ترموستات را مورد بررسی قرار دهید.
  • در صورت خرابی هریک از این قطعات، باید اقدامات لازم را برای تعمیر یا تعویض آنها انجام دهید.

6. جدا نکردن لباس ها با جنس و کیفیت مختلف در لباسشویی

لباس های با جنس های مختلف ممکن است نیاز به برنامه های شستشوی متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال، لباس های پشمی باید با دمای پایین تر از لباس های پنبه ای شسته شوند. اگر لباس های با جنس های مختلف را با هم بشویید، ممکن است لباس های حساس تر آسیب ببینند یا چروک شوند. همچنین لباس های ضخیم و سنگین می توانند به لباس های نازک و سبک آسیب برسانند. . اگر لباس های با کیفیت پایین را با لباس های با کیفیت بالا بشویید، ممکن است لباس های با کیفیت بالا نیز چروک شوند.

  • توصیه می شود که لباس ها را با جنس و کیفیت مشابه با هم بشویید. به عنوان مثال، می توانید لباس های نخی را با هم، لباس های پشمی را با هم و لباس های کتان را با هم بشویید.

جدا نکردن لباس ها با جنس و کیفیت مختلف در لباسشویی

7. استفاده از مواد شوینده نامناسب در لباسشویی

مواد شوینده نامناسب در لباسشویی می توانند به دلایل مختلفی باعث چروک شدن لباس ها شوند. یکی از این دلایل، این است که مواد شوینده نامناسب می توانند به الیاف لباس آسیب برسانند و باعث شوند که لباس ها حالت ارتجاعی خود را از دست بدهند. در نتیجه، این لباس ها در هنگام شستشو و خشک شدن چین و چروک می شوند. دلیل دیگر این است که این مواد می توانند باعث ایجاد رسوبات روی الیاف لباس شوند. این رسوبات موجب می شوند که لباس ها به یکدیگر بچسبند و در نتیجه چین و چروک شوند.

  • مواد شوینده برای انواع مختلف لباس ها طراحی شده اند. بنابراین، بهتر است که از مواد شوینده مناسب با جنس لباس خود استفاده کنید. برای مثال، برای شستشوی لباس های ظریف مانند لباس های ابریشمی، باید از مواد شوینده مخصوص لباس های ظریف استفاده کنید.
  • نرم کننده لباس می تواند به کاهش چروک لباس ها کمک کند. نرم کننده لباس به الیاف لباس کمک می کند تا نرم و لطیف شوند و در نتیجه کمتر چروک می شوند.

استفاده از مواد شوینده نامناسب در لباسشویی

روش های جلوگیری از چروک شدن لباس در لباسشویی + ویدیو آموزشی

چروک شدن لباس ها مشکلی است که می تواند باعث شود لباس ها ظاهری نامناسب داشته باشند و پوشیدن آنها دشوار شود. همچنین چروک شدن لباس ها باعث زودتر فرسوده شدن آنها می شود. بنابراین، جلوگیری از بروز مشکل چروک شدن لباس ها درون لباسشویی می تواند باعث شود که لباس های شما ظاهر بهتر و دوام بیشتری داشته باشند. در این بخش قصد داریم راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از چروک شدن لباس ها در ماشین لباسشویی را برای شما ذکر کنیم. همچنین در ویدیو آموزشی زیر، کارشناس آی پی امداد این موارد مهم را برای شما توضیح داده است.

موارد مهمی که برای پیشگیری از چروک شدن لباس های خود باید به آنها توجه نمایید، شامل موارد زیر می باشد:

1. لباس های با جنس‌های مختلف را از یکدیگر جدا کنید

  • قبل از ریختن لباس‌ها در مخزن ماشین لباسشویی، آن‌ها را بررسی کرده و لباس‌های ضخیم و لباس‌های نازک را جدا کرده و آن‌ها را جدا از یکدیگر بشویید.
  • این کار به این دلیل حائز اهمیت است که لباس‌های ضخیم و نازک هر کدام برنامه شستشوی مخصوص به خود را دارند که برای جلوگیری از چروک شدن لباس در لباسشویی باید در هنگام شستشو اعمال شود.

2. دمای شستشوی لباس ها را به درستی تنظیم کنید

  • آب گرم باعث می شود که الیاف لباس ها جمع شوند و در نتیجه چروک شوند. بنابراین، برای جلوگیری از چروک شدن لباس ها، باید از آب سرد برای شستشوی آنها استفاده کنید.
  • برای تنظیم دمای شستشو، باید به برچسب مراقبت از لباس ها مراجعه کنید.
  • اگر برچسب مراقبت از لباس ها وجود ندارد، می توانید از دستورالعمل های لباسشویی خود استفاده کنید. اکثر لباسشویی ها دارای برنامه های شستشوی مخصوص برای انواع لباس هستند که دما را تنظیم می کنند.
  • برای لباس های ظریف از آب سرد (حدود 30 درجه سانتیگراد) و برای لباس های دیگر می توانید از آب سرد یا آب گرم (حدود 40 درجه سانتیگراد) استفاده کنید.

دمای شستشوی لباس ها در لباسشویی را به درستی تنظیم کنید

3. استفاده از مواد شوینده نرم‌کننده در لباسشویی

  • در هنگام شستن لباس‌ها در لباسشویی، از مواد شوینده نرم‌کننده استفاده نمایید.
  • نکته مهمی که در هنگام استفاده از این مواد شوینده ماشین لباسشویی باید در نظر داشته باشید، این است که باید به‌ اندازه مورد نیاز این مواد شوینده را درون ماشین لباسشویی بریزید و از ریختن بیش‌ از حد آن خودداری نمایید؛ زیرا ممکن است در پایان برنامه شستشو ماشین لباسشویی، این مواد شوینده اضافی لکه‌های را بر روی لباس شما بگذارد و به‌ طور کامل شسته نشود.

4. استفاده از دکمه ضد چروک ماشین لباسشویی

در برخی از ماشین لباسشویی‌هایی های پیشرفته و بروز، کلیدی به نام کلید ضد چروک وجود دارد که شما می‌توانید با فشردن این دکمه، از چروک شدن لباس ها در ماشین لباسشویی خود جلوگیری کنید. برای آگاهی از دکمه ضد چروک در ماشین لباسشویی خود می‌توانید دفترچه راهنما را مطالعه نمایید.

  • در بعضی از لباسشویی ها، دکمه ای با نماد اتو تعبیه شده است و وظیفه این کلید این است که در زمان روشن کردن لباسشویی، دور موتور در هنگام خشک کردن پایین بی آید تا از چروک شدن البسه جلوگیری کند.
  • در برخی از لباسشویی ها لازم است مقدار چروک لباس ها را نیز تنظیم کنید. این تنظیمات معمولا با یک دکمه چرخشی یا یک دکمه فشاری انجام می شود.
  • اگر از ماشین لباسشویی‌های قدیمی استفاده می‌کنید، می‌توانید روش های دیگر را امتحان کنید.

استفاده از دکمه ضد چروک ماشین لباسشویی

5. لباس ها را بالافاصله پس از شستشو از لباسشویی خارج کنید

خارج کردن لباس ها بلافاصله پس از شستشو از لباسشویی، از چروک شدن آنها جلوگیری می کند؛ زیرا اگر لباس ها در لباسشویی به مدت طولانی باقی بمانند، به دلیل برخورداری از مقداری رطوبت، به یکدیگر چسبیده و در نتیجه چروک می شوند. به طور کلی باید لباس ها را ظرف 30 دقیقه پس از اتمام شستشو از لباسشویی خارج کنید. اگر نمی توانید بلافاصله لباس ها را خارج نمایید، ماشین لباسشویی را روی حالت آبکشی بدون چرخش قرار دهید تا از چسبیدن لباس ها به یکدیگر جلوگیری کنید.

  • پس از اتمام شستشو، ماشین لباسشویی را بلافاصله باز کنید.
  • لباس ها را از ماشین لباسشویی خارج کنید و آنها را به صورت منظم و یکنواخت پهن کنید.
  • از اتو یا اسپری بخار برای از بین بردن چروک های باقیمانده استفاده نمایید.

برای رفع مشکل چروک شدن لباس در ماشین لباسشویی با کجا تماس بگیریم؟

با مطالعه کامل این مقاله، متوجه شدید که علت چروک شدن لباس در لباسشویی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بنابراین بعد از رعایت کردن موارد ذکر شده می توانید به رفع مشکل چروک شدن لباس در لباسشویی خود بپردازید. اگر تمام نکات گفته‌ شده در قسمت بالا را انجام داده‌اید ولی همچنان لباس‌هایتان در لباسشویی چروک می‌شود، می‌توانید برای رفع مشکل با آی پی امداد که یکی از بهترین مراکز تعمیر لباسشویی است، تماس بگیرید و حل مشکلات ماشین لباسشویی خود را به تعمیرکاران این مجموعه بسپارید. پس از تماس با شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 و ثبت درخواست، تعمیرکاران آی پی امداد سریعا خود را به منزل شما رسانده و مشکل دستگاهتان را در کوتاه‌ترین زمان برطرف می‌نمایند.

3.9/5 - (13 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

8 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • فاطمه شهاب الدینی 14 دی 1402

    سلام کدام درجه لباسشویی شارپ برای اینکه لباس کتان چروک نشه می باشد؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 14 دی 1402

      درود، می توانید از دکمه ضد چروک یا Crease care در لباسشویی استفاده کنید.

      پاسخ دادن
  • مهدیه ریاحی خو 25 آبان 1402

    علت اینکه ماشین لباسشویی لباس ها و پرده را خیلی چروک تحویل میدهد، بعد از اتمام کار چیست؟؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 25 آبان 1402

      درود، سنسور یا ترموستات دستگاه را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
  • علی 18 آذر 1401

    سلام لباسشوی ما قبلا ن لباس چروک میشد ن چیزی..جدیدا احساس میکنم اصلا اب جرم نداره فقط با اب سر د میشوره چون لباسها خیلی چروک میشه

    پاسخ دادن
  • یاس 24 مرداد 1401

    سلام من این موارد رو رعایت میکنم ولی بازم چروک میشن. دکمه ضد چروک رو نداره

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 24 مرداد 1401

      سلام، در مقاله علت چروک شدن لباس، موارد فنی و رعایت نکات مصرف کننده را کامل توضیح دادیم. مشکلات فنی را بررسی کنید

      پاسخ دادن
  • صالح 08 خرداد 1401

    سلام من همه این موارد را رعایت میکنم ولی بازم خیلی چروک میکنه قبلا اصلا چروک نمیکرد

    پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد